hastigheden når der anvendes lan rj45 splitters? Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
gtr

hastigheden når der anvendes lan rj45 splitters?  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 10. jun 2014, 18:45

Jeg har ikke testet dette, og vil gerne vide, om det er rigtigt, hvad jeg skriver.

Hvis man har en lan router med en internet hastighed på 1mb, og routeren har 5 lan stik, og man tilslutter 5 computere til routeren, deles de 5 computere om båndbredden? Dvs har alle travlt får hver computer 200kb? Hvis en eller flere af computerne ikke har travlt, får de andre mere båndbredde?

Jeg har set, at man kan få lan splittere. Dermed kan man spare et kabel, hvis begge computere er i samme rum.
Hvis man tilslutter 2 computere til routeren ved at benytte en lan splitter, får computerne tilsvarende hver 500kb i båndbredde, og den ene kan få mere båndbredde, hvis den anden ikke bruger sin del?

Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hastigheden når der anvendes lan rj45 splitters?

Indlægaf AJenbo » 10. jun 2014, 21:55

Det ville være dit lokale netværk der deles ikke internettet. Så hvis du har 1Mbit internet og et 100Mbit LAN så er der stadig 20Mbit tilbage selv om du deler kablet mellem 5 maskiner hvilket jo er rigeligt til at trække 100% af din internet forbindelse.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: hastigheden når der anvendes lan rj45 splitters?

Indlægaf lath » 10. jun 2014, 22:10

gtr skrev:Jeg har ikke testet dette, og vil gerne vide, om det er rigtigt, hvad jeg skriver.

Hvis man har en lan router med en internet hastighed på 1mb, og routeren har 5 lan stik, og man tilslutter 5 computere til routeren, deles de 5 computere om båndbredden? Dvs har alle travlt får hver computer 200kb? Hvis en eller flere af computerne ikke har travlt, får de andre mere båndbredde?

Jeg har set, at man kan få lan splittere. Dermed kan man spare et kabel, hvis begge computere er i samme rum.
Hvis man tilslutter 2 computere til routeren ved at benytte en lan splitter, får computerne tilsvarende hver 500kb i båndbredde, og den ene kan få mere båndbredde, hvis den anden ikke bruger sin del?

Tak.

Du kan lave QoS (Quality of Service) på din router, hvis den ikke er alt for billig.
QoS går ud på at tildele mere båndbredde til nogle ting, hvilket så naturligvis går ud over noget andet.

På det store internet kaldes dette emne net neutralitet - der handler om hvorvidt alle skal have den samme service - men bag din lille del af internettet (en enkelt offentlig IP adresse) står det dig selvfølgelig frit at prioritere din nettrafik som du ønsker.

P.S. 1:
Der er ikke noget der hedder en "Lan splitter", det kan være en hub som fungere på DataLink laget med Ethernet MAC adresser, eller være en router som fungerer på laget over DataLinklaget (det lag hedder: IP laget, Internet Protokol laget).
Laget under DataLink laget er det elektriske lag, hvor den rå strøm af bits transporteres af elektriske spændinger.

P.S. 2:
RJ45 er navnet på et stik der bruges til Ethernet kabler

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hastigheden når der anvendes lan rj45 splitters?

Indlægaf AJenbo » 10. jun 2014, 22:46

Jeg er faktisk kommet lidt i tvivl om hvad du mener med at båndbredden. Din router vil forsøge at balancere forbindelsen mellem dem der ønsker adgang til den så en persons overforbrug ikke blokere for alle andre.

@lath en lan splitter er et modbydeligt Y-stik der udnytter at der løber 8 ledere i et Cat5 kabel, men at et Lan netværk normalt kun udnøtter 4 af disse, den smækker så 2 signaler på samme kabel men kræver at man sætter et tilsvarende y kabel i den anden ende så den kan blive delt ud i 2 kabler igen. Det kan altså kun lade sig gøre at sætte 1 af disse per kabel.
Så en lan splitter svare til at have 2 kabler i 1, men med ekstra støj på linjen.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: hastigheden når der anvendes lan rj45 splitters?

Indlægaf lath » 10. jun 2014, 23:22

AJenbo skrev:Jeg er faktisk kommet lidt i tvivl om hvad du mener med at båndbredden. Din router vil forsøge at balancere forbindelsen mellem dem der ønsker adgang til den så en persons overforbrug ikke blokere for alle andre.

@lath en lan splitter er et modbydeligt Y-stik der udnytter at der løber 8 ledere i et Cat5 kabel, men at et Lan netværk normalt kun udnøtter 4 af disse, den smækker så 2 signaler på samme kabel men kræver at man sætter et tilsvarende y kabel i den anden ende så den kan blive delt ud i 2 kabler igen. Det kan altså kun lade sig gøre at sætte 1 af disse per kabel.
Så en lan splitter svare til at have 2 kabler i 1, men med ekstra støj på linjen.


Ok. Jeg vidste faktisk ikke at det findes.

På mig ser det ud til at være temmelig meget Fusk, Klamp &Company over sådan en Y-splitter, så det er nok årsagen til at jeg på ingen måde nogensinde har haft nogen interesse i at kigge på det, og af den årsag ikke kender til det.

Som du skriver, så laves der (meget) mere elektrisk støj.

Et andet ting er også at det mig bekendt ikke går på Giga-bit Ethernet, men det fleste hjemme-LAN bruger nok "kun" Fast Ethernet (100 Mbit/s).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hastigheden når der anvendes lan rj45 splitters?

Indlægaf AJenbo » 10. jun 2014, 23:28

Der findes utrolig mange mærkelige adater der udnøtter RJ45 kabler til ting de slet ikke var beregnet til, eks. USB forlænger kabler. Det er lidt uheldigt da det giver brugeren mulighed for at sluttet ting sammen som ikke er kompatible og risikere at skade deres udstyr.

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: hastigheden når der anvendes lan rj45 splitters?

Indlægaf martin joergensen » 11. jun 2014, 00:04

Vi har også den adaptor men det er absolut sidste løsning, og jeg bringer det aldrig op :)

gtr

Re: hastigheden når der anvendes lan rj45 splitters?

Indlægaf gtr » 11. jun 2014, 21:00

Tak for svar.

Med båndbredde mente jeg internet hastigheden. Den sætter grænsen for, hvad computerne har at deles om.
Men jeg kan læse ud af svarene, at lan splittere ikke er noget, der er stemning for.

Skal det forstås således, at man faktisk skal bruge lan splittere parvis? Dvs 1 til routeren og 1 til de 2 computere?

En alm telfonledning har 4 ledninger. Hvis et lan kabel kun bruger 4 ledninger, kan man da bruge et telefonkabel som lan kabel forbindelse?
Det kunne være praktisk, hvis man har et telefonkabel installeret, man ikke bruger og kontrollere begge ender af det.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hastigheden når der anvendes lan rj45 splitters?

Indlægaf AJenbo » 11. jun 2014, 22:19

Ja, man skal have en lan splitter i begge ender, en til at samle de 2 kabler og en til at skille dem ad igen. Når man benytter en af disse lan splitter bør man ikke se på kablet som et lan kabel men som et LAN-splitter-kabel og det er ikke umuligt at der kan gå noget galt ved at sluttet det direkte til LAN-udstyr. Det er faktisk ikke sikkert 2 forskellige mærker af lan splitter fungere sammen så man kan også risikere at der går noget galt hvis man bruger 2 forskellige lan splitter i hver ende.

Lan splitterne har som sådan ingen indflydelse på båndbredde etc, det svare blot til at bruge 2 billige kabler af ringer kvalitet end det du montere dem på.

Telefon kabler er ikke særlig godt isoleret og ofte af ringe kvalitet, men ja du kan ofte have held med at bruge et hvilket som helst kabel med 4 ledere, selv et par lampeledninger burde i et vist omfang fungere, men du kommer selv til at stå med ansvaret hvis du får koblet spænding fra enten telefonnettet eller elselskabet til din computer.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: hastigheden når der anvendes lan rj45 splitters?

Indlægaf lath » 11. jun 2014, 22:40

gtr skrev:En alm telfonledning har 4 ledninger. Hvis et lan kabel kun bruger 4 ledninger, kan man da bruge et telefonkabel som lan kabel forbindelse?

Teoretisk kan man godt, men i praksis bliver det et nej, på grund af alt for mange retransmissioner samt EMI (elektrisk støj).

Telefonkabler er ikke lavet til at arbejde ved høje frekvenser, og det gør lige præcis Ethernet (ved alle hastigheder).

Derimod kan du lave en Point-To-Point forbindelse med et telefonkabel, men hastigheden bliver ikke ligrem super-godt, for at sige det meget mildt.
En anden ting er også at det ikke fungerer sådan uden videre med almindeligt forbruger-elektronik til hjemme-LAN (hjemme-netværk) uden en aktiv oversætter-boks(=ikke en adapter) i hver ende, og så kunne du ligeså godt købe et Ethernet kabel til at starte med.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hastigheden når der anvendes lan rj45 splitters?

Indlægaf AJenbo » 11. jun 2014, 23:02

Jeg har i øvrigt også set eksempler på tlf kabler med kun 3 eller 2 ledere.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster