Usb wifi 802.11g card.Kan man indstille til max sendestyrke?

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
gtr

Usb wifi 802.11g card.Kan man indstille til max sendestyrke?

Indlægaf gtr » 6. jan 2014, 19:28

ubuntu 12.04
usb wifi 802.11g card

Info. Forbindelsen mellem router om wificard er oftest 50%. Sjældent 25%. Sjældent 75% i
måske 1 sekund eller mere. Kan man indstille wifi kortet til max sendestyrke, eller er
det allerede tilfældet?

Jeg spørger, fordi på en anden pc, samme afstand til router, isatte jeg på et tidspunkt
et billigt usb 802.11g wifi kort. Med windows ville det virke i ca 5 minutter, blive
langsommere og helt stoppe. Jeg antog, at det grunden var kortets kvalitet.
Med ubuntu installeret, isatte jeg kortet. Pc'en var tilsluttet med lan kabel.
Der blev automatisk installeret en driver. Og wifi forbindelsen var 100% hele
tiden.
Jeg testede kortet med downloads, lan kablet afbrudt, og det virkede.

Dvs wifi kortet var iorden. Windows softwaren ikke.
Og routeren kan åbenbart på den afstand holde en 100% forbindelse.

Mht førstnævnte kort kan ubuntu 10.04 og 12.04 ikke hente en driver.
Jeg fandt en driver deb pakke. Og med den virker kortet.

Tak.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Usb wifi 802.11g card.Kan man indstille til max sendesty

Indlægaf lath » 9. jan 2014, 17:55

Der er flere ting at skrue på end lige sendestyrke, og iøvrigt så kan alt WLAN udstyr kun sende med den samme max sendestyrke, så du kan kun skrue ned for sendestyrken, medmindre effekten ikke fra start allerede er neddroslet.

Det første du kan gøre er at flytte kanal (sendefrekvens). Det gør du i routeren (fordi den er ofte også dit access point for WLAN).
Årsagen til at det er en god ide er at det samme produkt fra den samme producent sender som standard på en bestemt kanal, og er den produkt/producent mix populær hvor du bor, ja, så er der mange som sender på den samme frekvens og de forstyrrer så hinanden. Den form for forstyrrelse af et signal kaldes for interferens.

Har du en Android mobil så installer den app der hedder "Wifi Analyzer", og som er fra "FARPROC":
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer
Billede
Billedtekst: Det er nemt at se hvor kanalerne er. Vælg det kanalnummer (fra x-aksen, vandret), hvor der er mindst aktivitet op ad y-aksen (lodret)

Det andet du kan gøre at bestemme at bitraten skal være lavere. Det giver et bedre signal fordi der så bruges en mere robust mudulationsform (=metode til at overføre information i et radiosignal).

Modulationsformen kan du nogle gange styre fra routeren, ellers er der iwconfig kommandoen i Ubuntu. routeren vil automatisk skifte modulationsform, når din Ubuntu maskine gør det. Det gælder også den anden vej - sender routeren med en lavere bitrate, en mere robust modulation, så skifter alt udstyr der kan snakke med et WLAN netværk automatisk over til den nye modulation.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: Usb wifi 802.11g card.Kan man indstille til max sendesty

Indlægaf gtr » 9. jan 2014, 20:25

Tak for svar.

Da jeg brugte windows, havde jeg et program, der fandt
de numre omgivende wifi'er bruger.
Som du beskriver, lå flere af numrene oven i
hinanden. Jeg måtte vælge et nummer i
middelområdet for at få et for mig selv.
Selvom de højere numre er bedre.

Der er ikke et ubuntu program, der kan
finde wifi numrene?

Bitraten?
Er bitraten det samme som overførsels-
hastigheden mellem router og wifikort?

Den hastighed ser jeg ikke gerne
sat ned.

Info.
Da jeg fik wifirouteren, virkede wifi
fint med den bærbare computer.
Med pc'en fandt jeg kun et wifi usb
kort, der kunne holde forbindelsen og
samtidig havde en driver til både ubuntu
og windows.

Nu sendte provideren en ny router.
Og den er efter min opfattelse ikke i
stand til at holde en stabil forbindelse.
Heller ikke efter router firmware update.

Forbindelsen til pc'en brydes ikke. Men
nogle gange går hastigheden mod nul, og
kan derefter stige igen.

Jeg har derfor skiftet routeren igen, da
provideren sagde, jeg kunne bruge den
førstnævnte router, til
den går i stykker.

Mit spørgsmål skyldes, at jeg vil bruge
den nye router, hvis det er muligt.

Iøvrigt prøvede jeg at isætte billig-usb
wifikortet i pc'en, ikke den samme, som
jeg testede med første gang. Først ville
wifikortet ikke virke. Jeg skiftede til
en af bundkortets indbyggede usb stik.
Derefter virkede det, men kun på 25%
sendestyrke.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Usb wifi 802.11g card.Kan man indstille til max sendesty

Indlægaf lath » 9. jan 2014, 20:59

Der er mange der ikke gerne ser hastigheden sat ned, men det kan godt betale sig.
Årsagen er noget der hedder pakke retransmissioner.

Pakke retransmissioner sker når enten WLAN udstyret detekterer en fejlsendt pakke, eller også sker fejldetektering i den del af internet stakken der hedder TCP.
I begge tilfælde er det blevet detekteret med fejlkorrigerende koder af de de data der blev ikke afsendt ikke er dem der skulle være modtaget, og for TCP detekteres også om en pakke i det hele taget mangler, og så må pakken sendes igen, hvilket tager meget lang tid.
Den slags kan nemt mere end halvere båndbredden, og så er det bedre gå et trin eller 2 ned til en mere robust modulation, hvilket normalt ikke drastisk forringer båndbredden.

Et lille tip:
Alle antenner til WLAN skal være mindst 4 cm væk fra alle vægge og metalgenstande, og antenner skal helst kunne se hinanden igennem luften for at man får den bedste forbindelse

Programmet kismet kan vise WLAN kanaler:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get -y install kismet

Apt downloader 904 KB og kismet fylder ca 2,1 MB på disken efter installation (på en Lubuntu 12.10, 64-bit)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: Usb wifi 802.11g card.Kan man indstille til max sendesty

Indlægaf gtr » 25. aug 2015, 16:32

Man kan bruge sudo iwlist scan

Under network settings kan man indstille Max. Upstream Bandwidth: Kbps og Max. Downstream Bandwidth: Kbps
Er det dem, man kan bruge til at gøre forbindelsen bedre, hvis man sætter lavere tal?

Hvis man downloader med 2mb og uploader med 1mb, giver det så en bedre forbindelse at sætte upstream til 1500kbs og downstream til 3000kbs?

Tekst man kan læse, hvor download og upload hastigheden kan sættes:
Max. Upstream Bandwidth:This field allow user configure the maximum bandwidth of this SSID to WAN.Max. Downstream Bandwidth:This field allow user configure the maximum bandwidth of WAN to this SSID. If Max. Upstream/Downstream Bandwidth is empty, the CPE sets the value automatically.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Usb wifi 802.11g card.Kan man indstille til max sendesty

Indlægaf lath » 25. aug 2015, 17:30

gtr skrev:Man kan bruge sudo iwlist scan

Under network settings kan man indstille Max. Upstream Bandwidth: Kbps og Max. Downstream Bandwidth: Kbps
Er det dem, man kan bruge til at gøre forbindelsen bedre, hvis man sætter lavere tal?

Hvis man downloader med 2mb og uploader med 1mb, giver det så en bedre forbindelse at sætte upstream til 1500kbs og downstream til 3000kbs?

Tekst man kan læse, hvor download og upload hastigheden kan sættes:
Max. Upstream Bandwidth:This field allow user configure the maximum bandwidth of this SSID to WAN.Max. Downstream Bandwidth:This field allow user configure the maximum bandwidth of WAN to this SSID. If Max. Upstream/Downstream Bandwidth is empty, the CPE sets the value automatically.


Hvis du ikke har en NAS server eller lignende på dit LAN, så er det en udmærket ide at skrue på bitraten til lidt over det du betaler for at få fra din internetudbyder.
Især er det en god ide hvis du kan se at der er mange retransmissioner på grund af støj, eller din computer er lidt langt væk fra dit hotspot/router med WiFi.

Ofte er der mindre overfyldt på 5 GHz båndet (802.11n). Hvis du kun vil bruge 5 GHz båndet og intet andet, så skal du sætte routeren/hotspottet til kun at sende på 5 GHz båndet - alt der tilsutter sig din router kan så kun bruge den kanal i 5 GHz båndet, som din router/dit hotspot sender/modtager på. Bemærk at udstyr der ikke kan 802.11n, ikke kan se din router/dit hotspot.
Brug af 802.11n kræver at begge ender af forbindelsen har en 5 GHz radio, dvs at der står at de kan 802.11n, og at de har en 5 GHz radio.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster