Spil kan ikke starte i WINE Emnet er løst

Dette er forummet for spil til Ubuntu. Få hjælp til spillene og få hjælp til at afvikle Windows-spillene i fx Wine.
mlangdahl
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. dec 2010, 09:44
IRC nickname: mlangdahl

Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf mlangdahl » 27. dec 2010, 09:50

Jeg har nu prøvet at installere lidt forskellige spil, og flere af dem med samme resultat - at når jeg starter dem så kører de et sted på computeren (de kan ses i jobmanageren), men der kommer ikke noget skærm billede op. Er der nogle der kan give mig en forklaring??

Jeg kører Ubuntu 10.04 i 64 bit. Spil som jeg har prøvet af er Rollercoaster Tycoon, Football Manager 11, Civilisation 4, Far Cry. Spil jeg har fået til at virke - CS via steam...
Senest rettet af mlangdahl 27. dec 2010, 14:46, rettet i alt 1 gang.

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf Rattus Norvegicus » 27. dec 2010, 10:21

Det er langt fra alle spil der vil køre under Wine, men prøv at kigge i deres database og se hvilke ratings netop de spil du gerne vil køre har fået:
http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... nding=true

Hvis det er RollerCoaster Tycoon 3, så kan det desværre ikke køre under Wine, så jeg valgte alternativet og installerede XP via VirtualBox og spiller de spil der igennem, som enten ikke virker i Wine eller som ikke kører optimalt.

Der er fordele og ulemper ved både Wine og VirtualBox.
Hvis grafikkortet er understøttet af VirtualBox til at køre 3d (hvilket Intel's grafikkort endnu ikke er), så kører spillene oftest bedst den vej, og man behøver ikke have dual boot.
Ulempen er så at VirtualBox kræver en del systemresourcer, så man skal have en ok computer hvis man vil have en ordentlig ydelse når man har 2 styresystemer kørene samtidig.

Har du et Intel grafikkort, så kommer du næppe til at spille RCT3 på en linux maskine, det lykkedes ihvertfald ikke for mig, da jeg havde sådan et grafikkort i den gamle laptop.
På min nuværende laptop er der et ATI grafikkort, og her kører RCT3 næsten problemfrit på en XP installation under VirtualBox, men endnu er det ikke lykkedes at få det til at køre i Wine :)
Hilsen Kenny

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf thomasjohansen » 27. dec 2010, 11:10

Her er også et godt sted at starte for at finde ud af om dit Windows spil kan virke i wine.

liste af spil:
http://www.playonlinux.com/repository/?cat=1


Hent play on linux:
http://www.playonlinux.com/en/

playonlinux er et ekstra program til wine, som tilbyder forskellige scripts til at få nogle spil til at køre bedst muligt under wine.

Wine er et program, der gør det muligt at køre nogle windows programmer og spil, men et spil og et program er afhængig af mange forskellige windows komponenter og derfor er der oftest problemer med at køre disse.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

mlangdahl
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. dec 2010, 09:44
IRC nickname: mlangdahl

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf mlangdahl » 27. dec 2010, 12:04

Jeg har prøvet playonlinux - det virkede ikke med FM11 (hvilket pt er det vigtigste)

Jeg er igang med at forsøge mig med Virtual Box - indtil videre smærtefrit, men jeg er også bare ved at installere XP

Jeg håber at VB virker, og jeg håber virkelig ikke at min computer ikke kan klare det, for det er en core i5 med fire kerner, og et nvidia grafikkort...

EDIT: VB virkede ikke - der var et problem med grafikkortet... øvøv, så er jeg tilbage fra starten igen...

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf thomasjohansen » 27. dec 2010, 13:28

virtualbox er sjældent en god løsning til spil da de har det svært med at håndtere 3d grafik. kun nogle opengl spil fungerer.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf thomasjohansen » 27. dec 2010, 13:29

min løsning til spil, er at jeg har installeret xp ved siden af så jeg starter op i Xp hvis jeg vil spille.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf thomasjohansen » 27. dec 2010, 13:51

har du prøvet playonlinux scriptet til fm10?

det kunne være det virkede???

http://www.playonlinux.com/repository/?script=510
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

mlangdahl
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. dec 2010, 09:44
IRC nickname: mlangdahl

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf mlangdahl » 27. dec 2010, 14:19

Jep jeg har prøvet... det virkede desværre ikke...

Jeg har på fornemmelsen at der er et eller andet sted hvor der lige mangler et flueben, da jeg kan se at andre har fået det til at virke optimalt.

Jeg overvejer også meget kraftigt at installere XP ved siden af, men jeg har prøvet en gang, og der gik der lidt i ged med den - som om den ikke kunne genkende min HD som HD, men tror at det er et CD/DVD drev istedet...

Problemet er også lidt at så skal jeg starte forfra med at installere ubuntu igen, og jeg havde ret meget bøvl med mit grafikkort, og ja bare det generelle bøvl med filer af den ene eller anden type - så jeg vil helst bare have det til at fungere i Ubuntu.

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf thomasjohansen » 27. dec 2010, 15:30

hvis du har lidt mod på at rode lidt rundt så fandt jeg blandt andet denne guide:

http://www.fmtux.net/wiki/install-fm2011-demo


Dog minded på fm2011 demo, om den er særligt anderledes end hele spillet ved jeg ikke.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

mlangdahl
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. dec 2010, 09:44
IRC nickname: mlangdahl

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf mlangdahl » 27. dec 2010, 18:29

Forsøgt men uden held... :-( jeg tror desværre at jeg må starte det hele forfra - der er ikke en eller anden genvej til at gemme ens opsætning, med drivere, dokumenter (ikke helt så vigtig) når man skal geninstallere ubuntu

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf AJenbo » 27. dec 2010, 18:36

Husk at den udgave af VirtualBox som findes i Softwarecenteret ikke kan håndtere 3D, for at kunne det skal du hente udgaven med lukkede komponenter fra VirtualBox's hjemmeside.

mlangdahl skrev:Problemet er også lidt at så skal jeg starte forfra med at installere ubuntu igen, og jeg havde ret meget bøvl med mit grafikkort, og ja bare det generelle bøvl med filer af den ene eller anden type - så jeg vil helst bare have det til at fungere i Ubuntu.


Det er ikke nødvendigt at installere ubuntu igen, du skal blot geninstallere GRUB. Før du starter XP installationen skal du bruge GParted fra Live cd til at gøre plads til til windows så du ikke overskriver Ubuntu.

mlangdahl
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. dec 2010, 09:44
IRC nickname: mlangdahl

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf mlangdahl » 27. dec 2010, 18:40

hmm det sidste forstod jeg altså ikke helt - jeg er på ingen måder særlig god med computer (jeg har dog efterhånden lært copy/paste - hvilket har fået min ubuntu til at fungere til daglig brug... men det ville være mega nice at kunne have XP ved siden af... har du evt. et lækkert link til en side med noget der ligner en god gennemgang??

Det er det her der er så fedt ved opensource - det kan godt være at tingene ikke virker første gang - men der er en million super flinke mennesker der vil hjælpe sådan en som mig... :-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf AJenbo » 27. dec 2010, 22:00

Ok, det virkede ellers som om du hade godt styr på kernen :)

Når du starter og får valget mellem hvilket system du gerne vil starte op i (dette er GRUB der giver dig dette valg) trykker du på E for midlertidigt at redigere den opstarts kommando, her finder du så linjen der starter med "quiet splash" og tilføjer " nomodeset", her efter trykker du ctrl+x for at starte op med denne kommando.
Hvis det afhjælper problemet kan du gøre det permanent ved at tilføje det til filen /etc/default/grub og køre kommandoen

Kode: Vælg alt

sudo update-grub

mlangdahl
Indlæg: 13
Tilmeldt: 27. dec 2010, 09:44
IRC nickname: mlangdahl

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf mlangdahl » 28. dec 2010, 17:10

hmm Jeg er da kommet lidt videre - jeg har fået lavet den der ekstra partition - og så vidt jeg kan se smerte frit (jeg har i hvert fald stadig det data jeg skal have...:-)

nå men det var vist også kun den lille del af vejen - for det med Grub kan jeg ikke rigtig helt finde ud af - her er hvad jeg har gjort:

Smidt cd'en i drevet
tændt maskinen - den har bootet på disken, og i opstarten (lilla skærm, med en lille mand og et keyboard nederst på skærmen (det tror jeg det er)
Her trykkede jeg E
Det giver en del forskellige valgmuligheder. Der står umiddelbart ikke noget med quiet splash - men hvis jeg trykker F6 dukker der en menu op og en hvid skriftlinje. I menuen er der et punkt der hedder nomodeset - den markere jeg og trykker ctrl + x => ingen ting sker

Jeg har lidt på fornemmelsen at det er lidt dumt det jeg skriver - lidt som når ældre mennesker trykker på skærmen med deres mus... :-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Spil kan ikke starte i WINE

Indlægaf AJenbo » 28. dec 2010, 20:02

Du er igang med at boote fra en live cd. Den bruger ikke grub og du kan ikke installere og prøve ATI drivere der fra da den skal genstarte for at være aktiveret, så du ville kun kunne teste fra live cden Hvis problemet også opstod med den åbne driver.
Får du ikke ikke en tekst menu hvor du kan vælge mellem Linux versioner, genoprettelse tilstand og hukommelse scanning? Det er der hvor du også ville kunne vælge at starte i Windows. Hvis ikke så burde du kunne få den frem ved at holde venstre skiftetast nede inde under opstart.

Tilbage til "Spil"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster