Kernelcheck Lumen - byg din nye custum Linux kerne - nemt

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Kernelcheck Lumen - byg din nye custum Linux kerne - nemt

Indlægaf lath » 11. dec 2010, 04:08

Jeg er lige stødt på et program der kan hjælpe med at lave en custum kerne:

Kernelcheck Lumen:
Billede

Programmet features:
  • Fetch latest kernel information (mature kernel, mature kernel patch, stable development prepatch)
  • Download and compile any 2.6 kernel into a .deb package
  • Auto-fix for ALSA sound in new kernels
  • Auto-optimize new kernel
  • Option to configure kernel options manually
  • Option to install the nVidia kernel module/driver on reboot
  • Option to reconfigure the X server
  • Custom kernel patching
  • Multiple CPU jobs for faster compilation
kilde: http://www.webupd8.org/2010/04/kernelch ... buntu.html

Hvad kan du så bruge det til?
  • få den nyeste kerne
  • få en hurtigere kerne (fordi du tilpasser kernen til den hardware du har)
  • kan bruge noget hardware, som ikke er muligt med din nuværende kerne (f,eks. fordi der er kommet en ny device driver i en nyere kerne)
  • få bedre device drivers (f.eks hvis der er lavet en rettelse til en eksisterende device driver der forbedrer den)
  • indsætte en patch (f.eks "the patch what does wonders" :mrgreen: )

deb pakke fil med programmet i: http://launchpadlibrarian.net/44725226/kernelcheck_1.2.5-4_all.deb

Husk at lave backup.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kernelcheck Lumen - byg din nye custum Linux kerne - nemt

Indlægaf Jimmyfj » 19. dec 2010, 08:03

Crash BUUUM, og der lå Ubuntu 10.10 hen ad gulvbrædderne. Men sådan kan det gå, når man ikke gider læse alle instrukser på skærmen :lol:

Kernelcheck, skal det lige siges, er IKKE kun til Ubuntu. Programmet kan bruges til alle Debian-baserede distros, og i skrivende stund er jeg ved at kompilere en ny kerne til min Debian Squeeze, a.k.a. Debian 6.0, som kommer med kernel 2.6.32.?? og om en times tid er den oppe i version 2.6.36.5.

Det er lækkert at tråden her er oprettet. Ellers havde jeg oprettet den selv med henblik på, i fællesskab at finde frem til de bedste features og patches, så alle på forum kan få glæde af vores fælles indsats. Her vil vi også kunne finde, og tilføje, de bedste, og nyeste sikkerhedspatches m.m.

Nogen som er frisk på dette?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kernelcheck Lumen - byg din nye custum Linux kerne - nemt

Indlægaf Christian.Arvai » 19. dec 2010, 12:56

Jimmyfj skrev:Crash BUUUM, og der lå Ubuntu 10.10 hen ad gulvbrædderne. Men sådan kan det gå, når man ikke gider læse alle instrukser på skærmen :lol:

Det er vel som manualen til bilen, man læser den da først når det er gået galt :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernelcheck Lumen - byg din nye custum Linux kerne - nemt

Indlægaf AJenbo » 19. dec 2010, 15:46

Er det nogen der ved om der er nogen rimelig foirdel ved at compile en kerne der kun har driveres til det hardware der er i maskinen?

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kernelcheck Lumen - byg din nye custum Linux kerne - nemt

Indlægaf Jimmyfj » 19. dec 2010, 17:20

AJenbo skrev:Er det nogen der ved om der er nogen rimelig foirdel ved at compile en kerne der kun har driveres til det hardware der er i maskinen?


Det er der qua at du får mulighed for at tilvælge en hel del andre drivers inden du kommer så langt at du begynder at bygge en kerne.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernelcheck Lumen - byg din nye custum Linux kerne - nemt

Indlægaf AJenbo » 19. dec 2010, 17:23

Jeg tænkte mere på om man får hurtiger opstart, mindre ram forbrug, etc.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Kernelcheck Lumen - byg din nye custum Linux kerne - nemt

Indlægaf lath » 19. dec 2010, 17:28

AJenbo skrev:Er det nogen der ved om der er nogen rimelig foirdel ved at compile en kerne der kun har driveres til det hardware der er i maskinen?


Den kører hurtigere, fordi den ikke skal så meget kode igennem - jeg har læst om 10% bedre performance.

Man kan oversætte alle de device drivers til det hardware man har (og det man kan tilslutte i form af USB ting o.lign) ind i kernen - altså ikke som kernemoduler (module, m option).
Så går det også meget hurtigt når man tilslutter hardware.

Der er nogle gotchas, man skal være opmærksom på:

Alt hvad kernen skal bruge ved boot, især - block devicet der indeholder root (/) filsystemet, og root filsystemet (f.eks. ext4fs) skal enten:
1)
kompileres ind i kernen, eller
2)
være i en initramfs der læses når kernen booter.

ellers laver kernen en kernel panic, da den ikke kan få adgang til / filsystemet, hvor de andre filsystemer skal monteres på.

Jeg foretrækker iøvrigt 1, fordi det er mere KISS - Keep It Simple, Stupid.

/Lars
Senest rettet af lath 19. dec 2010, 17:37, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kernelcheck Lumen - byg din nye custum Linux kerne - nemt

Indlægaf Jimmyfj » 19. dec 2010, 17:31

AJenbo skrev:Jeg tænkte mere på om man får hurtiger opstart, mindre ram forbrug, etc.


Det vil jeg mene er afhængig af hvilke features du enabler/disabler.

Min Debian Squeeze bruger 15% af system-RAM efter bygning af kernen, mod 25% RAM tidligere (men der er også 4 kerne-udgaver imellem den oprindelige og Candela-kernen) - Med hensyn til opstart taler vi om 2 - 5 % hurtigere, ikke meget mere end det.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Kernelcheck Lumen - byg din nye custum Linux kerne - nemt

Indlægaf NickyThomassen » 19. dec 2010, 17:55

Det skal prøves, jeg takker :D

Hilsen Nicky

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kernelcheck Lumen - byg din nye custum Linux kerne - nemt

Indlægaf Jimmyfj » 21. dec 2010, 07:30

HUSK NU:

At afprøver du KernelCheck gør du dette på dit helt eget ansvar. Programmet er ikke "for sjov", og bør absolut ikke anvendes på produktionsmaskiner, da du grumme nemt kan smide din install hen ad gulvbrædderne ved den mindste fejl du laver.

Brug KUN programmet på dine test-maskiner, hvor det ikke gør det helt store, at du kommer til at lægge systemet ned med et brag.

Du SKAL være parat til at gøre flere forsøg, hvor du lige prøver dig frem med de forskellige muligheder programmet tilbyder.

Jeg har testet programmet på Debian Squeeze og Ubuntu 10.10, begge i en 64 bit udgave. Ubuntu brækker halsen på programmet, så her vil jeg ikke anbefale, at man gør brug af softwaren, med mindre man er 100% fri for proprietære drivere i forvejen.

Debian er blevet pænt meget hurtigere, end den i forvejen var på min 64 bit squeeze-installation. Men på Debian bruger jeg heller ikke nogen form for proprietære drivere. Debians default drivervalg er eminent i forvejen, så det er ikke nødvendigt med lukkede drivere.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Kernelcheck Lumen - byg din nye custum Linux kerne - nemt

Indlægaf NickyThomassen » 21. dec 2010, 08:33

Bare rolig, ingen problemer herfra.
Jeg køre allerede med en custom-kernel, bygget "The Debian-way", som de kalder det, men jeg syntes mildest talt ikke den måde er særlig let. Nu kunne jeg desværre ikke få Kernelcheck til at køre, det kræver en nyere udgave af Python end jeg har, så jeg håber det bliver løst med den stabile Debian Squeeze når den udkommer.

Den store fordel i sådan et program er at man ikke længere skal arbejde ud fra "trial & error" når man skal vælge hvad for nogle kernel-modules man vil inkludere, og hvad for nogen man ikke vil. På den anden side lære man sin kernel at kende intimt...

Men ja, man skal være parat til noget nedetid hvis man begynder på noget med sin kernel, ligesom at en frisk backup meget hurtigt kan blive nødvendig.

Jimmyfj skrev:Debian er blevet pænt meget hurtigere, end den i forvejen

Egentlig lidt underligt med ydelsen. Jeg har bygget 3 custom-kernels, og det er kun den der køre på min gamle og støvede bærbare man har kunnet mærke det på. Alle 3 kernels fylder 1/3 mindre i RAM når maskinen er startet op, men jeg fandt aldrig rigtig ud af hvordan jeg kunne teste hvor meget CPU-tid der bliver sparet. Har du patchet din kernel med den forunderlige ~200-linjers patch der gør underværker? (Det er nemlig det jeg vil bruge Kernelcheck til, når jeg får det op at køre)

Hilsen Nicky

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Kernelcheck Lumen - byg din nye custum Linux kerne - nemt

Indlægaf lath » 21. dec 2010, 15:58

TitanusEramius skrev:Bare rolig, ingen problemer herfra.
Jeg køre allerede med en custom-kernel, bygget "The Debian-way", som de kalder det, men jeg syntes mildest talt ikke den måde er særlig let. Nu kunne jeg desværre ikke få Kernelcheck til at køre, det kræver en nyere udgave af Python end jeg har, så jeg håber det bliver løst med den stabile Debian Squeeze når den udkommer.

Den store fordel i sådan et program er at man ikke længere skal arbejde ud fra "trial & error" når man skal vælge hvad for nogle kernel-modules man vil inkludere, og hvad for nogen man ikke vil. På den anden side lære man sin kernel at kende intimt...

Men ja, man skal være parat til noget nedetid hvis man begynder på noget med sin kernel, ligesom at en frisk backup meget hurtigt kan blive nødvendig.

Jimmyfj skrev:Debian er blevet pænt meget hurtigere, end den i forvejen

Egentlig lidt underligt med ydelsen. Jeg har bygget 3 custom-kernels, og det er kun den der køre på min gamle og støvede bærbare man har kunnet mærke det på. Alle 3 kernels fylder 1/3 mindre i RAM når maskinen er startet op, men jeg fandt aldrig rigtig ud af hvordan jeg kunne teste hvor meget CPU-tid der bliver sparet. Har du patchet din kernel med den forunderlige ~200-linjers patch der gør underværker? (Det er nemlig det jeg vil bruge Kernelcheck til, når jeg får det op at køre)

Hilsen Nicky


Prøv at kigge i dette indlæg, som er fra min "Kerne der gør Ubuntu 10.10 hurtigere (~200 linier patchen)" tråd i Sandkassen.
Nederst i det indlæg finder du et bash shell script der gør det samme. Det virker! Jeg har brugt det på min produktionsmaskine i nogen tid nu sammen med den almindelig kerne der kommer fra en uændret linux-pae debian pakke.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernelcheck Lumen - byg din nye custum Linux kerne - nemt

Indlægaf AJenbo » 21. dec 2010, 19:29

jeg har også kørt det på min bærbar i et stykke tid og den er holdt op med at hakke så meget i videoer m.m.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kernelcheck Lumen - byg din nye custum Linux kerne - nemt

Indlægaf Jimmyfj » 21. dec 2010, 23:08

HELT utroligt. Anderledes kan jeg ikke beskrive den forskel den 200 linier lange kernel-patch gør. Hold da op, sikke en gang dope min Linux-box har fået der :mrgreen: Rocket Science at its best.

I skrivende stund sidder jeg og arbejder i min Debian Squeeze. Det gør jeg, fordi jeg fik den tanke, at man muligvis også kunne bruge samme patch, fra samme kilde på en Debian installation. Og det kan man. Så nu har jeg både Debian Squeeze og Ubuntu 10.10_64 på steroider.
Helt skævt var det så sandelig heller ikke, at jeg skiftede min CPU ud her i eftermiddag, fra Intel Core2 Duo E4500 2.20 GHz til en Intel Core2 Duo E7500 2.93 GHz med 3 MB L2 cache på chippen, så jeg har oplevet begge systemer på denne CPU uden patchen tilføjet, og nu med patchen tilføjet. Imponerende at sølle 200 linjer kode kan gøre SÅ stor en forskel.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Kernelcheck Lumen - byg din nye custum Linux kerne - nem

Indlægaf NickyThomassen » 22. dec 2010, 11:09

lath skrev:Prøv at kigge i ...

Ahh, så bliver det vist ikke lettere :D

Jeg har kørt patchen på både en stor og en lille maskine, og jeg må sige at på den lille maskine er forskellen virklig mærkbar. På den store kan man kun mærke lidt mindre lag (ventetid fra man skifter fra en opgave til en anden, og GNOME's reaktionstid), men på den lille kan både Firefox og OpenOffice nu køre samtidig uden at det hele hakker, og det er store sager for en papirvægt af den alder.

Jamen så må jeg jo nok indrømme at jeg ikke tager Kernelcheck i brug alligevel...

Tak for info og hilsen NIcky

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster