Bruge en wifi router, der ikke er fra internet provideren? Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
gtr

Bruge en wifi router, der ikke er fra internet provideren?

Indlægaf gtr » 24. maj 2014, 10:17

Bruge en wifi router, der ikke er fra internet provideren?

Min internet udbyder sagde, at jeg ikke kan og må tilslutte en anden router, end den udbyderen udleverer.

Kommentarer om, at man ikke må bruge en router, man selv har valgt, kan udelades.

Jeg vil vide, om det internetudbyderen sagde, er rigtigt?
Hvis jeg har en router, jeg selv har købt, eller tager en router fra en anden internetudbyder,
og tilslutter den til mit internetstik, vil routeren da virke?

Hvis den router, man får udleveret af internetudbyderen, ikke virker på de afstande, man skal bruge,
siger internetudbyderen, at det ikke er deres bord. I stedet foreslår internetudbyderen, at man tilslutter
en router til routeren.
Det er dyrere i el, og mht funktionen kan jeg ikke forestille mig, at det bliver hurtigere eller mindre
kompliceret med indstillinger.

Tak.

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf martin joergensen » 24. maj 2014, 10:50

Det kan du ikke nej, boksen du har fået fra din udbyder er et modem/router

Den nye router du vil købe ved din lokale it mand har ikke modem funktionen og derfor vil det ikke virke.

I visse erhverv tilfælde kan det lade sig gøre at sætte en prof router op som også har "modem" funktionen men så er vi også ude i en internet line til erhverv og man kommer til at betale for den.

Nogle gamle fiber kunder er så heldig og kun have en fiberboks "Modem" men ellers er det normalt man får en alt i en boks i dag.

Når du allerede har en router vil jeg ikke anbefale dig og købe en router mere, men derimod købe access point hvis det er for at forlænge det trådløse signal.

Jeg kan anbefale zyxel NWA1100 serien. Som jeg kan levere og oven i vil jeg også gerne konfigurer den gratis inden den bliver sent afsted :)

gtr

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf gtr » 24. maj 2014, 17:41

Tak for svar.

Jeg vil gerne undgå flere apparater, der bruger el.

Den forskel på modem/router og router kender jeg ikke?

Mit eksempel er, at jeg tager routeren fra min internetudbyder, dvs det må være det, som du kalder en modem/router, og tilslutter den til en anden persons internetstik, og denne person har et andet firma som internetudbyder.
Vil min modem/router virker der?

Jeg har før skrevet om, at forbrugerorganisationer i Tyskland forsøger at få indført regler, så forbrugeren får frit routervalg. Eksperter siger, at teknisk er det nemt at indføre frit routervalg.
Jeg mener, forbrugere skal have et frit routervalg. Men i det her tilfælde drejer det sig mere om, at hvis internetudbyderen ikke kan eller vil fremskaffe en brugbar router, om der så er noget teknisk i vejen for, at jeg tager en anden router, eller som du kalder det, en modem/router og tilslutter den?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf AJenbo » 24. maj 2014, 17:54

Du er klar over at vi har en regl her i forummet om ikke at hjælpe med at bryde loven eller diverse indgået aftaler?

Det lyder til at du er velvidende om at du ville bryde din service aftale med din internet udbyder ved at tilsluttet et andet modem til deres netværk. Ud over det kan vi heller ikke rigtig svare på dit spørgsmål da vi ikke kan vide om din udbyder har lavet en sikkerheds foranstaltning der gør at enten deres boks eller server ikke vil forbinde hvis ikke den ser det rigtige udstyr i den anden ende, og selv hvis de ikke har gjort det skal du have en forståelse for hvilken type modem der er tale om før du kan gå ud og anskaffe en der er kompatible.

Rådet må der for blive køb et kraftig accespoint (trådløst netværk) siden det er denne del du er utilfreds med, ellers skift til en anden internet udbyder hvor du enten må skifte boksen eller den de levere lever op til dine krav.

Det er i øvrigt ikke givet at 1 boks trækker mindre strøm end 2, og det er sikker muligt at få slået Wifi delen fra i den boks du har fået fra din internet udbyder.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf NickyThomassen » 24. maj 2014, 19:46

Yep, den router en ISP leverer, er afslutningen på deres netværk.
På deres router kan du selvfølgelig sætte så mange routere du har lyst til, men de fleste ISP'er, har det som et krav, at deres router sidder på forbindelsen. Samtidig er den router deres ejendom, således at du ikke har adgang til at indstille den, eller tjekke dens indstillinger, og prøver du (og bliver opdaget), lukker ISP'en din forbindelse for brud på betingelserne (da du har cracket/forsøgt at cracke deres netværk).

Men vi er enige, en ISP burde kunne tvinges til kun at levere et kabelmodem, eller tillade opsætning af valgfrie routere. Personligt har jeg en router sat til deres router, så jeg har bare en lille smule sikkerhed på mit LAN.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf NickyThomassen » 24. maj 2014, 20:01

gtr skrev:Den forskel på modem/router og router kender jeg ikke?

Hov, den linie havde jeg ikke set :)

Et modem oversætter imellem digital og analog signaler, således at elektronisk kommunikation imellem computere kan ske over analoge telefonkabler
https://en.wikipedia.org/wiki/Modem

En router er en enhed, som kan dirigere trafik på andres vegne imellem computernetværk
https://en.wikipedia.org/wiki/Router_%28computing%29

De fleste bokse vi bruger som routere, deriblandt dem fra vores ISP'er, er både modems og routere i ét. De fleste har også tjenester som firewall, QoS osv osv indbygget i dag. En populær enhed ser ud til at være fra Zyxel
http://www.edbpriser.dk/router/zyxel-prestige-2601hn-f1-id-7108152.aspx

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf AJenbo » 24. maj 2014, 21:24

Mange forbinder modem med de telefon modems man brugte i 90'erne, men modems bliver også brugt i næsten alle andre former for Internet forbindelser.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf zob » 24. maj 2014, 23:40

AJenbo skrev:... ellers skift til en anden internet udbyder hvor du enten må skifte boksen eller ...


Findes der sådanne internetudbydere i DK?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf AJenbo » 25. maj 2014, 00:31

Aner det ikke, min lejlighed er så lille at der ikke skal være meget gas på før WiFi kan dække det hele.

gtr

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf gtr » 25. maj 2014, 21:22

Hvis det at tilslutte egen valgt router til internetstikket er lovstridigt, bedes du skrive navnet på loven?
Du skal også vurdere, hvornår du mener, du eller andre medvirker til retsstridige handlinger eller kontraktbrud.
I det her tilfælde ved du, eller andre ikke, hvad jeg vil gøre, som reaktion på et svar. Du kan formode det, men du
ved det ikke. Derfor vil jeg gerne høre argumenterne for at enhver, der svarer på mit spørgsmål, medvirker til
kontraktsbrud?

Efter din opfattelse, hvis man har læst en artikel om hacking, der omhandler ulovligheder og teknisk viden, der kan
anvendes til ulovligheder, kan ingen stille spørgsmål om den arktikel, fx efterspørge mere information, få tilbagemeldinger på eller om mere effektive metoder, osv?

Vil du stoppe den information?

Det her handler om ytringsfriheden.

Jeg mener, administratorerne skal understøtte størst mulig ytringsfrihed. Dvs man påtaler, eller censurerer,
når der er helt utvetydige og ubestridelige grunde, ellers ikke.

Ytringsfriheden består også i, at dem der ikke vil svare, kan lade være med at svare.


For at vende tilbage til mit spørgsmål.
Jeg interesserer mig ikke for kontrakter eller lignende i denne sammenhæng, derfor skrev jeg, at kommentarer
om dette kan udelades.
Jeg vil vide, hvad man teknisk kan gøre?
Hvis jeg har en aftale med en telefoniudbyder, der siger, at jeg skal bruge hans udleverede telefon,
ved alle, at man alligevel kan købe en telefon, tilslutte den til telefonstikket, og den vil virke.

Mit spørgsmål er, om man kan gøre det samme med routere?
Men svaret er altså, at det kan man ikke vide, fordi måske, modsat en telefon, kan router hardware
eller software være udformet, så kun udbyderens udstyr vil virke.
Kun ved at teste andet udstyr kan man finde ud af det.
Ville denne test kunne skade systemet nogle steder?

At min udbyder rent faktisk siger, at kun deres udstyr virker, er en udtalelse, som jeg gerne vil
have vurderet af andre.

Generelt vil jeg gerne vide, hvor stor kontrol udbyderen har over routeren? Og hvad udbyderen kan
gøre med routeren?
Under en supportsamtale med udbyderen overraskede det mig, at tilsyneladende kunne udbyderen ikke
komme i forbindelse med routeren, førend jeg slog routerens firewall fra.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf Ivan » 25. maj 2014, 21:42

Lad mig sige det på denne måde, 1. maj flyttede jeg fra en adresse til en anden, kl 01:00 1.maj virkede internet ikke fra den adresse der blev flyttet fra.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf AJenbo » 26. maj 2014, 00:27

Jeg skrev ikke noget sted at det ville være brud på en lov, dog vil jeg tro kontrakt brud i et omfang er omfattet af loven da det kan tages op i retten. Desuden syndes jeg du har gjort det meget tydeligt hvad din intentioner er.

Hvis du er uenig i forummets politik kunne du jo tage det op til generel forsamlingen i morgen.

De flest udbyder har fuld kontrol over routeren og kan vælge hvilken dele du får adgang til at styre. Hos tdc erhverv har jeg set brugere har 0 kontrold og tdc tager 1000,- for at lave selv simple ændringer, til med med flere dages vente tid.

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf martin joergensen » 26. maj 2014, 12:25

Igennem mit arbejde har jeg rigtig mange kunder som har problemet med det trådløse ikke kan dække fra udbyderes boks.
Og det eneste rigtige er at trække et netværks kabel og sætte et pro access point op!

At sætte ekstra router op gør det ikke kun mere kompliceret, især hvis du skal til og route ind udefra og ikke for at snakke om give den ekstra router det rigtige subnet så den ikke konflikter med den første.

Jeg vil også fraråde at købe de småbokse hvor den kan sende over elnettet, dem har jeg dårligt erfaring med.

Hvis du ikke vil bruge din udbyders router, så giv dem et ring :D
De siger helt sikkert nok du skal have et erhvervs abb og det er betydeligt dyrere

gtr

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf gtr » 27. maj 2014, 20:58

Tak for svarene.
Du skrev "ikke at hjælpe med at bryde loven". Hvad skal jeg lægge i det?
Det her er ikke stedet for et juridisk skoleridt. Men det er forkert, hvad du skriver. Du kender ingen lov,
jeg kender ingen lov, der regulerer det her. Mest sandsynligt fordi, der ikke er en lov, der regulerer det.
Ingen dansk ret tager noget op uden det bliver indbragt for retten af andre.
Du har dannet dig et billede af mine intentioner. Helt fint. Men det er ikke nok til at statuere
kontraktbrud af nogen art fra min side, eller medvirken for enhver, der har svaret. Derfor henviste jeg
til, at man kan undlade at svare, hvis man mener, at det her er noget man ikke vil bidrage til med
informationer. Men det betyder ikke, at andre, der ytrer sig medvirker til kontraktbrud eller ulovligheder.
Da du kender forumreglerne, og jeg ikke gør det, kan du så ikke henvise direkte til de regler, jeg
efter din vurdering har overtrådt?
Jeg antager, du vil have mest mulig ytringsfrihed? Hvordan forholder mit beskrevne hacking eksempel sig i forhold
til forumreglerne?

Et pro access point er det det her?
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16833281009
Dvs flytter wifi delen ved at forlænge med et almindeligt lankabel?

Efter hvad jeg har læst, skulle der ikke være nogle tekniske hindringer for, at internetudbyderen stopper ved
internetstikket, hvis blot den selvvalgte router opfylder generiske specifikationer, fastsat af udbyderen, eller
standardiseringsfora. Er det ikke rigtigt?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf AJenbo » 27. maj 2014, 21:17

gtr skrev:Tak for svarene.
Du skrev "ikke at hjælpe med at bryde loven". Hvad skal jeg lægge i det?

Det er en generel regel, og det er mere den del du ikke citere der er myntete på dette emne: "eller diverse indgået aftaler."

gtr skrev:Da du kender forumreglerne, og jeg ikke gør det, kan du så ikke henvise direkte til de regler, jeg
efter din vurdering har overtrådt?

Gerne:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=16265
Der er også en masse andre ting i den sektion du måske bør læse.

gtr skrev:Jeg antager, du vil have mest mulig ytringsfrihed? Hvordan forholder mit beskrevne hacking eksempel sig i forhold
til forumreglerne?

Du ville ikke kunde specifikke informationer her på forummet. Du har i øvrigt også fået et generelt svar på dit spørgsmål.

gtr skrev:Et pro access point er det det her?
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16833281009

Den skulle kunne sække et område på op til 2,5km så hvis dit hus ikke er støre burde den være nok. Bemærk dog at den er retnings bestemt.

gtr skrev:Dvs flytter wifi delen ved at forlænge med et almindeligt lankabel?

Nej, kablet er kun til for at skabe forbindelsen mellem din ruter og accesspoin, kablet kan for så vidt være 4 cm langt.

gtr skrev:Efter hvad jeg har læst, skulle der ikke være nogle tekniske hindringer for, at internetudbyderen stopper ved
internetstikket, hvis blot den selvvalgte router opfylder generiske specifikationer, fastsat af udbyderen, eller
standardiseringsfora. Er det ikke rigtigt?

De har jo gevet dig tydelig besked på at du ikke må slutte eget udstyr direkte på deres netværk, så nej.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Majestic-12 [Bot] og 0 gæster