Få modem som standart Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
keniel
Indlæg: 234
Tilmeldt: 14. feb 2008, 21:45
Geografisk sted: Helsingfors, Finland

Få modem som standart

Indlægaf keniel » 28. nov 2014, 08:47

Jeg har i husholdet 3 printere trådløst tilsluttet. Om jeg har en af printerne tændt når jeg starter min computer med Ubuntu 14.04, kan den finde på at at starte op med printeren som modem. Hvordan får jeg den til altid til at starte op med modemet tilslutter og ikke printeren?

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Få modem som standart

Indlægaf martin joergensen » 28. nov 2014, 09:37

Undskyld det forstår jeg ikke meget af?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Få modem som standart

Indlægaf lath » 28. nov 2014, 20:32

keniel skrev:Jeg har i husholdet 3 printere trådløst tilsluttet. Om jeg har en af printerne tændt når jeg starter min computer med Ubuntu 14.04, kan den finde på at at starte op med printeren som modem. Hvordan får jeg den til altid til at starte op med modemet tilslutter og ikke printeren?

Det forstod jeg heller ikke så meget af.
Det bliver i bonus meget mere svært, når du ikke oplyser printer fabrikant, og navn på printer det handler om.

Så prøv derfor at svare på de her spørgsmål:
  1. Navnet på printer fabrikanten er?
  2. Navnet på printer modellen er?
  3. Printeren er konfigureret, hvordan?
    - En liste af i form af navn=værdi for indstillinger, som ikke er standard værdierne, er fint.
  4. Hvordan bør den opføre sig? Forklar dig.
  5. Hvad sker der i stedet i forhold til det du forventede?

Det er lige de indledende spørgsmål, så kommer der nok flere når manualen til din printer er fundet på nettet og læst.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Få modem som standart

Indlægaf AJenbo » 28. nov 2014, 23:22

Lidt forklaring om hvad du mener med modem ville også være fint.

keniel
Indlæg: 234
Tilmeldt: 14. feb 2008, 21:45
Geografisk sted: Helsingfors, Finland

Re: Få modem som standart

Indlægaf keniel » 7. dec 2014, 09:04

Modem = ZyXEL P-870HN-5xb Series
Printere= Forskellig fabrikat alle trådløs via netværket.

Når startes op forsøger maskinen at tilslutte til nettet via en af printerne - og ikke gennem modemet (ZyXEL)
Det jeg spørger om er, hvordan får jeg sat ZyXEL som standard?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Få modem som standart

Indlægaf AJenbo » 7. dec 2014, 09:30

Skal det forstås som at din printer udbyder et wifi og computeren forbinder her til, eller benytter den printerens ip som eks dns eller gateway?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Få modem som standart

Indlægaf lath » 7. dec 2014, 16:20

keniel skrev:Modem = ZyXEL P-870HN-5xb Series
Printere= Forskellig fabrikat alle trådløs via netværket.
Når startes op forsøger maskinen at tilslutte til nettet via en af printerne - og ikke gennem modemet (ZyXEL)

Det jeg spørger om er, hvordan får jeg sat ZyXEL som standard?

Jeg tror at det er lykkedes ham at vælge en af printerne som WiFi/WLAN router, eller også har han en rouge DHCP server.

Inde i computerens WiFi/WLAN opsætning: Vælg ZyXEL som routeren. Husk at gemme indstillingen. og næste gang skulle den gerne vælge den igen som standard.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

keniel
Indlæg: 234
Tilmeldt: 14. feb 2008, 21:45
Geografisk sted: Helsingfors, Finland

Re: Få modem som standart

Indlægaf keniel » 9. dec 2014, 18:56

[url]ZyXEL er sat til standard[/url], men alligevel kobler den ind en af printerne som er tændt, og jeg skal manuelt koble ZyXEL til.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Få modem som standart

Indlægaf lath » 9. dec 2014, 19:30

keniel skrev:[url]ZyXEL er sat til standard[/url], men alligevel kobler den ind en af printerne som er tændt, og jeg skal manuelt koble ZyXEL til.

Hivs du vil poste en URL med en link tekst, så skal du efter "[" skrive "url=" , så skrive linket og så skrive "]" derefter linkteksten og så slutte med "[/url]".

Bemærk at alle brikker (tokens) skal skrives uden "-tegn.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Få modem som standart

Indlægaf lath » 9. dec 2014, 19:34

keniel skrev:[url]ZyXEL er sat til standard[/url], men alligevel kobler den ind en af printerne som er tændt, og jeg skal manuelt koble ZyXEL til.


Så skal vi lige have:
Fabrikant og modelnavn for alle printere der vil lege router, og også fabrikant og modelnavn for routeren.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Få modem som standart

Indlægaf AJenbo » 9. dec 2014, 22:21

keniel skrev:[url]ZyXEL er sat til standard[/url], men alligevel kobler den ind en af printerne som er tændt, og jeg skal manuelt koble ZyXEL til.

Hvor? Det er stadig ikke klart om du taler om at forbinde til Wifi eller en gateway. Indsæt eventuelt et billed af det.

keniel
Indlæg: 234
Tilmeldt: 14. feb 2008, 21:45
Geografisk sted: Helsingfors, Finland

Re: Få modem som standart

Indlægaf keniel » 13. dec 2014, 16:34

Alle maskiner (vindows og Linux) er via wifi (wlan0) og printerne HP Laserjet P1102w og HP Photosmart 5524. De er begge koblet via wifi - trådløst.
Jeg kan ikker se printertyperne er relevant , da det er KUN Ubuntu 14.04 der forsøger at koble op til nettet via en printer.
Og mit spørgsmål er stadig, hvordan jeg får sat ZyXEL som standart wifi.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Få modem som standart

Indlægaf AJenbo » 13. dec 2014, 16:52

Dit spørgsmål ser ud til at blande fler termer sammen og det er der for ikke rigtig muligt for os at gennemskuge hvad der forgår eller hvad du ønsker. Faktisk giver dit spørgsmål ikke meget mening. Det er der for vi spørg om flere oplysninger for at kunne komme med et svar på dit spørgsmåpl.

keniel
Indlæg: 234
Tilmeldt: 14. feb 2008, 21:45
Geografisk sted: Helsingfors, Finland

Re: Få modem som standart  Emnet er løst

Indlægaf keniel » 13. dec 2014, 18:39

Jeg synes ikke jeg har kunne forklare bedre, men faktisk løste jeg problemet selv.
Jeg gik op i bjælken - fandt netværk - trykkede på "håndter forbindelser".
Under "trådløs" var ZyXEL og de to printere - jeg trykte på laserjetprinteren - "generelt" og fjernede fluebenet i "tilslut automatisk".
Så nemt - men det tog tid for mig at finde det.
IT - termer er jeg ikke så god til, da jeg aldrig har sat mig ind i dem, da det ikke har været nødvendigt, men måske det er nødvendig nu

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Få modem som standart

Indlægaf AJenbo » 13. dec 2014, 20:04

Som nævnt ville et billede af det have hjulpet.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster