Verificering af spil mv. til DOSBox

Dette er forummet for spil til Ubuntu. Få hjælp til spillene og få hjælp til at afvikle Windows-spillene i fx Wine.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Verificering af spil mv. til DOSBox

Indlægaf Jakob77 » 31. maj 2015, 12:08

Hvis man gerne vil udvælge nogle lovlige gratis spil til DOSBox, hvor kan man så finde en pålidelig downloadliste at søge i..?

Jeg har fundet denne lste til Linux spil:
https://help.ubuntu.com/community/Games/NativeFreeUbuntuGames
men den hjælper jo ikke til Linux DOSBox.


Vi har allerede verificeret et spil (spacewar.exe) til DOSBox:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=140724#p140724
Men det bliver nok lidt for omfattende, hvis vi skal dem alle igennem her i forum.

Hvis man f.eks. ønsker at forberede en lille pakke med nogle spil og programmer til en debat om DOSBox opsætning, er det så ok, og hvor stor må sådan en vedhæftet fil så evt. være.?

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Verificering af spil mv. til DOSBox

Indlægaf Ivan » 31. maj 2015, 12:50

Det nemmeste vil nok være at bruge dosbox's compability
ved at oprette et login påhttp://www.dosbox.com/ kan du selv tilføje compability reports
ingen grund til dobbeltarbejde.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Verificering af spil mv. til DOSBox

Indlægaf Jakob77 » 31. maj 2015, 13:03

@Ivan

Vi har jo også denne liste over kompatible DOSBox spil, men den er langt fra komplet, og det er ikke kun gratis spil:
http://www.dosbox.com/wiki/GAMES

Er DOSBox aktiviteter uønskede her i forum..?
Når jeg spørger, så er det fordi du henviser mig til et andet forum på engelsk, og det kan man vel egentlig gøre med samtlige oprettede tråde, hvis man vil.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Verificering af spil mv. til DOSBox

Indlægaf Ivan » 31. maj 2015, 13:24

Dosbox er som sådan ikke en linux-ting, det er cross platform, at spil kan køre i dosbox under linux gør det ikke til et linux spil.

Hvis du har problemer med at bruge cli til at køre dosbox spil, så brug dbgl (google virker)

ang. dit filupload, vil du nu igen have andre til at lave dit arbejde
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Verificering af spil mv. til DOSBox

Indlægaf Jakob77 » 31. maj 2015, 14:01

Ivan skrev:Dosbox er som sådan ikke en linux-ting, det er cross platform, at spil kan køre i dosbox under linux gør det ikke til et linux spil.


Nej, og hvad så..?
Hvis debatten primært handler om DOSBox til Linux, så har det vel ingen betydning..?
Man må vel også godt skrive om en Linux printeropsætning, selvom man kun vil bruge den til at udprinte Windows dokumentation. Det må vel være næsten det samme.
Eller hvad med Virtualboksen, som kun kører andre styresystemer, er den så heller ikke forum og Linux vedkommende mere..?


Ivan skrev:Hvis du har problemer med at bruge cli til at køre dosbox spil, så brug dbgl (google virker)


Det ved jeg ikke, om jeg har, men det kan jeg måske google...


Ivan skrev:ang. dit filupload, vil du nu igen have andre til at lave dit arbejde


Det ved jeg virkelig ikke, hvad du mener med.
Man kan jo ikke få et eneste spørgsmål besvaret i forum, hvis man er bange for, at andre vil bruge kræfter/arbejde på at svare.
Jeg har da selv tænkt mig at uploade, og folk må selv bestemme, om de downloader.
Men er det fordi redaktionen føler sig forpligtet til minutiøst at undersøge enhver fil, som jeg uploader, for at tjekke om der kan være noget farligt eller ulovligt omkring den..?
Altså i modsætning til alle andre indlæg, som den bare kan ignorere, eller hvad er vi egentlig ude i..?

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Verificering af spil mv. til DOSBox

Indlægaf Jakob77 » 31. maj 2015, 14:36

Men lad mig lige for en ordens skyld vise et eksempel på, hvordan jeg mener, at verificeringen kan foregå, så vi har på plads, hvad vi egentlig taler om:


Jeg har fundet et spil ved navn Comic.
I mappen har jeg fundet filen comic.doc og i begyndelsen af den kan jeg læse dette:

The Adventures of Captain Comic

Introduction


The Adventures of Captain Comic started out as an experiment to
test the viability of two theories, the first as to whether a
real arcade type game can be done on a standard IBM PC with an
EGA card, and sencondly, given the first can be done, if it is
possible to make any money doing it. Well, I've come to a
conclusion on the second point, but I'll let you judge the first
point for yourself.

This product is copyrighted material, but can be freely used or
distributed by complying to these two simple restrictions:

1. The program and graphics (including world maps)
may not be distributed in any modified form.

2. No form of compensation is be collected from the
distribution of this program, including any disk
handling costs or BBS file club fees.

Although not a requirement for use or distribution, I would
strongly appreciate any questions or suggestions about the game.
All questions, suggestions, and contibutions towards future
products (subtle hint), can be mailed to me at the following
address:

Michael A. Denio
11675 W. Bellfort #102
Houston, TX 77099




Jeg mener, at dette tilstrækkeligt dokumenterer, at jeg godt kan lægge Comic ind i et offentligt forum, uden at krænke producenten.
Men jeg ved også, at copyright kan være noget kringlet noget, så jeg vil bare gerne vide, at vi er enige om det.
Spørgsmålet er så, om det er for meget arbejde at tilbyde andre i forum, at svare på det..?

Nej, det er ikke en vits.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Verificering af spil mv. til DOSBox

Indlægaf Ivan » 31. maj 2015, 15:07

Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Verificering af spil mv. til DOSBox

Indlægaf AJenbo » 31. maj 2015, 15:43

DOSbox har bedre værktøjer til det, mere ekspertise og et centralt samlingspunkt for emnet hvor andre let kan finde informationen senere.

Mht til din analogi omkring printere så svare det til at du starter et emne om at indsætte papir I din printer, det er ikke relevant på et Ubuntu forum men du kan stadig skrive det under offtopic, dog skal du ikke regne med den samme grad af hjælp som ved spørgsmål om Ubuntu.

Jakob77 skrev:
Ivan skrev:ang. dit filupload, vil du nu igen have andre til at lave dit arbejde


Det ved jeg virkelig ikke, hvad du mener med.
Man kan jo ikke få et eneste spørgsmål besvaret i forum, hvis man er bange for, at andre vil bruge kræfter/arbejde på at svare.

Det er helt fint at spørge om ting på det punkt hvor man selv går i stå når man prøve. Der hvor det betynder at blive til at man vil have andre til at gøre tingende for sig er når man ikke selv prøve først, bedre andre om at gøre det eller skrive en hel manual inden man selv har forsøgt sig med det der allerede eksistere.

Jakob77 skrev:Men er det fordi redaktionen føler sig forpligtet til minutiøst at undersøge enhver fil, som jeg uploader, for at tjekke om der kan være noget farligt eller ulovligt omkring den..?
Altså i modsætning til alle andre indlæg, som den bare kan ignorere, eller hvad er vi egentlig ude i..?

Som web administratorer er vi i sidste ende ansvarlig for indholdet af siden. Vi skal sørge for at CoC overholdes, ellers risikere vi a miste vores status som officel Loco. Hvis der bliver uploadet en virus risikere vi at blive fjernet fra Google. Så ja vi er nød til at gennemgå alt det brugerne ligger op på siden.
Vi betaler også for hosting båd plads og downloads.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Verificering af spil mv. til DOSBox

Indlægaf Jakob77 » 31. maj 2015, 16:05



Tak for linket, men det er i hvert fald ikke alle spil på den liste, som er gratis.
Jeg kan heller ikke se, om Comic er det. Kan du..?

For mig handler verificeringen primært om lovlighed til gratis brug og ikke om kompatibilitetstests.
Jeg har ikke tænkt mig at uploade spil, som jeg ikke selv kan få til at køre.

Egentlig vil det heller ikke handle meget om spil, hvis jeg nogensinde kommer så langt.
Det vil mere gå ud på at eksperimentere med DOSBox opsætningen og diskutere den med andre interesserede. Og til det formål vil det være fint at have nogle små nemme programmer, f.eks. spil at benytte til demonstration.



AJenbo skrev:DOSbox har bedre værktøjer til det, mere ekspertise og et centralt samlingspunkt for emnet hvor andre let kan finde informationen senere.


Men det kan du sige om mange ting, hvis du vil. Hvorfor er det lige DOSBox'en, det skal gå ud over..?


AJenbo skrev:Mht til din analogi omkring printere så svare det til at du starter et emne om at indsætte papir I din printer, det er ikke relevant på et Ubuntu forum men du kan stadig skrive det under offtopic, dog skal du ikke regne med den samme grad af hjælp som ved spørgsmål om Ubuntu.


Jeg vil nok mene, at DOSBox, som er et program, der er installeret under Ubuntu, har lidt mere med Ubuntu at gøre, end papir til en printer.


AJenbo skrev:Som web administratorer er vi i sidste ende ansvarlig for indholdet af siden. Vi skal sørge for at CoC overholdes, ellers risikere vi a miste vores status som officel Loco. Hvis der bliver uploadet en virus risikere vi at blive fjernet fra Google. Så ja vi er nød til at gennemgå alt det brugerne ligger op på siden.
Vi betaler også for hosting båd plads og downloads.


Ja, og er det de argumenter, du vil gøre gældende, så bøjer jeg mig selvfølgelig.
Men jeg synes, at jeg i første omgang efterhånden har mødt så mange andre stærkt luftige argumenter, at jeg nok har lidt svært ved at tro på, at det ikke handler om noget andet.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Verificering af spil mv. til DOSBox

Indlægaf AJenbo » 31. maj 2015, 16:24

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:DOSbox har bedre værktøjer til det, mere ekspertise og et centralt samlingspunkt for emnet hvor andre let kan finde informationen senere.


Men det kan du sige om mange ting, hvis du vil. Hvorfor er det lige DOSBox'en, det skal gå ud over..?

Fordi det er den du bringer på banen, det gælder alle alt der ikke direkte relatere sig til brugen af Ubuntu. Hvis det er relvant det du kommer med er det fint, ellers høre det til i offtopic os du skal så ikke regne med den store deltagelse. Begynder vi at skulle bruge uforholdsmæssig meget tid på at gennemgå offtopic emner kan det også være vi helt vil frabede indholdet.

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:Mht til din analogi omkring printere så svare det til at du starter et emne om at indsætte papir I din printer, det er ikke relevant på et Ubuntu forum men du kan stadig skrive det under offtopic, dog skal du ikke regne med den samme grad af hjælp som ved spørgsmål om Ubuntu.


Jeg vil nok mene, at DOSBox, som er et program, der er installeret under Ubuntu, har lidt mere med Ubuntu at gøre, end papir til en printer.

Det var dig selv der startede sammenligningen, begge kan installeres på Linux og Windows og begge kan anvendes på en måde der er uafhængig af hvilket system de er installeret på. Dette forums primære fokus handler om Ubuntu.

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:Som web administratorer er vi i sidste ende ansvarlig for indholdet af siden. Vi skal sørge for at CoC overholdes, ellers risikere vi a miste vores status som officel Loco. Hvis der bliver uploadet en virus risikere vi at blive fjernet fra Google. Så ja vi er nød til at gennemgå alt det brugerne ligger op på siden.
Vi betaler også for hosting båd plads og downloads.


Ja, og er det de argumenter, du vil gøre gældende, så bøjer jeg mig selvfølgelig.
Men jeg synes, at jeg i første omgang efterhånden har mødt så mange andre stærkt luftige argumenter, at jeg nok har lidt svært ved at tro på, at det ikke handler om noget andet.

Jeg er sådan set ikke interesseret i dine konspirationsteorier, hvis du sover trygt om natten ved at konkludere at jeg er en øgleman fra Mars så skal du være velkommen, blot jeg kan få en tilsvarende fred.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Verificering af spil mv. til DOSBox

Indlægaf Jakob77 » 31. maj 2015, 17:05

Jeg ville bare gerne vise folk, hvor godt Ubuntu kan håndtere og efterligne DOS.
Men når det ligefrem truer med at overbelaste forum og redaktionen, så dropper jeg det selvfølgelig.
Fred være med eder. :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Verificering af spil mv. til DOSBox

Indlægaf AJenbo » 31. maj 2015, 17:12

Du skal være velkommen til at skrive en guide.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Verificering af spil mv. til DOSBox

Indlægaf Jakob77 » 31. maj 2015, 21:10

AJenbo skrev:Du skal være velkommen til at skrive en guide.


Tak, det vil jeg så overveje engang. Med den glødende interesse, jeg fornemmer, kan det jo være svært at undslå sig. ;)

Jeg ville nok foretrække, som jeg var på vej til, at forberede den gennem en diskussion frem for at servere den som et dannebrogsflag, der falder ned fra himlen.
Men jeg kan også godt se, at hvis vi f.eks. igen ryger ud i en mega hed diskussion om hardwareemulering ( og det gør vi nok nemt ), så risikerer vi måske at glemme alt andet, og det går jo ikke.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Verificering af spil mv. til DOSBox

Indlægaf AJenbo » 31. maj 2015, 21:32

Jeg komme nok aldrig til at forstå din måde at arbejde på.

Tilbage til "Spil"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster