printer trådløs Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
kjld
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2009, 18:13

printer trådløs

Indlægaf kjld » 11. apr 2011, 22:55

Kan ikke skabe trådløs forbindelse til min nyindkøbte HP deskjet 3000 J310a
Medfølgende CD er til Windows og Mac. På min kones windows pc fungerer alt ok
Jeg går ind i administration- udskrivning - tilføj - select devise - find netværksprinter
og så kan jeg ikke komme videre,
Hilsener Kjeld

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: printer trådløs

Indlægaf Stra » 12. apr 2011, 09:03

Prøv at downloade driveren til printeren herfra først

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?sw_lang=6&lc=en&dlc=en&cc=us&product=4066429&key=null&site=null

derefter alm installation fra udskrivning

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

kjld
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2009, 18:13

Re: printer trådløs

Indlægaf kjld » 12. apr 2011, 09:17

Jeg har hentet filen hjem hplip 3.11.3a hedder den
Som begynder er mit næste problem, hvordan jeg installerer filen, som nu ligger i "filhentning"
hilsener Kjeld

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: printer trådløs

Indlægaf Stra » 12. apr 2011, 13:08

Undskyld jeg har ledt dig lidt på afveje.

Men på Ubuntu kan du nøjes med at finde denne fil "hplip" i softwarecenteret og installere den.
Herefter burde din printer kunne virke.

(filen er den samme, men den er pakket til Ubuntu og derfor lettere at installere)

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

kjld
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2009, 18:13

Re: printer trådløs

Indlægaf kjld » 12. apr 2011, 15:26

Der ligger mange hplip programmer i synaptic
en del er allerede installeret
andre har jeg nu installeret
men stadig ingen udskrivning
Kan det tænkes at nogle af programmerne skal fjernes? kan det tænkes at driveren skal findes andet steds?

Til information:
Når jeg kikker under udskrivning viser vinduet "udskriver Lokalhost" at printeren
HP-diskjet- 3000-J310 series er fundet

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: printer trådløs

Indlægaf Stra » 12. apr 2011, 16:23

kjld skrev:Til information:
Når jeg kikker under udskrivning viser vinduet "udskriver Lokalhost" at printeren
HP-diskjet- 3000-J310 series er fundet
Ja så skulle printeren være installeret.

Prøv i vinduet at gå i server/indstillinger og ving af for printere og følg evt. "problemer".

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

kjld
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2009, 18:13

Re: printer trådløs

Indlægaf kjld » 12. apr 2011, 20:53

Det her virker mystisk
Alt ser ud til at fungere
Udskrifter viser sig i jobkøen,
men printeren bliver ved med at behandle udskrifterne uden at ville udskrive
Det sker uanset om jeg har kablet printer og computer eller jeg prøver trådløst

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: printer trådløs

Indlægaf Stra » 12. apr 2011, 21:47

Jeg har gravet lidt i det, og det ser ud til,at din printer skal anvende en nyere version af HPLIP, end den der er i pakkearkiverne.
http://hplipopensource.com/hplip-web/models/deskjet/deskjet_3000_j310_series.html

Derfor skal du fjerne hplip fx via synaptic eller terminal

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge hplip

Taget fra denne tråd
https://answers.launchpad.net/hplip/+question/149285

Derefter henter du driveren herfra (eller springer til terminalen, hvis du fortsat har driveren liggende i /Hentede filer)
http://hplipopensource.com/hplip-web/downloads.html

Driveren ligger sig i /hentede filer, hvorefter du skriver/kopier disse komandoer til terminalen, en af gangen

Kode: Vælg alt

cd ~/Hentede\ filer
sh hplip-3.11.3a.run
(måske skal der sudo foran, men prøv uden først)

derefter sættes printeren op igen.

Og ellers kan du vente til du opgrader til 11.04, da den nyeste version af hplip er med, som standard.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Stefh
Indlæg: 46
Tilmeldt: 21. nov 2009, 15:54

Re: printer trådløs

Indlægaf Stefh » 13. apr 2011, 19:41

Hej stra
Jeg har samme problem og prøver at installere den nye HPLIP 3.11.1a men terminalen vil bare ikke.Noget med et mellemrum der ikke passer.Jeg kan BARE ikke finde det.
Mvh steffh

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: printer trådløs

Indlægaf Stra » 13. apr 2011, 20:08

Stefh skrev:Hej stra
Jeg har samme problem og prøver at installere den nye HPLIP 3.11.1a men terminalen vil bare ikke.Noget med et mellemrum der ikke passer.Jeg kan BARE ikke finde det.
Mvh steffh
Hej, kan du ikke poste den fejlmeddelelse du får. Så er det mere præcist, hvad der sker.

Nu skriver du HPLIP 3.11.1a , men hedder den ikke HPLIP 3.11.3a?

Ellers kan du finde den i Hentede filer , højreklik på ikonet/egenskaber/rettigheder og vinge af for kør som program luk og klik. Så skulle den også gerne virke.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: printer trådløs

Indlægaf AJenbo » 13. apr 2011, 20:31

Findes der ikke et PPA med HPLIP?

Stefh
Indlæg: 46
Tilmeldt: 21. nov 2009, 15:54

Re: printer trådløs

Indlægaf Stefh » 13. apr 2011, 22:01

Hej
Jow den hedder hplip 3.11.3a.Min skrivefej.I bunden af terminalen står der dette.
Current hplip source directory path has space character in it. Please update path by removing space characters. Example: Change /home/steffen/Hentede filer/hplip-3.11.3a.run to /home/steffen/Hentedefiler/hplip-3.11.3a.run
Og det eneste jeg gjorde var at hente filen og vinge den af som beskrevet.
Mvh steffh

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: printer trådløs

Indlægaf Stra » 13. apr 2011, 22:16

Stefh skrev:/home/steffen/Hentede filer/hplip-3.11.3a.run
Mvh steffh
Jeg tror ikke, du har kopieret min kode, for fejlen er her. "Hentede filer" ,der må ikke kun være mellemrum.
Der skal tilføjes et "\" altså "Hentede\ filer" for at kunne læse ind i mappen fra terminalen.

"\" laves med AltGr+\

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Stefh
Indlæg: 46
Tilmeldt: 21. nov 2009, 15:54

Re: printer trådløs

Indlægaf Stefh » 13. apr 2011, 22:49

Hej
Kopierede det ind i terminalen som beskrevet,her er det totale output.
steffen@steffen-desktop:~$ cd ~/Hentede\ filer
steffen@steffen-desktop:~/Hentede filer$ sh hplip-3.11.3a.run
Creating directory hplip-3.11.3a
Verifying archive integrity... All good.
Uncompressing HPLIP 3.11.3a Self Extracting Archive.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Current hplip source directory path has space character in it. Please update path by removing space characters. Example: Change /home/steffen/Hentede filer/hplip-3.11.3a.run to /home/steffen/Hentedefiler/hplip-3.11.3a.run
steffen@steffen-desktop:~/Hentede filer$
Prøvede at fjerne mellemrummet i din første linie.
steffen@steffen-desktop:~$ cd ~/Hentede\filer
bash: cd: /home/steffen/Hentedefiler: No such file or directory
steffen@steffen-desktop:~$
Jeg har ikke nogen begreb om hvad jeg laver,så bær over med en amatør som gerne vil lære
Mvh stefh
Prøver igen imorgen.

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: printer trådløs

Indlægaf Stra » 13. apr 2011, 23:06

Jamen det var da træls.

cd betyder at skifte mappe (change directory)

AJenbo: Beklager min indtrængen :( men jeg tror ikke det er en god ide at omdøbe den mappe da det vil påvirke andre programmer, se side 2 for mit forslag.
Men hvis du omdøber mappenavnet fra "Hentede filer" til "Hentedefiler" og derefter kører disse kommandoer

Kode: Vælg alt

cd ~/Hentedefiler
 sh hplip-3.11.3a.run
virker det. Bagefter kan du døbe mappen tilbage til "Hentede filer".

(det er selvfølgelig kun en lappeløsning, men er den måde jeg ville løse det på lige her og nu og også det som foreslås
Example: Change /home/steffen/Hentede filer/hplip-3.11.3a.run to /home/steffen/Hentedefiler/hplip-3.11.3a.run
.)

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Google [Bot] og 0 gæster