router?

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
friishansi
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11. okt 2007, 14:08

router?

Indlægaf friishansi » 18. okt 2008, 19:05

Hej
Hvilken router kan der anbefales at jeg skal anskaffe. Har en linux pc + 2 xp pc'ere.

Er der nogen der kører bedre under linux. Eller er det ligegyldigt.

Mvh. Henrik

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: router?

Indlægaf lath » 18. okt 2008, 21:28

friishansi skrev:Hej
Hvilken router kan der anbefales at jeg skal anskaffe. Har en linux pc + 2 xp pc'ere.

Er der nogen der kører bedre under linux. Eller er det ligegyldigt.

Mvh. Henrik


Hej Henrik.

Det er ikke ligegyldigt hvad du køber.

Broadcomm kan ikke anbefales, især hvis routeren er koblet pål et stort netværk, mere end en hundrede brugere på f.eks et mellem-stort kollegium.
Jeg er medlem af Skjoldhøjkollegiets (Danmark næst-største kollegium med 849 lejemål) Netudvalg, og vi fraråder bla. broadcom enheder fordi de ikke kan håndtere mængden af trafik de får. De skal genstartes på grund af trafik-forstoppelse.

Vi har meget gode erfaringer med Linksys WRT 54GL routere (de kører Linux, så det er måske årsagen til at de virker så godt?)

Husk at dine computere skal tilslutte routers switch-porte mærket 1, 2, 3 ,4. Har du 5 computere tilsluttes en anden switchs uplink forbindelse til en af routerens switch porte. Du må ikke tilslutte din internetforbindelse til en andet port end den port som hedder "WAN" eller noget der ligner - aldrig en port med et tal (en switch port), ellers virker det ikke.
På vores kollegie leder et jagt-program efter en såkaldt "rouge DHCP server", som er en router der er forkert tilsluttet, og som derfor smider en IP adresse med mere ud til anden brugers computer med det resultat at den bruger først kan forbinde til internettet efter flere timer til flere dage. Jagt-programmet afbryder automatisk internetforbindelsen til routeren, som er en rouge DHCP server.

Telias internetforbindelser kræver at du bruger den samme MAC adresse, som først blev tilkoblet, ellers er der ingen internetforbindelse så snart en forkert MAC adresse bruges.
Med en router kan det ordnes sådan at du starter med forbinde routeren til den computer, som først blev forbundet til internetforbindelsen, uden at forbinde routeren til internetforbindelsen.
Derefter er der ofte en "kopier min computers MAC adresse"-knap et sted (kig i manualen).
Lav derefter alle opsætninger af routeren - også sikkerhedsopsætning.
Forbind derefter routeren med de resterende computere.
Forbind routeren til din internetforbindelse.

Hilsen Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: router?

Indlægaf lath » 19. okt 2008, 00:17

Du havde et andet spørgsmål ...

Er der nogen der kører bedre under linux.


Teknisk set er kablet netværk med TCP,UDP/IP,ICMP protokollerne og friends så standardiseret at det er lige meget hvad man køber til Linux/Windows/Unix/Mac OS etc.

Rent praktisk er det dog sådan at nogle gør det meget bedre end andre, når man snakker om hardware og softwaren som skal få det til at virke - især software i routere i den lave ende af prisskalaen.

Der er også andre grunde til at vælge Linksys, idet at Cisco har været ejer af Linksys siden 2003 - der er en stor mængde af kvalitet i udstyr fra især Cisco og Linksys. (og nej, jeg arbejder ikke for, og har ikke aktier i, og samarbejder ikke med de nævnte foretagender.)
Ciscos netværksudstyr bruges til forbindelse med kunders udstyr, imellem internet serviceudbyderne (ISPerne), og deres backbone netværk.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster