lath skrev:Udover at kigge i BIOS kan der også være en hardware knap. Min Fujitsu Siemens PA1510 har sådan en. Hvis det trådløse WiFi (IEEE 802.11_) er tændt så mangler du en Linux kerne driver, da
eth0, og eth1 er trådede netværk (typisk ethernet, IEEE 802.3)
lo er loopback interfacet (software netkort til internt netværk imellem programmer på din egen computer)
pan0 kan være BlueTooth (IEEE 802.15.1), eller ZigBee (IEEE 802.15.4) netværk
/Lars
driveren til 2200BG wifikortet er i kernen og har været det siden 7.10 så jeg tror ikke på det er ikke et driver-problem
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd
Webmaster og stifter af: Hvor du finder scripts til en hver situation
Jeg kan sku ikke finde den inde det hersens bios. Nogen ide om hvor den måske ligger. Der er meget begrænsede muligheder i bios, eller er det bare mig?
theop skrev:Jeg kan sku ikke finde den inde det hersens bios. Nogen ide om hvor den måske ligger. Der er meget begrænsede muligheder i bios, eller er det bare mig?
Det er rigtigt at der er meget begrænsede muligheder i BIOS - det kan være den ikke er der.
Er der en hardware knap på maskinen for at tænde og slukke for WiFi? Er den tændt, hvis der er en?
Det kan godt være at kerne-modulet er der, men den skal indlæses før den er aktiv:
Følgende kommando lister kernemoduler som er indlæst i kernen lige nu:
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
* You need to download this file: fsam7400-0.4.0.tgz Even though it only mentions ipw2100, it appears to work OK with ipw2200. * make clean ; make ; make install. * Make an entry in /etc/modules for fsam7400 to have it start automatically.
som er kompilering af det kildekode som styrer dit WiFi netværkskort og
Note that I first I did have to 1) Install linux-686 - cannot get it working in 386(?!) 2) Install build-essential and ncurses5 3) copy /boot/config-2.6.8.1-4 to /usr/src/linux-source-2.6.8.1/.config 4) run make from usr/src/2.6.8.1/ 5) Then run make modules.
som er kompilering af en custum Linux kerne. En ny Linux kerne skal aktiveres i GRUB (bootloaderen), der skal den vælges ved opstart (først manuelt, derefter automatisk), efterfulgt af at softwaren fra sourceforge linket skal installeres med justeringer i shell enviroment variabler og i en enekelt fil i /etc.
Det var så i kerne 2.6.8.1, og der er gået nogen kerne versioner siden dengang.
Med lidt held er den der allerede - fsam7400 kerne modulet!
Vi skal med andre ord prøve at finde et bestemt kernemodul. vender tilbage når jeg har fundet ud af hvor de normalt er i Linux (kan ikke huske det)
/Lars
* You need to download this file: fsam7400-0.4.0.tgz Even though it only mentions ipw2100, it appears to work OK with ipw2200. * make clean ; make ; make install. * Make an entry in /etc/modules for fsam7400 to have it start automatically.
Note that I first I did have to 1) Install linux-686 - cannot get it working in 386(?!) 2) Install build-essential and ncurses5 3) copy /boot/config-2.6.8.1-4 to /usr/src/linux-source-2.6.8.1/.config 4) run make from usr/src/2.6.8.1/ 5) Then run make modules.
som er kompilering af en custum Linux kerne. En ny Linux kerne skal aktiveres i GRUB (bootloaderen), den skal vælges den opstart (først manuelt, derefter automatisk), efterfulgt af at softwaren fra sourceforge linket skal installeres med justeringer i shell enviroment variabler og i en enekelt fil i /etc.
Med lidt held er den der allerede!
Vi skal med andre ord prøve at finde et bestemt kernemodul. vender tilbage når jeg har fundet ud af hvor de normalt er i Linux (kan ikke huske det)
/Lars
Rolig nu...
hvis du i outputtet af dmesg | grep ipw kan se noget i stil med:
ipw2200: Radio Frequency Kill Switch is On:
så burde du kunne klare det hele uden at installere noget som helst
lars@larsth-laptop:~$ apropos kernel | grep module arp (7) - Linux ARP kernel module. icmp (7) - Linux IPv4 ICMP kernel module. insmod (8) - simple program to insert a module into the Linux Kernel IPPROTO_ICMP (7) - Linux IPv4 ICMP kernel module. lsmod (8) - program to show the status of modules in the Linux Kernel m-a (8) - manage kernel modules packages modinfo (8) - program to show information about a Linux Kernel module modprobe (8) - program to add and remove modules from the Linux Kernel module-assistant (8) - manage kernel modules packages modules (5) - kernel modules to load at boot time pam_keyinit (8) - Kernel session keyring initialiser module pcimodules (8) - List kernel driver modules available for all currently... rmmod (8) - simple program to remove a module from the Linux Kernel lars@larsth-laptop:~$ modinfo --help Usage: modinfo [-0][-F field][-k kernelversion] module... Prints out the information about one or more module(s). If a fieldname is given, just print out that field (or nothing if not found). Otherwise, print all information out in a readable form If -0 is given, separate with nul, not newline. lars@larsth-laptop:~$ modinfo fsam7400 filename: /lib/modules/2.6.24-23-generic/ubuntu/wireless/fsam7400.ko license: GPL author: Marcel Naziri description: SW RF kill switch for Fujitsu Siemens Amilo M 7400 srcversion: E5AB864968B3462F72D7399 depends: vermagic: 2.6.24-23-generic SMP mod_unload parm: radio:desired radio state when loading module (uint) parm: autooff:turns radio off when unloading module (default) (uint) parm: autoload:load/unloads ipw2100 driver when toggling radio (uint) parm: uid:user ID for proc entry (uint) parm: gid:group ID for proc entry (uint) lars@larsth-laptop:~$
udført fra en terminal skulle gerne indlæse kerne modulet
/Lars
Senest rettet af lath 20. jan 2009, 23:33, rettet i alt 1 gang.
som er kompilering af en custum Linux kerne. En ny Linux kerne skal aktiveres i GRUB (bootloaderen), den skal vælges den opstart (først manuelt, derefter automatisk), efterfulgt af at softwaren fra sourceforge linket skal installeres med justeringer i shell enviroment variabler og i en enekelt fil i /etc.
Med lidt held er den der allerede!
/Lars
Rolig nu...
hvis du i outputtet af dmesg | grep ipw kan se noget i stil med:
ipw2200: Radio Frequency Kill Switch is On:
så burde du kunne klare det hele uden at installere noget som helst
Der er ingen (hardware) knap - der er en multifunktionsknap - som virker i Windows. Det vil sige at WiFi radioen er tændes og slukkes med en software-knap (som er en 1-bit RAM celle) i netkortet. fsam7400 modulet loader og unloader ipw2200 modulet afhængig af om man har valgt at tænde eller slukke for WiFi. Bemærk iøvrigt at lysdioden for trådløst netværk aldrig tændes. Du må ikke rmmod ipw2200 modulet! fsam7400 modulet har en afhægighed til den
/Lars
1) Først skal vi lige være sikre at der bliver indlæst noget software som kan styre om dit trådløse netkorts radio-kredsløb skal være tændt eller slukket, så Hvad skriver
udført i en terminal (Programmer | Tilbehør - menuen, vælg derefter terminal)?
Copy-paste resultatet af kommandoen her i tråden.
Bagefter tager vi og fyrer soundpartners konsolkommandoer af, så alting bagefter vil ske helt automatisk.
/Lars