Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf Christian.Arvai » 3. aug 2013, 21:42

Hej venner.

Jeg leder efter kommandoer, som kan slette historikken i både Firefox, Libreoffice Calc og Libreoffice Writer. Jeg ved godt at Firefox kan indstilles, til at rydde historikken ved nedlukning, men det er en kommandobaseret løsning jeg leder efter. Libreoffice driller mig så en hel del mere, for nu har jeg "Googled løs", og klikket mig igennem en masse menuer i flere timer, men jeg kan ikke finde noget der ligner "ryd historik ved nedlukning" i Libre, kun hvordan man helt fjerner menuen, hvilket ikke helt er det jeg vil (det er en mulig nødløsning). Jeg har også kontrolleret, om der skulle være tilføjelser til Libre (uden held), så nu gider jeg ikke bøvle med GUI mere, og vil derfor løse det med et script, som jeg sætter til at starte op sammen med Ubuntu. Det er fint nok at funktionerne er der, så længe at jeg selv er bag skærmen, men det er ikke optimalt, at folk der låner min pc, bare kan finde personlige info, blot ved at klikke i menuen.

Så jeg skal bruge de direkte stier til filerne, der indeholder historikken i de nævnte programmer, sådan at jeg kan lave et script til formålet. Jeg sender selvfølgeligt scriptet herind i tråden bagefter, hvis der skulle være andre, der vil bruge det fremover.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf Ivan » 3. aug 2013, 22:00

http://kb.mozillazine.org/Places.sqlite den fil indeholder historikken i Firefox, desværre indeholder den også meget andet
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf Christian.Arvai » 3. aug 2013, 22:02

Ivan skrev:http://kb.mozillazine.org/Places.sqlite den fil indeholder historikken i Firefox, desværre indeholder den også meget andet

Jeg kigger faktisk på præcist den fil lige nu, og jeg kan heller ikke finde ud af at slette historikken, uden at rydde bl.a alle mine bogmærker. Men hvis det ikke kan lade sig gøre i Firefox, kan man jo aktivere det grafisk, så den del må jeg vel leve med.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf AJenbo » 3. aug 2013, 22:51

Det ville nok være bedst at køre det ved lukning af computeren så folk ikke kan fange det ved at afbryde opstarten. Det kunne også være en ide kun at lade gæster bruge gæste brugeren så de slet ikke har adgang til dine dokumenter bogmærkere m.m.

Historikken for LibraOffice ser ud til at blive gemt i en XML-fil, det ser dog også ud til at være andet data i denne fil:
~/.libreoffice/3/user/registrymodifications.xcu

Edit:
Her er lidt info om hvordan du kan slette fra en SQLite database via terminalen:
http://www.sqlite.org/draft/sqlite.html

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf Christian.Arvai » 3. aug 2013, 22:54

Det må altså også kunne lade sig gøre i Firefox, for jeg sidder lige og tjekker det med Bleachbit, og der kan jeg separat vælge om historikken skal fjernes:
Firefox
Web browser


Cache: Delete the web cache, which reduces time to display revisited pages

Cookies: Delete cookies, which contain information such as web site preferences, authentication, and tracking identification

DOM Storage: Delete HTML5 cookies

Download history: List of files downloaded

Form history: A history of forms entered in web sites and in the Search bar

Passwords: A database of usernames and passwords as well as a list of sites that should not store passwords

Session restore: Loads the initial session after the browser closes or crashes

Site preferences: Settings for individual sites

URL history: List of visited web pages

Vacuum: Clean database fragmentation to reduce space and improve speed without removing any data
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf Christian.Arvai » 3. aug 2013, 22:54

Og tak til jer begge for input. Vi skal nok få fundet løsningen sammen :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf Christian.Arvai » 3. aug 2013, 22:58

Historikken for LibraOffice ser ud til at blive gemt i en XML-fil, det ser dog også ud til at være andet data i denne fil:
~/.libreoffice/3/user/registrymodifications.xcu

Hmmm. Jeg er godt nok på gnome3, men den sti kan jeg ikke finde. Det burde ellers være ens. Jeg er på 12.04, hvad er du på?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf AJenbo » 4. aug 2013, 00:20

Ved ikke om du fik den her del med.
AJenbo skrev:Her er lidt info om hvordan du kan slette fra en SQLite database via terminalen:
http://www.sqlite.org/draft/sqlite.html

Men måsk er der også en kommando man kan kalde ind i firefox.

Jeg køre 13.04, har du slet ikke ~/.config/libreoffice ?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf Christian.Arvai » 4. aug 2013, 00:24

Jeg køre 13.04, har du slet ikke ~/.config/libreoffice ?

Jo da, men det var ikke den sti du angav. Jeg er ved at opgradere til Libre-4 lige nu, så jeg vender tilbage om 5 min.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf AJenbo » 4. aug 2013, 01:50

Hmm den anden var fra min bærbar, begge mine maskiner har dog sen anden sti.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf Christian.Arvai » 4. aug 2013, 02:27

DENNE LØSNING ER PÅ EGET ANSVAR, DA JEG HELT ÆRLIGT IKKE HAR NÅET AT TESTET GRUNDIGT, OM DET KUN ER HISTORIKKEN DER BLIVER SLETTET !!!

På 12.04, hvor stien dog er anderledes end i 13.04, kan man slette historikken, både for Libre-writer og Calc på en gang, med denne kommando:

Kode: Vælg alt

rm -rf ~/.config/libreoffice/*/user/registrymodifications.xcu

Jeg har skrevet "*" ind, da Libre-3 har et 3-tal, og Libre-4 har et 4-tal i stien. Libre skal være lukket før kørslen, da det ellers ikke virker.

På 13.04 må kommandoen så hedde:

Kode: Vælg alt

rm -rf ~/.libreoffice/*/user/registrymodifications.xcu


Der skulle ikke ske noget, ved at bygge begge stier ind i et script, og kører dem begge (det har jeg tjekket).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf AJenbo » 4. aug 2013, 04:43

Jeg tror ikke stien er andreledes på 13.04, det er nok bare nogle rester på min laptop fra noget jeg har lavet.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf Christian.Arvai » 4. aug 2013, 15:27

AJenbo skrev:Jeg tror ikke stien er andreledes på 13.04, det er nok bare nogle rester på min laptop fra noget jeg har lavet.

Har du så : ~/.config/libreoffice/*/user/registrymodifications.xcu ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf Christian.Arvai » 4. aug 2013, 15:39

OG DETTE ER SLET IKKE EN GOD IDE AT GØRE, MED MINDRE AT MAN, SOM UNDERTEGNEDE, TAGER KOMPLET BACKUP AF ~/.mozilla FØRST !!!

Jeg kunne ikke lade være, så jeg har testet en del på ~/.mozilla/firefox/*/places.sqlite i nat. Jeg fik slettet historikken, men som forventet gik det lidt ud over bogmærkerne, dog blev de ikke slettet, men mistede alle ikonerne, som ellers ligger lige før teksten.

Jeg tester nu videre med Bleachbit, for der tror jeg at, jeg kan grave noget frem. Hvis at man starter Bleachbit med:

Kode: Vælg alt

/usr/sbin/su-to-root -X -c bleachbit

Kommer det grafiske miljø frem som superbruger. Jeg vingede så kun Firefox's historik af, og fik dette retur i terminalen:

Kode: Vælg alt

clean_operation('firefox'), options = '['url_history']'

Jeg prøvede derefter med:

Kode: Vælg alt

sudo bleachbit -q clean_operation('firefox'), options = '['url_history']'

men det endte med en fejl:

Kode: Vælg alt

bash: syntax error near unexpected token `('

Så nu regner jeg med at, jeg vil forsøge at hente hele kildekoden til Bleachbit, og så finde frem til præsis de linjer, der har noget at gøre med 'url_history' (Gedit og søgefunktionen må kunne bruges).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd historik i Firefox og Libreoffice

Indlægaf Christian.Arvai » 4. aug 2013, 15:57

Hvis der skulle være andre nørder, der heller ikke kan lade være med at kikke i koden, kan den hentes her: http://sourceforge.net/projects/bleachbit/files/bleachbit/0.9.6/bleachbit-0.9.6.tar.bz2/download
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster