Spil kan ikke starte i WINE Emnet er løst

Dette er forummet for spil til Ubuntu. Få hjælp til spillene og få hjælp til at afvikle Windows-spillene i fx Wine.
mlangdahl
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. dec 2010, 09:44
IRC nickname: mlangdahl

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf mlangdahl » 30. dec 2010, 20:35

Flere problemer - men det kan i nok ikke hjælpe med da jeg er bange for at det er hardwarefejl - når jeg forsøger at installere XP...

Men jeg har fået en mistanke om at det har noget at gøre med directx... Jeg kan nemlig godt spille Half Life/Day of Defeat og hvad de ellers hedder, samt Neverwinter Night, som kører med OpenGL. Kan dette være en sandsynlig forklaring - og kan man evt. gøre noget ved det. Jeg forsøgte at installere directx 9 som der står på denne side, men det hjalp ikke, men kan det være fordi det er til 8,04 og ikke 10,04 som jeg bruger??

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf AJenbo » 30. dec 2010, 22:15

Kan ikke lige se hvilken direct link du taler om. Men windows xp kommer med direct9, det kan så være du skal have directx9c samt nogle udvidelser der til.
Det kommer alt sammen hvis du fuldt opdatere din windows, det kommer nok til at kræve at du genstarter og køre opdaterings siden en del gange da windows ikke er så smart til den slags.

Husk også at installere den seneste driver med fuld directx og opengl understøttelse.
Du kan hente drivere her:
http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx

mlangdahl
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. dec 2010, 09:44
IRC nickname: mlangdahl

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf mlangdahl » 31. dec 2010, 10:37

Jeg har i dag KUN ubuntu på min computer - XP installationen virkede ikke

Doh glemte at smide linket ved - her er det http://howto.landure.fr/gnu-linux/insta ... using-wine

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf AJenbo » 31. dec 2010, 13:00

Ok, så når du i det forige indlæg siger at du kan spille opengl, men ikke directx spil så er det alt sammen under Wine?

Jeg pleger ellers at opleve at wine oversætter directx til opengl.

mlangdahl
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. dec 2010, 09:44
IRC nickname: mlangdahl

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf mlangdahl » 1. jan 2011, 19:41

Ja, det er i Wine.

Jeg har fundet ud af hvorfor jeg ikke kunne installere XP. Det skyldes at jeg har en SATA HD, og jeg var ikke klar over at det ikke virker så godt sammen nu - så nu er der en chance for at jeg kan få XP alligevel.

Men for lige at være sikker på at jeg forstået det jeg skal gøre rigtigt laver jeg lige en tjekliste:
Ved opstart startes op i GRUB, her trykkes E, hvorefter der til linjen med "quiet splash" og tilføjer "nomodeset", her efter trykker du ctrl+x
Når det er gjort starter Ubuntu op, og her finder jeg /etc/default/grub hvor jeg tilføjger "nomodeset" til linjen med "quiet splash" og kører kommandoen "sudo update-grub"
Så genstarter jeg og installere XP som normalt
Når det er gjort, så smider jeg min livecd i, og reparere installationen - er det korrekt?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf AJenbo » 1. jan 2011, 20:13

Jeg tror jeg må være kommet til at skrive det med nomodset ved en fejl, det er til at løse problemer med masiker hvor grafikkortet laver fejl og event får maskinen til at fryse.

For at installere XP skal du indsætte Ubuntu live cd, åbne gparted reducere størelsen på din ubuntu partition og den extended partition så der er plads til at XP kan oprette en primær partition.
Der efter køre du XP installationen som normalt.
Her efter starter du op fra Ubuntu live cd'en igen og genopretter grub (https://help.ubuntu.com/community/Recov ... ingWindows). Start maskinen op i Ubuntu og køre kommandoen

Kode: Vælg alt

sudo update-grub

mlangdahl
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. dec 2010, 09:44
IRC nickname: mlangdahl

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf mlangdahl » 1. jan 2011, 20:16

AJenbo skrev:For at installere XP skal du indsætte Ubuntu live cd, åbne gparted reducere størelsen på din ubuntu partition og den extended partition så der er plads til at XP kan oprette en primær partition.


Med det menes at jeg skal lave én ny partition. Jeg har pt tre partitioner - SWAP, Ubuntu, tom (til XP) er det ikke korrekt (den kan stadig læses fra ubuntu)??

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf AJenbo » 1. jan 2011, 20:29

Det er ikke nødvendigt at lave partitionen til xp det kan xp installationen gøre.
De 2 partitioner til Ubuntu er ofte pakket ind i en extended partition, XP kan ikke starte op hvis den er inden i en extended partition så det skal du lige sikre dig ikke er tilfældet.

mlangdahl
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. dec 2010, 09:44
IRC nickname: mlangdahl

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf mlangdahl » 1. jan 2011, 22:44

hmm det gik lige saa godt. Jeg har installeret XP, mounted disken, installeret GRUB, genstartet, men naar den skal til at boote uden cd, saa skriver den at der ikke er nogle bootable partioner. Den kan altsaa hverken boote XP eller Ubuntu.

mlangdahl
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. dec 2010, 09:44
IRC nickname: mlangdahl

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf mlangdahl » 2. jan 2011, 13:07

Jeg har forsøgt at få Grub til at se de to partitioner som jeg har OS til at ligge på, men det virker ikke helt...

Den sidste jeg prøvede var den der ligger under reinstalling Grub 2, version 3, et stykke nede på denne side: https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... rect=GRUB2

Når jeg kommer til at opdatere grub, så viser den rigtig nok at der er forskellige partitioner med OS, men når jeg reboot skriver den: theres no bootable partition in the table

mlangdahl
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. dec 2010, 09:44
IRC nickname: mlangdahl

Re: Spil kan ikke starte i WINE  Emnet er løst

Indlægaf mlangdahl » 2. jan 2011, 14:31

LØST - problemet var at jeg havde en usbpen til at sidde i pc'en... sry :-(

TUSIND TAK for hjælpen - det var virkelig nice!!!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf AJenbo » 2. jan 2011, 20:56

Glad for at du fik det til at virke :)

Tilbage til "Spil"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster