WPA wireless Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Decap_dk
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20. nov 2006, 12:45

WPA wireless

Indlægaf Decap_dk » 20. nov 2006, 12:48

Hej.

Jeg har tidligere prøvet at installere og komme igang med Linux. Mit umiddelbare problem er at jeg ikke gider bruge masser af tid i opstartsperioden på at lære at bruge linux - det skal komme hen a vejen som man bruger det.

Men der har altid været en stopklods der får mig til at vende tilbage til windows (udover at linux ikke kan afvikle mange af mine programmer) nemlig den dårlige understøttelse af WPA.

Er der stadig disse problemer eller er det kommet til at virke out-of-the-box eller skal man stadig igennem 100 forskellige installationsforeslag - som alle i bund og grund ikke har virket for mig.

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

WPA wireless

Indlægaf Pihl » 20. nov 2006, 12:56

Hej

Hehe, jeg har det ligesom dig, at jeg heller ikke gider (eller har tid til) at bruge en masse tid på at lære det fra starten. Så selv jeg har brugt Ubuntu siden Hoary, er jeg stadigvæk ikke nogen Linux geek. Jeg lærer også tingene stille og roligt hen ad vejen.. :)

Jeg har læst her for nylig. at den nye Edgy skulle have bedre understøttelse for WPA. Hvor meget og hvordan er jeg ikke klar over, jeg læste kun lige det første af artiklen, men i hvert fald skulle det være blevet væsentlig bedre end tidligere. Jeg bruger iøvrigt ikke selv WPA, så jeg ved ikke meget mere end det jeg læste i den artikel..

Spif
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:35
Geografisk sted: Horsens

WPA wireless

Indlægaf Spif » 20. nov 2006, 13:58

Du skulle vel ikke tilfældigvis være Decap fra TCoA? Er et gammelt, tidligere medlem hvis det siger dig noget :)

Anyway, det var Ubuntu det handlede om. Personligt havde jeg præcis den samme indstilling da jeg først begyndte at bruge Linux.

Startede stille op med Fedora Core 2, derefter samtlige Ubuntu udgivelser. Jeg har ikke gjort en stor indsats for at lære Linux godt at kende, alligevel føler jeg mig rigtig godt hjemme i systemet. Faktisk vil jeg mene, at jeg med mine få år som Linux bruger har lært mere det system end jeg lærte om Windows, som jeg brugte i godt og vel 10 år. Dette skyldes, at mange Linux distributioner, specielt Ubuntu, virkelig formår at "skære det ud i pap" for nye brugere.

Jeg mener klart det er en skrøne, at Linux er nørdet og svært at anvende. I Ubuntu føler jeg mig langt mere produktiv, og de fleste ting en gennemsnitlig bruger har brug for at gøre i systemet er let tilgængelige.

Angående WPA, så er det ikke helt så svært at sætte op. Jeg går ud fra, at du bruger GNOME's "Networking" til at håndtere forbindelser. Networking er et rimelig buggy program, som jeg bestemt ikke kan anbefale. Brug i stedet for Network Manager, som ligger i Ubuntus arkiver.

Med Network Manager er WEP samt WPA-PSK tilgængelig fra start, mens kun WPA2 kræver ekstra installation. Husk at før Network Manager kan tage kontrol over dine forbindelser, skal du fjerne markeringen i "Enable this connection" ved alle dine netværkskort i Networking.

Derefter virker det, held og lykke med det :wink:

Decap_dk
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20. nov 2006, 12:45

WPA wireless

Indlægaf Decap_dk » 20. nov 2006, 15:05

Du skulle vel ikke tilfældigvis være Decap fra TCoA? Er et gammelt, tidligere medlem hvis det siger dig noget


jo det skulle jeg. verden er lille hva... :D

men jeg mener nu også jeg prøvede med network manager... men det kan være jeg skal give den nye variant endnu et forsøg inden jeg begynder på skolen igen og rent faktisk skal bruge min bærbare...

Bare trælst at de ikke har fået sådan noget til at virke start af- nu hvor det er noget som mange brugere anvender... suk!

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

WPA wireless

Indlægaf spook » 24. nov 2006, 07:58

Denne lille guide klarede problemet for mig :)

http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=8199

Decap_dk
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20. nov 2006, 12:45

WPA wireless

Indlægaf Decap_dk » 27. nov 2006, 12:19

ja denne har jeg også prøvet... så det vil altså sige at der ikke er "out-of-the-box" understøttelse af WPA... nå men så må linux vist få at vente endnu engang.

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

WPA wireless

Indlægaf Ormen » 6. dec 2006, 15:07

Decap_dk skrev:ja denne har jeg også prøvet... så det vil altså sige at der ikke er "out-of-the-box" understøttelse af WPA... nå men så må linux vist få at vente endnu engang.


Jeg installerede Ubuntu igår aftes, og det første jeg smed på og gik igennem var den guide som Spook henviser til... Det tog ikke mere end 5 minutter, og nu spiller det max.! Men hvis der ikke skal mere til at få dig til at opgive, så skal du nok ikke give mere i kast med det :wink:
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

FrostEyes
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. nov 2006, 23:27
Geografisk sted: Odense

WPA wireless

Indlægaf FrostEyes » 6. dec 2006, 16:13

OffTopic

spook og ormen.. Kender man ikke jer fra HI?


OnTopic
WPA afhænger lidt af dit netkort, men prøv at søg på google om dit netkort og wpa, så vil du sikkert se om der er nogen som har fået det til at kører :)
If it moves, compile it.
Larry the Cow (Gentoo)

Spif
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:35
Geografisk sted: Horsens

WPA wireless

Indlægaf Spif » 7. dec 2006, 17:44

Jep, du kan se om WPA virker med dit netkort her: http://live.gnome.org/NetworkManagerHardware

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

WPA wireless

Indlægaf spook » 7. dec 2006, 20:32

Hæh, jo man gør!

Damn det er længe siden jeg har været på HI! Smid ssn@gutaarn.dk på din messenger, så skal jeg lige trylle wpa for dig ;)
Billede

Svante

WPA wireless

Indlægaf Svante » 8. jan 2007, 21:15

Jeg får fejl når jeg bruger guiden spook henviser til. Det er de samme fejl som er beskevet nedenunder selve guiden.

Svante

WPA wireless  Emnet er løst

Indlægaf Svante » 8. jan 2007, 23:27

Nå, men nu fik jeg hul igennem og jeg får ikke fejlen længere.
Så er det problem vist løst :lol:

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster