Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
naap
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26. okt 2007, 21:56
Geografisk sted: Ebeltoft

Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf naap » 6. maj 2008, 14:16

Hej

Jeg har i nogle måneder uden problemer brugt Danske Netbank med ActivCard på Ubuntu 7.10

Nu har jeg installeret 8.04, og nu kan jeg ikke mere bruge netbank. Jeg kan logge ind med bruger-id og passwd. Dette tager ca. 1 - 2 minutter.
Når jeg skal verificere med ActivCard kommer der kun et Java icon der hvor der normalt kommer et tal, som skal indtastes i ActivCard.

Når jeg på bankens hjemmeside vælger Tjek pc giver det følgende resultat:

Tjek af Resultat Status Hjælp
Styresystem Linux OK Kundesupport yder ikke support på Linux.
Browser Mozilla Firefox 3.0b5 OK
Skærmopløsning 1024*768 OK
Cookies Ja OK
Adobe_Reader Version Ikke installeret - Download den nyeste version af Adobe Reader fra Adobe.
Javascript_Version 1.6 OK
Java Ja OK
Java_Version 1.6.0_06 (Sun Microsystems Inc.) OK

Det ser ud som om alt er ok undtaget Adobe Reader, men den har jeg installeret.

Håber nogen kan hjælpe så jeg igen kan bruge netbank

Mvh.

Niels

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf sådanUBUNTU » 6. maj 2008, 17:26

Jeg har hørt noget om, at en ny java-"hjælpe"-pakke kan give problemer i forbindelse med en eller anden netbank. Ved dog ikke om det også gælder Danske Netbank. Jeg har selv slettet pakken, fordi den også påvirker firefox' stabilitet. Min browser crasher i hvert fald ikke mere efter den er afinstalleret.

Pakken hedder noget med "icedtea" til fornavn. Kan ikke huske det præcise navn (da jeg jo har afinstalleret pakken).

Der er vist kun en pakke med det fornavn installeret som standard.

Håber det hjælper.

Ellers kan det måske være et forsøg værd at installere Firefox 2 igen. Den kan installeres ved siden af Firefox 3
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

naap
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26. okt 2007, 21:56
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf naap » 7. maj 2008, 10:29

sådanUBUNTU skrev:Pakken hedder noget med "icedtea" til fornavn. Kan ikke huske det præcise navn (da jeg jo har afinstalleret pakken).


Denne pakke er ikke installeret på mit system. Jeg havde allerede afinstalleret og installeret Java i stedet.

Jeg har også forsøgt med Firefox 2, men der er det som om jeg mangler Java runtime.. på systemet. Det er installeret.

Jeg kan stadig ikke benytte netbank.

Mvh.

Niels

neha
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2008, 13:12
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf neha » 8. maj 2008, 09:03

Hey naap,

Jeg kører med FF 3 Beta 5 og har også java-runtime installeret.

Jeg havde også samme problem som dig med at tekst feltet hvor man skal verificere med ActiveCard ikke er der. Jeg har afhjulpet det med hyppig brug af F5 tasten indtil feltet kommer frem...det er lidt fustrerende, men det virker.

Det der så ikke virker er når jeg skal laver overførsler, eller betale regninger.

Jeg har taget kontakt til Danske Bank's helpdesk men de har ikke kunne løse problemet endnu.
Forventer at de kommer med svar i løbet af ugen.

//neha
Ding dong dynamolygte

neha
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2008, 13:12
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf neha » 8. maj 2008, 10:53

Halløjsa igen,

Så kom der svar fra Danske Bank.

Pt supporterer de ikke Firefox 3, da det er en beta iflg dem (hvilket de jo har ret i).
De forholder sig til at iflg mozilla.com kun er version 2.14 som er release og alt andet er beta.

Dvs det eneste vi Dansk Bank kunder/ubuntu 8.04 brugere kan gøre er at downgrade til Firefox 2.

Ved godt det ikke helt løser dit problem, men der er pt ikke noget at gøre ved det :(

Er der nogen der kender tidshorizonten for en final release af FF3 ?

//neha
Ding dong dynamolygte

naap
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26. okt 2007, 21:56
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf naap » 8. maj 2008, 16:01

Hej neha

Jeg har lige været på netbank en enkelt gang med Firefox 3. Alt virkede. Så prøvede jeg at genstarte og så virkede det ikke mere.

På mit system hjælper det heller ikke at bruge F5 tasten. Jeg bliver bare sendt tilbage til det vindue hvor jeg logger ind med brugerid og passwd.

Jeg må vist være tålmodig og bruge winXP til netbank.

Tak for hjælpen

Mvh.

Niels

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf sådanUBUNTU » 8. maj 2008, 20:49

Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf laoshi » 8. maj 2008, 22:21

Jeg har lige konstateret at problemet ikke ligger i Firefox 3 - men i java-plugin'et. Med java-plugin 1.6 kan hverken firefox 2 eller 3 komme til accept at betalingen. Med javaplugin 1.5.0_15-b04 kan det lade sig gøre. Så den lette løsning, hvis man vil bruge danskenetbank er at lave et symbolsk link fra /usr/lib/jvm/java-5-sun-1.5.0_15-b04/jre/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so til /usr/lib/firefox-3.0b5/plugins. Hvis der allerede ligger et symbolsk link fra java-plugin 1.6 libjavaplugin_oji.so skal den lige slettes først.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf sådanUBUNTU » 9. maj 2008, 08:43

Hej Laoshi

Fedt du har fundet en løsning. Jubii. Kan du ikke lave en lille guide med terminalkommandoer - trin for trin. f.eks. afinstallere Java plugin 1.6 og installere javaplugin 1.5, slette symbolsk link fra javaplugin 1.6, og oprette symbolsk link til javaplugin 1.5.

Jeg fatter ikke meget af det javahejs, og tror at en copy/paste-kommando-terminalguide ville hjælpe mange... mig selv inklusive.

På forhånd tak! :-)
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf laoshi » 9. maj 2008, 16:41

Jeg har lidt travlt lige nu - men vender tilbage med en forståelig guide snarest (skal vi sige lige efter pinse?)
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf sådanUBUNTU » 9. maj 2008, 16:43

Det vil være super. Tusind tak skal du have :).

sbc
Forfatter
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2007, 20:57
IRC nickname: sbc
Geografisk sted: Odense

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf sbc » 10. maj 2008, 20:27

laoshi skrev:Jeg har lidt travlt lige nu - men vender tilbage med en forståelig guide snarest (skal vi sige lige efter pinse?)


Jeg kommer lige laoshi i forkøbet. Hvis man ikke har rodet med symbolske links osv. i et forsøg på at få det til at virke burde følgende to kommandoer installere java5 plugin'et:

Kode: Vælg alt

sudo aptitude remove icedtea-gcjwebplugin java-gcj-compat-plugin sun-java6-plugin
sudo aptitude install sun-java5-plugin


Den første linje fjerene alle de uønskede java plugins. Den sidste installerer java5, som burde virke med de fleste webbanker.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf laoshi » 11. maj 2008, 07:47

Tak til sbc for en kort og kontant vejledning. Her kommer så en lidt længere, hvis du vil følge med i hvad der foregår undervejs.

A. Af sikkerhedsgrunde kræver danskenetbank at java6 er installeret. Men som det viser sig volder java6-plugin til firefox problemer med banken.
Hvis du vil se hvilke plugins der er installeret, så åbn firefox og skriv

Kode: Vælg alt

 about:plugins
i adresselinjen og tryk <return>
Der bør bl.a. stå
Java(TM) Plug-in 1.5.0_15-b04
Fil navne: libjavaplugin_oji.so
Java(TM) Plug-in 1.5.0_15

og ikke andre versioner af java-plugins

B. Hvis du vil bruge en grafisk oversigt til installationen af java, så brug synaptic.
Vælg menuen System => Administration => Synaptic pakkehåndtering
I synaptic: Søg: sun-java
Vælg til installation sun-java5-bin sun-java5-jre og sun-java5-plugin. Vælg også sun-java6-bin og sun-java6-jre.
Men sun-java6-plugin skal ikke vælge. Og hvis den allerede er installeret skal du markere den til afinstallering.
Tryk på Udfør

C. Luk synaptic og åbn en terminal. Skriv:

Kode: Vælg alt

$cd /usr/lib/firefox-3.0.5/plugins

Hermed er du på det sted, hvor der skal oprettes et symbolsk link til java-plugin'et
Det gør du med kommandoen

Kode: Vælg alt

$ sudo ln -s /usr/lib/jvm/java-1.5.0-sun-1.5.0.15/jre/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so

Herefter kan du konstatere at plugin'et faktisk er plugget ind i firefox

Kode: Vælg alt

$ ls

hvilket skal give svaret

Kode: Vælg alt

libjavaplugin_oji.so

luk terminalen med

Kode: Vælg alt

$exit


Og så kan du ellers gå i gang med dine bankforrretninger.
Glædelig pinse
Senest rettet af laoshi 28. maj 2008, 17:44, rettet i alt 2 gange.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Morten_r
Indlæg: 3
Tilmeldt: 2. feb 2008, 09:39

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf Morten_r » 11. maj 2008, 08:51

Det virker også mht Nordeas netbank!
I styrer for hård :-)
Tak
Morten :D

Bo Pedersen
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. maj 2008, 10:11

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf Bo Pedersen » 14. maj 2008, 01:09

Måske skulle jeg have startet en ny tråd, men da vi nu er ved det med pengeinstitutter:

Min sparekasse går gennem https://www.portalbank.dk. og et program der er udviklet af SDC. Er der nogen der ude der har erfaringer med hvad der skal til, for at logge på med UBUBUNTU/FireFox?
Øvelsen går ud på, at jeg skal hente en nøgle, typisk fra en USB stick, og indtaste et Password.

Jeg mener at have fulgt alle de anvisninger der er omtalt i denne tråd, men når jeg skal "Hent nøgle" (der pt. ligger på skrivebordet), kommer der der et Java ikon hvor kransen omkring kaffekoppen bliver ved med at rotere, som om der mangler noget at blive inlæst. Samtidig kommer der vidue hvor man kan skrive stien, eller browse sig frem til nøglen. Hvis jeg gør det, lukker browser vinduet, og Jave ikonet forsvinder, og jeg er tilbage hvor det hele startede.

Nogen gode idér??

På forhånd tak

Bo

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster