Hvem logger på hos ISP - modem eller router? Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Hvem logger på hos ISP - modem eller router?

Indlægaf CityTop » 2. feb 2015, 13:48

Jeg er på vej til at skifte ISP - fra en ADSL-operatør til en VDSL2-operatør.

Hvis muligt vil jeg gerne undgå at bruge den modem/router, som den nye ISP leverer, fordi jeg principielt er modstander af, at jeg ikke selv har fuld kontrol over min router (admin.-password udleveres ikke), og fordi jeg er modstander af, at selskabet kan logge på og ændre indstillinger uden mit vidende eller samtykke.

Spørgsmålet er, om jeg kan bruge en Apple Airport Extreme som router, hvis jeg køber et VDSL2-modem, der ikke samtidig er router (f.eks. denne model)?

I en opsætning med adskilt modem og router, gemmes ISP-brugernavn og -password så vidt jeg ved i routeren, ikke i modemet. Men jeg kan ikke se noget sted i Apple's noget funktionsfattige AirPort utility, hvor man kan angive sine ISP-credentials.

Nogen, der har et bud på hvordan det kan gøres?

På forhånd tak!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvem logger på hos ISP - modem eller router?

Indlægaf AJenbo » 2. feb 2015, 14:24

Er det ikke normalt via MAC-adressen?

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Hvem logger på hos ISP - modem eller router?

Indlægaf Ivan » 2. feb 2015, 15:03

Når jeg tænker over det, så har jeg altid haft min egen router efter det udstyr som udbyderen har leveret.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: Hvem logger på hos ISP - modem eller router?

Indlægaf CityTop » 2. feb 2015, 15:28

Da jeg fik min første ADSL-løsning, var modemet forbundet direkte til min PC, og der skulle logges på via et software med angivelse af brugernavn og password ved hver netopkobling.

Senere købte jeg en router og satte modemet til den. Ved opsætning af routeren angav jeg brugernavn og password, så netopkoblingen herefter skete automatisk.

Men det er - så vidt jeg kan se - ikke muligt med en Apple router.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvem logger på hos ISP - modem eller router?

Indlægaf AJenbo » 2. feb 2015, 16:00

øm det lyder mere som ISDN en ADSL...

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: Hvem logger på hos ISP - modem eller router?

Indlægaf CityTop » 2. feb 2015, 16:05

Næ, nej, det var - og er - skam ADSL. Så vidt jeg ved, bruger alle DSL-udbydere her i Belgien PPPoE, hvor man skal logge på med brugernavn og password.

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvem logger på hos ISP - modem eller router?  Emnet er løst

Indlægaf martin joergensen » 2. feb 2015, 18:44

Uden og vide det 100% vil jeg sige nej, det kan apple ikke, men du kan få mange business router hvor du kan sætte PPPoE op på wan siden..

Feks Edgerouter Lite fra ubnt.com

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: Hvem logger på hos ISP - modem eller router?

Indlægaf CityTop » 2. feb 2015, 22:03

Tak for svar. Det er jo et mere Apple- end Ubuntu-relateret emne, så jeg oprettede en tråd i Apple's discussion forum - men den er vist blevet fjernet. Jeg kan i hvert fald ikke få den frem.

Jeg nåede dog at få det tip at prøve med en Draytek Vigor 120 (skal nok være Draytek Vigor 130, når det er VDSL). Det er et modem, der kan håndtere PPPoE/PPPoA.

UPDATE: min apple-tråd er online igen.

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: Hvem logger på hos ISP - modem eller router?

Indlægaf CityTop » 10. feb 2015, 20:37

Jeg købte ovennævnte Draytek-modem, som foreløbig også agerer som router. Min Apple Airport Extreme er i bridge mode og tildeler ikke adresser på netværket.

De første mange forsøg på at logge på VDSL hos min ISP mislykkedes. Til at begynde med troede jeg, at modemet ikke kunne håndtere vektorisering - selv om det burde kunne og jeg havde installeret seneste firmware-version.

Det varede længe, før jeg fandt ud af, at min ISP kræver et VLAN ID. Da jeg fandt ud af at opsætte modemet med det korrekte ID, fungerede alt upåklageligt. Jeg forventer at kunne bruge stort set samme opsætning med min nye ISP, der er en virtuel operatør på samme netværk.

Hvad jeg ikke forstår er, hvorfor en VDSL-udbyder kræver et VLAN ID, når brugerne opsætter WAN-siden af deres modem/router. Jeg troede, at VLAN tagging blev brugt til at adskille trafik mellem de enkelte segmenter i et VLAN. Det er der jo ikke tale om her. Men jeg skal sige, at jeg ikke ved ret meget om netværk.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster