Trådløst internet, hvordan?

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Trådløst internet, hvordan?

Indlægaf soundpartner » 16. nov 2008, 22:47

Stra skrev:
GitteP skrev:Jeg skal altså lige lære det her. Jeg prøvede at svare ved at taste på Citér men det kunne jeg så ikke, er der noget med man kun kan det 3 gange?

Det har jeg ikke hørt der skulle være begrænsning på.

jo jo den er rigtig nok for at holde længden på tråden nede kan man maks qoute 3 lag dybt
Stra skrev:
Bare nu ikke jeg gør noget forkert igen. Men det jeg ville svare nu er at når jeg taster mit password under step 3, så sker der ikke rigtig noget efter at have tastet ENTER. Men det skal der måske heller ikke?

Hvis der ikke kommer en fejlmeddelelse, så gå roligt videre.
Jeg har prøvet nu at gå videre til step4 hvor jeg skal trække filen bcmwl5a.inf ud på skrivebordet men tør ikke lige gå videre før jeg har clearet om alt jeg har gjort nu er ok.
GitteP

Hvis det er det du skal, så gør det. (gør man noget forkert, kan man rette det igen.)

Stra


og nej hvis der ikke kommer en fejl så gå trygt viddere.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Trådløst internet, hvordan?

Indlægaf soundpartner » 16. nov 2008, 22:52

GitteP skrev:
Stra skrev:
GitteP skrev:Jeg skal altså lige lære det her. Jeg prøvede at svare ved at taste på Citér men det kunne jeg så ikke, er der noget med man kun kan det 3 gange?

Det har jeg ikke hørt der skulle være begrænsning på.
Bare nu ikke jeg gør noget forkert igen. Men det jeg ville svare nu er at når jeg taster mit password under step 3, så sker der ikke rigtig noget efter at have tastet ENTER. Men det skal der måske heller ikke?

Hvis der ikke kommer en fejlmeddelelse, så gå roligt videre.
Jeg har prøvet nu at gå videre til step4 hvor jeg skal trække filen bcmwl5a.inf ud på skrivebordet men tør ikke lige gå videre før jeg har clearet om alt jeg har gjort nu er ok.
GitteP

Hvis det er det du skal, så gør det. (gør man noget forkert, kan man rette det igen.)

Stra



Der står i step5: Now open a terminal and enter these commands or use the step5.sh file I have provided in the zipped file at the top.....vil det sige at jeg igen klikker på den omtalte fil og vælger RUN in terminal, i stedet for at begynde at taste de 11 kommandolinjer der bliver nævnt.

Jep
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

GitteP
Indlæg: 42
Tilmeldt: 15. nov 2008, 19:00
IRC nickname: GitteP
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Trådløst internet, hvordan?

Indlægaf GitteP » 16. nov 2008, 23:02

Nu kunne jeg igen ikke svare dig ved at klikke på citér. "Du kan maximalt indlejre 3 citater...eller sådan noget skriver den til mig????" Nå men så taster jeg på indlæg i stedet....
Når jeg prøver step5 kommer følgende op. Jeg ku kun nå at skrive noget af det op, for det forsvinder med det samme.
sudo: cd: command not found. couldn't open bcmnl5a.inf (filen som jeg i step 4 trak ud på skrivebordet) No such file or directory at usr/sbin/ndsiwrapper-1
9 line 219.....og en masse flere linjer som jeg ikke kan nå at se hvad står....

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Trådløst internet, hvordan?

Indlægaf soundpartner » 16. nov 2008, 23:23

GitteP skrev:Nu kunne jeg igen ikke svare dig ved at klikke på citér. "Du kan maximalt indlejre 3 citater...eller sådan noget skriver den til mig????" Nå men så taster jeg på indlæg i stedet....
Når jeg prøver step5 kommer følgende op. Jeg ku kun nå at skrive noget af det op, for det forsvinder med det samme.
sudo: cd: command not found. couldn't open bcmnl5a.inf (filen som jeg i step 4 trak ud på skrivebordet) No such file or directory at usr/sbin/ndsiwrapper-1
9 line 219.....og en masse flere linjer som jeg ikke kan nå at se hvad står....


uhhh ja det kan jeg godt se...
hvis du klikker på filen med højte mussetast og siger rediger så får du et tekstdokument frem den følgende linie

sudo cd ~/Desktop

den skal ændres til
sudo cd ~/Skrivebord
hvi du da som jeg tror har ubuntu på dansk
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

GitteP
Indlæg: 42
Tilmeldt: 15. nov 2008, 19:00
IRC nickname: GitteP
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Trådløst internet, hvordan?

Indlægaf GitteP » 16. nov 2008, 23:33

Jeg er ikke helt med. Er det filen som jeg trak ud på skrivebordet jeg skal ændre. For når jeg højreklikker på den får jeg en boks op hvor der er følgende at vælge mellem:
Open
Open with Open Office
Open with other application
Cut
Copy
Make Link
Rename
Move to Trash
Stretch Icon
Restore Icon's Original Size
Create Archive
Encrypt
Sign
Send To
Properties

Men ikke noget hvor jeg kan redigere. Så jeg er nok lidt fejl på den.

GitteP
Indlæg: 42
Tilmeldt: 15. nov 2008, 19:00
IRC nickname: GitteP
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Trådløst internet, hvordan?

Indlægaf GitteP » 16. nov 2008, 23:34

-og ja, jeg valgte DANSK da jeg installerede Linux

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Trådløst internet, hvordan?

Indlægaf soundpartner » 16. nov 2008, 23:39

Åååå det er mig der er dum. det er step5.sh du skal endre i
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

GitteP
Indlæg: 42
Tilmeldt: 15. nov 2008, 19:00
IRC nickname: GitteP
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Trådløst internet, hvordan?

Indlægaf GitteP » 16. nov 2008, 23:43

Når jeg højreklikker på den fil, får jeg samme valgmuligheder, men ikke muligheden for at redigere?

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Trådløst internet, hvordan?

Indlægaf soundpartner » 16. nov 2008, 23:49

GitteP skrev:Når jeg højreklikker på den fil, får jeg samme valgmuligheder, men ikke muligheden for at redigere?

under [åben med] er der en åben med tekstredigering
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

GitteP
Indlæg: 42
Tilmeldt: 15. nov 2008, 19:00
IRC nickname: GitteP
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Trådløst internet, hvordan?

Indlægaf GitteP » 16. nov 2008, 23:58

Så har jeg åbnet vha Open with other application og derefter tekstredigering. Desktop blev erstattet med Skrivebord. Jeg gemte filen. Derefter prøvede jeg igen at tage step 5 hvor jeg vælger RUN in termainal, men igen får jeg samme besked. Altså som før.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Trådløst internet, hvordan?

Indlægaf soundpartner » 17. nov 2008, 00:08

GitteP skrev:Så har jeg åbnet vha Open with other application og derefter tekstredigering. Desktop blev erstattet med Skrivebord. Jeg gemte filen. Derefter prøvede jeg igen at tage step 5 hvor jeg vælger RUN in termainal, men igen får jeg samme besked. Altså som før.

ok... så bliver det nu lidt svært. kan jeg bede dig komme ind på irckanalen ? for så skal vi tage det trin for trin i en terminal og det er hurtigere at gøre hvor vi kan komunikere realtime.
du kan komme på ic ved følgende link

https://ubuntudanmark.dk/chat/
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Trådløst internet, hvordan?

Indlægaf soundpartner » 17. nov 2008, 02:49

soundpartner skrev:
GitteP skrev:Så har jeg åbnet vha Open with other application og derefter tekstredigering. Desktop blev erstattet med Skrivebord. Jeg gemte filen. Derefter prøvede jeg igen at tage step 5 hvor jeg vælger RUN in termainal, men igen får jeg samme besked. Altså som før.

ok... så bliver det nu lidt svært. kan jeg bede dig komme ind på irckanalen ? for så skal vi tage det trin for trin i en terminal og det er hurtigere at gøre hvor vi kan komunikere realtime.
du kan komme på ic ved følgende link

https://ubuntudanmark.dk/chat/

juhuuu så fik vi gittes wifi op at køre. vi fulgte i store træk den guide jeg linkede til tidligere, men korigerede for et par små ændringer hist og her.

jeg poster et script med hvad vi hr gjort samt instruktioner i morgen så andre kan få glæde af det
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Trådløst internet, hvordan?

Indlægaf soundpartner » 17. nov 2008, 03:27

hov forresten gitte... den fremgangsmåde der virkede på din acer virker kun på den anden computer hvis denne har samme netkort så lad os lige se den an inden du selv går i gang
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Trådløst internet, hvordan?

Indlægaf soundpartner » 17. nov 2008, 11:38

soundpartner skrev:juhuuu så fik vi gittes wifi op at køre. vi fulgte i store træk den guide jeg linkede til tidligere, men korigerede for et par små ændringer hist og her.

jeg poster et script med hvad vi hr gjort samt instruktioner i morgen så andre kan få glæde af det


som jeg har lovet gitte (og andre) hermed en løsning til at få et Broadcom BCM4318 wifikort til at virke på en computer uden netforbindelse, og uden brug af terminalen overhovedet

vi starter på en computer med netforbindelse

punkt 1:
download denne fil: http://fluzzed.com/index/BCM4318-Ubuntu-Intrepid.zip
lad den ligge på skrivebordet der ligger den fint, og vi skal nok fjerne den automatisk senere.

punkt 2:
i ubuntu:
højreklig på skrivebordet og vælg "opret dokument" > "tom fil"
der er nu oprettet en fil på skrivebordet og navnet er makeret med blåt. kald filen bcm4318.sh (skriv bcm4318.sh og tryk enter)
du har nu en fil liggende på skrivebordet kaldet bcm4318.sh

hvis du bruger vindows så højreklig på skrivebordet og vælg "ny" > "tekstdokument"
der er nu oprettet en fil på skrivebordet og navnet er makeret med blåt. kald filen bcm4318.sh (skriv bcm4318.sh og tryk enter)
du har nu en fil liggende på skrivebordet kaldet bcm4318.sh


punkt 3:
dobbeltklig på filen. dette åbner et tomt dokument
i dette det skriver du følgende:
#!/bin/sh
cd ..
mkdir bcm4318
mv ~/Skrivebord/BCM4318-Ubuntu-Intrepid.zip ~/bcm4318/bcm4318.zip
cd bcm4318
unzip *.zip
cd BCM4318\ Ubuntu\ Intrepid/ndiswrapper/
sudo dpkg -i ndiswrapper-common_1.52-1ubuntu1_all.deb
sudo dpkg -i ndiswrapper-utils-1.9_1.52-1ubuntu1_i386.deb
echo -e 'blacklist bcm43xx\nblacklist wl' | sudo tee -a /etc/modprobe.d/blacklist
cd ..
sudo ndiswrapper -i bcmwl5a.inf
sudo ndiswrapper -l
sudo depmod -a
sudo modprobe ndiswrapper
sudo cp /etc/network/interfaces /etc/network/interfaces.orig
echo -e 'auto lo\niface lo inet loopback\n' | sudo tee /etc/network/interfaces
sudo ndiswrapper -m
echo 'ndiswrapper' | sudo tee -a /etc/modules
echo 'ENABLED=0' | sudo tee -a /etc/default/wpasupplicant
sudo cp wifi.sh /etc/init.d/wifi.sh
cd /etc/init.d/
sudo update-rc.d wifi.sh defaults
sudo chmod +x wifi.sh
echo "systemet skal rebootes derefter vil dit Broadcom BCM4318 virke i Ubuntu Intrepid"
sleep 10

det nemmeste er at markere det hele og trykke [Ctrl]+[C] for at kopiere
og så gå over i det tomme dokument og trykke [Ctrl]+[v] for at sætte det ind
når dette er gjort så gem filen.

punkt 4:
nu skal vi have kopieret de to filer over på computeren som vi skal installere netkortet på. de to filer SKAL ligges direkte på skrivebordet.
om du brænder de 2 filer ned på cd for at flytte dem over eller du bruger en diskette eller usb-pen er ligegyldigt bare du får dem over på den computer vi skal installere på

punkt 5:
nu arbejder vi på den nye computer som pt ikke har netadgang.
højreklig på bcm4318.sh (hvis filen er lavet i windows kan den alt efter hvilken version af windows der er brugt evt hede bcm318.sh.txt)
vælg egenskaber.
et vindue åbnes og filens navn er markeret med blåt. hvis filen hedder andet end bcm4318.sh så slet alt resterende (hvis filen hed bcm4318.sh.txt så slettes .txt)
gå derefter ind i fanen rettigheder og sæt flueben i "tillad kørsel af filen som et program" og luk derefter vinduet

punkt 6:
dobbeltklig på filen bcm4318.sh og vælg "kør i terminal"
nu åbnes der en terminal og alt sker automatisk. den vil på et tidspunkt bede om et password. dette er dit eget password. husk at du ikke kan se hvad du indtaster så tag dig den tid du har brug for og tast det rigtigt .
efter paswordet er indtastet rigtigt så tryk [enter] og programmet fortsætter

til slut bliver du bedt om at genstarte computeren, og efter genstart vil dit trådløe netkort virke

nu hvor du har gang i netkortet kan du med fordel følge denne guide til at få installertret nogle af de mest savnede ting i ubuntuhttp://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=86&Itemid=100
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

GitteP
Indlæg: 42
Tilmeldt: 15. nov 2008, 19:00
IRC nickname: GitteP
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Trådløst internet, hvordan?

Indlægaf GitteP » 17. nov 2008, 19:30

soundpartner skrev:
soundpartner skrev:
GitteP skrev:Så har jeg åbnet vha Open with other application og derefter tekstredigering. Desktop blev erstattet med Skrivebord. Jeg gemte filen. Derefter prøvede jeg igen at tage step 5 hvor jeg vælger RUN in termainal, men igen får jeg samme besked. Altså som før.

ok... så bliver det nu lidt svært. kan jeg bede dig komme ind på irckanalen ? for så skal vi tage det trin for trin i en terminal og det er hurtigere at gøre hvor vi kan komunikere realtime.
du kan komme på ic ved følgende link

https://ubuntudanmark.dk/chat/

juhuuu så fik vi gittes wifi op at køre. vi fulgte i store træk den guide jeg linkede til tidligere, men korigerede for et par små ændringer hist og her.

jeg poster et script med hvad vi hr gjort samt instruktioner i morgen så andre kan få glæde af det

.

Hej igen.
Jeg vil endnu engang sige 10000000000 tak for hjælpen. Kanon! Jeg ska nok lade høre fra mig vedr. netkort, inden jeg selv går igang. Men idag tror jeg at jeg holder pause og nyder at jeg kan gå på nettet på min ACER ;-)
GitteP (den evig taknemlige)

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster