Stærkere signal med 802.11n end g? Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
gtr

Stærkere signal med 802.11n end g?

Indlægaf gtr » 13. jul 2014, 17:27

Min internetudbyder fortalte, at med samme afstand ml router og wifi kort, får man ikke et bedre signal, hvis man bruger 802.11n i stedet for 802.11g. Nu har jeg set reklamer for 802.11n kort, hvor man skriver, at man kan forvente en stærkere forbindelse, hvis man bruger et 802.11n kort, sammenlignet med et 802.11g kort. Hvem har ret? Tak.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Stærkere signal med 802.11n end g?

Indlægaf lath » 14. jul 2014, 02:10

gtr skrev:Min internetudbyder fortalte, at med samme afstand ml router og wifi kort, får man ikke et bedre signal, hvis man bruger 802.11n i stedet for 802.11g. Nu har jeg set reklamer for 802.11n kort, hvor man skriver, at man kan forvente en stærkere forbindelse, hvis man bruger et 802.11n kort, sammenlignet med et 802.11g kort. Hvem har ret? Tak.


Eftersom der omgående betales ved kasse 1, når der laves noget der er imod naturlovene, så skal du nok fortolke "stærkere forbindelse" som mere båndbredde - altså at der kan flyttes flere bits per sekund.

Eksempel ved betaling ved kasse 1 hos moder natur
En bro i Brasilien var underdimensioneret.
Billede
[*] http://ing.dk/artikel/koeretoejer-trykket-flade-af-nedfalden-betonbro-i-vm-169482

Betaling : Den kollapser og dræber nogle personer der er så uheldig at passere på mortorvejen under broen, idet broen kollapser.

---

Radiosignaler (elektromagnetiske bølger) forringes i signalstyrke om en funktion af afstanden imellem sender og modtager.
I bonus blandes også omgivelsernes støj ind i signalet, og signalet ændres også af andre sendere der sender på den samme WiFI/WLAN kanal/frekvens lidt længere væk.

Der er ikke nogen gratis måde at få en længere rækkevidde på.
Man kan bruge en større sendestyrke, men det er forbudt, fordi det overdøver andres WiFi/WLAN signaler.

Et andet trick er at have flere antenner og det hjælper fordi der suges mere radiosignal ud æteren.
Du kan bruge en anden antenne for at forstærke radiosignalet fra en bestemt retning. Parabol antenner er de bedste - en 20x forstærkning kan opnås.

Du kan også forlænge rækkevidden en smule ved at forringe båndbredden.
Det gør man ved at vælge en anden modulationsform der er mere robust, og som derfor ikke kan flytte så mange bit per sekund - til gengæld får man nogle bit/s igennem vs nul til få bit/s igennem

Den mere robuste modulationsform gør det muligt at lave bedre fejlkorrektion ved modtageren.
Såvidt jeg husker kan du i Ubuntu (og i Windows/Mac OS) låse WLAN/WIFI kortet til et lavere antal bit/s = en mere robust modulationsform.
Routeren i den anden ende følger automatisk med ned på den mere robuste modulationsform.

/Lars

Bonus-info

I Peru har man lavet kæde af sender+modtager der er hele 445 km lang . Radiokæde betyder at der ikke kun ingår en sender og 1 modtager, hvilket iøvrigt aldrig vil kunne lade sig gøre fordi jorden er krum, og radiosignal bliver kun bøjet fra lige ud til en 10% længere afstand af jordens rum-tid(=3D dimensionen: x,y,z, samt tid, + jordens tyngdefelt).
http://en.wikipedia.org/wiki/Long-range_Wi-Fi#Peru
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Stærkere signal med 802.11n end g?

Indlægaf AJenbo » 14. jul 2014, 02:55

Man kan muligvis nå lidt lægere ved at gøre brug af reflektion mod ionosfæren.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Stærkere signal med 802.11n end g?

Indlægaf lath » 14. jul 2014, 03:43

AJenbo skrev:Man kan muligvis nå lidt lægere ved at gøre brug af reflektion mod ionosfæren.

Det er årsagen til at man kan høre AM radiosignaler meget langt væk.

Det er ikke så pålideligt, hvis der bruges en lav sendeeffekt og man vil være bare nogenlunde sikker på hvor signalet "lander".

Licenserede radioamatørører bruger også månen som reflektor - det kræver noget effekt at tilbagelægge de omkring 768.000 km (frem og tilbage).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Stærkere signal med 802.11n end g?

Indlægaf AJenbo » 14. jul 2014, 12:17

Nej det er nok ikke lige noget man skal indbygge i en laptop :) Men det kunne være interessante at have mulighed for at koble 2 netværk sammen over en stor distance, eller have et globalt WAN som man kan koble sin base station på.
Det kan så godt være der ville være en begrænsning omkring båndbrede som jeg ikke kender.

gtr

Re: Stærkere signal med 802.11n end g?

Indlægaf gtr » 14. jul 2014, 18:00

Tak for svar.

Jeg har en 802.11g router, hvor wifikortets forbindelse til routeren sjældent falder ud. Internetudbyderen sendte en ny 802.11n router, som ikke kan holde forbindelsen til wifikortet. 802.11g routeren har en udvendig antenne. Det har den nye router ikke, og man kan ikke påsætte en. Jeg ved ikke, om det er fraværet af den udvendige antenne, der gør forskellen. Fordi det er det samme wifikort, er min konklusion, at 802.11n routeren er ringere. Jeg kan ikke få en anden model. I stedet bruger jeg fortsat 802.11g routeren. Den kan jeg bruge, til den ikke virker mere.
Derfor prøver jeg at finde en måde, så jeg alligevel kan bruge den nye router.
Hvis jeg vil isætte et 802.11n pci kort, skal jeg vælge et med 3 antenner? Ved du, hvor meget flere antenner betyder? Kan man sætte procenter på? Med mit wifikort og den nye router etableres forbindelsen. Men efter et øjeblik stopper datatransporten.

Jeg har et langsomt internet. Dvs jeg er ikke meget for at nedsætte hastigheden mellem router og wifikort. Mit wifikort har samme hastighed, som når jeg bruger et lan kabel som forbindelse.

Wifikortet er et usb wifikort. Kan strømstyrken i usbstikket have en betydning?
Jeg har før indsat et andet usb wifikort i en anden computer med ubuntu 12.04. Der var fuld styrke på forbindelsen. Hvilket jeg ikke har set før. Da jeg isatte det samme usb wifikort i den anden computer, også med ubuntu 12.04, virkede det ikke. Computerne stod 2m fra hinanden.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Stærkere signal med 802.11n end g?

Indlægaf lath » 15. jul 2014, 05:52

gtr skrev:Jeg har en 802.11g router, hvor wifikortets forbindelse til routeren sjældent falder ud. Internetudbyderen sendte en ny 802.11n router, som ikke kan holde forbindelsen til wifikortet. 802.11g routeren har en udvendig antenne. Det har den nye router ikke, og man kan ikke påsætte en. Jeg ved ikke, om det er fraværet af den udvendige antenne, der gør forskellen. Fordi det er det samme wifikort, er min konklusion, at 802.11n routeren er ringere.

Det er rigtigt - indvendige antenner er ringere.
gtr skrev:Jeg kan ikke få en anden model. I stedet bruger jeg fortsat 802.11g routeren. Den kan jeg bruge, til den ikke virker mere.
Derfor prøver jeg at finde en måde, så jeg alligevel kan bruge den nye router.
Hvis jeg vil isætte et 802.11n pci kort, skal jeg vælge et med 3 antenner?

Flere ydre antenner er bedre af de tidligere nævnte årsager.
gtr skrev:Ved du, hvor meget flere antenner betyder? Kan man sætte procenter på? Med mit wifikort og den nye router etableres forbindelsen. Men efter et øjeblik stopper datatransporten.

Nej, det kan jeg ikke.

Det afhænger af hvor og hvordan du placerer den i forhold til routeren. Så kun en konkret måling på stedet kan afgøre det.
gtr skrev:Jeg har et langsomt internet. Dvs jeg er ikke meget for at nedsætte hastigheden mellem router og wifikort. Mit wifikort har samme hastighed, som når jeg bruger et lan kabel som forbindelse.

Sålænge den lavere WiFI/WLAN hastighed er hurtigere end hastigheden fra den internetforbindelse din internetudbyder leverer, så bliver radiosignalet fra og til router/WiFI dongle kun bedre.
Som bonus, så går det heller ikke ud over den leverede hastighed fra internetudbyderen.
gtr skrev:Wifikortet er et usb wifikort. Kan strømstyrken i usbstikket have en betydning?

WiFI/WLAN bruger max 200 mW (0,2 Watt), og det kan/burde en USB port godt kunne levere.
gtr skrev:Jeg har før indsat et andet usb wifikort i en anden computer med ubuntu 12.04. Der var fuld styrke på forbindelsen. Hvilket jeg ikke har set før. Da jeg isatte det samme usb wifikort i den anden computer, også med ubuntu 12.04, virkede det ikke. Computerne stod 2m fra hinanden.

Der er 2 muligheder:
  1. Nogle computere, især ældre laptops, opfylder ikke USB standarden.
    Jeg har sådan en ældre laptop, hvor en USB enhed har trukket 0,5 Watt - og det døde den USB port så af, hvilke efterfølgende fik mig til altid at bruge et bærbart USB batteri, en USB strømforsyning, en USB hub, + de nødvendige kabler til at forbinde det sammen.
    Pointen med det ekstra tilbehør er at den nødvendige strøm nu kommer fra USB strømforsyningen eller USB batteriet i stedet for computeren.
  2. En anden mulighed er at den USB WiFI dongle ikke spørger om lov til at bruge om mere strøm.
    Et styresystem skal ifølge USB standarden reagere sådan at der skal slukkes for strømmen til den USB port, hvor en USB enhed forsøger på at for meget strøm uden at have fået lov til det af styresystemet.

Generelt så hav altid en "dum" USB hub med ekstern strømforsyning.
De er gode, når du har mistanke om et en en USB enhed ikke får den rigtige mængde strøm.

En "dum" USB hub retter sig ikke helt efter USB standarden: Den er lavet sådan at hvis en USB enhed trækker for meget strøm, jamen så er det helt fint, og skulle den endelig spørge om lov, så svarer USB hubben med en besked der altid er 5, som betyder: "du kan trække maximum mængde strøm.

5, svarer til en strøm på 0,5 Ampere, hvilket er det samme som 2,5 watt ved 5 volt.

En ekstern strømforisning til sådan en USB hub bør være en 5 volt, max 2,5 A. (Ampere) = 12,5 Watt (VA) strømforsyning - der er 4 porte à 2,5 Watt, og så er der en diode der brænder en 0,2 watt af + en IC.
Den overskydenede effekt er en ekstra effekt der er rar at have i overskud, da ikke alle USB strømforsyninger i praksis kan gå lige op til grænsen for den maximale efffekt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: Stærkere signal med 802.11n end g?

Indlægaf gtr » 17. jul 2014, 18:14

Tak for svar.

Dvs hvis isp udbyderens hastighed er 10mb, og wifi kortets hastighed er 54mb, kan man nedsætte wifi forbindelsens hastighed til 20mb og få den maksimale hastighed, dvs den hastighed man har med lankabel forbindelsen?

Hvis det er rigtigt, kan du skrive, hvordan man nedsætter wifi kortets hastighed?

Jeg har testet en billig usb wifi nøgle, jeg tidligere har anskaffet. Jeg testede den på windows 7, og den virkede ikke på afstanden. Derfor har jeg ikke brugt den. Den har ikke noget firmanavn, men den har påtrykt hastigheden 54mb. Når jeg trykker på wifi symbolet, står den listet som 802.11n wlan. Jeg mente, at 802.11n max hastighed er over 54mb?
Nu testede jeg denne usb nøgle på ubuntu 14.04 64bit. Den virkede med det samme, og viser samme forbindelsesstyrke, som det usb wifikort, jeg ellers bruger. Når den downloader ubuntu iso, har den samme hastighed som med lankabel. Men da 802.11n ikke er bedre end 802.11g, vil den sandsynligvis ikke virke med 802.11n routeren.

Det kan undre mig, at samme wifi kort på samme computer kan virke med det ene styresystem, men ikke med det andet, når de seneste drivere er installeret.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Stærkere signal med 802.11n end g?

Indlægaf AJenbo » 17. jul 2014, 20:59

gtr skrev:Jeg mente, at 802.11n max hastighed er over 54mb?

http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n-2009#Comparison
gtr skrev:Det kan undre mig, at samme wifi kort på samme computer kan virke med det ene styresystem, men ikke med det andet, når de seneste drivere er installeret.

De har forskellige drivere og strømstyring.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Stærkere signal med 802.11n end g?

Indlægaf lath » 18. jul 2014, 08:15

gtr skrev:Tak for svar.

Dvs hvis isp udbyderens hastighed er 10mb, og wifi kortets hastighed er 54mb, kan man nedsætte wifi forbindelsens hastighed til 20mb

Ja, det kan man
gtr skrev:... og få den maksimale hastighed, dvs den hastighed man har med lankabel forbindelsen?

Nej!

Max. hastighed du vil opleve vil naturligvis være bestemt af hastigheden for den langsomste forbindelse i vejen ud til internettet.
For dit vedkommende vil max. hastighed vil være max 10 Mbit/s fordi at internet forbindelsen er flaskehalsen.

Fast Ethernet er 100 Mbit/s, og er 5x hurtigere end 20 Mbit/s, så også et nej i det tilfælde.
Internettrafik igennem Fast Ethernet vil også være begrænset af internet forbindelse, så også her vil hastigheden blive 10 Mbit/s - men så får du ekstra 80 Mbit/s til en evt. filserver på dit LAN (max praktisk hastighed på Fast Ethernet er 90 Mbit/s, resten: 10 Mbit/s bliver spist af overhead i transmissionen.).

... kan du skrive, hvordan man nedsætter wifi kortets hastighed?

Jeg vil gerne skrive de kommandoer du skal bruge + give links til deres manual sider.
Så kan du selv skrue på WiFi/WLAN forbindelsen på Ubuntu siden, som du nu selv ønsker det.

For finde de kommandoer der er relevante skal du have WiFI/WLAN relaterede pakker inde i systemt, og det etr allerede løst, da har du allerede bruger WiFI/WLAN:

Så bruger jeg resulatatet af de her kommandoer til at finde de relevante pakker:

Kode: Vælg alt

apropos wifi

wifi: ingenting egnet.


nå, så ingen bonus der, så vi prøver med

Kode: Vælg alt

apropos wlan

wlan: ingenting egnet.


nå , heller ikke der, hvad så med:

Kode: Vælg alt

apropos wireless

crda (8) - send to the kernel a wireless regulatory domain for a given ISO / IEC 3166 alpha2
iw (8) - show / manipulate wireless devices and their configuration
iwconfig (8) - configure a wireless network interface
iwevent (8) - Display Wireless Events generated by drivers and setting changes
iwgetid (8) - Report ESSID, NWID or AP/Cell Address of wireless network
iwlist (8) - Get more detailed wireless information from a wireless interface
iwpriv (8) - configure optionals (private) parameters of a wireless network interface
iwspy (8) - Get wireless statistics from specific nodes
regulatory.bin (5) - The Linux wireless regulatory database
rfkill (8) - tool for enabling and disabling wireless devices
wireless (7) - Wireless Tools and Wireless Extensions

Juhu, bonus!

Tallet i parentes, er fra hvilken manual sektion kommandoen blev fundet i.
På man manual siden, der åbnes med

Kode: Vælg alt

man man

kan man se hvad tallet i paranteserne betyder:
1 Kørbare programmer eller skalkommandoer
2 Systemkald (funktioner stillet til rådighed af kernen)
3 Bibliotekskald (funktioner i programbiblioteker)
4 Specielle filer (normalt fundet i /dev)
5 Filformater og konventioner f.eks. /etc/passwd
6 Spil
7 Diverse (inklusiv makropakker og konventioner), f.eks. man(7), groff(7)
8 Kommandoer til systemadministration (normalt kun for root)
9 Kernerutiner [Ikkestandard]


Du kan nu bruge "costum search" oppe i øverste højre hjørne af http://manpages.ubuntu.com/manpages/trusty/en/man8/ til at udsøge hver kommando, men jeg hjælper dig lidt ved at fortælle at det kun er iwconfig der er interessant for dig, samt at det du bør interessere dig for er de her:
NAME
iwconfig - configure a wireless network interface

SYNOPSIS
iwconfig [interface]
iwconfig interface [essid X] [nwid N] [mode M] [freq F]
[channel C][sens S ][ap A ][nick NN ]
[rate R] [rts RT] [frag FT] [txpower T]
[enc E] [key K] [power P] [retry R]
[modu M] [commit]
iwconfig --help
iwconfig --version

rate/bit[rate]
For cards supporting multiple bit rates, set the bit-rate in b/s. The bit-rate is the speed at which bits are transmitted
over the medium, the user speed of the link is lower due to medium sharing and various overhead.
You may append the suffix k, M or G to the value (decimal multiplier : 10^3, 10^6 and 10^9 b/s), or add enough '0'. Values
below 1000 are card specific, usually an index in the bit-rate list. Use auto to select automatic bit-rate mode (fallback
to lower rate on noisy channels), which is the default for most cards, and fixed to revert back to fixed setting. If you
specify a bit-rate value and append auto, the driver will use all bit-rates lower and equal than this value.
Examples :
iwconfig eth0 rate 11M
iwconfig eth0 rate auto
iwconfig eth0 rate 5.5M auto

txpower
For cards supporting multiple transmit powers, sets the transmit power in dBm. If W is the power in Watt, the power in dBm
is P = 30 + 10.log(W). If the value is postfixed by mW, it will be automatically converted to dBm.
In addition, on and off enable and disable the radio, and auto and fixed enable and disable power control (if those fea‐
tures are available).
Examples :
iwconfig eth0 txpower 15
iwconfig eth0 txpower 30mW
iwconfig eth0 txpower auto
iwconfig eth0 txpower off


Forklaring af synopsis:
iwconfig er kommandoen, interface er navnet på netværksinterfacet f.eks. eth0, men er eth0 dit Ethernet kort, så er det naturligvis klart at det ikke er eth0 du skal bruge som netværksnavn.
ting der står i [ ] er noget du kan skrive. Versaler (store bogstaver) er parametre og kan være et tal bogtaver eller en kombination, se hver enkelt parameter (hint: se examples under rate og txpower for eksempler).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: Stærkere signal med 802.11n end g?

Indlægaf gtr » 24. jul 2014, 17:22

Tak for svar.

Jeg talte igen med internetudbyderen. Denne gang var der mere, der kunne lade sig gøre. Jeg fik tilsendt en anden routermodel. De mente, den ville være bedre. Den har jeg nu modtaget og testet. Tilsyneladende er det rigtigt. Den holder forbindelsen. Henter store filer med samme hastighed med wifi som med kabel, og med det samme wifikort.

Lath, inden du springer op gennem taget, jeg har læst, hvad du skrev. Men hvis den nye router kan holde forbindelsen uden at computerens wifikort skal indstilles, vil jeg ikke indstille noget.

Da jeg skrev 'den hastighed man har med lankabel forbindelsen', refererede jeg til den faktiske hastighed, som jeg opnår med kablet mellem router og computer. Jeg antager, at den hastighed, som jeg kan se, når jeg bruger lankablet, er den maxhastighed, som min internetforbindelse kan opnå. Dvs hvis wifikortets faktiske maxhastighed er omtrent den samme, som lankablets faktiske maxhastighed antager jeg, at wifi'en virker korrekt.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Stærkere signal med 802.11n end g?

Indlægaf lath » 26. jul 2014, 23:13

mcrypto skrev:802.11n er mere resistent ovf interferens.

802.11n der bruger både 2,4 GHz båndet såvel som 5 GHz båndet, men findes så vidt jeg husker også med en brug-kun-5 GHz mulighed.

Den del der er mere resistent er 5 GHz båndet fordi Bluetooth, 802.11g WiFi/WLAN, og meget mere sender på 2,4 GHz båndet.

At bruge "overbefolket" om 2,4 GHz båndet er ikke at underdrive.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

pefu
Indlæg: 28
Tilmeldt: 28. dec 2011, 03:22
IRC nickname: pefu

Re: Stærkere signal med 802.11n end g?

Indlægaf pefu » 25. aug 2014, 00:45

AJenbo skrev:Man kan muligvis nå lidt lægere ved at gøre brug af reflektion mod ionosfæren.


Jah ... nu er det jo nok fornuftig llllige at holde diskussionen inden for kontekst? ;-)

Lath har fat i den lange ende :-)


BTW: Ionosfærereflektion kan være noget ustabilt noget at have med at gøre.


Jeg går ud fra at spørger er interesseret i at forbedre den helt lokale anvendelse af WiFi, og her er en WiFi Range Extender måske en option.

En anden mulighed er at undersøge om det er muligt at få sat CPE'en i bridge mode og så ellers sætte eget router udstyr ind efter CPE'en med de faciliteter, der efterspørges.

Skal det være Ubuntu orienteret, kan man jo smide Ubuntu ind på noget router-jern og tage den derfra :-)

Ellers kommer man langt med specielle Linux distroer til diverse små routeres eller Debian til fx Soekris dåser.


Mht "overbefolket" 2,4 GHz bånd, så start fx WiFi Analyzer på din Android dims og få syn for sagen.

App'en giver et ganske godt grafisk oversigtsbillede over hvad der rører sig i nærområdet.

Her kan det være en option at skifte til en mindre anvendt kanal en de klassiske ca. kanaler 6 og 8 som de fleste WiFi routers tilsyneladende ligger og roder på pr. default

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Stærkere signal med 802.11n end g?

Indlægaf AJenbo » 25. aug 2014, 02:00

pefu skrev:
AJenbo skrev:Man kan muligvis nå lidt lægere ved at gøre brug af reflektion mod ionosfæren.


Jah ... nu er det jo nok fornuftig llllige at holde diskussionen inden for kontekst? ;-)

Du mener at vi bør holde emnet nede på jorden ;)

pefu
Indlæg: 28
Tilmeldt: 28. dec 2011, 03:22
IRC nickname: pefu

Re: Stærkere signal med 802.11n end g?  Emnet er løst

Indlægaf pefu » 26. aug 2014, 07:22

AJenbo skrev:
Jah ... nu er det jo nok fornuftig llllige at holde diskussionen inden for kontekst? ;-)

Du mener at vi bør holde emnet nede på jorden ;)


Sådan kan man jo godt betragte det :-)


Skal det være mere højtflyvende end dit første bud, skal du vel over i noget: EME (Earth-Moon-Earth) snak ;-)

Men den runde når du nok ikke med det "effekttrin" der sidder i en alm. WiFi router ... AFAIR ligger det omkring max 100mW udstrålet effekt for 802.11 b & g gear.

Så det der med at sætte en 2++ W efterbrænder og en 40 element Yagi efter den lille WiFi router kan man ikke lige holde inden for de lovgivne rammer.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster