Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf NickyThomassen » 4. aug 2013, 15:58

For FF kan strengen "browser.cache.disk.parent_directory" oprettes i about:config, og udfyldes med "/dev/shm". Så bliver ens historik lagret i ram, og er garanteret til at forsvinde ved lukning af program eller system :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf AJenbo » 4. aug 2013, 16:02

christian.arvai skrev:Har du så : ~/.config/libreoffice/*/user/registrymodifications.xcu ?

Ja... det er jo det jeg skriver.

christian.arvai skrev:Jeg prøvede derefter med:

Kode: Vælg alt

sudo bleachbit -q clean_operation('firefox'), options = '['url_history']'

men det endte med en fejl:

Kode: Vælg alt

bash: syntax error near unexpected token `('

Så nu regner jeg med at, jeg vil forsøge at hente hele kildekoden til Bleachbit, og så finde frem til præsis de linjer, der har noget at gøre med 'url_history' (Gedit og søgefunktionen må kunne bruges).

Du skal citere den kommando ellers vil den blive behandlet af bash inden den når til bleachbit:

Kode: Vælg alt

sudo bleachbit -q "clean_operation('firefox'), options = '['url_history']'"

'['url_history']' virker forkert med både udevendig og indevendige citations tegn.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf AJenbo » 4. aug 2013, 16:05

TitanusEramius skrev:For FF kan strengen "browser.cache.disk.parent_directory" oprettes i about:config, og udfyldes med "/dev/shm". Så bliver ens historik lagret i ram, og er garanteret til at forsvinde ved lukning af program eller system :)

/dev/shm tømmes ikke ved lukning af programmet, det er først når systemet lukkes og rammen mister strømmen, du skal nok også lave en under mappe som kun du kan tilgå i /dev/shm ellers vil andre jo kunne se indholdet.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf Christian.Arvai » 4. aug 2013, 16:06

BRB ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf Christian.Arvai » 4. aug 2013, 16:08

AJenbo skrev:
TitanusEramius skrev:For FF kan strengen "browser.cache.disk.parent_directory" oprettes i about:config, og udfyldes med "/dev/shm". Så bliver ens historik lagret i ram, og er garanteret til at forsvinde ved lukning af program eller system :)

/dev/shm tømmes ikke ved lukning af programmet, det er først når systemet lukkes og rammen mister strømmen, du skal nok også lave en under mappe som kun du kan tilgå i /dev/shm ellers vil andre jo kunne se indholdet.

Nu har jeg lige skrevet det ind, så jeg prøver lige en reboot og ser hvad der sker. Hvis historikken slettes ved rebbot, kan vi nemt lave en kommando, der sletter indholdet når FF lukkes.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf Christian.Arvai » 4. aug 2013, 16:20

TitanusEramius skrev:For FF kan strengen "browser.cache.disk.parent_directory" oprettes i about:config, og udfyldes med "/dev/shm". Så bliver ens historik lagret i ram, og er garanteret til at forsvinde ved lukning af program eller system :)

Nu har jeg "browser.cache.disk.parent_directory" under "Indstillingsnavn" og "/dev/shm" under "Værdi". Det virkede så ikke, så er det korrekt placeret?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf Christian.Arvai » 4. aug 2013, 16:28

Jeg fandt lige ud af noget nyt. Jeg tilførte -l i kommandoen, og det gav en fin liste, over hvad man kan gøre:

Kode: Vælg alt

c@c:~$ sudo bleachbit -l "clean_operation('firefox'), options = '['url_history']'"
info: starting BleachBit version 0.9.1
adobe_reader.cache
adobe_reader.mru
adobe_reader.tmp
amsn.cache
amsn.chat_logs
amule.logs
amule.tmp
apt.autoclean
apt.autoremove
apt.clean
audacious.cache
audacious.log
audacious.mru
bash.history
beagle.cache
beagle.indexes
beagle.logs
chromium.cache
chromium.cookies
chromium.current_session
chromium.dom
chromium.form_history
chromium.history
chromium.search_engines
chromium.vacuum
d4x.history
deepscan.backup
deepscan.ds_store
deepscan.thumbs_db
deepscan.tmp
easytag.logs
elinks.history
emesene.cache
emesene.logs
epiphany.cache
epiphany.cookies
epiphany.passwords
epiphany.places
evolution.cache
exaile.cache
exaile.downloaded_podcasts
exaile.log
filezilla.mru
firefox.cache
firefox.cookies
firefox.dom
firefox.download_history
firefox.forms
firefox.passwords
firefox.session_restore
firefox.site_preferences
firefox.url_history
firefox.vacuum
flash.cache
flash.cookies
gedit.recent_documents
gftp.cache
gftp.logs
gimp.tmp
gl-117.debug_logs
gnome.run
gnome.search_history
google_chrome.cache
google_chrome.cookies
google_chrome.dom
google_chrome.form_history
google_chrome.history
google_chrome.search_engines
google_chrome.session
google_chrome.vacuum
google_earth.temporary_files
google_toolbar.search_history
gpodder.cache
gpodder.vacuum
gwenview.recent_documents
hippo_opensim_viewer.cache
hippo_opensim_viewer.logs
java.cache
kde.cache
kde.recent_documents
kde.tmp
konqueror.cookies
konqueror.current_session
konqueror.url_history
liferea.cache
liferea.cookies
liferea.vacuum
links2.history
midnightcommander.history
miro.cache
miro.logs
nautilus.history
nexuiz.cache
openofficeorg.cache
openofficeorg.recent_documents
opera.cache
opera.cookies
opera.current_session
opera.dom
opera.download_history
opera.search_history
opera.url_history
pidgin.cache
pidgin.logs
realplayer.cookies
realplayer.history
realplayer.logs
recoll.index
rhythmbox.cache
screenlets.logs
seamonkey.cache
seamonkey.chat_logs
seamonkey.cookies
seamonkey.download_history
seamonkey.history
secondlife_viewer.Cache
secondlife_viewer.Logs
skype.chat_logs
system.cache
system.clipboard
system.desktop_entry
system.free_disk_space
system.localizations
system.memory
system.recent_documents
system.rotated_logs
system.tmp
system.trash
thumbnails.cache
thunderbird.cache
thunderbird.cookies
thunderbird.passwords
thunderbird.vacuum
transmission.cache
tremulous.cache
vim.history
vlc.mru
vuze.backup_files
vuze.cache
vuze.logs
vuze.tmp
wine.tmp
winetricks.temporary_files
x11.debug_logs
xchat.logs
xine.cache
yum.clean_all
yum.vacuum
c@c:~$

Jeg tilføjer nogle og ser hvad der sker.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf NickyThomassen » 4. aug 2013, 16:42

christian.arvai skrev:
AJenbo skrev:
TitanusEramius skrev:For FF kan strengen "browser.cache.disk.parent_directory" oprettes i about:config, og udfyldes med "/dev/shm". Så bliver ens historik lagret i ram, og er garanteret til at forsvinde ved lukning af program eller system :)

/dev/shm tømmes ikke ved lukning af programmet, det er først når systemet lukkes og rammen mister strømmen, du skal nok også lave en under mappe som kun du kan tilgå i /dev/shm ellers vil andre jo kunne se indholdet.

Nu har jeg lige skrevet det ind, så jeg prøver lige en reboot og ser hvad der sker. Hvis historikken slettes ved rebbot, kan vi nemt lave en kommando, der sletter indholdet når FF lukkes.

Det burde bare være det. I about:config højreklikkes der, også "Ny nøgle --> Streng", Indstillingens navn er "browser.cache.disk.parent_directory" og værdien er så "/dev/shm".

Jeg fandt det her citat, som nok er svaret
Almost by coincidence, I found the following information from cor-el: "In case you are using 'Clear history when Firefox closes': do not clear Cache because Firefox will disable the disk cache in such a case".

Den nuværende placering kan tjekkes i "about:cache", under "Disk cache device".

Men det er rigtigt hvad AJ skriver, alle har adgang til /dev/shm. Jeg har kun én konto på min bærbare, så der er det ikke et problem.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf Christian.Arvai » 4. aug 2013, 16:45

Så siger terminalen at det virker. Det gør det så ikke, men nu ved jeg hvordan at man køre bleachbit med GLI, så resten må være til at løse.

Kode: Vælg alt

c@c:~$ bleachbit --clean firefox.url_history
info: starting BleachBit version 0.9.1
debug: clean_operation('firefox'), options = '['url_history']'
Delete the usage history 0 /home/c/.mozilla/firefox/mjb1h97m.default/places.sqlite
Delete the usage history 0 /home/c/.mozilla/firefox-trunk/mjb1h97m.default/places.sqlite
Disk space recovered: 0
Files deleted: 0
Special operations: 2
c@c:~$
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf lath » 4. aug 2013, 17:26

Hej Christian

Det er måske nok nemmest at gøre på styresystem niveau ved at have en seperat bruger til formålet.
  • Du skal oprette en ny bruger til formålet.
  • Du skal system-wide ændre umask til at det som standard bliver umuligt for andre at læse andres filer= Sætte alle other bits til 0.
    umask bruges når en fil bliver oprettet.
    umask bestemmer de fil-rettigheder der skal gælde som standard for den nyoprettede fil.
  • Nu skal du sætte other-bit til for alle dine dokumenter.
  • ADVARSEL: dine desktop opsætningsfiler behøver visse steder at have other-bits sat, og nogle filer skal tilhøre en bestemt gruppe. Er det ikke tilfældet, så vil en desktop ikke kunne starte op (=ingen GUI).

Firefox
I praksis er det nok smartest at lade Firefox selv pille ved sine data, f.eks med DIY add-on add-on.
Firefox har en add-on der hedder clear browsing data - det kunne måske være praktisk at aflure hvad den add-on gør.

En ide du også kan bruge er at du kan holde øje med fil i/o systemkald med strace - så kan du finde ud af hvilke SQLite3 database filer Firefox har snitterne nede i (Hint: kig efter open systemkaldet).
strace kan koble sig ind på en allerede startet process, og sladre om hvad den process gør.

LibreOffice
Jeg har en mistanke om at du skal kigge et helt andet sted - det hører under XDG standarden, der beskriver filplaceringer, filformater etc for desktops.

http://standards.freedesktop.org/recent-file-spec/recent-file-spec-latest.html - >10 år gammel spec

Du kan måske bruge pyxdg python pakken: http://pyxdg.readthedocs.org/en/latest/_modules/xdg/RecentFiles.html - det ser rimelig nemt ud.

Filen ser ud til at være den her :

Kode: Vælg alt

$HOME/.local/share/recently-used.xbel

Ved at kigge i den kan jeg se at den indeholder tilsyneladende Seneste brugte filer for alle programmer.

F.eks. <bookmark:group>geany</bookmark:group> er Geany editorens seneste brugte filer.

Skal du pille libreoffice ud, så skal du altså bare gøre det her:
  1. Sæt en fil lås på $HOME/.local/share/recently-used.xbel
  2. åbn $HOME/.local/share/recently-used.xbel XML filen
  3. parse indholdet med en XML parser.
  4. I DOM træset filtreres rekursivt <bookmark:group>libreoffice</bookmark:group> elementer ud
  5. skriv DOM træet ud i en midlertidlig fil (i /tmp)
  6. tøm recently-used.xbel fil for indhold (0 byte i længde)
  7. råkopier midlertidlig den nye xbel fil til $HOME/.local/share/recently-used.xbel
  8. Luk fil $HOME/.local/share/recently-used.xbel
  9. frigiv lås på $HOME/.local/share/recently-used.xbel
Det lyder ikke særligt svært.

Skal du derimod slette alle recently used entries, så skal du lade <!xml ... > direktivet og root elementet være tilbage i xbel filen, for ellers er det ikke sikkert at en XML parser tager det særligt pænt, og dårligt kodede programmer kan crashe.

Altså så skal der som minimun være det her tilbage i filen:

Kode: Vælg alt

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<xbel version="1.0"
      xmlns:bookmark="http://www.freedesktop.org/standards/desktop-bookmarks"
      xmlns:mime="http://www.freedesktop.org/standards/shared-mime-info">
</xbel>


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf Christian.Arvai » 4. aug 2013, 17:34

Jeg tror bare at vi skal indstille delen vedr. Firefox. Det er for meget arbejde, for noget som man kan indstille med et enkelt flueben. At det så er sjovere at scripte sig fra det er en anden sag. Løsningen til Libre virker vist ganske fint, jeg skal lige se det over en uges tid, før end at jeg ved om der ryger andet med.

Ideen med en anden brugerkonto er oplagt, men det er på min faste konto at, jeg vil rydde op.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster