deasylife (var: Et guide program)

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

deasylife - guide.d

Indlægaf lath » 12. sep 2012, 23:14

Først: Bemærk at jeg har redigeret forrige indlæg.

guide.d er kildekode filen for hvordan en deasylife guide ser ud.
guide.d programmeres i et programmeringssprog der hedder D:

Er du nysgerrig kan du tage et kig på http://dlang.org/ for at kigge mere på D programmeringssproget.
Bemærk at D findes i 2 versioner.
Beslutningen om en version 2 af sproget der retter fejl og uhensigtsmæssigheder i version 1 blev truffet i 2009 så vidt jeg ved. - det førte til at ca 1/2 af de tidligere D1 udviklere forlod D programmeringssproget (årsag= flamewars og lignende).
D1 compileren vedligeholdes kun pt, og bliver ikke længere opdateret efter 31. december 2012.
Alle i D miljøet laver stort set kun kode til D2, også bare kaldet D.

Fra mit filsystem har jeg følgende filer:
lars@helena:~/devel/projekter/deasylife_d/src/guides$ ls -l
totalt 604
-rw-r--r-- 1 lars lars 138994 sep 12 22:26 guide.a
-rw-r--r-- 1 lars lars 15069 sep 12 22:26 guide.d
-rw-rw-r-- 1 lars lars 3010 sep 9 01:44 guide_dsl_grammar.txt
-rw-r--r-- 1 lars lars 6109 sep 12 22:56 guide.html
-rw-r--r-- 1 lars lars 238928 sep 12 22:56 guide.o
-rwxrwxr-x 1 lars lars 397582 sep 12 22:56 guide.so
drwxrwxr-x 2 lars lars 4096 sep 2 21:36 translator
-rw-rw-r-- 1 lars lars 1619 sep 9 00:45 ubuntu-trin-for-trin.deasylife
lars@helena:~/devel/projekter/deasylife_d/src/guides$

Så jeg har skrevet lige godt 12 KB kode (627 linier D kode).
Software biblioteket for statisk linking ind i et program (guide.a) fylder 131 KB, og software biblioteket til dynamisk linking (guide.so) og fylder 303/389 KB uden/med debugging symboler.

Den er ikke så stor endnu, men det kommer: Efterhånden som jeg hårdt koder den første guide (Ubuntu trin for trin guiden) ved jeg hvad der mangler.

Der skal mere kode i (funktionalitet), og der skal også mere dokumentation i. Fortiden ser den automatisk generede DDoc dokumentation (en html fil) ikke særlig fantastisk ud, mildt sagt:
Du kan se den selv ved at bruge DMD compileren (2.0.60) fra biblioteket hvor filen er i:

Kode: Vælg alt

dmd -D -g -shared -fPIC 20120912_2308_guide.d

Der er dog noget software der hedder CandyDoc der kan smukkesere det. Candydoc har dog en lavere prioritet for tiden, men jeg skal helt afgjort kigge nærmere på senere.

D Kildekode, studeres bedst i geany editoren med alle geany plugins installeret og aktiveret:
http://larsth.dk/ubuntudanmark_dk/20120912_2308_guide.d

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster