Nyt program til Ubuntu: Vodun - var Ubuntu Post Install

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf lath » 9. aug 2010, 14:39

Brandt skrev:Ser rigtig fornuftigt ud.

En slå fejl:
Introduktions billede
"I trin 3 kan du lave 3 tring" tring = ting

Hvis programmet skal ud til hele verden, er der så lavet noget lands detektering i forbindelse med sprogpakke installation?
Trin1:
"Installer danske sprogpakker"

/Brandt


Det vil der komme, men kernen og GTK+ har en masse hjælp i den retning:


Herunder er der noget om Linux' softwarearkitektur, men nogen synes måske at det er interessant at læse om:

Der er informationer som Ubuntu selv leverer i form at miljø variabler (enviroment variables):
Følgende variabler er nyttig:
LANG=da_DK.UTF-8
GDM_LANG=da_DK.UTF-8


Hvis man laver scripts i bash (Terminalen) kan man hente dem med:
echo -e $LANG; echo -e $GDM_LANG


Nu kommer det snedige:
Linux kernen overfører automatisk miljø variable til et nyt program der oprettes og startes, og et GTK+ programs init funktion klipper alle interessante miljø-variabler ud. init funktionen tager også automatisk systemets sprog i brug.
Man kan se hvad sprog der bruges, og så gøre noget afhængigt at det sprog brugeren bruger eller systemet bruger.
Til det bruger man Pango Scripting (en slags HTML, altså bare ren tekst), til at lave sådan noget som det her:
Billede
Urdu (persisk - Iran)

http://www.pango.org/ScriptGallery?action=AttachFile&do=get&target=NKo.png
N'Ko (ߒߞߏ)
Lidt rigelig fyldigt, så kun et link

Billede
blandet - vertikalt

Billede
Matematik er også muligt med MathML i FireFox.
(MathML i ild-ræven bliver renderet af Pango)

http://www.pango.org/ScriptGallery

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Kvik
Indlæg: 320
Tilmeldt: 16. jan 2008, 17:54
IRC nickname: kvik
Geografisk sted: Söderhamn, Sverige

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf Kvik » 10. aug 2010, 21:11

Hvis det skal være et program til nye bruger vil jeg forslå og installer xchat også sæt den op til automatisk logge på #ubuntu-dk og evt #ubuntu-dk-snak
Med Venlig hilsen
Kvik

Blog: http://kviksworld.wordpress.com
----------------------------------------------------------------
Acer Aspire 5741G Ubuntu 12.04
----------------------------------------------------------------
Lubuntu 12.04
Pentium 4 3GHz
1GB ram
GeForce 6600GTS (tror jeg)
80 GB HD

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf laoshi » 11. aug 2010, 08:44

For at foregribe udviklingen, så kunne man forestille sig at du medtog muligheden for at installere aptitude, der jo ryger ud som standard fra og med 10.10.
Det ville være dejligt om folk let kunne vælge at have det bedre installationsprogram på deres pc.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf soundpartner » 11. aug 2010, 09:24

laoshi skrev:For at foregribe udviklingen, så kunne man forestille sig at du medtog muligheden for at installere aptitude, der jo ryger ud som standard fra og med 10.10.
Det ville være dejligt om folk let kunne vælge at have det bedre installationsprogram på deres pc.

jeg arbejder for tiden på at lave et lignende 10.10 script med en del ændringer, men også som arbejder på en lidt anden måde. jeg kunne forestille mig at inden dette gtk program bliver færdigt så syncer lath og jeg disse 2 systemer.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf lath » 26. aug 2010, 07:15

djl synes jeg godt om, så jeg tror at jeg tager det program med:

Djl, http://en.djl-linux.org/?q=node/19:
Billede

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf AJenbo » 28. aug 2010, 00:06

Bruger I partner repro eller restricted_extras til at installere flash og java?

hni
Indlæg: 73
Tilmeldt: 6. nov 2008, 18:28

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf hni » 28. aug 2010, 06:52

Hej!

Jeg bruger også dette script, men det går i stå i Sun Java.
Der er ingen nybegyndere der ved hvad de skal trykke på nå der i terminal vinduet stå at de skal trykke på OK for at accepterer betingelserne for at installerer Sun Java, her var et pop-up vindue med en beskrivelse brugbar.
Jeg ved det heller ikke,,,, er det (alt + enter) ???????
Så jeg køre scripte igennem uden Sun Jave.
Så køre jeg det igen med Sun Java og når det kommer til OK i Sun Java, så lukker jeg terminal vinduet og så køre jeg update, her kommer den så og fortæller mig at der er en ødelagt pakke og nu kommer Sun Java igen, men i et vindue hvor jeg med musen kan trykke på OK og derved installere programmet.

Det er jo en lidt omvendt måde at gøre det på, men det virker.

Så mit ønske er:

Et pop-up vindue der fortæller mig hvad jeg skal trykke på for at ”trykke” på OK i terminal vinduet.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf lath » 28. aug 2010, 09:43

hni skrev:Hej!

Jeg bruger også dette script, men det går i stå i Sun Java.
Der er ingen nybegyndere der ved hvad de skal trykke på nå der i terminal vinduet stå at de skal trykke på OK for at accepterer betingelserne for at installerer Sun Java, her var et pop-up vindue med en beskrivelse brugbar.
Jeg ved det heller ikke,,,, er det (alt + enter) ???????
Så jeg køre scripte igennem uden Sun Jave.
Så køre jeg det igen med Sun Java og når det kommer til OK i Sun Java, så lukker jeg terminal vinduet og så køre jeg update, her kommer den så og fortæller mig at der er en ødelagt pakke og nu kommer Sun Java igen, men i et vindue hvor jeg med musen kan trykke på OK og derved installere programmet.

Det er jo en lidt omvendt måde at gøre det på, men det virker.

Så mit ønske er:

Et pop-up vindue der fortæller mig hvad jeg skal trykke på for at ”trykke” på OK i terminal vinduet.


Du må ikke lukke terminal vinduet - altså afbryde pakkesystemet imens det arbejder, ellers får du problemer.

Hvis der står [Ok] betyder at Ok er standard valg og du kan bare trykke på enter/return tasten , ellers skal du skrive teksten "Ok" (uden anførselstegnene) og så trykke på enter/return tasten.

Jeg er ikke maintainer af scriptet - skriv en fejlrapport i forum på scripts.linux.dk - så vil soundpartner tage sig af det. Vær præcis og detaljeret.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf lath » 28. aug 2010, 09:56

AJenbo skrev:Bruger I partner repro eller restricted_extras til at installere flash og java?


Jeg ved med sikkerhed at Sun/Oracle Java ligger i partner repo for Ubuntu 10.04, men jeg er ikke helt klar over i hvilket repo flash-nonfree ligger i Ubuntu 10.04, da jeg kører Ubuntu 9.10.

Med andre ord så konstrueres programmet på 9.10, og testes i 10.04, når den tid kommer. Det kommer til at ske i virtual box, for der kan man bruge den snapshot feature.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf AJenbo » 28. aug 2010, 22:21

flashplugin-nonfree er omdøbt til flashplugin-installer under 10.04 (er dog en transitional dummy), det kan muligvis have konsekvenser for hvordan scriptet virker i 10.10, så kan i være lidt på forkandt :)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf lath » 29. aug 2010, 02:37

AJenbo skrev:flashplugin-nonfree er omdøbt til flashplugin-installer under 10.04 (er dog en transitional dummy), det kan muligvis have konsekvenser for hvordan scriptet virker i 10.10, så kan i være lidt på forkandt :)


Det har jeg folk til :wink:

Det er Soundpartner der står for scriptet, og så vidt jeg ved er Soundpartner allerede i gang med at teste på Maverick.

Det der så sker når Soundpartner erklærer scriptet færdig er at jeg kører det færdige Maverick script og det script jeg arbejder fra nu igennem diff programmet, så jeg kan se hvor der er forskelle.

Derefter tilretter jeg programmet - dog kan der godt komme en tidlig version ud, som er baseret på at inkompatibel funktionalitet imellem Lucid og Maverick er deaktiveret, så der er noget der er brugbart, og kort efter kommer så en opdateret udgave der i funktionalitet svarer til scriptet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf laoshi » 22. sep 2010, 13:27

lath skrev:Kunne du ikke lige tilføje det til Ubuntu Post Install (hmm, skal den ikke have et andet navn?) programmets tråd... her på forum?
Jeg kan tilføje det som en række knapper, hvor brugeren trykker på en knap og så sker der en hel masse.
De kan ikke komme med i første release version, da første version lige nu er feature låst, men lidt senere.

skriver du andetsteds i Sandkassen https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=11784

Er det fordi du gerne vil have ideen direkte i din program-udviklingstråd? Du er meget velkommen til at bruge den under alle omstændigheder. Men selvfølgelig vil det være fint at få credits som en del af inspirationen til programmet.

Til oprydning bruger jeg i mit 'Menustyret oprydning, opdatering og backup'-script:
exec 2>> $HOME/backup_fejl
clear
dpkg --configure -a
aptitude clean -y
aptitude purge -y ~b
aptitude purge -y ~c
aptitude safe-upgrade
rm -rf ~/.evolution/mail/local/folders.db
rm -rf $HOME/.local/share/Trash/*
rm -rf $HOME/.mozilla/firefox/gyger6fy.default/Cache/*
rm -rf $HOME/.cache/chromium/Cache/*
rm -rf $HOME/.cache/chromium/Media\ Cache/*
rm -rf /var/log/*.gz
notify-send "Oprydning af systemet" "er gennemført." -i gnome-fs-trash-empty


Ud over oprydningen og opdateringen af pakkesystemet , som var det jeg advokerede for skulle afslutte et hvert script som gør noget med (af)installation af pakker, er der altså:

[*] en kommando som får evolution til at fungere, hvis den låser (en gammel ting som jeg mener soundpartner en gang kom med) - det sker undertiden med min evolution fordi jeg har gemt en uhyrlig mængde mails, som jeg aldrig får ryddet ud i, men det er måske ikke generelt et problem - det er i hvert fald længe siden det har været på banen i forum.
[*] tømning af papirkurven
[*] tømning af Firefox' cache
[*] tømning af Chromiums cache - det gør ganske vist chromium en smule langsommere, men ellers bliver der hurtigt opbygget en voldsomt stor cache
[*] udrensning af gamle log-filer

Jeg har så installeret libnotify-bin - så der kommer informationspopups når opgaven er udført.

Jeg har her ikke sudo foran kommandoerne, da de indgår i et script som køres fra /usr/local/bin og så selvfølgelig kræver sudo for at gå i gang.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Opdatering - Ubuntu Post Install

Indlægaf lath » 28. nov 2010, 02:52

Navneændring
Her er der en frisk opdatering af hvordan det går med projekt "ubuntu Post Install", som jeg har besluttet at omdøbe til "Vodun": Kig på Engelsk wikipedia om den vest afrikanske religion: http://en.wikipedia.org/wiki/West_African_Vodun

Navneændringen har ikke noget at gøre med zombier (Voodoo er det amerikanske navn for Vodun), som er en Hollywood opfindelse. Navneændringen er bare en hyldest til Afrika, som et spændende kontinent.

Siden sidst
Edit 16. April 2011: tidligere tekst slettet, da package kit ikke kunne bruges - den afinstallerer en pakke manager som Ubuntu Softwarecenter bruger.

Så jeg er gået en anden vej.
Den er blevet til en simpel GUI frontend, som skriver scriptene, og derefter så kører dem med libgksu (softwarebibliotek for gksu, og gksudo).
Senere går jeg så væk fra at bruge scripts, når jeg har fundet ud af hvordan aptdaemon virker.
Aptdaemon der bruges af Ubuntu Softwarecenter skulle virke på samme måde som packagekit, men det kigger jeg på senere.(læs: jeg læser i ubuntu softwarecenters kildekode, og selvfølgelig også i dokumentationen for aptdaemon - hvis der er nogen.)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster