Hvordan får vi TV2 til at ændre deres streaming-politik?

Spred ordet om Ubuntu :-)
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Hvordan får vi TV2 til at ændre deres streaming-politik?

Indlægaf Jimmyfj » 19. nov 2009, 14:48

Jamen, så tager vi den bare her. Debatten om, hvordan vi får TV2 til at indse det urimelige i, at man skal bruge Microsoft produkter for at gøre brug af deres "Sputnik". DR ér jo gået i forvejen og har vist, at rigtig god streaming også er mulig med H.264. Så hvad gør vi for at komme igennem til TV2's ledelse?

Min mening er den, at vi som gruppe har langt større gennemslagskraft, end hvis vi fyrer med spredhagl fra 3000 "geværløb" på en gang.

Dermed ikke sagt, at man ikke kan søge at gøre en forskel som enkelt individ, men det er nok giganternes kamp at stå alene med det.

Der vil helt sikkert være både for og imod mange argumenter. Men i vanlig Ubuntu-ånd vil jeg anmode deltagerne om ikke at begynde med flame-war af nogen art. Det tjener ikke vores fælles mål, og mudrer bare debatten til. Derfor, brug et sobert og korrekt sprog, og det vil også være rart hvis vi lige får slået fast med 17-Km-søm, at det her IKKE handler om Microsoft, men derimod om dansk TV2.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hvordan får vi TV2 til at ændre deres streaming-politik?

Indlægaf zob » 19. nov 2009, 17:12

Ganske udmærket idé. Måske skulle man søge allierede fra Linuxin.dk. Det er jo trods alt et problem der berører mange fler end blot ubuntubrugere.
Ud over det skal man vel tale til deres merkantile hjerte. Det handler jo om brugere og vist er vi små nu (jeg ved ikke om det også berører mac-folket), men jeg synes meget indikerer hvilken vej det går. Flere og flere vil bruge open source de kommende år, og så ville det jo være rart for en kommerciel tv-station at få folk med fra starten og ikke om 5 år stå og skulle lokke halvdelen (ok - jeg drømmer måske) af dk's befolkning tilbage til tv2 fordi de har fået open source. Så fremstil et worst case scenario i deres øjne. Brugerne er væk, reklame indtægter forsvinder - gys...

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvordan får vi TV2 til at ændre deres streaming-politik?

Indlægaf Christian.Arvai » 20. nov 2009, 08:18

Jeg har prøvet at finde lidt gode argumenter for h264 på TV2, det er ikke sikkert at de alle er lige brugbare (og noget af det er allerede blevet skrevet i de 2 tråde herinde), men det kan vi jo lige se på efterhånden.



1: TV2´s konkurrent Dr får løbende et større forspring ved at benytte h264, der er ingen tvivl om at Open source er i fremgang i Danmark og vil blive mere udbredt i fremtiden.

2: Efterhånden som der kommer flere brugere af Open source, som ikke kan se TV2 pga. de lukkede standarder, vil der komme færre besøgende på TV2´s side, dette giver færre personer der ser de reklamer der finansiere TV2, hvilket i sidste ende kommer til at give dem færre indtægter fra reklamer.

3: På http://www.version2.dk/artikel/12815-dr ... s-tid?bund skriver DR ”Vi er jo forpligtet af public service-kontrakten til at lægge om til åbne standarder”, dette burde vel også gælde for TV2.

4: Vi kunne evt. prøve at skabe et bredere samarbejde med bla. Linuxin.dk, jo bredere et samarbejde vi laver, jo større er chancen for at der reelt sker noget.

5: Vi bør samle en gruppe som kan koordinere arbejdet (med bla. dem som tidligere har lavet noget i marketingsgruppen), hvis enkelte brugere har lyst/mulighed for at bringe emnet op i medierne, syntes jeg da at de skal gøre det, men en fælles indsats er nok bedre en enkelte spredte forsøg.

6: Personligt kan jeg godt se en fordel ved at prøve at koordinere arbejdet via Foreningen af Danske Ubuntubrugere - fordi jeg mener at vi vil opnå et større resultat ved den måde, men det kan vi jo debattere på et irc møde.

7: Og som vi også har været inde på i en anden tråd, så klag til TV2 over den manglende dækning til Linux, de gør det ikke noget ved det, før de finder ud af at der er mange som klager, man kan klage til TV2 her http://omtv2.tv2.dk/index.php?id=24&bottom , brug en pæn omgangstone og saglige argumenter, der er ingen der gider at hører på en stor gang ”brokkerier”.



Jeg kommer nok på flere forslag efterhånden :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvordan får vi TV2 til at ændre deres streaming-politik?

Indlægaf Jimmyfj » 20. nov 2009, 13:39

For lige at hægte mig på Christians liste, så bør vi nok påpege, at TV2 rent faktisk også kan spare en masse penge med FOSS. Jeg kan ikke forstille mig, at det er gratis at anvende noget MS format, i det den software, som bruges til det nuværende format er proprietært, og dermed kræver en licens.

Ud over H.264 formatet bør vi også nævne overfor TV2, at der findes et gratis format ved navn Ogg-Theora, som kan bruges til streaming af video. Jeg véd godt, at mange vil påstå at Theora ikke er noget godt format. Men det er under stadig udvikling, og formatet vil kunne skaffe TV2 en pænt stor besparelse i forhold til den nuværende løsning.

Også herfra skal der lyde en stor opfordring til at vi får ALLE danske brugere af GNU/Linux med i denne kampagne. Jo flere vi er, jo bedre. Lige meget hvad din foretrukne distro hedder, så er du en af dem, som lider under TV2's nuværende "løsning".
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Hvordan får vi TV2 til at ændre deres streaming-politik?

Indlægaf soundpartner » 20. nov 2009, 14:01

Jimmyfj skrev:For lige at hægte mig på Christians liste, så bør vi nok påpege, at TV2 rent faktisk også kan spare en masse penge med FOSS. Jeg kan ikke forstille mig, at det er gratis at anvende noget MS format, i det den software, som bruges til det nuværende format er proprietært, og dermed kræver en licens.

Ud over H.264 formatet bør vi også nævne overfor TV2, at der findes et gratis format ved navn Ogg-Theora, som kan bruges til streaming af video. Jeg véd godt, at mange vil påstå at Theora ikke er noget godt format. Men det er under stadig udvikling, og formatet vil kunne skaffe TV2 en pænt stor besparelse i forhold til den nuværende løsning.

Også herfra skal der lyde en stor opfordring til at vi får ALLE danske brugere af GNU/Linux med i denne kampagne. Jo flere vi er, jo bedre. Lige meget hvad din foretrukne distro hedder, så er du en af dem, som lider under TV2's nuværende "løsning".



det er så her hvor vi ikke skal lytte på lægmand, men på dem som rent faktisk ved hvad de snakker om.
alt redigering foregår i dag digitalt på nogle systemer som kører på windows og som lige pt aldrig kommer til at køre på andet. det redigeringssoftware der bruges det spytter nemt en kopi ud i nærmest hvilket formmat det skulle være, jeg har dog til dato ikke set H.264 i de versioner jeg har arbejdet med men det er nu også et par år siden.

facts er at de vil ikke spare så meget som en daddel med mindre de dropper de nuværende redigerings faciliteter osv som de besider og samtidig infører et nyt åbent system som forøvrigt ikke findes i den kvalitet som forventes.

hvad videoredigering og behandling der er vi end ikke tæt på at komme i nærheden af Cube, light og heavy works, avid, flint, flame, og alle de andre fede systemer der findes rundt omkring.

hvad streaming af live-tv angår der kan jeg ikke udtale mig da det ikke er noget jeg har rodet så meget med, men arkiv udsendelser osv der er ikke en daddel at spare så hold igen med det der "uhh uhhh i kan spare penge"
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Hvordan får vi TV2 til at ændre deres streaming-politik?

Indlægaf Claus M » 20. nov 2010, 14:45

Jeg vil tro det er et langt sejt træk.


En lidt sortsynet betragtning:

Linuxbrugere er endnu en lille gruppe og kan man på en kommerciel station nå måske 98-99% af brugerne med de systemer man anvender i dag, skal der meget til for at berettige investering eller blot det at gide nå de sidste 1-2%. Hvis man ikke tror på det også betyder let dokumenterbare besparelser vil der næppe ske meget.


Men ikke mere sortsynet end at jeg tror der er en vej:
Jeg tror vejen og det seje træk består i at blive så mange Linux/Ubuntu brugere som muligt.
Der skal nok mange forskellige ting til - jeg er ret enig i de forslag Christian skriver i sit indlæg.
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hvordan får vi TV2 til at ændre deres streaming-politik?

Indlægaf Jakob77 » 20. nov 2010, 20:15

.




christian.arvai skrev:3: På http://www.version2.dk/artikel/12815-dr ... s-tid?bund skriver DR ”Vi er jo forpligtet af public service-kontrakten til at lægge om til åbne standarder”, dette burde vel også gælde for TV2.


Jeg gætter på, at dette punkt er det eneste, der virkelig kan rykke noget i en fart.
Der burde være nogle politikere, som kan se, at det er helt galt, at TV2 ikke er kompatibel med Ubuntu, som jo nok er den lettest tilgængelige Linuxdistribution.
Og derfor vil TV2 selvfølgelig blive trukket i licensmidlerne år for år, indtil det er på plads.
Disse penge kan så i stedet blive sendt til DR, som også stadig sagtens kan blive bedre ( jeg kan ikke se, at de har forbedret noget væsentligt det sidste år ).
Ubuntu-gruppen må efter min mening være nærmest til at presse på.



.

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hvordan får vi TV2 til at ændre deres streaming-politik?

Indlægaf tuxx » 20. nov 2010, 22:02

Jakob77 skrev:.
Der burde være nogle politikere, som kan se, at det er helt galt, at TV2 ikke er kompatibel med Ubuntu, som jo nok er den lettest tilgængelige Linuxdistribution.
.


Som glad Ubuntu-bruger kan jeg alligevel ikke lade være med at krumme tæer så de næsten er længere bagude end hælene...

Det skal være åbne standarder og ikke noget der kun virker i Ubuntu fordi det er der der er flest. Det er en MS-ificeret tankegang der ikke gavner mange i det lange løb.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan får vi TV2 til at ændre deres streaming-politik?

Indlægaf AJenbo » 20. nov 2010, 22:36

Rotter man sig sammen med mac kommer man jo op på over 5%

torp
Indlæg: 29
Tilmeldt: 25. jul 2010, 16:33
IRC nickname: top

Re: Hvordan får vi TV2 til at ændre deres streaming-politik?

Indlægaf torp » 29. dec 2010, 11:29

AJenbo skrev:Rotter man sig sammen med mac kommer man jo op på over 5%


Det kan da også godt være at linuxbruger er mere flittig til at se net tv er der nogen statestik der viser hvad

Tilbage til "Ubuntu Danmark Marketing"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster