Sort skærm i CS: Source (steam relateret). Emnet er løst

Dette er forummet for spil til Ubuntu. Få hjælp til spillene og få hjælp til at afvikle Windows-spillene i fx Wine.
Echers
Indlæg: 77
Tilmeldt: 1. jan 2009, 21:13

Sort skærm i CS: Source (steam relateret).

Indlægaf Echers » 26. feb 2013, 18:04

Hejsa.

Efter at have installeret Steam vellykket i Ubuntu, har jeg selvfølgelig skulle teste hvorvidt Source kører herpå.
Efter installationen af CS: Source forsørger jeg selvfølgelig at køre spillet, men får en GL fejl, hvor den til sidst i meddelelsen beder mig installere S3TC. Dette er gjort og jeg kan nu starte Source op.

Nu kommer næste problem...

Jeg starter CS Source uden problemer. Dog er der kun lyd og en mus. Dvs. ingen billede, overhovedet.

Jeg har før spillet CS Source på denne bærbar, dog via Windows, men dette viser jo at jeg har et grafikkort der understøtter OpenGL 3.0, som vidst kræves for at spille CS: Source.
Hvad kan være grunden til den sorte skærm, i denne sammenhæng?

Mangler i info om noget ang. min bærbar, så må i lige skrive en kommando jeg kan smide i Terminalen og kopierer oplysningerne derfra (PC Specs i min signatur er til min Stationær).

På forhånd tak :).
A man is known by the company he keeps! :)

Kig forbi min blog

- AMD Phenom II 955 4x3.2GHz
- 2x 23" dualscreen
- Nvidia GeForce GTX550 Ti 3GB
- 12GB DDR3
- 2TB HDD

Echers
Indlæg: 77
Tilmeldt: 1. jan 2009, 21:13

Re: Sort skærm i CS: Source (steam relateret).

Indlægaf Echers » 27. feb 2013, 22:56

Er der godt nok ingen der har et eller flere råd til ovenstående?
A man is known by the company he keeps! :)

Kig forbi min blog

- AMD Phenom II 955 4x3.2GHz
- 2x 23" dualscreen
- Nvidia GeForce GTX550 Ti 3GB
- 12GB DDR3
- 2TB HDD

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sort skærm i CS: Source (steam relateret).

Indlægaf AJenbo » 28. feb 2013, 00:30

Det er muligt at driveren til dit grafikkort ikke undersøtter OpenGL 3.0. Teknisk set kræver CSS 2.1 + nogle udvidelser fra 3.0. Jeg ved der findes nogle Intel kort der i både Linux og Windows kun har 2.1, men i Windows har den også de nødvendige udvidelser for at køre CSS. For at være specefik er det disse grafikkort det drejer sig om:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Intel_graphics_processing_units#Fifth_generation

Intel har ikke nogen intentioner om at udvide driveren, men da den er åben velkommer de tilføjelser fra andre udvikler så der er en vis chance for at det sker.

Kan det tænkes at det er det grafikkort du har?

Kode: Vælg alt

lspci | grep -i vga

Echers
Indlæg: 77
Tilmeldt: 1. jan 2009, 21:13

Re: Sort skærm i CS: Source (steam relateret).

Indlægaf Echers » 28. feb 2013, 12:08

AJenbo skrev:Det er muligt at driveren til dit grafikkort ikke undersøtter OpenGL 3.0. Teknisk set kræver CSS 2.1 + nogle udvidelser fra 3.0. Jeg ved der findes nogle Intel kort der i både Linux og Windows kun har 2.1, men i Windows har den også de nødvendige udvidelser for at køre CSS. For at være specefik er det disse grafikkort det drejer sig om:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Intel_graphics_processing_units#Fifth_generation

Intel har ikke nogen intentioner om at udvide driveren, men da den er åben velkommer de tilføjelser fra andre udvikler så der er en vis chance for at det sker.

Kan det tænkes at det er det grafikkort du har?

Kode: Vælg alt

lspci | grep -i vga



Jeg synes ikke umiddelbart at kunne finde mit VGA på listen?

Men jeg fik følgende ved at bruge nævnte kommando:

Kode: Vælg alt

patrick@patrick-baerbar:~$ lspci | grep -i vga
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Integrated Graphics Controller (rev 09)

Kan der på nogen mulig måde installeres disse nødvendige filer el. lign fra OpenGL 3.0?
A man is known by the company he keeps! :)

Kig forbi min blog

- AMD Phenom II 955 4x3.2GHz
- 2x 23" dualscreen
- Nvidia GeForce GTX550 Ti 3GB
- 12GB DDR3
- 2TB HDD

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sort skærm i CS: Source (steam relateret).

Indlægaf AJenbo » 28. feb 2013, 12:32

Så vidt jeg lige kan regne ud er dit grafikkort et GMA 4500(m?)
For at se det eksakte skal jeg live have den her i stedet:

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep -i vga


Det at lave en OpenGL driver er ikke pare at kopiere nogle filer et andet sted fra. Der er nogen der skal sætte sig ned og skrive noget C kode specifikt for din model af grafikkort og det er der endnu ikke nogen der har gjort til Linux.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sort skærm i CS: Source (steam relateret).

Indlægaf AJenbo » 28. feb 2013, 12:40

Følgende burde desuden vise hvilken driver der er i brug:

Kode: Vælg alt

lsmod | grep i9

Echers
Indlæg: 77
Tilmeldt: 1. jan 2009, 21:13

Re: Sort skærm i CS: Source (steam relateret).

Indlægaf Echers » 28. feb 2013, 12:50

Her er div. oplysninger.

Kode: Vælg alt

patrick@patrick-baerbar:~$ lspci -nn | grep -i vga
00:02.0 VGA compatible controller [0300]: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Integrated Graphics Controller [8086:2a42] (rev 09)

og ligeledes

Kode: Vælg alt

patrick@patrick-baerbar:~$ lsmod | grep i9
i915                  477611  3
drm_kms_helper         46978  1 i915
drm                   241971  4 i915,drm_kms_helper
i2c_algo_bit           13423  1 i915
video                  19651  1 i915


Jeg troede egentlig det var nogle filer og at OpenGL var kompatibel med alle grafikkort, men kan godt se at det ikke er så ligetil, hvis det skal kodes til hver enkelt grafikkort :).

Jeg tror du har ret i at det er et GMA 4500 :)
A man is known by the company he keeps! :)

Kig forbi min blog

- AMD Phenom II 955 4x3.2GHz
- 2x 23" dualscreen
- Nvidia GeForce GTX550 Ti 3GB
- 12GB DDR3
- 2TB HDD

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sort skærm i CS: Source (steam relateret).

Indlægaf AJenbo » 28. feb 2013, 15:38

GMA 4500MHD for at være helt nøjagtig. Den understøtter ikke højere end OpenGL 2.1 (både i Windows og Linux). Det er så et 4 generations kort men situationen er åbenbart den samme som for 5 generations kortene. Desværre bruger 4 generations kort en ældre driver (i915) end 5 generations kort (i965) så det gør det til med mere usandsynligt at de nødvendige udvidelser vil komme til dit kort. Der findes dog en alternativ driver (i915g) som understøtter lidt flere OpenGL funktioner, men jeg tror ikke den er nok.

OpenGL er et fælles sprog der kan bruges af programmer der vil tegne 3D. Grafikkort taler deres helt eget sprog og de kan være meget forskellige fra kort til kort, selv ved kort fra den samme producent. Det er der for driverens opgave at oversætte OpenGL til det sprog det pågældende grafikkort taler. Hvor vidt det kan lade sig gøre at oversætte en given version af OpenGL til grafikkortets sprog afhænger af om grafikkortet har tilsvarende funktionaliteter, i teorien kan manglende funktionalitet behandles af CPU'en, men det resultere meget hurtig i et enormt dyk i ydevenen da data så konstant skal flyttes rundt i systemet. Der findes drivere som udelukkende anvender CPU'en og de vil sandsynligvis give bedre ydelse end hvis man forsøgte at anvende både CPU og grafikkort, disse er dog også for langsomme til at køre de fleste spil, selv med en kraftig computer kan det kun lige lade sig gøre at spille Quake 3. I dag er det faktisk sådan et Ubuntu benytter sådan en CPU driver (llvmpipe), hvis ikke der er installeret en ordentlig driver til grafikkortet, da Unity kun fungere med OpenGL. Denne undersøtter dog også kun OpenGL 2.1. Der findes også softpipe og swrast som vist skulle ligge en del tættere på OpenGL 3, men som sagt vil de yde utroligt dårligt og llvmpipe er den hurtigste af de 3.

Echers
Indlæg: 77
Tilmeldt: 1. jan 2009, 21:13

Re: Sort skærm i CS: Source (steam relateret).

Indlægaf Echers » 28. feb 2013, 18:33

AJenbo skrev:GMA 4500MHD for at være helt nøjagtig. Den understøtter ikke højere end OpenGL 2.1 (både i Windows og Linux).


Hvis det gælder både Windows og Linux, hvorfor kunne Steam + Counter-Strike: Source så køres uden problemer, da jeg kørte Windows på denne bærbar, for ikke mere end 3-4 dage siden?

Jeg ved den havde problemer med 32bit farver inde i Source, så jeg kørte derfor 16bit, men det kørte og det var ikke megen lag der var derpå.

Men dvs. min stationære PC uden problemer skulle køre Steam og div. spil herigennem? Specs for min stationære PC står i min signatur :).
A man is known by the company he keeps! :)

Kig forbi min blog

- AMD Phenom II 955 4x3.2GHz
- 2x 23" dualscreen
- Nvidia GeForce GTX550 Ti 3GB
- 12GB DDR3
- 2TB HDD

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sort skærm i CS: Source (steam relateret).  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 28. feb 2013, 19:05

CS:S kræver OpenGL 2.1 + nogle udvidelser fra 3.0, der for kan man godt køre det på grafikkort som ikke fuldt ud lever op til OpenGL 3.0. Windows driveren har så disse nødvendige udvidelser mens Linux driveren ikke har dem.

Dit GeForce GTX 550 Ti burde kunne klare helt op til OpenGL 4.3, jeg kan lige tilføje at jeg har kørt spillet fint på et GTX 460

Echers
Indlæg: 77
Tilmeldt: 1. jan 2009, 21:13

Re: Sort skærm i CS: Source (steam relateret).

Indlægaf Echers » 28. feb 2013, 20:13

AJenbo skrev:CS:S kræver OpenGL 2.1 + nogle udvidelser fra 3.0, der for kan man godt køre det på grafikkort som ikke fuldt ud lever op til OpenGL 3.0. Windows driveren har så disse nødvendige udvidelser mens Linux driveren ikke har dem.

Dit GeForce GTX 550 Ti burde kunne klare helt op til OpenGL 4.3, jeg kan lige tilføje at jeg har kørt spillet fint på et GTX 460


Okay, jamen det forklare jo en del.
Så må jeg jo prøve med en dualboot på stationæren, nu når jeg ikke kan teste det på min bærbar :(

EDIT:
Glemte helt at takke for hjælpen :). Så mange tak!
A man is known by the company he keeps! :)

Kig forbi min blog

- AMD Phenom II 955 4x3.2GHz
- 2x 23" dualscreen
- Nvidia GeForce GTX550 Ti 3GB
- 12GB DDR3
- 2TB HDD

Tilbage til "Spil"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster