Manglende Trådløst på COMPAQ 615 SOLVED

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Tordenfod
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17. mar 2014, 21:28

Manglende Trådløst på COMPAQ 615 SOLVED

Indlægaf Tordenfod » 17. mar 2014, 21:45

JEg mangler i den grad hjælp med ovenstående problem. jeg har forsøgt på ubuntoforums- men hvorfor gå over åren efter vand- vi prøver i eget land :D

tråd på ubuntoforum som er fulgt hvad angår råd og gisninger...: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2211520&p=12958647#post12958647

Netværket virkede indtil installation af Ubunto og netværks knappen lyser blå indtil ubunto starter op ...tænker der mangler en driver men er rimelig grøn i linux verdenen så det skal skæres i pap og der skal nok skæres langsomt..

Nogen der vil skære for ??
Senest rettet af Tordenfod 19. mar 2014, 20:04, rettet i alt 1 gang.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Manglende Trådløst på COMPAQ 615

Indlægaf AJenbo » 17. mar 2014, 22:47

Hej og velkommen til forummet.

Lad starte med at fjerne den pakke du manuelt installerede:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge broadcom-sta-dkms


Jeg kan se du flere gange spørg om hvordan man manuelt installere en driver, for at se om den så virker. I Linux er det sådan at alle drivere (af en vist kvalitet), undtagen proprietære, er integreret og selv aktivere når den ser et passende stykke hardware. Så driverne er sådan set allerede installeret. Nogle Wifi drivere kræver dog at man installere proprietær firmware. Dette burde de gøre opmærksom på hvis du trykker på netværks ikonet øverst til højre.

Er det korrekt forstået at du kunne benyttet Wifi når du køre maskinen fra installations USB'en?

Ud fra de kommandoer du køre i den anden tråd ser det vitterligt ud til at Ubuntu ikke kan se der skulle være noget tråløst-netkort i din computer (heller ikke som ukendt hardware) og så har driveren ikke noget at kommunikere med.

Jeg vil forslå du slutter maskinen til internettet via kabel og køre en opdatering via opdaterings håndteringen. Tryk først på kontroller og installere der efter alle opdateringer på listen og genstart computeren:
Billede


Du skrev i den anden tråd at du ikke kunne se noget rediger-menu i SoftwareCenteret. Menuer er placeret, skjult, i den øverst bjælke på skærmen og bliver først synlig når du føre musen der op. At gå der ind svare dog til at åbne "software sources" hvilket en anden får dig til senere via en terminal kommando. Undre nyre udgaver af Ubuntu er det her man installere proprietær drivere go firmware, det ser dog ud til at du har installeret Ubuntu 12.04.4 og så skal du i stedet ind under systemindstillinger->yderligere drivere.
Billede

Det er nødvendigt at maskinen er sluttet til nettet (vi kabel) for at den kan hente software pakkerne så sørg for at det er tilfældet inden du åbner menuen. Er der så noget synligt på listen her?

P.s. det staves (ud udtales) Ubuntu og ikke Ubunto

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Manglende Trådløst på COMPAQ 615

Indlægaf Martin Jørgensen » 18. mar 2014, 00:25

Hold da op Ajenbo :D
stor ros til de svar og dybe beskrivelser du kommer med :roll:

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Manglende Trådløst på COMPAQ 615

Indlægaf AJenbo » 18. mar 2014, 01:21

Martin Jørgensen skrev:Hold da op Ajenbo :D
stor ros til de svar og dybe beskrivelser du kommer med :roll:

Tak, jeg håber Tordenfod er enig :)

@Tordenfod, kan jeg spørge hvordan du kom på dit brugernavn?

Tordenfod
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17. mar 2014, 21:28

Re: Manglende Trådløst på COMPAQ 615

Indlægaf Tordenfod » 18. mar 2014, 19:08

wohaa ... det var en fantastisk gennemgang, takker..
føst thing føst..

NEJ det trådløse ser ud til at virke lige umiddelbart når maskinen tændes (bios) der er on/off knappen til det trådløse blå (on)-
Så snart opstarts fasen til ubuntu (nogen har sat min pege mand på plads) begynder så bliver den orange (off)

OG ! i opdatering center er der ingen manglende opdateringer og lampen er stadig orange og kan ikke "kildes"

OG OG !! Hvis du stiller dig ind i muren 9,15 meter væk så sparker (det er nok ikke længere så skarpt ) jeg lige et frispark og du vil (ville) forstå hvis jeg rammer (ramte) dig :P .... Da jeg stadig har nogle gamle boldvenner så hænger navnet ved og har også overvejet at få det som personlig nummerplade - syntes dog at den ville virke en kende "brian" agtig ---og jeg er ikke 20 længere så hjernen er begyndt at arbejde hurtigere end et misforstået libido :roll: ....

OG OG OG .... what now ? (jeg skal lige prøve noget i BIOS- men det virker sikkert ikke- jeg ser nemlig ubunto som lysseslukkeren grundet pkt. 1 )

Tillægsspørgsmål ! Hvis jeg vil instalerer f.eks Java så er jeg igen ude i terminal verden med "overvejelser omkring indtast af rigtig vers nr ect ect " ?? altså ingen EXE lignende no brain løsninger ?? ER opsat på at give Linux et skud- men lige nu er det godt nok op ad bakke !!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Manglende Trådløst på COMPAQ 615

Indlægaf AJenbo » 19. mar 2014, 01:10

Ok, fin historie omkring dit navn, ikke lige hvad jeg hade regnet med, men jeg er heller ikke så meget til bolt :)

Jeg er bange for jeg ikke kan forslå så meget mere til at få dit trådløse net til at virke, det kan være der er et hemmeligt signal som Windows sender for at vække netkortet. Jeg tror også lidt det var det ham der forslog at du sikrede dig at det var aktivt i Windows og så skiftede direkte over i Ubuntu var inde på. Måske er der nogen der har fundet det og skrevet om det på nettet, men jeg får ikke tid til at undersøge det lige pt. jeg skal nemlig besøge min kone i weekenden :D
Et alternativ er self. at anskaffe en fungerende USB-wifi, den her fra mit arbejde fungere:
https://www.fcomputer.dk/netv%C3%A6rk/netv%C3%A6rksadaptere/usb/sandberg/micro-wifi-usb-dongle-netv%C3%A6rksadapter-usb2.0-150mbps.html

Mht. til java så lyder det som om du har hentet noget fra nettet? Generelt skal du holde dig til softwarecenteret i Ubuntu, det er lettere og tingende er tilpasset til systemet og du kommer ikke til at hente en virus-etc ved en fejl. Pakken til en Java der fungere med NemID og det meste andet heder: icedtea-7-plugin
(linket skulle gerne åbne i softwarecenteret)
Du kan selvfølgelig også installere via terminalen hvis du gerne vil bruge den :P

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install icedtea-7-plugin

Tordenfod
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17. mar 2014, 21:28

Re: Manglende Trådløst på COMPAQ 615

Indlægaf Tordenfod » 19. mar 2014, 05:50

Roger... Om end en dingle dut fra USB porten på en bærbar med indbygget netværk jo er lige så komfi som
Det kablede netværk... Om end langsommere .. Svarer vel egentlig meget godt til de ekstra spejle man spænder på sin " kælk" når man kører med campingvogn... Grimt, irriterende og kun brugbart på motorvejen hvor man skal ligeud... Eller nowt.....

Og yep jeg fandt isthe pluginet i trin for trin vejledningen og java er nu kørende- jeg kan bruge mit nemID !
Men det er jo sin sag at bruge download centeret.. Tingene hedder jo isthe i stedet for kaffe
Tænker at enten er ubuntu ikke klar til verden - nokia i smartphoneverdenen har samme " strategi"
Vi kalder tingene noget andet smart, så er det spændende :roll: .. Øhh næ ! Det bliver skattejagts lignende-
Det er sjovt i et par timer og så vil man bare hjem ..... Er der en ordbog et sted ? Eller verden( jeg*) er ikke klar til ubuntu

Og nej link åbner ikke. Det vil gerne vide hvor den eksekverbare del af software center er i mit filhiraki
Men jeg har lidt svært ved at gennemskue filstrukturen i ubuntu land :!:

Men tak så langt for tid og ulejlighed, pragtfuldt med mennesker der er dedikerede :D

*) note to self - positivt tænkende,positivt tænkende ...

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Manglende Trådløst på COMPAQ 615

Indlægaf Ivan » 19. mar 2014, 07:15

Uden selv at have styr på den Compaq, kunne det være en fordel at nulstille bios ?
http://community.linuxmint.com/tutorial/view/1428

(@Tordenfod Mint er bygget på Ubuntu)
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Manglende Trådløst på COMPAQ 615

Indlægaf AJenbo » 19. mar 2014, 09:57

Ja da det ikke er en kopi af Windows heder nogle ting noget andet og gøres på en lidt anden måde, der er ikke så meget andet at gøre en at spørge og lære, sådan har det jo også været første gang man brugte Windows :)

Program filen til Softwarecenteret finder du her: /usr/bin/software-center

Tordenfod
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17. mar 2014, 21:28

Re: Manglende Trådløst på COMPAQ 615

Indlægaf Tordenfod » 19. mar 2014, 18:19

AJenbo skrev:Ja da det ikke er en kopi af Windows heder nogle ting noget andet og gøres på en lidt anden måde, der er ikke så meget andet at gøre en at spørge og lære, sådan har det jo også været første gang man brugte Windows :)

Program filen til Softwarecenteret finder du her: /usr/bin/software-center


Mja men java er jo java.. Både på mac,win,os,android you name it.. Lige som flash er flash og en browser hedder jo selv i ubuntu land browser .... Eneste sted hvor noget lign pågår som jeg lige kan komme på er opel der hedder vauxhal i england- men de kører jo også mod trafikken :roll:

Tak for vejviseren ! Lidt gæt !! Usr er user- bin er ? Det giver nogen gange bedre mening når man ved hvad der er forkortet og det gør det nemmere at huske ... Ps : post scribtum altså efter skrift.. Det er derfor man ikke kan starte et brev med et ps :twisted:

Tordenfod
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17. mar 2014, 21:28

Re: Manglende Trådløst på COMPAQ 615

Indlægaf Tordenfod » 19. mar 2014, 18:22

Ivan skrev:Uden selv at have styr på den Compaq, kunne det være en fordel at nulstille bios ?
http://community.linuxmint.com/tutorial/view/1428

(@Tordenfod Mint er bygget på Ubuntu)


Det ligner noget der var et skud værd... Af hjertet tak. Vender baglæs når forsøgt :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Manglende Trådløst på COMPAQ 615

Indlægaf AJenbo » 19. mar 2014, 18:32

Mellem 3. og 4. Paragraph springer han over løsningen på det problem du har.

Tordenfod
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17. mar 2014, 21:28

Re: Manglende Trådløst på COMPAQ 615

Indlægaf Tordenfod » 19. mar 2014, 18:36

AJenbo skrev:Mellem 3. og 4. Paragraph springer han over løsningen på det problem du har.

Har ikke nået at nærlæse, men han kommer med et par hints som måske kan give mig lidt oplysninger om HVOR/HVAD der går galt .... Og jeg har selv mistænkt bios for at blive "manipuleret" af ubuntu på en ikke heldig måde...

Men tak for tippet ( du bare alle tiders tak :lol: )

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Manglende Trådløst på COMPAQ 615

Indlægaf AJenbo » 19. mar 2014, 19:28

Alle de eksempler han kommer med er til hvad han gjorde efter at han fik wifi kortet til at dukke op på listen når man skriver lspci og rfkill.

Tordenfod skrev:Mja men java er jo java.. Både på mac,win,os,android you name it.. Lige som flash er flash og en browser hedder jo selv i ubuntu land browser .... Eneste sted hvor noget lign pågår som jeg lige kan komme på er opel der hedder vauxhal i england- men de kører jo også mod trafikken :roll:

Java er et brand navn ejet af Oracel. Du skal nok nærmere se på det som uoriginale reserve dele. Både i titlen og beskrivelsen for IcedTea står der desuden at det er til at afvikle Java programmer så de kan også findes ved søgning på java. Oracel Java findes faktisk også til Linux, men Oracel har ikke gjort noget for at gøre det let at installere (faktisk er de lidt modarbejdet det) så derfor er det langt lettere at installere IcedTea.
Faktisk findes der et hav af alternativer til Oracel Java:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Java_virtual_machines

Apple har forbudt java kode på deres iOS, så der er ikke noget Java. Android benytter Dalvik som er en form for java, men det fungere ikke til at afvikle Java-applets i browseren. Det er blandt andet pga. disse to platforme, hvor du ikke kan få java til, at der er så meget oprør over at Nets valgte at bruge nettop Java og ikke JavaScript (ikke relateret) til at bygge NemID med. Der ud over er der så alle problemerne omkring sikkerhed, kompatibilitet og hvor svært det kan være at få til at fungere på forskellige platforme.

Ud over det har Oracel også både JavaSE (den du normalt bruger på Windows) og JavaME (til små computere). Så nej, Java er ikke bare java.

Der findes også alternativer til Adobe Flash for at afvikle flash-filer:
Gnash, LightSpark, swfDec, Scaleform og Shumway

Tordenfod skrev:Tak for vejviseren ! Lidt gæt !! Usr er user- bin er ? Det giver nogen gange bedre mening når man ved hvad der er forkortet og det gør det nemmere at huske ...

Jeg syndes også det virker til at det er en sammentrækning af "user", men da det er der system filer og ikke brugerens filer ligger syndes jeg ikke det kan bruges til at huske noget. Jeg bruger for det meste kommandoen "locate" til at finde filen for mig. Der findes en Debian regel bog for hvor hvilket filer høre til, men den er ikke lige noget der holder mig vogen om natten.

Tordenfod skrev:Ps : post scribtum altså efter skrift.. Det er derfor man ikke kan starte et brev med et ps :twisted:

Jeg bruger ofte p.s. når jeg tilføjer noget til et indlæg efter jeg har trykket Udfør så syndes teknisk set den holder.

Tordenfod
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17. mar 2014, 21:28

Re: Manglende Trådløst på COMPAQ 615

Indlægaf Tordenfod » 19. mar 2014, 19:37

AJenbo skrev:Alle de eksempler han kommer med er til hvad han gjorde efter at han fik wifi kortet til at dukke op på listen når man skriver lspci og rfkill.

Tordenfod skrev:Mja men java er jo java.. Både på mac,win,os,android you name it.. Lige som flash er flash og en browser hedder jo selv i ubuntu land browser .... Eneste sted hvor noget lign pågår som jeg lige kan komme på er opel der hedder vauxhal i england- men de kører jo også mod trafikken :roll:

Java er et brand navn ejet af Oracel. Du skal nok nærmere se på det som uoriginale reserve dele. Både i titlen og beskrivelsen for IcedTea står der desuden at det er til at afvikle Java programmer så de kan også findes ved søgning på java. Oracel Java findes faktisk også til Linux, men Oracel har ikke gjort noget for at gøre det let at installere (faktisk er de lidt modarbejdet det) så derfor er det langt lettere at installere IcedTea.
Faktisk findes der et hav af alternativer til Oracel Java:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Java_virtual_machines

Apple har forbudt java kode på deres iOS, så der er ikke noget Java. Android benytter Dalvik som er en form for java, men det fungere ikke til at afvikle Java-applets i browseren. Det er blandt andet pga. disse to platforme, hvor du ikke kan få java til, at der er så meget oprør over at Nets valgte at bruge nettop Java og ikke JavaScript (ikke relateret) til at bygge NemID med. Der ud over er der så alle problemerne omkring sikkerhed, kompatibilitet og hvor svært det kan være at få til at fungere på forskellige platforme.

Ud over det har Oracel også både JavaSE (den du normalt bruger på Windows) og JavaME (til små computere). Så nej, Java er ikke bare java.

Der findes også alternativer til Adobe Flash for at afvikle flash-filer:
Gnash, LightSpark, swfDec, Scaleform og Shumway

Tordenfod skrev:Tak for vejviseren ! Lidt gæt !! Usr er user- bin er ? Det giver nogen gange bedre mening når man ved hvad der er forkortet og det gør det nemmere at huske ...

Jeg syndes også det virker til at det er en sammentrækning af "user", men da det er der system filer og ikke brugerens filer ligger syndes jeg ikke det kan bruges til at huske noget. Jeg bruger for det meste kommandoen "locate" til at finde filen for mig. Der findes en Debian regel bog for hvor hvilket filer høre til, men den er ikke lige noget der holder mig vogen om natten.

Tordenfod skrev:Ps : post scribtum altså efter skrift.. Det er derfor man ikke kan starte et brev med et ps :twisted:

Jeg bruger ofte p.s. når jeg tilføjer noget til et indlæg efter jeg har trykket Udfør så syndes teknisk set den holder.


Jeg kravler tilbage i hulen og skubber selv stenen på plads... ;)

Ps. NB er nota bene : vel at mærke ! Altså er det ikke lige meget om man bruger Ps eller NB ...der ER forskel :D

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster