Mount af NAS

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Gorlak
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. jan 2009, 01:56

Mount af NAS

Indlægaf Gorlak » 21. jan 2009, 02:22

Hej forum.

Er meget ny til Linux, så på forhånd vil jeg advare om at der muligvis er ting i denne post der er baseret på misforståelser af simple funktioner...

Jeg er den heldige ejer af en QNAPS TS-109pro NAS server med en 500 gb HDD i fra WD. Normalt bruger jeg den til min squeezebox og som standard ekstern via min windows PC uden problem.

Jeg har dog for nyligt sat en ældre comp op med Ubuntu (hentede det for en uge siden, mener det er version 8.04) i håb om at bruge den som media pc, men har uden held forsøgt at tilslutte mig min NAS. Jeg har forsøgt at følge denne guide til punkt og prikke, og skulle også mene at jeg har det (det virker dog ikke, så det leder mig til at tro at jeg muligvis mangler noget).

https://wiki.ubuntu.com/MountWindowsSharesPermanently

Min nas hedder lauge-server (når jeg tilgår den via Windows hvertfald) og den del af harddisken mine ting ligger på er /public, så jeg indtaster i fstab

//lauge-server/Public /media/linux-server cifs
noauto,credentials=~/.smbcredentials,dmask=777,fmask=777 0 0

Går ud fra det er her det går galt. Har også bedt den lave

sudo mount -a

og når jeg ls'er kan jeg godt se /media/linux-server/, men

ls /media/linux-server/

bringer ingen filer frem. Er det fordi jeg ikke forstår hvordan jeg finder filerne på NASen efter at den er mounted, eller er det fordi jeg mounter noget der ikke findes og derfor er det blot en tom mappe jeg opretter i /media/?

På forhånd tak for alle input - det hele er stadig meget nyt :D

- Lauge Perto

EDIT:
Min Windows PC, NAS og Ubuntu maskine er alle tre forbundet via kablet net gennem den samme router, og har hverken problemer med at finde NASen med Windows PCen (eller ps3en eller nogle af de bærbare der kører på det trådløse net) eller logge på nettet fra nogle af maskinerne.

Gorlak
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. jan 2009, 01:56

Re: Mount af NAS

Indlægaf Gorlak » 26. jan 2009, 01:34

Så.... Det er ved at være lidt tid siden jeg smed min post op men der lader ikke rigtig til at være bid :D

Er der evt. nogen der har læst posten og tænkt at det da var mega nemt at sætte en NAS op i Ubuntu, og kunne I så smide en kort forklaring på hvad I gjorde. Eller er Ubuntu og NAS bare ikke gode venner?

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster