Giv MAC bagjul med Kubuntu 13.10

Spred ordet om Ubuntu :-)
Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Giv MAC bagjul med Kubuntu 13.10

Indlægaf Claus Henriksen » 30. dec 2013, 12:18

Måske blev der igen i år ikke råd til en lækker MAC med retina skærm under juletræet?
Hånden på "The Cathedral and the Bazaar": Du er jo også mest til åbne, gratis politisk korrekte løsninger, der kan indstilles som man har lyst til, ikke? Det er utroligt hvad mærkevare-ræs og selvforskyldt IT-analfabetisme betyder for salget af MAC's. Men faktisk er Kubuntu/KDE "on par" med OSX. Se f.eks. denne fyrs evaluering: http://martys.typepad.com/blog/2011/04/is-mac-os-x-better-than-kde-its-different-aka-my-first-weeks-with-macbook-pro.html

Jeg har nu fået lavet en Kubuntu 13.10 demo http://wwvaldemar.dk/ubuntu/kubuntu-1310-show.odp (advarsel: over 130MB) som skulle vise at Kubuntu/KDE skrivebordet sagtens kan klare sig mht. lækre effekter og i den grad på indstillingsmuligheder.
For at kunne se denne præsentation skal du kunne læse LibreOffice Impress filer. LibreOffice er standard i Ubuntu og findes vist også til Windows og MAC :twisted:

Hvis du vil installere Kubuntu/KDE i en allerede kørende Ubuntu, er det, som skrevet før på forum, blot et spørgsmål om at køre 'sudo apt-get install kubuntu-desktop'. KDE er en smule mere ressource krævende end standard Ubuntu. Jeg vil mene en god processor (ex. I3/I5/I7) og meget RAM (mere end 2GB) er nødvendig, før man bør overveje Kubuntu/KDE installation.

Hvis du hellere vil installere et frisk Kubuntu/KDE system kan du vælge at bruge min nye 64-bit Dabuntu iso baseret på Kubuntu 13.10.
Ideen er, at det meste fra demoen, f.eks. sprog indstillinger og programmer er præinstalleret, så man ikke behøver hente det efter Kubuntu installationen.
Jeg vil tro den virker ud ad boxen på rigtig mange Windows8 maskiner, men jeg har pt. kun fået testet den af i VirtualBox i livecd mode. Hører gerne på klager, hvis I mod forventning ikke kan få det til at virke :-)

Download: http://wwvaldemar.dk/dabuntu/dabuntu1310-custom-desktop-amd64.iso (1.5GB), pakker:
http://wwvaldemar.dk/dabuntu/dabuntu1310-custom-desktop-amd64.iso.packages.txt, md5sum: http://wwvaldemar.dk/dabuntu/dabuntu1310-custom-desktop-amd64.iso.md5, gør-det-selv-script: http://wwvaldemar.dk/dabuntu/lav_dabuntukde_13.10_amd64


Godt nytår.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Giv MAC bagjul med Kubuntu 13.10

Indlægaf thomasjohansen » 30. dec 2013, 15:50

eller bare.... pære istedet for æbler


http://pearlinux.fr/
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Giv MAC bagjul med Kubuntu 13.10

Indlægaf Claus Henriksen » 30. dec 2013, 17:00

Pear er baseret på Gnome skrivebordet og ikke KDE. Men det ser bestemt cool ud. Er det noget du kan anbefale?
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Giv MAC bagjul med Kubuntu 13.10

Indlægaf kent a » 30. dec 2013, 18:56

se nu bliver jeg fristet igen af den der Pære OS, nej jeg skal ikke til at installere en anden oprativ system.

Konen blev skide sur da jeg installeret Kubuntu på vores computer.. he he..

Men jeg holder mig til KDE da jeg synes det virker rigtig godt..

Kan dog ikke få min skander til at virke.
Lubuntu 18.04 LTS

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Giv MAC bagjul med Kubuntu 13.10

Indlægaf thomasjohansen » 30. dec 2013, 21:25

Har ik prøvet den, holder mig til min gnome-shell.

min pointe var bare at hvis man vil have en æblemost kan man komme ret tæt på æblesmagen med en pære.

Men ifølge websiden, virker det som at franskmanden og hans team har lagt lidt kræfter i det, ud over temaet.



Bemærk, jeg har kun få gange set en æble pc i funktion, da jeg af mine egne obskure principper ikke har samme interesse i dem som de der "mærkevare-ræs og selvforskyldt IT-analfabetismer" :-)

dog er jeg da lidt misundelig på at ubuntu og gnome ikke får fikset de papercuts og småprogrammer som kunne løfte dem op på niveau i brugerinterface, istedet for at bruge alle ressourcerne på sjove men lidt meningløse projekter som tv, telefon og tildels tablets, når microsoft viser at det løb er kørt for længst (selvom der altid er en chance for en ny spiller).

Sorry det blev lige lidt offtopic og en smule religiøst, beklager og det er ikke for at troll'e.



Men ja det er vel på sin vis dejligt at se hvor alsidig og themable linux, gnome og kde er, at man kan efterligne ud i grænserne til en klon, eller bare der hvor det giver mening. Det eneste er bare at med den alsidighed og mangfoldighed bliver de mange kræfter brugt som spredehagl, frem for én eller to koncentrerede meningsfyldte stråler med design, brugervenlighed som vejviser.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Giv MAC bagjul med Kubuntu 13.10

Indlægaf kent a » 30. dec 2013, 21:48

Jeg har også leget med tanken at købe i Mac og med noget IOS look a like på den..

Men vil ikke støtte det firma hverken direkte eller indirekte.

En lille spøgs historie for nogle år siden. Min udulige svoger var på besøg til Jul og ville gerne låne min bærbar til lidt net, havde alm Ubuntu på med bund pernel som IOS.. samt noget grå tema på.

Jeg havde en hvid LG bærebar den gang, efter en halv time ca lød det..

Svoger: Hvordan er lige man slukke for sådan en Mac her..

Mig: Jamen det ved jeg ikke. svaret jeg tilbage, jeg har aldrig haft en Mac.

Svoger: Hvad er det så for en laptop du har?

Mig: Kan du ikke lige se efter det??

Han kigget lidt mærkelig, der efter kigget han på Laptoppen.

Svoger: Det er en LG... E500..

Mig. Jamen så kig op i højre hjørne, der kan du slukke den..

Svoger: nå der.

Mig: Ja der er Ubuntu på den med selv sammen at tema. Men det overstiger jo din forstand..

Svoger.. Ja sådan noget skrammel vil han sku aldrig ha...

Mig. Nej men du har jo også kun en IQ på 50, så vi har ikke de store forventninger til dig...
Lubuntu 18.04 LTS

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Giv MAC bagjul med Kubuntu 13.10

Indlægaf Claus Henriksen » 31. dec 2013, 09:35

thomasjohansen skrev:Det eneste er bare at med den alsidighed og mangfoldighed bliver de mange kræfter brugt som spredehagl, frem for én eller to koncentrerede meningsfyldte stråler med design, brugervenlighed som vejviser.

Kender godt argumentet og giver dig ret ... mest når det angår Canonicals prioriteter.
Mht. KDE mener jeg ikke jeg har set større modenhed og konfigurerbarhed end netop nu. Jeg har prøvet KDE ca en gang om året i mange år og tænkt at "det skal nok blive godt". Det er så nu jeg mener det kan anbefales til folk med nyere grej.
KDE er i modsætning til Gnome og Unity gået planken ud med maximum konfigurerbarhed. Måske er det derfor projektet har modnet langsommere. Men i mine øjne står KDE nu mere helstøbt og lækker end de andre. Håber ikke det går over med den kommende version 5.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Giv MAC bagjul med Kubuntu 13.10

Indlægaf pollute » 31. dec 2013, 11:02

ubuntuuser42 skrev:Pear er baseret på Gnome skrivebordet og ikke KDE. Men det ser bestemt cool ud. Er det noget du kan anbefale?


Jeg har prøvet Pear Os, og kan ikke anbefale det. Der var mange almindelige funktioner der ikke virkede. Prøvede dog Linux Deepin den anden dag og havde større succe med den.

Jeg har prøvet KDE og syntes det var meget fint, men jeg kunne ikke få den proprietære grafik driver til at virke. Når jeg aktiverede den blev opløsningen på skærmen vildt sjov (Teksten blev meget lille). Jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg mister ved at køre ud af boxen driveren :?: Jeg spiller jo aldrig på min computer, er der nogen der kan fortælle om det har den store indvirkning så.
Min computer er en Acer Predator G3610

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Giv MAC bagjul med Kubuntu 13.10

Indlægaf Claus Henriksen » 2. jan 2014, 12:47

pollute skrev:Jeg har prøvet KDE og syntes det var meget fint, men jeg kunne ikke få den proprietære grafik driver til at virke. Når jeg aktiverede den blev opløsningen på skærmen vildt sjov (Teksten blev meget lille). Jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg mister ved at køre ud af boxen driveren :?: Jeg spiller jo aldrig på min computer, er der nogen der kan fortælle om det har den store indvirkning så.


Men kunne du ikke bare justere på fontstørrelsen bagefter? - søg på Skrift eller Font i menuen.
Hvis du vil måle på grafik framerate er der glxgears fra pakken mesa-utils.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Giv MAC bagjul med Kubuntu 13.10

Indlægaf pollute » 2. jan 2014, 20:50

ubuntuuser42 skrev:
pollute skrev:Jeg har prøvet KDE og syntes det var meget fint, men jeg kunne ikke få den proprietære grafik driver til at virke. Når jeg aktiverede den blev opløsningen på skærmen vildt sjov (Teksten blev meget lille). Jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg mister ved at køre ud af boxen driveren :?: Jeg spiller jo aldrig på min computer, er der nogen der kan fortælle om det har den store indvirkning så.


Men kunne du ikke bare justere på fontstørrelsen bagefter? - søg på Skrift eller Font i menuen.
Hvis du vil måle på grafik framerate er der glxgears fra pakken mesa-utils.


Jeg har faktisk løst det og nyder Kubuntu i øjeblikket :D . Jeg startede med at gøre det med font størrelsen. Men skriften på login skærmen, var stadig meget lille. I stedet har jeg ændret i /etc/X11/xorg.conf. Så dpi starter op med 96 x 96. Det har virket. Jeg havde nogle problemer med at få Smplayer til at virke, så jeg bruger Vlc nu. Jeg har også problemer med at konfigure Kmail, med min Gmail. Men det er vist de eneste små problemer jeg har nu.

Her er tråden jeg fik løsningen fra.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2150662.

Jeg bruger i øjeblikket Alm. Kubuntu. Hvad er der i din special version?
Min computer er en Acer Predator G3610

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Giv MAC bagjul med Kubuntu 13.10

Indlægaf Claus Henriksen » 2. jan 2014, 23:49

Det er egentlig ikke nogen 'special version'. Der er blot adderet sprogpakker og de ting der skal med før netbank og dr.dk virker. Nåja så er der også droid font, docky, xbmc og diverse rednings udstyr. Se scriptet og/ eller pakkelisten.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Tilbage til "Ubuntu Danmark Marketing"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster