hvordan afinstallere usb wifi, der begyndte ikke at virke? Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
gtr

hvordan afinstallere usb wifi, der begyndte ikke at virke?

Indlægaf gtr » 7. feb 2015, 18:35

ubuntu 14.04
usb wifi

Info: Et usb wifi kort har virket og fejl har været sjældne. Wifi kortet begyndte at afbryde forbindelsen med kortere mellemrum. Der var ingen fejlmeldinger, da computeren blev slukket. Da computeren senere blev startet igen, kom log in billedet frem. Men tastaturet kunne ikke bruges. Herefter slukkede jeg computeren. Fjernede wifi kortet. Startede computeren med 2 forskellige ubuntu hdd'ere. Begge gange virkede tastaturet og computeren kunne bruges.
Derefter isatte jeg et andet usb wifi kort af et andet mærke. Tilsyneladende virker det.

Det første wifi kort bruger pakken 'firmware for linux kernel drivers'. Ifølge mine oplysninger bruger det nye wifi kort ikke pakken.

Jeg kan afinstallere firmwarepakken med synaptic package manager. Jeg antager, at det afmonterede wifi kort har nogle foldere. Skjulte eller ikke skjulte.
Hvordan kan jeg finde dem, så jeg kan fjerne dem?

Hvis jeg i 'computer' folderen leder efter 'firmware', fremkommer mange foldere og filer. Mange med lås på.

Tak.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: hvordan afinstallere usb wifi, der begyndte ikke at virk

Indlægaf buddig » 7. feb 2015, 18:49

gksu nautilus i terminalen starter filhåndteringen med superbruger rettigheder.
Så kan du formodentlig arbejde med de filer, der er lås på.
Det giver også mulighed for at slette eller ændre filer forkert,
så systemet går ned, så man skal være 100% sikker på, hvad man laver i den tilstand. :)
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hvordan afinstallere usb wifi, der begyndte ikke at virk

Indlægaf AJenbo » 7. feb 2015, 23:59

Det lyder lidt volsomt at gå igang med at slette tilfældige mapper der heder firmware blot pga. du antagere at det wifi kort har haft brug for noget af samme navn. Det lyder heller ikke til at det ville være nødvendigt.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: hvordan afinstallere usb wifi, der begyndte ikke at virk

Indlægaf Klaus Rasmussen » 8. feb 2015, 02:10

Det giver også mulighed for at slette eller ændre filer forkert,
så systemet går ned, så man skal være 100% sikker på, hvad man laver i den tilstand

Kodeordet er BACKUP.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

gtr

Re: hvordan afinstallere usb wifi, der begyndte ikke at virk  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 8. feb 2015, 12:30

Fx har thunderbird en cofig folder i 'computer' folderen.
Min spørgsmål gik på, om usb wifi'en har en tilsvarende folder et sted på computeren, som jeg kan slette. Hvis jeg søger på 'computer' folderen med show hidden files markeret, finder jeg ikke noget, som jeg er sikker på har med wifi kortet at gøre.
Måske er det som ajenbo skriver, at det ikke betyder noget, at evt wifi kort filer ikke bliver slettet. Med det nye usb wifi kort har jeg ikke konstateret fejl. Samtidig kan jeg formode, at det kan være en fil, fra det afmonterede wifi kort, der var grunden til, at jeg ikke kunne logge in.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hvordan afinstallere usb wifi, der begyndte ikke at virk

Indlægaf AJenbo » 8. feb 2015, 18:51

"Computer" i fil håndtering er / (root) hvilket vil sige hele din computer. Så man kan sige alt der har noget på din computer vil være et sted der inde. Der bør dog ikke være andet end system mapper direkte der, så hvis du men er .thunderbid mappen ligger der vil jeg næsten tro du mener din hjemme mappe (/home/digNavnHer) i stedet. Der vil Wifi ikke have nogen configurationer og ved mindre du selv har lavet eller installeret noget for med henblik på dit gamle wifi kort er alt som det skal være. Når du fjerner en pakke kan du vælge at fjernen den helt (inklusiv konfigurationer), det kaldes også purge.

gtr

Re: hvordan afinstallere usb wifi, der begyndte ikke at virk

Indlægaf gtr » 12. feb 2015, 19:59

Det var en fejl, at jeg skrev, at thunderbird mappen er i 'computer' folderen. Den er i 'home' folderen.
Jeg purger 'firmware for linux kernel drivers' pakken og ser om usb wifi stadig virker.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster