Login på VUC skoles netværk med Ubuntu Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
bamses8700
Indlæg: 49
Tilmeldt: 29. jan 2010, 16:18
IRC nickname: bamses8700
Geografisk sted: Odder , ØstJylland

Login på VUC skoles netværk med Ubuntu

Indlægaf bamses8700 » 8. sep 2014, 11:29

Hej alle. Jeg har en datter som går på VUC i Vejle, hvor de bruger deres egne computere til at logge på skolens netværk--- tror nok det er en Exchange server--- de skal ihvertfald logge på med brugernavn og adgangskode....og her er det så at skolens IT ansvarlige forlanger at eleverne har Windows eller IOS på deres pcer...fordi de påstår at der ikke kan logges på fra andre platforme, og at evt forsøg med at logge på med andre platforme (feks. Linux Ubuntu) øddelægger skolen netværk!!!!!! ...for mig lyder det jo som den rene vrøvl og nonsens.....men kan det i det hele taget lade sig gøre at logge på en Exchange server med Ubuntu?.....og hvordan?.....
Venlig hilsen bamses8700

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Login på VUC skoles netværk med Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 8. sep 2014, 11:35

vrøvl og nonsens. Mac (iOS) benytter højest sansynligt det samme software (Samba) til at logge på Windows netværk som Linux.

Før jeg kan guide jer vil jeg dog gerne vide lidt mere om hvordan det login normalt forgår og hvad det er man får adgang til.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Login på VUC skoles netværk med Ubuntu

Indlægaf NickyThomassen » 8. sep 2014, 14:34

Da jeg gik på VUC i Helsingør, var svaret at IT folkene kun hjalp med Windows, men alt hvad vi kunne tilslutte var OK. Er det ikke Fronter din datter skal logge ind i? Det var det imens jeg gik der, og eneste ulempe var at det krævede Java ligesom netbankerne før det virkede som det skulle.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Login på VUC skoles netværk med Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 8. sep 2014, 14:53

de påstår at der ikke kan logges på fra andre platforme, og at evt forsøg med at logge på med andre platforme (feks. Linux Ubuntu) øddelægger skolen netværk!!!!!

Jeg ville nok have bedt om en skriftlig uddybbelse af dette, for den begrundelse tyder på totalt mangel på indsigt. En skriftlig grund er også nemmere at fyrer af herinde, så vi sammen kan sende en større stil retur ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Login på VUC skoles netværk med Ubuntu

Indlægaf martin joergensen » 8. sep 2014, 16:39

De er ret sikker på de bruger samme lokale wifi, som vi bruger på datatekniker linen, på skolen ved siden af.

Hun kan bare logge på det trådløse som alle de andre, hun vil måske blive mødt af en "Portal" hvor hun skal logge ind med udleveret login, Præcis som alle andre.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Login på VUC skoles netværk med Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 8. sep 2014, 17:56

Ok, jeg havde forståelsen af at det var noget netværkstjeneste og ikke selve netværket der var problemet?

bamses8700
Indlæg: 49
Tilmeldt: 29. jan 2010, 16:18
IRC nickname: bamses8700
Geografisk sted: Odder , ØstJylland

Re: Login på VUC skoles netværk med Ubuntu

Indlægaf bamses8700 » 8. sep 2014, 18:38

martin joergensen skrev:De er ret sikker på de bruger samme lokale wifi, som vi bruger på datatekniker linen, på skolen ved siden af.

Hun kan bare logge på det trådløse som alle de andre, hun vil måske blive mødt af en "Portal" hvor hun skal logge ind med udleveret login, Præcis som alle andre.



Pigen siger at eleverne logger på på Internettet på en portal der hedder "elev plan"

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Login på VUC skoles netværk med Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 8. sep 2014, 18:45

Det er mig bekendt blot en hjemmeside så der er ikke noget særligt man skal gøre og siden vil dårlig kunne se forskel på om det er Linux eller ej.

bamses8700
Indlæg: 49
Tilmeldt: 29. jan 2010, 16:18
IRC nickname: bamses8700
Geografisk sted: Odder , ØstJylland

Re: Login på VUC skoles netværk med Ubuntu  Emnet er løst

Indlægaf bamses8700 » 8. sep 2014, 18:56

AJenbo skrev:Det er mig bekendt blot en hjemmeside så der er ikke noget særligt man skal gøre og siden vil dårlig kunne se forskel på om det er Linux eller ej.


Ja lige præsis, det ser også sådan ud på min hjemme pc. når jeg besøger siden...og pigen siger nu at eleverne kan logge på skolens U-krypterede netværk...og så gå direkte ind på elevplan....og så er probelmt løst...så min datter og jeg siger undskyld ulejligheden...og at det mest var pga. en misforståelse ml hende og jeg...
hilsen Bamse8700

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster