Kommandolinje til at genoprette Java

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Kommandolinje til at genoprette Java

Indlægaf Christian.Arvai » 17. dec 2011, 12:07

Jeg er lige ved at opdatere FAQ guiden vedr. Java, og så slog det mig at der måske skal mere på kommandoen til 11.10 og 11.04 :

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove --purge icedtea-7-jre-cacao icedtea7-plugin openjdk-7-dbg openjdk-7-demo openjdk-7-doc openjdk-7-jdk openjdk-7-jre openjdk-7-jre-headless openjdk-7-jre-lib openjdk-7-source sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin && sudo apt-get install icedtea7-plugin && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Fordi det jo kan dreje sig om en opdateret udgave af Ubuntu, feks. 10.10 opdateret til 11.04, hvilket jeg så tænker på om kan give en konflikt, da 10.10 kan have icedtea6-plugin installeret, og at overstående kommando kun går efter at slette "7" udgaver af sun og icedtea.

Så mit spørgsmål er om man, ved kommandoen til 11.10 og 11.04, skal skrive "6" sun og icedtea med, så man er sikker på at få ryddet ordentligt ud, inden icedtea7-plugin installeres, altså noget i retning af dette :

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove --purge icedtea-6-jre-cacao icedtea6-plugin openjdk-6-dbg openjdk-6-demo openjdk-6-doc openjdk-6-jdk openjdk-6-jre openjdk-6-jre-headless openjdk-6-jre-lib openjdk-6-source sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin icedtea-7-jre-cacao icedtea7-plugin openjdk-7-dbg openjdk-7-demo openjdk-7-doc openjdk-7-jdk openjdk-7-jre openjdk-7-jre-headless openjdk-7-jre-lib openjdk-7-source sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-plugin ; sudo apt-get install -y icedtea-plugin && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y

Som sådan kan der jo ikke ske noget ved at tage både "6" og "7" udgaverne med under sletning, da terminalen bare vil sige at pakken ikke findes, og så kører videre til næste punkt.

Hvad siger i til dette ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Kommandolinje til at genoprette Java

Indlægaf Stra » 17. dec 2011, 20:28

Nå jeg fik lige svaret dig i en anden tråd

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=5&t=15314

Begge må med.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kommandolinje til at genoprette Java

Indlægaf Christian.Arvai » 17. dec 2011, 20:32

Jeg har lige finpudset kommandoen lidt, og jeg vil teste den på 10.04 og 11.10 her til aften. Men jo, kommandoen skal slette det hele, uanset udgave, og så hente icedtea-plugin.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Kommandolinje til at genoprette Java

Indlægaf Stra » 17. dec 2011, 20:46

Så vidt jeg kan teste vil denne kommando

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove --purge openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib
fjerne alle de afhængige pakker i denne kommando

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove --purge icedtea-6-jre-cacao icedtea6-plugin openjdk-6-dbg openjdk-6-demo openjdk-6-doc openjdk-6-jdk openjdk-6-jre openjdk-6-jre-headless openjdk-6-jre-lib openjdk-6-source
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kommandolinje til at genoprette Java

Indlægaf Christian.Arvai » 17. dec 2011, 20:51

Takker. Vi kan altid korte kommandoen ned, hvis vi finder ud af at de alligevel bliver slette i forbindelse med andre pakker. Om ikke andet, så pynter det da ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kommandolinje til at genoprette Java

Indlægaf Christian.Arvai » 17. dec 2011, 20:58

Nu kan vi lige så godt gå til yderlighederne. Jeg installere lige Sun 6 oven i icedtea-plugin, så får vi en liste over pakkerne i Sun, og kan derefter teste os frem til, om vi kan korte delen med Sun ned samlet set.

Og så kan vi også se om kommandoen retter en Java-konflikt hehehe
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kommandolinje til at genoprette Java

Indlægaf Christian.Arvai » 17. dec 2011, 21:51

Stra skrev:Så vidt jeg kan teste vil denne kommando

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove --purge openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib
fjerne alle de afhængige pakker i denne kommando

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove --purge icedtea-6-jre-cacao icedtea6-plugin openjdk-6-dbg openjdk-6-demo openjdk-6-doc openjdk-6-jdk openjdk-6-jre openjdk-6-jre-headless openjdk-6-jre-lib openjdk-6-source


Korrekt. Så er der kun "openjdk-6-jre" der ikke kommer med, så den del af kommandoen må hedde:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove --purge openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-jre


Du kan se forskellen her (nr 2 er de pakker som din kommando sagde blev fjernet)

Kode: Vælg alt

icedtea-6-jre-cacao  icedtea6-plugin  openjdk-6-dbg  openjdk-6-demo  openjdk-6-doc openjdk-6-jdk openjdk-6-jre openjdk-6-jre-headless  openjdk-6-jre-lib  openjdk-6-source


sudo apt-get remove --purge openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib :

Kode: Vælg alt

icedtea-6-jre-cacao*icedtea6-plugin*openjdk-6-dbg*openjdk-6-demo*openjdk-6-jdk*openjdk-6-jre*openjdk-6-jre-headless*openjdk-6-jre-lib*openjdk-6-source*
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Kommandolinje til at genoprette Java

Indlægaf Stra » 18. dec 2011, 09:38

christian.arvai skrev:
Stra skrev:Så vidt jeg kan teste vil denne kommando

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove --purge openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib
fjerne alle de afhængige pakker i denne kommando

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove --purge icedtea-6-jre-cacao icedtea6-plugin openjdk-6-dbg openjdk-6-demo openjdk-6-doc openjdk-6-jdk openjdk-6-jre openjdk-6-jre-headless openjdk-6-jre-lib openjdk-6-source


Korrekt. Så er der kun "openjdk-6-jre" der ikke kommer med, så den del af kommandoen må hedde:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove --purge openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-jre
så vidt jeg kan se gentager du koden "openjdk-6-jre"
Du kan se forskellen her (nr 2 er de pakker som din kommando sagde blev fjernet)

Kode: Vælg alt

icedtea-6-jre-cacao  icedtea6-plugin  openjdk-6-dbg  openjdk-6-demo  openjdk-6-doc openjdk-6-jdk openjdk-6-jre openjdk-6-jre-headless  openjdk-6-jre-lib  openjdk-6-source


sudo apt-get remove --purge openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib :

Kode: Vælg alt

icedtea-6-jre-cacao*icedtea6-plugin*openjdk-6-dbg*openjdk-6-demo*openjdk-6-jdk*openjdk-6-jre*openjdk-6-jre-headless*openjdk-6-jre-lib*openjdk-6-source*

For mig ser pakkerne der fjernes ens ud, "openjdk-6-jre*" er i kode 2.

En anden lille ting, er koden

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove --purge
(remove med argument purge)
ikke den samme kode som

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge
sådan bare for at skrive det kortere.... ;)
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kommandolinje til at genoprette Java

Indlægaf Christian.Arvai » 18. dec 2011, 12:42

Sry min fejl. det er "openjdk-6-doc" og ikke "openjdk-6-jre" der ikke kommer med. Så det må hedde :

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove --purge openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc


Jeg bruger "remove --purge" i stedet for kun "purge", fordi jeg har lidt bedre erfaringer med at "remove" rydder ordentligt op efter afinstallation. Men det er da muligt at purge vil give det samme resultat i dette tilfælde.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kommandolinje til at genoprette Java

Indlægaf Christian.Arvai » 18. dec 2011, 13:26

Åhh ja for resten. Der var en på irc i aftes, som havde Java-problemer. Og nr 2 kommando i første indlæg (som den er nu) løste problemet. Så vi har da fat i det rigtige :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Kommandolinje til at genoprette Java

Indlægaf Stra » 18. dec 2011, 14:38

christian.arvai skrev:Sry min fejl. det er "openjdk-6-doc" og ikke "openjdk-6-jre" der ikke kommer med. Så det må hedde :

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove --purge openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc

Jamen det er rigtig, at det har så ikke den store betydning for de fleste, da man aktivt skal have installeret open-jdk-doc for at den er med :D
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kommandolinje til at genoprette Java

Indlægaf Christian.Arvai » 18. dec 2011, 17:00

Vi kan lige så godt helgardere os ;)

Så nu har jeg ændret det efter hvad vi er kommet frem til. Men da det er forskellige pakker 11.10/11.04 - 10.10/10.04 , må vi dele det op i 2. Jeg kan godt bikse en sammen som kan skelne mellem udgaverne, men den bliver voldsom stor på den måde.

På 11.10 og 11.04 vil "icedtea-plugin" kunne installeres :

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc openjdk-7-jre openjdk-7-jre-lib openjdk-7-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-plugin && sudo apt-get autoremove && sudo apt-get install -y icedtea-plugin && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y

Jeg har ikke fået den testet endnu, men det ser korrekt ud (jeg kigger på den i aften).


Skal vi så smide "icedtea6-plugin" på 10.10 og 10.04 ? (netbank virker med den på min 10.04/64bit) , altså sådan her:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin && sudo apt-get autoremove && sudo apt-get install -y icedtea6-plugin && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y

Her har jeg så også fjernet sletning af "icedtea-plugin" og "7'er" udgaver af Sun og Icedtea, da de ikke er i repo i 10.10 og 10.04 .
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kommandolinje til at genoprette Java

Indlægaf Christian.Arvai » 18. dec 2011, 17:12

Skal vi for resten smide en :

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a

med i de kommandoer ? . Så der er styr på den side også.

EDIT :
Jeg tror at det er en god ide, og så ser de sådan her ud :

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc openjdk-7-jre openjdk-7-jre-lib openjdk-7-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-plugin ; sudo apt-get autoremove && sudo apt-get install -y icedtea-plugin && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin ; sudo apt-get autoremove && sudo apt-get install -y icedtea6-plugin && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Kommandolinje til at genoprette Java

Indlægaf Stra » 18. dec 2011, 18:48

Det ser okay ud og også i orden at bruge 2 koder.

Måske gøre opmærksom på at på 10.04/10.10 er det sunjava der bliver installeret og på 11.04/11.10 er det openjdk.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kommandolinje til at genoprette Java

Indlægaf Christian.Arvai » 18. dec 2011, 19:03

Jeg er ikke lige med på hvad du mener med "på 10.04/10.10 er det sunjava".

Jeg har kørt :

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin ; sudo apt-get autoremove && sudo apt-get install -y icedtea6-plugin && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y

på min 10.04, og "about:plugins" i FF nævner pt ikke andre en "icedtea".
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster