Ubuntu 8.10 på windowsnetværk ?

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
FatherFrank
Indlæg: 1
Tilmeldt: 7. jan 2009, 08:24
IRC nickname: fatherfrank
Geografisk sted: Munkebo, Fyn

Ubuntu 8.10 på windowsnetværk ?

Indlægaf FatherFrank » 7. jan 2009, 08:29

Hvordan kan jeg opsætte ubuntu 8.10, så den kan snakke sammen med et windows netværk ? Hvad kan jeg gøre ?

Frank

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu 8.10 på windowsnetværk ?

Indlægaf soundpartner » 7. jan 2009, 10:22

FatherFrank skrev:Hvordan kan jeg opsætte ubuntu 8.10, så den kan snakke sammen med et windows netværk ? Hvad kan jeg gøre ?

Frank

som udgangspunkt så snakker ubuntu fint med windows, men windows snakker knap så fint med ubuntu
grunden er at man i windows bruger en smb protokol som man ikke har fuldt defineret og der er derfor nogle enorme huller i den, og der er enda forskelle mellem de forskellige versioner af windows. der er en smb klient i ubuntu som er installeret fra start så du kan fint logge på dit net og gå på shares på andre windowsmaskiner.

for at gå den anden vej skal du installere en sambaserver på ubuntu. denne installeres nemmest ved en komando i terminalen (programmer>tilbehør>terminal)

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install samba system-config-samba

du har nu en sambaserver kørende og kan under system>administration>samba lave shares, ordne brugere osv
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster