Kan ikke tilkoble trådløs netforb.

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Echers
Indlæg: 77
Tilmeldt: 1. jan 2009, 21:13

Kan ikke tilkoble trådløs netforb.

Indlægaf Echers » 2. jan 2009, 11:34

Hejsa.

Jeg sidder nu med det problem at jeg ikke kan komme på internettet med min "laptop" altså bærbar.

Jeg har været inde i "Network Settings", men dog uden held. Jeg fandt "Connections", hvorefter jeg gav "Wired connection" adgang til at kunne gå på nettet, men der er ikke noget om nogen trådløs connection.

Hvordan kan jeg finde min trådløse forb. evt. søge efter den på en eller anden måde.
Jeg har forsøgt på egen hånd i noget tid nu, men er helt tom for ideer da Ubuntu er nyt for mig :).


Mvh og på forhånd tak
Echers

/Patrick
A man is known by the company he keeps! :)

Kig forbi min blog

- AMD Phenom II 955 4x3.2GHz
- 2x 23" dualscreen
- Nvidia GeForce GTX550 Ti 3GB
- 12GB DDR3
- 2TB HDD

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Kan ikke tilkoble trådløs netforb.

Indlægaf soundpartner » 2. jan 2009, 12:29

Echers skrev:Hejsa.

Jeg sidder nu med det problem at jeg ikke kan komme på internettet med min "laptop" altså bærbar.

Jeg har været inde i "Network Settings", men dog uden held. Jeg fandt "Connections", hvorefter jeg gav "Wired connection" adgang til at kunne gå på nettet, men der er ikke noget om nogen trådløs connection.

Hvordan kan jeg finde min trådløse forb. evt. søge efter den på en eller anden måde.
Jeg har forsøgt på egen hånd i noget tid nu, men er helt tom for ideer da Ubuntu er nyt for mig :).


Mvh og på forhånd tak
Echers

/Patrick

så må vi jo hellere få det til at virke også. det er nu ikke så svært.
vi kan sagtens klare det her, men du kan også evt fange mig eller en anden på irc (https://ubuntudanmark.dk/chat )
jeg vil bede dig om 2 ting.
da der er tale om en helt ny installation vil jeg bede dig læse denne guide. der står også noget om installation som du kan bruge som info, men det vigtige er at du kører de ting igennem som står efter selve installationen.
http://soundpartner.linux.dk/ub810
hvis ikke du kan komme på chatten nu, så løser guiden også det.

inden du kører guiden skal du lige give os outputet af en komando fra terminalen (programmer>tilbehør>terminal)

Kode: Vælg alt

lspci

så kan vi nemlig se hvilket hardware du har i din maskine (og gør du det inden du følger guiden ovenfor så har vi sikkert en løsning klar når du er færdig)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Echers
Indlæg: 77
Tilmeldt: 1. jan 2009, 21:13

Re: Kan ikke tilkoble trådløs netforb.

Indlægaf Echers » 2. jan 2009, 12:56

soundpartner skrev:
Echers skrev:Hejsa.

Jeg sidder nu med det problem at jeg ikke kan komme på internettet med min "laptop" altså bærbar.

Jeg har været inde i "Network Settings", men dog uden held. Jeg fandt "Connections", hvorefter jeg gav "Wired connection" adgang til at kunne gå på nettet, men der er ikke noget om nogen trådløs connection.

Hvordan kan jeg finde min trådløse forb. evt. søge efter den på en eller anden måde.
Jeg har forsøgt på egen hånd i noget tid nu, men er helt tom for ideer da Ubuntu er nyt for mig :).


Mvh og på forhånd tak
Echers

/Patrick

så må vi jo hellere få det til at virke også. det er nu ikke så svært.
vi kan sagtens klare det her, men du kan også evt fange mig eller en anden på irc (https://ubuntudanmark.dk/chat )
jeg vil bede dig om 2 ting.
da der er tale om en helt ny installation vil jeg bede dig læse denne guide. der står også noget om installation som du kan bruge som info, men det vigtige er at du kører de ting igennem som står efter selve installationen.
http://soundpartner.linux.dk/ub810
hvis ikke du kan komme på chatten nu, så løser guiden også det.

inden du kører guiden skal du lige give os outputet af en komando fra terminalen (programmer>tilbehør>terminal)

Kode: Vælg alt

lspci

så kan vi nemlig se hvilket hardware du har i din maskine (og gør du det inden du følger guiden ovenfor så har vi sikkert en løsning klar når du er færdig)


Jo men ser du. Jeg sidder så i det problem jeg jo ikke har net på den bærbar, så jeg kan ikke indføre den liste her. Sidder og kigger på listen på min bærbar lige nu. Men jeg kan selvfølgelig give mig tid til at skrive den ind :).

her kommer den:
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile PM965/GM965/GL960 Memory Controlled Graphics Controller (rev 03)
00:02.0 VGA compatible crontroller: Intel Corporation Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display crontroller: Intel Corporation Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Crontroller #4 (rev 03)
00:1a.1 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #5 (rev 03)
00:1a.7 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB2 EHCI Controller #2 (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 03)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 1 (rev 03)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 2 (rev 03)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 3 (rev 03)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 03)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 03)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 03)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB2 EHCI Controller #1 (rev 03)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev f3)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801HEM (ICH8M) LPC Interface Controller (rev 03)
00:1f.1 IDE Interface: Intel Corporation 82801HBM/HEM (ICH8M/ICH8M-E) IDE Controller (rev 03)
00:1f.2 IDE Interface: Intel Corporation 82801HBM/HEM (ICH8M/ICH8M-E) SATA IDE Controller (rev 03)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) SMBus Controller (rev 03)
02:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express (rev 02)
04:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4310 USB Controller (rev 01)
0f:06.0 CardBus bridge: Texas Instruments PCIxx12 Cardbus Controller
0f:06.1 FireWire (IEEE 1394): Texas Intruments PCIxx12 OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller
0f:06.2 Mass storage controller: Texas Instruments 5-in-1 Multimedia Card Reader (SD/MMC/MS/MS PRO/xD)
0f:06.3 SD Host controller: Texas Instruments PCIxx12 SDA Standard Compliant SD Host Controller


Det er hvad der står i listen som kommer, og det er PRÆCIST skrevet, har tjekket igennem flere gange :).


Håber i kan hjælpe.
A man is known by the company he keeps! :)

Kig forbi min blog

- AMD Phenom II 955 4x3.2GHz
- 2x 23" dualscreen
- Nvidia GeForce GTX550 Ti 3GB
- 12GB DDR3
- 2TB HDD

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Kan ikke tilkoble trådløs netforb.

Indlægaf soundpartner » 2. jan 2009, 13:03

Echers skrev:
soundpartner skrev:
Echers skrev:Hejsa.

Jeg sidder nu med det problem at jeg ikke kan komme på internettet med min "laptop" altså bærbar.

Jeg har været inde i "Network Settings", men dog uden held. Jeg fandt "Connections", hvorefter jeg gav "Wired connection" adgang til at kunne gå på nettet, men der er ikke noget om nogen trådløs connection.

Hvordan kan jeg finde min trådløse forb. evt. søge efter den på en eller anden måde.
Jeg har forsøgt på egen hånd i noget tid nu, men er helt tom for ideer da Ubuntu er nyt for mig :).


Mvh og på forhånd tak
Echers

/Patrick

så må vi jo hellere få det til at virke også. det er nu ikke så svært.
vi kan sagtens klare det her, men du kan også evt fange mig eller en anden på irc (https://ubuntudanmark.dk/chat )
jeg vil bede dig om 2 ting.
da der er tale om en helt ny installation vil jeg bede dig læse denne guide. der står også noget om installation som du kan bruge som info, men det vigtige er at du kører de ting igennem som står efter selve installationen.
http://soundpartner.linux.dk/ub810
hvis ikke du kan komme på chatten nu, så løser guiden også det.

inden du kører guiden skal du lige give os outputet af en komando fra terminalen (programmer>tilbehør>terminal)

Kode: Vælg alt

lspci

så kan vi nemlig se hvilket hardware du har i din maskine (og gør du det inden du følger guiden ovenfor så har vi sikkert en løsning klar når du er færdig)


Jo men ser du. Jeg sidder så i det problem jeg jo ikke har net på den bærbar, så jeg kan ikke indføre den liste her. Sidder og kigger på listen på min bærbar lige nu. Men jeg kan selvfølgelig give mig tid til at skrive den ind :).

her kommer den:
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile PM965/GM965/GL960 Memory Controlled Graphics Controller (rev 03)
00:02.0 VGA compatible crontroller: Intel Corporation Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display crontroller: Intel Corporation Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Crontroller #4 (rev 03)
00:1a.1 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #5 (rev 03)
00:1a.7 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB2 EHCI Controller #2 (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 03)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 1 (rev 03)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 2 (rev 03)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 3 (rev 03)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 03)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 03)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 03)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB2 EHCI Controller #1 (rev 03)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev f3)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801HEM (ICH8M) LPC Interface Controller (rev 03)
00:1f.1 IDE Interface: Intel Corporation 82801HBM/HEM (ICH8M/ICH8M-E) IDE Controller (rev 03)
00:1f.2 IDE Interface: Intel Corporation 82801HBM/HEM (ICH8M/ICH8M-E) SATA IDE Controller (rev 03)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) SMBus Controller (rev 03)
02:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express (rev 02)
04:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4310 USB Controller (rev 01)
0f:06.0 CardBus bridge: Texas Instruments PCIxx12 Cardbus Controller
0f:06.1 FireWire (IEEE 1394): Texas Intruments PCIxx12 OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller
0f:06.2 Mass storage controller: Texas Instruments 5-in-1 Multimedia Card Reader (SD/MMC/MS/MS PRO/xD)
0f:06.3 SD Host controller: Texas Instruments PCIxx12 SDA Standard Compliant SD Host Controller


Det er hvad der står i listen som kommer, og det er PRÆCIST skrevet, har tjekket igennem flere gange :).


Håber i kan hjælpe.


ok du SKAL have adgang til noget kablet net på maskinen før jeg kan hjælpe dig (og det wifikort er rimelig ment at få til at virke)
efter du har kørt min guide så burde kortet faktisk virke.
hvis du er heldig så kan du få det til at virke ved at gå i system>administration>hardwaredrivers og aktivere alle drivers der hvis ikke de allerede er aktiveret.
Senest rettet af soundpartner 2. jan 2009, 13:11, rettet i alt 1 gang.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Echers
Indlæg: 77
Tilmeldt: 1. jan 2009, 21:13

Re: Kan ikke tilkoble trådløs netforb.

Indlægaf Echers » 2. jan 2009, 13:05

Nu sidder jeg så i det problem at jeg ikke har mulighed for at få kabelnet adgang? Så du kan ikke guide, via chat. Msn, et eller andet net? :)
A man is known by the company he keeps! :)

Kig forbi min blog

- AMD Phenom II 955 4x3.2GHz
- 2x 23" dualscreen
- Nvidia GeForce GTX550 Ti 3GB
- 12GB DDR3
- 2TB HDD

Troels
Indlæg: 196
Tilmeldt: 6. maj 2008, 21:00

Re: Kan ikke tilkoble trådløs netforb.

Indlægaf Troels » 2. jan 2009, 13:11

Echers skrev:Nu sidder jeg så i det problem at jeg ikke har mulighed for at få kabelnet adgang? Så du kan ikke guide, via chat. Msn, et eller andet net? :)


Du har ikke installeret en driver til dit netkort. Ved du hvilket mærke dit netkort er fra?

EDIT: Jeg kan se, at dit trådløse netkort er et Broadcom

Kode: Vælg alt

02:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express (rev 02)
Senest rettet af Troels 2. jan 2009, 13:14, rettet i alt 1 gang.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Kan ikke tilkoble trådløs netforb.

Indlægaf soundpartner » 2. jan 2009, 13:14

Troels skrev:
Echers skrev:Nu sidder jeg så i det problem at jeg ikke har mulighed for at få kabelnet adgang? Så du kan ikke guide, via chat. Msn, et eller andet net? :)


Du har ikke installeret en driver til dit netkort. Ved du hvilket mærke dit netkort er fra?

men du skal på nettet for at få driveren hentet kære ven. du bliver derfor nød til at få maskinen online og opdateret og hentet drivers før du kan komme på nettet trådløst
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Troels
Indlæg: 196
Tilmeldt: 6. maj 2008, 21:00

Re: Kan ikke tilkoble trådløs netforb.

Indlægaf Troels » 2. jan 2009, 13:17

soundpartner skrev:
Troels skrev:
Echers skrev:Nu sidder jeg så i det problem at jeg ikke har mulighed for at få kabelnet adgang? Så du kan ikke guide, via chat. Msn, et eller andet net? :)


Du har ikke installeret en driver til dit netkort. Ved du hvilket mærke dit netkort er fra?

men du skal på nettet for at få driveren hentet kære ven. du bliver derfor nød til at få maskinen online og opdateret og hentet drivers før du kan komme på nettet trådløst


Jeg kan ikke rigtig se hvad problemet er. Han er da på nettet alligevel ikke? Hvis han så bare kan overføre driveren over USB til den bærbare, så er alt da fint :)

Echers
Indlæg: 77
Tilmeldt: 1. jan 2009, 21:13

Re: Kan ikke tilkoble trådløs netforb.

Indlægaf Echers » 2. jan 2009, 13:19

Troels skrev:
Echers skrev:Nu sidder jeg så i det problem at jeg ikke har mulighed for at få kabelnet adgang? Så du kan ikke guide, via chat. Msn, et eller andet net? :)


Du har ikke installeret en driver til dit netkort. Ved du hvilket mærke dit netkort er fra?

EDIT: Jeg kan se, at dit trådløse netkort er et Broadcom

Kode: Vælg alt

02:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express (rev 02)


Jep, det er jeg skam helt klar over at det er. Men, men, men... Eftersom det er broadcom både kabel og trådløs, så får jeg vel det problem at kablet heller ikke virker? Kan man så ikke i sådan et tilfælde downloade driveren på denne bærbar jeg sidder ved og overføre den til den anden via USB stik og installere den på den måde?

Og så har jeg jo hørt en fugl synge om at Linux vist ikke tager .exe filer. Så hvor kan jeg hente driver som kan installeres i linux?
A man is known by the company he keeps! :)

Kig forbi min blog

- AMD Phenom II 955 4x3.2GHz
- 2x 23" dualscreen
- Nvidia GeForce GTX550 Ti 3GB
- 12GB DDR3
- 2TB HDD

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Kan ikke tilkoble trådløs netforb.

Indlægaf soundpartner » 2. jan 2009, 13:20

Troels skrev:Jeg kan ikke rigtig se hvad problemet er. Han er da på nettet alligevel ikke? Hvis han så bare kan overføre driveren over USB til den bærbare, så er alt da fint :)

fint fint troels tager over nu.

(og troels nej det er det kablede netkort du har der)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Kan ikke tilkoble trådløs netforb.

Indlægaf soundpartner » 2. jan 2009, 13:23

Echers skrev:
Jep, det er jeg skam helt klar over at det er. Men, men, men... Eftersom det er broadcom både kabel og trådløs, så får jeg vel det problem at kablet heller ikke virker? Kan man så ikke i sådan et tilfælde downloade driveren på denne bærbar jeg sidder ved og overføre den til den anden via USB stik og installere den på den måde?

Og så har jeg jo hørt en fugl synge om at Linux vist ikke tager .exe filer. Så hvor kan jeg hente driver som kan installeres i linux?

har du overhovedet prøvet med et kabel, eller er det bare noget du antager?
hvis det er noget du antager og ikke er villig til bare at gøre så har jeg på ingen måde mulighed for at hjælpe dig
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Troels
Indlæg: 196
Tilmeldt: 6. maj 2008, 21:00

Re: Kan ikke tilkoble trådløs netforb.

Indlægaf Troels » 2. jan 2009, 13:26

Echers skrev:
Troels skrev:
Echers skrev:Nu sidder jeg så i det problem at jeg ikke har mulighed for at få kabelnet adgang? Så du kan ikke guide, via chat. Msn, et eller andet net? :)


Du har ikke installeret en driver til dit netkort. Ved du hvilket mærke dit netkort er fra?

EDIT: Jeg kan se, at dit trådløse netkort er et Broadcom

Kode: Vælg alt

02:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express (rev 02)


Jep, det er jeg skam helt klar over at det er. Men, men, men... Eftersom det er broadcom både kabel og trådløs, så får jeg vel det problem at kablet heller ikke virker? Kan man så ikke i sådan et tilfælde downloade driveren på denne bærbar jeg sidder ved og overføre den til den anden via USB stik og installere den på den måde?

Og så har jeg jo hørt en fugl synge om at Linux vist ikke tager .exe filer. Så hvor kan jeg hente driver som kan installeres i linux?


Jeg tror altså godt at det kablede virker. Det plejer aldrig at være noget problem med det kablede. Kan du ikke prøve at slutte computeren til det kablede også køre en fuld opdatering? Nu har jeg ikke så meget forstand på hvordan man installerer broadcom netværk, men umiddelbart jo. Og nej, Linux kan ikke tage .exe-filer. Ikke lige sådan i hvert fald.

Echers
Indlæg: 77
Tilmeldt: 1. jan 2009, 21:13

Re: Kan ikke tilkoble trådløs netforb.

Indlægaf Echers » 2. jan 2009, 13:30

Jeg antager det ikke direkte, det var mere en forespørgsmål, men vis du nu gad læse hvad jeg skriver, så har jeg ikke synderlig stor mulighed for at blive koblet på et kabelnetværk eftersom vi køre med trådløst i hele husstanden, hvilket så vil siges at det eneste sted denne mulighed er, er på kontoret hvor jeg så ikke er velkommen uden følge af voksen. (Jeg bor ikke hjemme så ikke bliv forbavset over dette).
A man is known by the company he keeps! :)

Kig forbi min blog

- AMD Phenom II 955 4x3.2GHz
- 2x 23" dualscreen
- Nvidia GeForce GTX550 Ti 3GB
- 12GB DDR3
- 2TB HDD

Troels
Indlæg: 196
Tilmeldt: 6. maj 2008, 21:00

Re: Kan ikke tilkoble trådløs netforb.

Indlægaf Troels » 2. jan 2009, 13:30

soundpartner skrev:(og troels nej det er det kablede netkort du har der)

Oh, sorry, så jeg ikke lige :)

Troels
Indlæg: 196
Tilmeldt: 6. maj 2008, 21:00

Re: Kan ikke tilkoble trådløs netforb.

Indlægaf Troels » 2. jan 2009, 13:36

Echers skrev:Jeg antager det ikke direkte, det var mere en forespørgsmål, men vis du nu gad læse hvad jeg skriver, så har jeg ikke synderlig stor mulighed for at blive koblet på et kabelnetværk eftersom vi køre med trådløst i hele husstanden, hvilket så vil siges at det eneste sted denne mulighed er, er på kontoret hvor jeg så ikke er velkommen uden følge af voksen. (Jeg bor ikke hjemme så ikke bliv forbavset over dette).

Efter at have lædt på nettet lader det til, at andre folk kan få det til at fungere rimelig nemt, ved at lave en fuld opdatering (kablet), og derefter installere driveren i Hardware Manager.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster