wan er default route det samme som gateway? Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
gtr

wan er default route det samme som gateway?

Indlægaf gtr » 31. mar 2015, 16:23

ubuntu 14.04 64bit

Under 'connection information' står default route 192.168.1.1.
Er det den indstilling man skriver ind på routeren under static address gateway og på computeren under ipv4 settings gateway?

Tak.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: wan er default route det samme som gateway?

Indlægaf lath » 31. mar 2015, 16:45

gtr skrev:ubuntu 14.04 64bit

Under 'connection information' står default route 192.168.1.1.
Er det den indstilling man skriver ind på routeren under static address gateway?

Gateway i udtrykket "default gateway" betyder router.

Nej, hvis det er til din teleudbyders router ude ved telefoncentralen.
192.168.1.1 er en privat IPv4 adresse, og pakker fra sådan en IP adresse nukes straks af alle routere ude på internettet.

Du skal iøvrigt betale ekstra for at have en offentlig statisk IPv4 adresse, da teleudbyderne skal special-konfigurere deres border-routers+alle routere imellem deres border-routers og din router - til at håndtere lige netop din(e) offentlige IP adressse(r).

gtr skrev:ubuntu 14.04 64bit
Er det den indstilling man skriver ind på computeren under ipv4 settings gateway?

Ja, hvis det er den router som computeren skal sende IP trafik til.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: wan er default route det samme som gateway?  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 31. mar 2015, 19:51

Tak for svar. Dvs når man indstiller en statisk ip address mellem computeren og ens router, skal man kun foretage indstillinger i computerens 'network connections ipv4 settings'?

Kan routeren samtidigt have forbindelse med både computere, der har en statisk ip address og computere med automatisk dhcp?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: wan er default route det samme som gateway?

Indlægaf AJenbo » 31. mar 2015, 20:32

Ja, prøv

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: wan er default route det samme som gateway?

Indlægaf lath » 31. mar 2015, 21:18

gtr skrev:Tak for svar. Dvs når man indstiller en statisk ip address mellem computeren og ens router, skal man kun foretage indstillinger i computerens 'network connections ipv4 settings'?

Kan routeren samtidigt have forbindelse med både computere, der har en statisk ip address og computere med automatisk dhcp?

Ja.

  • Du gør at det ved at starte ud med at begrænse området hvori DHCP serveren i routeren uddeler IP adresser.
  • Hver host der er på dit net skal så lave et DHCP RELEASE-RENEW sekvens, for at undgå IP adresse kollisioner (du kan også bare genstarte maskinen).
  • Uden for det område kan du så uddelse statiske IP adresser til dine maskiner.
Jeg gør bruger statiske IP adresser i mit LAN, så jeg altid ved præcis hvilken IP adresse hver af mine servere i mit LAN har.
Mine desktop computere har også faste IP adresser via en MAC adresse til IP-adresse funktionalitet i routeren. Desktop computere får deres netværkskonfiguration via DHCP.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: wan er default route det samme som gateway?

Indlægaf thj01 » 1. apr 2015, 16:49

Sidder man i GUI, kan man også bare vælge netværksikonet og klikke på ens netværkskort.

Det er ski smart ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: wan er default route det samme som gateway?

Indlægaf lath » 2. apr 2015, 11:22

thj01 skrev:Sidder man i GUI, kan man også bare vælge netværksikonet og klikke på ens netværkskort.

Det er ski smart ;)

Nogle af os foretrækker næsten altid terminalen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: wan er default route det samme som gateway?

Indlægaf thj01 » 2. apr 2015, 21:03

Det gør jeg også normalt, men lige den her er ski hurtigere og smartere. Kræver kun 2 klik ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster