Jeg har længe gerne ville sætte mig ind i linux-verden og nu hvor min gamle farmor har bedt mig om hjælp efter køb af en maskine, er det nærliggende for mig at prøve med linux.
Jeg har ikke de store problemer med at finde ud af Windows og regnede egentlig med at linux og windows lignede hinanden noget mere. Men er allerede stødt på første problem.
Jeg har installeret ubuntu på en Acer Emachine E 510. Selve installationen fik som den skulle, dog fandt jeg hurtigt ud af at det trådløse netkort ikke fungere optimalt. Det gør det ethernet tilgengæld!
Jeg fandt frem til via hardware driver (eller hvad applikationen hedder) at kortet er aktivt med den kører med en begrænset driver. Derfor gik jeg ind og søgte på en linuxdriver og fandt én. Jeg har downloaded den og læser i en install.doc at jeg skal skrive en kommando "make" og en hel masse ting videre. Kan det have sin rigtighed? Jeg forstår slet ikke hvor jeg skal skrive kommandoerne henne? Er det sådan hvergang man skal have noget til at virke i linux?
Jeg skal nok tilføje, at der ikke er nogen installation af Windows på maskinen kun Ubuntu!
Håber at der sidder én med løsningen, så min farmor kan komme igang med sin maskine og jeg jeg kan have nogle hår tilbage på hovedet
![Wink ;)](./images/smilies/ubuntu/icon_wink.png)
På forhånd tak!