em vs eth

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

em vs eth

Indlægaf thj01 » 24. aug 2015, 15:19

Jeg har i dag installeret en Ubuntu 14.04.2 server x64 på en nyere DELL maskine, og der blev første netværkskort kaldt em1 - og ikke eth0

Jeg har kunnet læse mig frem til i kommentarer at det er den "nye" måde at navngive netværkskort på, og at det kan ændres

Men da jeg senere installerede en KVM server ... og installerede en tilsvarende server (ubuntu 14.04.2.x64) herpå - så hed kortet igen eth0.


Er der nogen der har en god forklaring hertil?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: em vs eth

Indlægaf lath » 24. aug 2015, 17:48

thj01 skrev:Jeg har i dag installeret en Ubuntu 14.04.2 server x64 på en nyere DELL maskine, og der blev første netværkskort kaldt em1 - og ikke eth0

Jeg har kunnet læse mig frem til i kommentarer at det er den "nye" måde at navngive netværkskort på, og at det kan ændres

Men da jeg senere installerede en KVM server ... og installerede en tilsvarende server (ubuntu 14.04.2.x64) herpå - så hed kortet igen eth0.

Er der nogen der har en god forklaring hertil?

Det må være virtualiseringslaget (KVM), der gør det, da den første installation er en bare-metal server installation.
Du må kunne ændre det i udev reglerne, da det er udev der står for at gøre devices tilgængelig i user-land.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: em vs eth

Indlægaf thj01 » 26. aug 2015, 15:25

@lath

Jeg installerede først Ubuntuserveren, opdaterede osv - og kiggede ikke på netværksopsætningen

Efter jeg havde installeret KVM, så opdagede jeg at at netkortet på den fysiske maskine hed em (fordi ifup/down ikke virkede med eth0) efter jeg havde bridged kortet - Jeg havde kun kopireret linierne og ikke lagt mærke til em1 delen.

Kan KVM gå ind og ændre navnet i netværksopsætningen... og hvorfor har den ikke gjort det på en lignende installation derhjemme på en ældre maskine?

Jeg har også lavet den samme installation på en rigtig server med 2CPU og 32 Gb RAM - der ændrede det heller ikke navnet.


Men hvorom alt er, så er det vel ligemeget om det hedder em eller eth?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: em vs eth

Indlægaf AJenbo » 26. aug 2015, 16:04

Clean install eller opgradering i all tilfælde?

em1 metode er mere sikker på at det er det samme netkort der altid herder det samme hvor eth0 har en chance for at forveksle 2 netkort så du ender med et andet kabel end du regner med når du kalder eth0.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster