Ingen Upload - Waoo

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Ole Mose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21. apr 2009, 00:11

Ingen Upload - Waoo

Indlægaf Ole Mose » 2. jul 2014, 07:56

Jeg har 2 internetudbydere.
1: Vestdjursnet, hvor jeg kører 30/30 - alt fungerer perfekt.

2: I går fik vi Waoo lagt ind. Det kører 60/60 - alt er perfekt på alle Windows maskiner.

På mine 2 Ubuntumaskiner har jeg derimod fået et sært problem. Når jeg hastighedstester forbindelsen hos Waoo får jeg timeout på upload? Jeg kan heller ikke uploade med FTP? Det giver mig også problemer i forhold til alm. browsing. (Jeg kunne f.eks. ikke poste dette indlæg gennem Waoo)

Test og upload fungerer fint på den anden udbyder fra ubuntumaskinerne. Jeg har kontrolleret kabler og switche. De virker fint fra Windows maskiner.

Jeg har kigget på firewallen og slået den fra, men intet hjælper det.

Jeg gætter på, at det har noget med ip-tables at gøre, men på den anden side, hvorfor skulle det kun drille hos Waoo og ikke på Vestdjursnet?
Mvh
Ole Mose
Vild med Open Source
osmagasinet.dk

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ingen Upload - Waoo

Indlægaf thj01 » 2. jul 2014, 14:46

Er det korrekt forstået at det hele virker, men det er bare den konkrete test der ikke gør?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Ingen Upload - Waoo

Indlægaf Ivan » 2. jul 2014, 16:48

Det tror jeg ikke, for der står også at upload via ftp ikke virker.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Ingen Upload - Waoo

Indlægaf martin joergensen » 2. jul 2014, 17:29

Er det waoo i trekant området du har og hvis ja, har du så bestilt fast ip?

Er det FTP ud til internettet eller en der prøver at uploade til dig?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen Upload - Waoo

Indlægaf AJenbo » 2. jul 2014, 17:41

Hvis du kan gå åbne en hjemmeside er der ikke helt spæret for din udgående forbindelse, det er nemlig nødvendigt at sende efterspørgslen for man kan modtage svaret fra siden.

Ole Mose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21. apr 2009, 00:11

Re: Ingen Upload - Waoo

Indlægaf Ole Mose » 2. jul 2014, 17:41

Jeg bor ved Randers og det er egentlig Verdo, der har etableret det.

Jeg kan ikke uploade til servere ude i verden.

Jeg har set på en opgradering af mit Intel netkort (Onboard)
(Ethernet controller: Intel Corporation 82579V Gigabit Network Connection (rev 05)), men jeg kan ikke lige gennemskue, hvad jeg skal gøre.
Mvh
Ole Mose
Vild med Open Source
osmagasinet.dk

Ole Mose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21. apr 2009, 00:11

Re: Ingen Upload - Waoo

Indlægaf Ole Mose » 2. jul 2014, 17:44

AJenbo skrev:Hvis du kan gå åbne en hjemmeside er der ikke helt spæret for din udgående forbindelse, det er nemlig nødvendigt at sende efterspørgslen for man kan modtage svaret fra siden.


Nu har jeg lige prøvet at tage f.eks. dr.dk. Browseren slåer op på siden, men inden der når at komme indhold, ender jeg med en "Forbindelsen blev nulstillet" fejl.

Jeg kan desuden nævne, at jeg har samme problem på 2 computere, der begge kører Ubuntu 14.04. Den ene er en bærbar.
Mvh
Ole Mose
Vild med Open Source
osmagasinet.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen Upload - Waoo

Indlægaf AJenbo » 2. jul 2014, 17:52

Så forstår jeg egentlig ikke hvordan du kan konkludere at den indgående forbindelse virker?

Kan det være du valgt en fast DNS server eller andre netværks indstillinger på Ubuntu maskinerne? Ellers så tjek lige hvad der er som gateway og dns server på både Windows og Ubuntu.

Ole Mose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21. apr 2009, 00:11

Re: Ingen Upload - Waoo

Indlægaf Ole Mose » 2. jul 2014, 18:56

AJenbo skrev:Så forstår jeg egentlig ikke hvordan du kan konkludere at den indgående forbindelse virker?


Når jeg kører en speedtest på Verdo, eller TDC kan den måle download hastighed og det ser fint ud. Men upload giver en timeout.
Men du har ret - nogle sider må jo fungere og det koster noget upload. Det er dog til en anden port end ftp sender gennem.

AJenbo skrev:Kan det være du valgt en fast DNS server eller andre netværks indstillinger på Ubuntu maskinerne? Ellers så tjek lige hvad der er som gateway og dns server på både Windows og Ubuntu.


Jeg har prøvet lidt forskelligt - både fast og "hentet" DNS, og fast ip og DHCP.
Mvh
Ole Mose
Vild med Open Source
osmagasinet.dk

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Ingen Upload - Waoo

Indlægaf martin joergensen » 2. jul 2014, 21:40

Jeg ville ringe til min udbyder

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen Upload - Waoo

Indlægaf AJenbo » 2. jul 2014, 21:55

Så tdc.dk kan du godt gå ind på men ikke dr.dk?

Ole Mose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21. apr 2009, 00:11

Re: Ingen Upload - Waoo

Indlægaf Ole Mose » 2. jul 2014, 22:25

AJenbo skrev:Så tdc.dk kan du godt gå ind på men ikke dr.dk?


Det handler mere om, hvilke DNS indstillinger jeg bruger. Når jeg har alt på hent automatisk, kan jeg hente tdc.dk, dr.dk o.s.v.
Jeg kan dog ikke uploade, eller teste uploadhastighed med hastighedsmålerne. Jeg får blot et timeout

Jeg kan heller ikke poste denne besked mens jeg er tilsluttet Waoo's netværk. Der må jeg skifte til Vestdjursnet.
Mvh
Ole Mose
Vild med Open Source
osmagasinet.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen Upload - Waoo

Indlægaf AJenbo » 2. jul 2014, 22:46

Det lyder utroligt mærkeligt, forskellen på at vise en side her på forummet og skrive et indlæg er et nøgle ord og størrelsen af den header der sendes. For selve forbindelsen og DNS er der ingen forskel.

Ole Mose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21. apr 2009, 00:11

Re: Ingen Upload - Waoo

Indlægaf Ole Mose » 2. jul 2014, 23:09

AJenbo skrev:Det lyder utroligt mærkeligt, forskellen på at vise en side her på forummet og skrive et indlæg er et nøgle ord og størrelsen af den header der sendes. For selve forbindelsen og DNS er der ingen forskel.


Jeg tror hjemmesidernes mærkelige opførsel blot er en sideeffekt af noget andet. Jeg tror det handler om en port, der er lukket. Jeg har forsøgt at deaktivere alle firewalls (Pc og Router) uden held.
IP tables er jeg dog usikker på, om den er med alligevel.

Når man f.eks. går på en FTP-server bruger serveren normalt port 21. Klienten vælger dog sin egen port (>1024) og her kunne der meget vel være en forskel mellem Windows og Linux - altså at de vælger porte fra forskellige intervaller .

Jeg kan bare ikke finde ud af, hvad Waoo lukker ned for. Jeg kan så heller ikke finde andre ubuntubrugere, der deler min oplevelse, så det kan også være noget helt andet???


NB! Det er også vigtigt at tage i betragtning, at mit setup fungerer upåklageligt, når bare jeg bruger den anden udbyder.
Problemet må næsten findes hos Waoo, eller måske mere sandsynligt i routerens indstillinger.
Mvh
Ole Mose
Vild med Open Source
osmagasinet.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen Upload - Waoo

Indlægaf AJenbo » 2. jul 2014, 23:23

Menu ubuntudanmark.dk bruger den samme port til at vise dig siden som når du skriver et indlæg. Hvad mere er at forbindelsen er krypteret (port 443). Ikke krypteret sider køre over port 80 begge veje.

Jeg ville nok ikke råde dig til at give nogen root/sudo adgang til din maskine ved mindre du virkelig stoler på dem.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster