Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu Emnet er løst

Dette er forummet for spil til Ubuntu. Få hjælp til spillene og få hjælp til at afvikle Windows-spillene i fx Wine.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 12. sep 2010, 18:23

@ wolffbrix

Hej og velkommen til forum :)


Jeg ved ikke hvorfor winecfg ikke kan starte mere, og jeg har aldrig prøvet det med "Gæstekontoer" selv, for mine børn spiller bare på min konto.
Hvis du ikke har mange spil i Wine, er det nemmeste nok at geninstallere Wine og starte forfra, du skal også have den skjulte mappe .wine (den ligger i din hjemmemappe) slettet, så du kan gøre det hele med denne kommando i Programmer->Tilbehør->Terminal :

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge -y wine && sudo rm -rf ~/.wine && sudo apt-get install -y wine


Vedr. det med at spillet ikke vil starte på hans konto (men godt på din egen), kunne jeg forestille mig at det er noget med manglede rettigheder, så prøv at starte på hans konto og give filerne rettigheder som beskrevet her http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... temid=91#5
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

wolffbrix
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12. sep 2010, 16:19
IRC nickname: wolffbrix

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf wolffbrix » 13. sep 2010, 08:28

@Christian

Tak skal du have så skete det at jeg fik en problem på min 4 årige søn ubuntu inst.

Jeg har installeret timekpr på hans account, for at sikre at han ikke spiller mere end 2 timer om søndagen. Så det ville ikke være så nemt hvis han skulle benytte min account.
Hvad med alle windows links til programmerne der er installeret i forbindelse ned wine. Forsvinder de også ved at slette .wine?

Jeg har fulgt din guide, dog kan jeg ikke installere Lær at stave vha. den.
Spillet brokker sig over en manglende CD hvis jeg installerer efter at cd'en er kopieret over på wine. Noget med securerom... :(

Så jeg installere via CD'en, og spillet .exe fil har de rettigheder du anbefaler.

Du har ikke andre brugere end din egen account som dine børn bare benytter?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 13. sep 2010, 08:35

Jeg har kun den ene brugerkonto på min pc, så det kan godt være det der drillede dig med rettighederne på hans konto.

Lær at stave kan jeg lige teste igen, for jeg har det ikke pt på min install (børnene har det så på deres egen pc), fordi jeg lavede en ny install for et par mdr. siden.

Hvad med alle windows links til programmerne der er installeret i forbindelse ned wine. Forsvinder de også ved at slette .wine?

Det vil de nok ikke gøre, men jeg tror så også at de virker bagefter når du geninstallere spillene, for stien som er i genvejen vil blive den samme.

PS : Har du nogle spil der virker i Wine nu ?


EDIT :

Nu driller det spil også mig, jeg ved at det har virket på en tidligere install, men nu vil det ikke starte op (de andre 6 jeg lige hurtigt testede virkede fint), og jeg får ikke engang den fejlmelding du nævner :?

Jeg må lige i tænkeboksen, men det er muligt at jeg har en anden udgave af wine på min nye install, eller at jeg fik pillet for meget sidst jeg rodede med codecs til wine, og så skal jeg sådan set lave en ny install kun til at teste de spil på (igen igen).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

wolffbrix
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12. sep 2010, 16:19
IRC nickname: wolffbrix

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf wolffbrix » 14. sep 2010, 15:56

Jeg reinstallerede wine på min profil, så nu virker den igen.

Pixeline Lær at stave kommer stadigvæk med fejlen "http://www.securom.com/message.asp?m=nodrive". Så det er nok securerom fejl. Det må kunne løses :)

Derefter installerede jeg Det magiske bibliotek på min account, og det virker udemærket.
Så det er kun Lær at stave der driller.

På min søns account der virker alle Pixeline spil pånær Lær at stave.

Så reinstall har været en success, tak for det gode råd.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 14. sep 2010, 16:01

Det var da så lidt :)

Det irritere mig bare at Lær at stave ikke virker pt. , for det blev testet inden det kom med i guiden, så der må være kommet en opdatering der ændrede lidt på Wine.

Kan du evt tage et screenshot af den fejlmelding og sende herind, for jeg for intet overhovede, spillet starter bare ikke op.

PS : er det dette du mener der kommer frem http://www.securom.com/message.asp?m=nodrive
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

wolffbrix
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12. sep 2010, 16:19
IRC nickname: wolffbrix

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf wolffbrix » 14. sep 2010, 22:38

Jeg tror det er fordi den nye wine1.2 har fået en opdatering mht. håndtering af securerom, da jeg kørte wine1.0 så fungerede det.

Fejlen kommer kun frem når jeg tilføjer Lær at stave manuelt i winecfg, og sætter det til at emulere Vista eller Windows 7.
Hvis den kører under XP mode, så dukker fejlen ikke op.

Men det er fejlen http://www.securom.com/message.asp?m=nodrive der dukker op.
Jeg har skrevet til securerom og brokket mig, i morgen bliver det krea jeg skriver til.

/Michael

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 14. sep 2010, 22:40

Jeg skal nok skrive til Krea media, jeg kender en derinde som jeg har skrevet mange mails med, så jeg har en direkte mailadd ;)


PS : Mail er sendt nu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 15. sep 2010, 14:20

Jeg har fået svar fra Krea Media, de skriver at de ikke har set den fejlmelding før, men at de tidligere har haft problemer med securerom, så det nu er erstattet af en kopisikring.

Vi kan godt skrive til securerom og klage over deres program, men spørgsmålet er om vi får noget som helst ud af det.

Så vil jeg hellere bruge tiden på at finde en løsning på at få spillet til at kører og rette guiden.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

wolffbrix
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12. sep 2010, 16:19
IRC nickname: wolffbrix

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf wolffbrix » 24. okt 2010, 11:00

Hej,

Nu har jeg opgraderet 10.04 til 10.10 med en clean install.
Ak og ve så startede alle Pixeline problemerne.

Jeg har prøvet at installere wine 1.2.1 og derefter følge pixeline install guiden.
Så siger programmet "Cannot locate the CD-ROM", underligt for den sidder i.
Wine er started som XP og som Vista.
Har kørt både i 32 bit farver og 16.

Intet hjælper.

Jeg har også prøvet at køre via POL og Xephyr, stadigvæk samme resultat.

Er der bare problemer med 10.10?

Update:

Hiv jeg manuelt går ind i winecfg, faneblad enheder.
Der tilfører jeg drev E: mapper det til /media/Lillebror CD/
Klikker på Vis advanceret
Vælger typen CD-ROM og klikke på gem.

Derefter kan lillebor startes op.
Men det kan da ikke passe, at mapningen skal ske hver eneste gang.

Michael

norregaard
Indlæg: 10
Tilmeldt: 23. apr 2010, 11:29

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf norregaard » 24. okt 2010, 13:53

Hej

Det er lang tid siden denne tråd er oprettet, men der er stadig børn der er vilde med pixeline. Har fået installeret en del af mine spil med den guide der er lavet - har dog problemer med eksempelvis med pixelines lillesøster spillene og kong gulerod - de ønsker at cd ligger i drevet - men det hjælper ikke at lægge den der i.

Håber der er nogen der kan hjælpe

RolKau
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15. dec 2010, 11:26

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf RolKau » 12. jul 2011, 09:53

Jeg har fått spillene "Silke - Kan du klokken" og "Silke - Kan du alfabetet" (eller Sofie, som Pixeline/Josefine sin lillesøster heter på norsk) til å virke i Ubuntu 10.10 Maverick ved å bruke Wine 1.3 (sågar på en Quanta Classmate!):

Kode: Vælg alt

sudo apt-add-repository ppa:ubuntu-wine/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install wine1.3 winetricks



Deretter brukte jeg følgende kommando for å installere dekodere for lydavspilling:

Kode: Vælg alt

winetricks vcrun2003 allcodecs



Håper at dette kan hjelpe noen.

christinesmith
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26. nov 2011, 17:29
IRC nickname: chris

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf christinesmith » 26. nov 2011, 17:37

Jeg fik installerede det hele på vores stationære og det virkede perfekt... ;O)
Men på min bærbare hvor jeg har en nyere version af ubuntu kan jeg ikke få det til at virke... Når jeg starter spillet beder den mig om at indsætte dvden selvom den sidder i drevet???
Er der nogen der kan hjælpe?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 26. nov 2011, 17:50

Hej og velkommen til forum.

Jeg har ikke testet på de spil siden 10.04, hvilket jeg også har skrevet i guiden.

Men jeg har en 11.04/64 bit vi evt kan prøve på. Så præcist hvilken udgave af Ubuntu kører du med, og hvilket et af Pixelinespillene drejer det sig om ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

christinesmith
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26. nov 2011, 17:29
IRC nickname: chris

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf christinesmith » 26. nov 2011, 18:00

Hej...
Det er ikke pixeline men bamses julerejse... Den virkede på min stationære... jeg ved ikke lige hvor jeg skal kigge for at se hvilken version det er. Der er først installeret ubuntu på min bærbar i uge 42 ved ikke om der er kommet en nyere version siden???

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 26. nov 2011, 18:18

Vi tager da bare en løsning som virker i alle udgaver - Tryk ctrl+alt+t og indsæt denne kommando :

Kode: Vælg alt

lsb_release -a

og tryk "enter".

Det giver dette resultat (min er så Ubuntu 10.04.3 LTS) :

Kode: Vælg alt

c@c-desktop:~$ lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID:   Ubuntu
Description:   Ubuntu 10.04.3 LTS
Release:   10.04
Codename:   lucid
c@c-desktop:~$


og du ved så hvilken udgave du har installeret.

"bamses julerejse" har jeg ikke, så der kan jeg ikke hjælpe. Men det kan også være noget med hvilken udgave af Wine du har installeret.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Spil"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster