Nyt program til Ubuntu: Vodun - var Ubuntu Post Install

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Nyt program til Ubuntu: Vodun - var Ubuntu Post Install

Indlægaf lath » 5. aug 2010, 17:26

Dette indlæg er om et nyt program som er under udvikling.
Indlægget er også postet på scripts.linux.dk: http://scripts.linux.dk/joomla/index.php/Alfa-scripts/nyt-program-til-ubuntu-1004-ubuntu-post-install.html (kræver login, ellers får du en 403 fejl)

Forfatterne af dette program er Soundpartner, og lath (som har skrevet det indlæg du læser lige nu).

Jeg (lath) er i samarbejde med soundpartner gået i gang med at lave et GTK+ program med baggrund i det script du finder på denne side:
http://scripts.linux.dk/joomla/index.php/funktionelle-scripts/ubuntu-1004.html

Det er meningen at programmet skal ind i pakkesystemet, når programmet har været ude i en test fase.
Dermed vil programmet blive tilgængeligt for alle Ubuntu brugere i hele verden.

Her er nogle billeder fra den mock-up jeg har af programmet lige nu:
Introduktion:
Billede

Trin 1:
Billede

Trin 2:
Billede

Trin 3:
Billede

Om dialogboks:
Billede

Dialogboks (1 ud af 3) til at gemme opsætning, hente opsætning, gemme installscript:
Billede

Installations-dialogboks:
TO DO, men bare en dialogboks med en progressbar, og en annuler knap

Hvad synes du om det?

Har du spørgsmål så skriv. :)
Kritik og forslag til forbedringer er velkommen.
Ligeså ekstra features til fremtidige versioner af programmet.

/Lars

Rettelse udført den 28. november 2010: Emne felt redigeret som følge af navne-ændring
Senest rettet af lath 28. nov 2010, 03:07, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf Rattus Norvegicus » 5. aug 2010, 22:32

Det virker som et meget interessant projekt, som kan være ret gavnligt for især nye Ubuntu-brugere :)

Dog synes jeg at det under udvalgte pakker også bør være muligt at vælge at installere Thunderbird.

Og så vil jeg da lige gøre opmærksom på en lille stavefejl i første screenshot... i 3. linje står det Ubunu i stedet for Ubuntu ;)
Hilsen Kenny

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf lath » 5. aug 2010, 22:42

Rattus Norvegicus skrev:Det virker som et meget interessant projekt, som kan være ret gavnligt for især nye Ubuntu-brugere :)

Dog synes jeg at det under udvalgte pakker også bør være muligt at vælge at installere Thunderbird.

Og så vil jeg da lige gøre opmærksom på en lille stavefejl i første screenshot... i 3. linje står det Ubunu i stedet for Ubuntu ;)


Thunderbird er i udvalgte pakker (trin 2).

Takker for bemærkning om typo.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf Rattus Norvegicus » 5. aug 2010, 22:45

Jeg må være blind, for jeg var sikker på Thunderbird ikke var der, men kan godt se det nu :lol:
Hilsen Kenny

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf zob » 5. aug 2010, 22:55

Jamen. Det bliver da fedt at se. Og med det lækre GTK. Mums.

Min anbefaling er at I satser på de ting som ubuntu tweak og ailurus ikke kan i forvejen som første prioritet. Det kan selvfølgelig godt overlappe, men der må være nogle ting som folk mangler på trods af at de har installeret ubuntu tweak og/eller ailurus. Nu er jeg ikke selv så flittig en bruger af de to programmer så jeg er måske ikke den bedste at spørge hvilke ting det så er...

Jeg mener at ubuntu-tweak lander i standard-repos fra version 10.10. Ligeledes har jeg læst et sted at, jeg tror det var ubuntuone servicen, der skulle bruges til at gøre nyinstallation lettere fordi man kunne gemme info om hvilke programmer og tilføjede kilder man havde et sted i skyen og dermed lette post-installation på den måde. Så jeg tror der er et par tiltag på dette punkt under udvikling. Så ja, hvis I kan gøre det, de andre ikke tilbyder, ville det være fedt.

Det er nok især ubuntu-begyndere der kan give de bedste svar på hvad de mangler. Så min opfordring må også være at de råber op i denne tråd, så skal deres liv nok blive lettere.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf lath » 5. aug 2010, 23:25

zob skrev:Jamen. Det bliver da fedt at se. Og med det lækre GTK. Mums.

Min anbefaling er at I satser på de ting som ubuntu tweak og ailurus ikke kan i forvejen som første prioritet. Det kan selvfølgelig godt overlappe, men der må være nogle ting som folk mangler på trods af at de har installeret ubuntu tweak og/eller ailurus. Nu er jeg ikke selv så flittig en bruger af de to programmer så jeg er måske ikke den bedste at spørge hvilke ting det så er...

Jeg mener at ubuntu-tweak lander i standard-repos fra version 10.10. Ligeledes har jeg læst et sted at, jeg tror det var ubuntuone servicen, der skulle bruges til at gøre nyinstallation lettere fordi man kunne gemme info om hvilke programmer og tilføjede kilder man havde et sted i skyen og dermed lette post-installation på den måde. Så jeg tror der er et par tiltag på dette punkt under udvikling. Så ja, hvis I kan gøre det, de andre ikke tilbyder, ville det være fedt.

Det er nok især ubuntu-begyndere der kan give de bedste svar på hvad de mangler. Så min opfordring må også være at de råber op i denne tråd, så skal deres liv nok blive lettere.


Jeg har lige studeret ailirus, og Tweak kendte jeg godt, men den er blevet større siden jeg sidst kiggede på den.

Ailirus er et simpelt lille program, og Tweak er en store.

Såvidt jeg kan se er især Trin 1 delen af vores program unik. Dette er dog kun baseret på et hurtigt kig på websitet for Tweak og Ailirus, så jeg kan tage fejl.

Jeg synes at det pt. ser fint ud.

Jeg kunne selv tænke mig at lave en udvidelse senere, der kan hjælpe med en Virtual Box installation.
En Virtual Box installation ser ikke ud til at være noget der er nemt at automatisere.
Guest additions bliver svær.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

js79
Indlæg: 124
Tilmeldt: 24. sep 2008, 19:47
Geografisk sted: Holstebro

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf js79 » 5. aug 2010, 23:37

Super godt initiativ.

En hurtig tanke kunne være, at programmet på sigt vil kunne understøtte udvidelsesscripts, således at man kan loade et script hvorefter et nyt faneblad bliver tilføjet med den funktionalitet som scriptet tilbyder. Det kan være forskellige tweaks, men også en pakkeliste som i trin 2 - fx et script med browservalg, en med mail-klienter, developer tools, spil, sociale netværk osv.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf lath » 6. aug 2010, 13:36

js79 skrev:Super godt initiativ.

En hurtig tanke kunne være, at programmet på sigt vil kunne understøtte udvidelsesscripts, således at man kan loade et script hvorefter et nyt faneblad bliver tilføjet med den funktionalitet som scriptet tilbyder.


Ekstra faneblade er ikke muligt, da mit GTK+ program er kompileret C kode.

Tilmed er det er også alt andet end simpelt.
Pluginet skal i alle tilfælde definere følgende:
  • Navigation i programmet
  • En fortolker for et domæne specifikt sprog(DSL) til at læse inddata fra en fil af gemte indstillinger
  • En mapning mellem valg i programmet, og tilhørende kode (endnu en fortolker for et domæne specifikt sprog)

Jeg skal dog nok overveje en plugin-arkitektur der kunne gøre det muligt, da en plugin arkitektur medfører en masse fordele - ikke mindst fordi jeg selv før har diskuteret med soundpartner om sådanne ekstra plugins kunne være en god ide.
Dog bliver det sådan at DSLen ikke kan hente software udenfor pakkesystemet af sikkerhedsmæssige grunde. (sand-boxing teknik)
Bemærk at det ikke udelukker en fra at tilføje sin egen PPA (software kilde) til pakkesystemet, som programmet så vil godtage.

js79 skrev: Det kan være forskellige tweaks, men også en pakkeliste som i trin 2 - fx et script med browservalg, en med mail-klienter, developer tools, spil, sociale netværk osv.


Jeg synes at man i så fald bør kigge på Ubuntu Tweak - det har software kategorier

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf thomasjohansen » 6. aug 2010, 13:55

Hvis programmet's fokus er at hjælpe nye brugere til at få installeret det mest hyppige, så mener jeg man bør lave en kommentar til hver af programmerne/muligheder, så man får en ide om hvad det er man vælger.

Eks:
Amsn
Alternativ messenger program til chat


eks. ved jeg f.eks ikke hvad wine-door er. Derfor vil det være meget nyttigt med en beskrivelse.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf lath » 6. aug 2010, 14:21

thomasjohansen skrev:Hvis programmet's fokus er at hjælpe nye brugere til at få installeret det mest hyppige, så mener jeg man bør lave en kommentar til hver af programmerne/muligheder, så man får en ide om hvad det er man vælger.

Eks:
Amsn
Alternativ messenger program til chat


eks. ved jeg f.eks ikke hvad wine-door er. Derfor vil det være meget nyttigt med en beskrivelse.


Du kan selvfølgelig ikke se det, men det der hedder ToolTip tekst (en lille firkant med tekst der vises, når musen hviler/er over en widget) har jeg tænkt på.

WINE doors: http://en.wikipedia.org/wiki/Wine-Doors
Måske skullle lige netop wine doors pilles af, da dets hjemmeside siger
Very very broken and I don't have time to fix it


/Lars

P.S. Jeg skriver iøvrigt "jeg", og ikke "os", fordi at det er mig der er code-monkey på GTK+ udgaven af programmet. :)
Lidt senere vil mig og soundpartner så diskutere programmets fremtid med baggrund i hvad brugerne og vi selv ønsker.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf Jimmyfj » 7. aug 2010, 18:27

Jeg har brugt scriptet sammen med Dabuntu Cd Remix udgaven, en skrabet udgave af Dabuntu, som plejer at fylde 1.6 - 1.7 GB som ISO-fil.

Scriptet fungerer perfekt og er helt utrolig nemt at arbejde med, selv for begyndere. Og det nye tiltag med GTK-looket gør da, på ingen måde programmet ringere. Peg & klik" nemmere kan det ikke blive.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf Finn Bjerke » 9. aug 2010, 00:24

Godt initiv der, det ser virkelig godt ud.

Jeg tror at begyndere gerne vil have youtube, skype, bankforretninger, facebook og den slags til at funke så hurtigt som muligt. De underliggende detaljer er lidt uinteressante i starten. Jeres indsats giver en lettere start, det er prisværdigt. Måske jeg kunne finde en gammel PC som testmaskine et sted vi får se.

Har i tænkt over Dualboot ?
Kardemommeloven er en god ting.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf NickyThomassen » 9. aug 2010, 07:49

Rigtig rigtig lækkert lille program der nok skal gøre livet lettere for en del brugere.
Godt arbejde :D

Dog tror jeg ikoner er stavet forkert, er det ikke med `k` istedet for `c` på dansk?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf lath » 9. aug 2010, 10:00

Finn Bjerke skrev:Godt initiv der, det ser virkelig godt ud.

Jeg tror at begyndere gerne vil have youtube, skype, bankforretninger, facebook og den slags til at funke så hurtigt som muligt. De underliggende detaljer er lidt uinteressante i starten. Jeres indsats giver en lettere start, det er prisværdigt. Måske jeg kunne finde en gammel PC som testmaskine et sted vi får se.

Har i tænkt over Dualboot ?


Det er et installations-emne.

Opsætning af dual-boot kan ikke lade sig gøre, fordi programmet ikke vil virke før der er et operativsystem (Ubuntu) på computeren.

TitanusEramius skrev:Rigtig rigtig lækkert lille program der nok skal gøre livet lettere for en del brugere.
Godt arbejde

Dog tror jeg ikoner er stavet forkert, er det ikke med `k` istedet for `c` på dansk?


Sandt nok.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brandt
Indlæg: 166
Tilmeldt: 17. maj 2009, 13:04
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Nyt program til Ubuntu 10.04: Ubuntu Post Install

Indlægaf Brandt » 9. aug 2010, 12:59

Ser rigtig fornuftigt ud.

En slå fejl:
Introduktions billede
"I trin 3 kan du lave 3 tring" tring = ting

Hvis programmet skal ud til hele verden, er der så lavet noget lands detektering i forbindelse med sprogpakke installation?
Trin1:
"Installer danske sprogpakker"

/Brandt

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster