hvordan tilsluttes en router til en router? Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
gtr

hvordan tilsluttes en router til en router?  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 28. okt 2014, 18:09

Jeg vil tilslutte min egen wifi router til internet providerens wifi router.

Er der noget jeg skal være opmærksom på?
Har du et link til instruktioner eller videoer, der fortæller, hvordan man tilslutter routeren?
Min wifi router har alene router og ikke noget modem?

Isp'ens kundeservice fortalte, at de kan lave deres router om til et modem med en offentlig ip adresse. Kundeservice fortalte, at selvom min wifi router ikke har et modem, kan denne løsning måske virke. Det afhænger af, om min wifi router understøtter nødvendige indstillinger.
Hvis du ved noget om dette, og der er noget, jeg skal være opmærksom på, vil jeg gerne vide det?

Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hvordan tilsluttes en router til en router?

Indlægaf AJenbo » 28. okt 2014, 18:56

Min wifi router har alene router og ikke noget modem?

Vil kan nok ikke svare på om din router har et modem hvis ikke du skriver hvilken model det er, men du burde vel kunne slå det op i manualen.

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: hvordan tilsluttes en router til en router?

Indlægaf martin joergensen » 28. okt 2014, 19:14

Du kan ikke pille din ISP udstyr ned, men ellers er det jo plug and play

Montere netkabal fra den ene boks til den anden, eller se i vejledningen for din router.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: hvordan tilsluttes en router til en router?

Indlægaf Ivan » 28. okt 2014, 19:21

Jeg tror at gtr skal kigge i manualen til sin router om den kan opsættes som (wireless) bridge.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: hvordan tilsluttes en router til en router?

Indlægaf martin joergensen » 28. okt 2014, 19:34

Sorry Ivan du er på vildspor :)

Gtr er så heldig at have en ISP udbyder som stiller et "modem/gateway" til rådighed så han kan selv kan montere sin egen router først for (Ud til internettet)

Det vil sige, hvis han tog et direkte kabel fra han boks på væggen, fra hans udbyder vil han få en enkelt direkte WAN ip.
Men kun en maskine kan være på nettet, så han behøver en router som kan lave et "privat netværk" på den lokale side også kaldet "LAN"

Denne løsning er præcis hvad erhvervs kunder har, det er desværre ikke normen ved de fleste selvskaber i dag, hvis man er privat kunde.

Hvis dette er hvad Gtr's kundeservice kan levere, og han så smider hans egen router på, så er hans router det første man rammer når man kommer ude fra.

Som regel som privat kunde er det ikke muligt at slå denne router funktion fra i boksen fra ens udbyder og så vil jeg kraftig fraråde køb af ekstra Router.
Hvis man skal have bedre dækning med WIFI så køb nogle gode Access Point.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: hvordan tilsluttes en router til en router?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 28. okt 2014, 20:52

Hehe. Utroligt hvad man kan få ud af en simpel forklaring. Prøv igen. :D
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: hvordan tilsluttes en router til en router?

Indlægaf martin joergensen » 29. okt 2014, 07:49

:?:

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: hvordan tilsluttes en router til en router?

Indlægaf thj01 » 29. okt 2014, 08:09

Du bliver nød til at komme med den nødvendige konfiguration af din netværk.

Hvad er det som din udbyder/ISP har sat op? (tag f.eks. et billede)

Hvad udgange har den?

Problemet er, at vi umuligt kan vide om det har sat noget udstyr op der arbejder på lag2 eller lag3 af OSI modellen - og det har faktisk en ret stor betydning. Routere fra Yousee arbejder f.eks. på lag3 hvorimod den enhed jeg havde et andet sted fra reelt var en lag 2 switch


Men umiddelbart ville jeg tage og smække udbyderens router ind i din nye routers WAN indgang og så konfigurere routeren derefter. Du skal bare være klar over at der kan gå et stykke tid før din router er klar. Dette skyldes at mange ISP'er har den underlige praksis, at de først gør en forbindelse tilgængelig efter noget tid. Måske skyldes det at de vil sikre sig at de kan konfigurere noget om hos dem.

Hvis du ønsker at de skal arbejde på samme WLAN (altså at den skal udvide dit WiFi, så bør du kigge efter en wifi extender/bridge.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: hvordan tilsluttes en router til en router?

Indlægaf lath » 29. okt 2014, 10:32

Man kan godt sætte 2 routere op efter hinanden, men det virker ikke ud af boksen.
Routerne skal først konfigureres.

For nemheds skyld starter jeg med at give routerne nogle navne, lige så med portene (i parentes):

-------- (WAN1) "ISP router" (LAN_ISP1) --------- (WAN2) "rupert the router" (LAN_RUPERT) --------

  • WAN1 IP adressen er din offentlige IP adresse.
  • Begræns området hvor DHCP serveren på "ISP router" uddeler IP adresser.
  • WAN_2 IP adressen skal være en statisk IP adresse.
    WAN2 IP adressen skal ligge uden for området hvor DHCP server på "ISP router" uddeler IP adresser for at undgå at den samme IP adresse bruges af 2 hosts(=bruges 2 gange).
  • IP adressen for LAN_ISP1 er IP adressen, der er gateway IP adressen for "Rupert the router".
  • "ISP router" skal have en regel/regeler der router indkommende trafik videre til "rupert the router"´s statiske WAN2 IP adresse.
  • Konfigurer "Rupert the router"´s primære DNS server til at være LAN_ISP1 IP adressen (gateway IP adrssen for "rupert the router").

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: hvordan tilsluttes en router til en router?

Indlægaf gtr » 31. okt 2014, 16:55

Tak for svarene.

>Min wifi router har alene router og ikke noget modem?
Spørgsmålstegnet var en skrivefejl.

Jeg vil se, om jeg kan få en free hardware wifi router. Thinkpenguin sælger den eneste free hardware wifi router, der er godkendt af fsf. https://www.thinkpenguin.com/gnu-linux/free-software-wireless-n-broadband-router-gnu-linux-tpe-nwifirouter
Thinkpenguin's librecmc wifi router er en tp link tl wr841nd v.8.2 med librecmc installeret. http://librecmc.org/librecmc/wiki?name=TL-WR841ND
Jeg har anskaffet mig en tp link tl wr841nd v.8.2 router.
Først vil jeg tilslutte tp link'en til isp routeren og se om det virker.
Virker det, vil jeg installere librecmc på tp link'en og se om det virker.
Virker det, skal isp'en indstille isp routeren til modem med en offentlig ip adresse, og jeg vil tilslutte tp link'en.
Når isp routeren indstilles til modem med offentlig ip adresse, har jeg ikke mere en internetforbindelse? Hvis det er tilfældet, vil jeg gerne vide nøjagtigt, hvad jeg skal gøre, når jeg tilslutter tp link'et til modemmet?

Generelt hvis du har råd og instruktioner, modtager jeg dem gerne.

gtr

Re: hvordan tilsluttes en router til en router?

Indlægaf gtr » 10. nov 2014, 18:08

Min isp kunne ikke oplyse yderligere teknisk information, end at de kalder det modem med en offentlig ip adresse.
Librecmc er installeret på routeren. Isp modem routeren er omdannet til et modem med offentlig ip adresse. Tp link routeren virker, når den tilsluttes isp modemmet med offentlig ip adresse. Jeg testede først kort hastigheden med lan kabel. Forbindelsen virkede til at være hurtig og stabil. Wifi virker også, men hastigheden svinger og forbindelsen er ikke helt stabil. Jeg mener det skyldes afstanden og mure mellem router og usb wifi.

Kan jeg foretage indstillinger i librecmc, der forbedrer forbindelsen?

Web brugerfladen for librecmc er omfattende og mange af de tekniske indstillinger og oplysninger, kender jeg ikke. Men der er ingen brugervejledning til librecmc? Fx kan jeg se, at der er en firewall. Men jeg ved ikke, hvordan man indstiller den. Jeg prøvede at foretage en firewall indstilling. Straks kunne firefox ikke opnå forbindelse til internettet. Jeg kan heller ikke genkende, hvor man indstiller 1. og 2. dns server.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster