Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubuntu

Spred ordet om Ubuntu :-)
Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubuntu

Indlægaf Claus Henriksen » 8. jun 2014, 14:09

Der er en fin artikel om, hvorfor du bør overveje Lubuntu på Omgubuntu, http://www.omgubuntu.co.uk/2014/02/four-reasons-why-windows-xp-users-should-switch-to-lubuntu-this-april

Lubuntu minder særdeles meget om XP, og din gamle computer kan efter installation klare 3 år mere med support af pakker fra Ubuntu.
Du behøver ikke slette din Windows partition, når du installerer Lubuntu. Man kan med fordel resize XP partitionen, så der frigøres plads til Ubuntu. 8-10GB diskplads på XP installationen er sædvanligvis nok. Under installation kan du fastmontere din gamle Windows XP partition under /windowsxp. Så har du stadig dine gamle filer lige ved hånden 8-)

Hvis du vil have en installation, der har dansk brugerflade som standard og uden videre kan bruges til de fleste hjemmebanker/nemid, dr.dk streaming og kontorbrug, kan du downloade min danske 32 bit 'Dabuntu light' version af Lubuntu her: http://wwvaldemar.dk/dabuntu/?full#9.

ISO filen der skal bruges til afprøvning og installation skal brændes på en DVD eller lægges på en USB nøgle først. Her forklares hvordan du gør på Windows: http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-windows. Er du på Ubuntu skal du blot køre usb-creator-gtk (i Unity) eller usb-creator-kde (i KDE).
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Jakob77 » 14. jun 2014, 12:34

Jeg er netop kommet næsten igennem en opgradering fra 10.04 ril 14.04 på en ældre computer.

Jeg synes, at det er meget vanskeligt at råde generelt.
Men for mit vedkommende ligger det nok sådan, at jeg ikke vil installere Ubuntu sammen med Windows. Jeg vil have en computer, som jeg kan forlyste mig med kun til Ubuntu.
Og når jeg går igang med installationen, så vil jeg i fremtiden ikke lade mig kyse på forhånd bare fordi min computer var langsom og gik dårligt evt. med XP til sidst. Jeg vil bare prøve at installere f.eks. Ubuntu Desktop eller en anden distribution, som har mindst fem års support.
https://wiki.ubuntu.com/TrustyTahr/ReleaseNotes

Hvis man på forhånd ikke er sikker på, hvilken distribution, man ønsker, så vil jeg gerne anbefale, at man brænder en Minimal CD i stedet for en DVD.
https://ubuntudanmark.dk/download/
Med den kan man nemlig selv vælge, hvilken eller hvilke distributioner man vil lægge ovenpå kernen, og fortryder man, så kan man bare begynde forfra.
Det tager selvfølgelig noget tid, men størstedelen af tiden kan den passe sig selv, mens man laver andre ting.

Jeg endte selv denne gang med XUbuntu, som også er en light version, men som jeg i enighed med Ivan finder mere strømlinet end LUbuntu ( læs: mere finsh og nemmere at bruge ).

Man må aldrig forledes til at tro, at fordi man har set en enkelt distribution, så har man set det hele. Jeg ville ønske, at jeg kunne love kontinuitet i f.eks. Ubuntu Desktop, men det kan jeg ikke engang. Der kan være lavet en masse om i den næste udgivelse, og derfor, hvis man ønsker at optimere en stabil drift på sin computer, vil det nok være klogest at søge efter en god distribution med fem års support frem for kun tre.
Det kan betyde 2 års mere levetid for computeren i den sidste ende, hvis udviklerne f.eks. efter udgivelsen vælger at droppe nogle vigtige drivere til din gamle computer, så de ikke er med næste gang, du vil installere/opgradere.

Der er i øvrigt måske også en ny distribution på vej specielt til ældre computere og ældre mennesker:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=16&t=18942

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf AJenbo » 14. jun 2014, 15:10

Jeg tror ikke NEMbuntu kommer til at fungere bedre med ældre maskiner en xubuntu, som den er baseret på og support bliver om nok også begrænset da jeg tvivler på der er mandskab nok til at overtage når canonical slipper xubuntu.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Claus Henriksen » 14. jun 2014, 16:35

Jakob77 skrev:Jeg er netop kommet næsten igennem en opgradering fra 10.04 ril 14.04 på en ældre computer.

Jeg synes, at det er meget vanskeligt at råde generelt.
Men for mit vedkommende ligger det nok sådan, at jeg ikke vil installere Ubuntu sammen med Windows. Jeg vil have en computer, som jeg kan forlyste mig med kun til Ubuntu.
Og når jeg går igang med installationen, så vil jeg i fremtiden ikke lade mig kyse på forhånd bare fordi min computer var langsom og gik dårligt evt. med XP til sidst. Jeg vil bare prøve at installere f.eks. Ubuntu Desktop eller en anden distribution, som har mindst fem års support.
https://wiki.ubuntu.com/TrustyTahr/ReleaseNotes

Jeg sletter som regel ikke gamle kørende XP'ere - det kunne jo være jeg fik brug for XP installationen til noget der skal køres på Windows. En Windows jeg jo har betalt for.
Hvis den kører på en maskine med over 1G RAM kan den trække Ubuntu/Xubuntu ellers kommer der Lubuntu på. 2GB RAM eller mere og god processor, så er det KDE eller GNOME3, fordi det er de kønneste 8-)
Jeg er ikke så bange for om der er mange års support, det er der dog sædvanligvis. Men jeg har som regel /home på selvstændig partition og flere end een Ubuntu installation på samme maskine, som regel en stabil Ubuntu og en bobler Ubuntu. Den stabile er god som backup, hvis jeg roder mig ud i noget jeg fortryder med bobleren.
Opgradering spilder jeg ikke tid på. Jeg har nogle programmer jeg altid installerer, og det tager under en halv time efter installationen, der tager omtrent det samme. Opgradering af Ubuntu tager alt for lang tid og kan erfaringsmæssigt fejle fælt.
Mht om man skal vælge Lubuntu, Xubuntu eller Ubuntu: Man kan jo bare installere dem alle: apt-get install ubuntu-desktop lubuntu-dekstop xubuntu-desktop .... osv , så kan man skifte lidt efter humøret hver gang man logger ind 8-)
Unity (ubuntu-desktop) er klar den der er poleret mest og er den bedst supporterede. Men de par uhensigtsmæssigheder, der måske viser sig i de andre kan de fleste vel godt bære over med, når de får den ønskede højere performance ud af dem.

Jakob77 skrev:Jeg endte selv denne gang med XUbuntu, som også er en light version, men som jeg i enighed med Ivan finder mere strømlinet end LUbuntu ( læs: mere finsh og nemmere at bruge ).

Xubuntu er ikke helt så light som Lubuntu. Se http://www.wikivs.com/wiki/Lubuntu_vs_Xubuntu. Brugervenligheden er som du siger blevet bedre i Xubuntu, men sammenligner jeg XP med Lubuntu, er der ikke den store forskel.

Jakob77 skrev:Man må aldrig forledes til at tro, at fordi man har set en enkelt distribution, så har man set det hele. Jeg ville ønske, at jeg kunne love kontinuitet i f.eks. Ubuntu Desktop, men det kan jeg ikke engang. Der kan være lavet en masse om i den næste udgivelse, og derfor, hvis man ønsker at optimere en stabil drift på sin computer, vil det nok være klogest at søge efter en god distribution med fem års support frem for kun tre.
Det kan betyde 2 års mere levetid for computeren i den sidste ende, hvis udviklerne f.eks. efter udgivelsen vælger at droppe nogle vigtige drivere til din gamle computer, så de ikke er med næste gang, du vil installere/opgradere.

Der er i øvrigt måske også en ny distribution på vej specielt til ældre computere og ældre mennesker:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=16&t=18942

Mht kontinuitet: Grundfunktionerne og designet i de forskellige desktops er IMO ikke ændret væsentligt i mange år, måske på nær udviklingen af Gnome2 (nu Mate) til Gnome3. Og ja. Man bør i princippet ikke opgradere en Ubuntu (eller et hvilket som helst OS) på en computer, før man har checket af om den vil virke ok efter en opgradering, for selvfølgelig dør supporten for meget gammelt hardware hen ad vejen for hver release der kommer.
Checket gøres f.eks. med en parallel prøve-installation eller afprøvning med en livecd. Afprøvning kan man også gøre ved først at backe det hele op med f.eks. CloneZilla (så man kan vende tilbage til start) og dernæst køre upgrade. Man kan så køre CloneZilla restore, hvis det går galt.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Jakob77 » 15. jun 2014, 01:12

@Claus Henriksen

Tak for interessant læsning. :)
Jeg synes måske, at du er lidt for modig, når du ikke tager opdateringer så højtideligt. Men det kan også være fordi jeg ved for lidt om risikoen.
Lidt sjovt er jeg for nuværende i den situation, at jeg ikke tør at installere en 10.04 opdatering, fordi jeg er bange for, at den vil få min computer til at gå ned. Men det er så også første gang nogensinde, at jeg har været i den situation.
Når jeg skal på netbank og i netbutikker osv., så kan jeg bedst lide, at mit styresystem er opdateret.

Angående udmåling af hardware til vejledning for, hvilken distro maskinen kan klare.
Ja, det er jo nok logisk og kan måles.
Men nu har jeg f.eks. kun 512 mb Ram til XUbuntu, og i skrivende stund bruger den under halvdelen. Hvad jeg ikke kan på grund af manglende Ram i XUbuntu, har jeg ikke fundet sikkert ud af endnu. Og på en tilsvarende maskine har jeg ligefrem lyst til at udfordre skæbnen yderligere og installere Ubuntu Desktop igen, og se hvordan det går.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Claus Henriksen » 15. jun 2014, 10:20

Ang. Ikke at tage opgradering højtidelig.
Arg. Sådan kan det godt læses, sorry.
Det jeg mener er at jeg ikke opgraderer fra en version til en nyere med Ubuntus opgraderingsværktøj. Jeg "opgraderer" ved at geninstallere fra usb/dvd og derefter installerer jeg mine yndlings pakker, fordi det i mine øjne er hurtigere og sikrere.
Derudover holder jeg selvfølgelig mine installationer opdateret mht. sikkerhedspatches som sjældent indeholder nye uønskede features.
Ang. Ram til Xubuntu.
Bare kør videre med 512M. Det vigtigste er, du har en swap- partition, eller -fil, der kan bruges af systemet, når du ikke har mere ram tilbage i din kørende session. Det værste der så kan ske er dit system bliver langsomt med mange programmer åbne.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Jakob77 » 15. jun 2014, 12:48

Ok. :)

Jeg oplever da også engang imellem, at den swapper. Men så vidt jeg lige kan vurdere, så producerer XUbuntu 14.04 mindre swap end 10.04 Ubuntu Desktop gjorde på samme maskine, og det både glæder mig og overrasker mig.
Hvordan det ser ud efter et par års automatiske opdateringer vides ikke, så det er vigtigt at huske at glæde sig nu.

Når der er engang imellem er dannet meget swap, så kører maskinen meget langsomt, og jeg kan blive bekymret for, om den går ned, så jeg mister data. Jeg mindes dog ikke, at det er kommet så vidt. Når der er meget swap, så passer det som regel meget godt med, at jeg kan trække mig ud af de åbne programmer, snuppe en bette pause og lade computeren boote om. :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf AJenbo » 15. jun 2014, 12:55

Hvis maskinen bruger alt swap og alt ram vil den tvangslukke et program for at befri hukommelse. Krav til hukommelse og øvrigt hardware burde ikke ændre sig for en givent ubuntu version i løbet af dens leve tid.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Jakob77 » 15. jun 2014, 13:43

@AJenbo


Ok, jeg har vist været oppe på max 50% swapkapacitet af de 509 mb, den selv har afsat ved installationen.
Jeg kan ikke huske nu, om det var en hjemmeside, der kørte dårligt. Men ofte mener jeg at opleve, at det sker, når systemet selv vil noget, imens jeg arbejder. F.eks. mener jeg at have oplevet at søgen efter automatiske opdateringer og automatisk start af opdateringshåndteringen er med til at tvinge hardwaren i knæ og producere swap.





@Claus Henriksen


Jeg glemte lige med hensyn til opgraderingsmuligheden i opdateringshåndteringen.
Alle kloge, jeg har set, bruger den ikke, og de anbefaler den heller ikke til andre.
Men jeg har aldrig helt forstået, hvorfor Ubuntu ikke kan være stringent nok til, at den knap kan fungere.
Jeg har en nyere maskine med 64 bit Ubuntu Desktop, og den har jeg med held og uden større problemer opgraderet med den knap siden version 8.10
Jeg kan ikke afvise, at maskinen ville køre lidt bedre ( måske endnu lynhurtigere ), hvis jeg i stedet havde foretaget en ny installation. Men til gengæld slap jeg nemt om ved personlige indstillinger, flash, java og andre programmer, for det hele fulgte bare med.
Så hvis den knap kan bringes til at fungere, så synes jeg nok, at der er betydelige fordele at få øje på for den almindelige bruger. Altså den bruger, som bare gerne vil have computeren til at virke og ikke har styresystemsinstallation som sin yndlingshobby, hvortil al tid til enhver tid kan afsættes som førsteprioritet. ;)


Der findes vist også en tredje metode. Hedder den noget med "rullende opgraderinger"..?
Jeg kan heller ikke lige huske hvilke distributioner, der bruger det, og jeg ved ikke hvor godt det er, eller om der findes en light version med det.
Men har du også nogle meninger om den metode, så vil jeg da også meget gerne læse dem. :)

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Claus Henriksen » 15. jun 2014, 15:13

Jeg synes det er langt mere risikofyldt at bruge rullende releases og slet ikke noget for folk der ikke har systemkonfiguration som hobby.
På overfladen virker det nemt bare at kunne bruge 'upgrade' hele tiden og ikke andet. I praksis ender dette dog også med at din gamle computer langsomt ikke supporteres mere. Du ved bare ikke, hvornår det sker.

Det er derimod godt man er opmærksom på der vil ske en større udskiftning af kerne og features, som man bør omgåes med større varsomhed end når man bare kører apt-get upgrade. Dvs ved hver (LTS) release bør man teste den gamle computer med en livecd eller lave en parallel install, inden man installerer en ny release for alvor.

Release opgraderings muligheden i Ubuntu, mener jeg som sagt er en bjørnetjeneste.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Jakob77 » 15. jun 2014, 16:09

Tak for mere god info. at tygge på. :)

Men går maskinen ned med en ny version, er der så ikke også en mulighed for at geninstallere en tidligere version fra installations CD'en, eller er den ikke "stand alone", men afhængig af at hente drivere og andet software på internettet, og det kan i dag være slettet på serverne..?

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Claus Henriksen » 15. jun 2014, 16:45

Mener du stadig kan downloade fra arkiver på old-releases.ubuntu.com når supporten er løbet ud. Men der sker jo selvsagt intet vedligehold af disse pensionerede ubuntuversioner.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf AJenbo » 16. jun 2014, 00:22

jeg ville råde dig til at øge swap til 2GB

Jakob77 skrev:Alle kloge, jeg har set, bruger den ikke, og de anbefaler den heller ikke til andre.

Jeg antager at det er pga. du mener du ikke kender mig personligt ;) Jeg har meget sjældent set problemer opstå som følge af opgradering og i de fleste tilfælde viste det sig blot at være bruger indstillinger som man også ville have fået hvis man hade kopieret ens bruger mappe til en ny installation.

Jeg vil give Claus ret i at den ikke er for hurtig, det tager ofte over 1 time at opgradere hvor det ofte kun er tale om ca. 20 min for at installere fra bunden, men jeg syndes ofte den tid er vundet på ikke at skulle sætte tingende op igen.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Claus Henriksen » 16. jun 2014, 07:42

Hvis vi taler om en gammel PC er det nødvendigt at køre opgraderingen med livrem og seler, fordi sandsynligheden for ødelagt system er større. Her er det ekstra godt at have (clonezilla) backup og/eller det gamle system til rådighed som en extra fallback installation.
Mht indstilling af brugergrænsefladen vha home mappen kan det som Anders siger også være en god ide at starte op med standard indstillinger. Evt lave en ny konto ifbm opgradering og så flytte/kopiere indstillinger over fra det gamle home.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Jakob77 » 16. jun 2014, 11:28

@AJenbo

Jeg er da i hvert fald glad for at se, at der trods alt kunne komme en tilhænger af knappen på banen. Det har du gået noget stille med, synes jeg. ;)
Som jeg forstår det, er det altså dermed især brugerindstillinger og forældede hardwaredrivere, der kan kikse, når man bruger denne upgradekap i opdateringshåndteringen.
Dermed er det i hvert fald ikke en knap, som jeg vil anbefale, at man forsøger sig med i tide og utide, men kun når det er nødvendigt, eller hvis man har meget god tid.
Jeg har selv gjort det, at jeg hvergang har ventet så længe som muligt også fordi, at hvis der skulle være nogle bugs, så kan jeg håbe, at andre har taget dem, og de er blevet rettet, når jeg går igang.

Tilbage til "Ubuntu Danmark Marketing"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], [Crawler] og 0 gæster