Op start problem Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Op start problem

Indlægaf Klaus Rasmussen » 18. okt 2019, 01:35

Hvad sker der i starten når du prøver at boote på USB'en?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 18. okt 2019, 01:39

Hvis jeg trykker F3 en del gange kommer jeg til avancerede indstillinger for ubuntu der står
GNU GRUB Version 2.02
*ubuntu, med Linux 4.15.0-66-generic
ubuntu, with Linux 4.15.0-66-generic (recovery mode)
ubuntu, med Linux 4.13.0-45-generic
ubuntu, with Linux 4.13.0-45-generic (recovery mode)
Er det som det skal være?
Jeg tror jag skal ind i datadelen med noget F et eller andet og skrive ok et sted, så computeren kører videre,
Et eksembel. Man starter en kompressor og mens den laver tryg slukker man for strømmen, kompressoren stopper inden den selv ville stoppe, når man starter den igen vil den ikke starte pga. at der står tryk i toppen af cylinderen, det skal man lige have luftet ud, Tror der er noget der fejlet under opdateringen man lige skal have luftet ud. det vil sige tryk ok i data skriften
Jeg må på hylden, Godnat herfra
Mvh. Jørgen

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 18. okt 2019, 01:53

Jeg vil mene at når jeg trykker på start knappen så kører det som det skal Ubuntu kommer frem prikkerne under køre fremad og den læser så kommer siden med mit navn. Nu går det galt. Jeg skal jo skrive mit password . Men får godkendelsefejl Som En Låst Dør Uden Nøgle
Hvis jeg kom ind ad den låste dør. ville jeg mene at her skulle jeg sætte USB til fordi nu havde Lenovoen godkendt mig
Der må være èn som ved hvordan Døren går op Jeg skal måske have genstartet mit bruger navn og password
Mvh. Jørgen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 18. okt 2019, 01:59

Det virker til det endelig er lykkeds dig at oprette USB'en korrekt. Disse ser korrekte ud, prøv en af dem og se om ik' det giver dig mulighed for "Try Ubuntu":
USB KEY USB Disk 3.0 Propmap
Legacy: USB Disk 3.0 Propmap
UEFI: USB Disk 3.0 Propmap


Hvis du ser dit navn er du ikke startet op fra USB'en for den kender dig ikke.

Hvis det lykdes dig at starte op fra den vil du kunne tilgå din computers harddisk og så tage backup af det til en ekstern harddisk eller ligende backup løsning (Det har du i øvrigt heller ikke svaret på om du har).

Der efter kan du bruge den til at lave en ny frisk installation, eller du kan forsøge at reperere den eksisterende installation via vores vejledning.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 18. okt 2019, 02:01

Hvis jeg trykker F3 en del gange kommer jeg til avancerede indstillinger for ubuntu der står
GNU GRUB Version 2.02
*ubuntu, med Linux 4.15.0-66-generic
ubuntu, with Linux 4.15.0-66-generic (recovery mode)
ubuntu, med Linux 4.13.0-45-generic
ubuntu, with Linux 4.13.0-45-generic (recovery mode)

"ubuntu, with Linux 4.15.0-66-generic (recovery mode)" er den omtalte gendannelsestilstand, der fra burde du kunne komme til en terminal hvor vi måske kan guide dig til en lødning via en række kommandoer.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 18. okt 2019, 02:05

Jorn skrev:Jeg vil mene at når jeg trykker på start knappen så kører det som det skal Ubuntu kommer frem prikkerne under køre fremad og den læser så kommer siden med mit navn. Nu går det galt. Jeg skal jo skrive mit password . Men får godkendelsefejl Som En Låst Dør Uden Nøgle
Hvis jeg kom ind ad den låste dør. ville jeg mene at her skulle jeg sætte USB til fordi nu havde Lenovoen godkendt mig
Der må være èn som ved hvordan Døren går op Jeg skal måske have genstartet mit bruger navn og password
Mvh. Jørgen


Det er ikke korrekt, der er Ubuntu's "dør" du ser, Lenovo er ikke involveret efter du ser Ubuntu logoet. USB'en skal også bruges allerede inden du ser Ubuntu logoet for på det tidspunkt er du allerede på vej ind i den eksisterende installation hvor du ikke kan få adgang til systemet fra. Du skal der for istedet starte computeren via din USB eller "Recover mode".

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 18. okt 2019, 11:30

Hej
Jeg har ikke taget backup af noget, jeg troede at da jeg blev spurt om jeg ville opdatere til 18.04 kørte det uden problemer, det kan jeg godt se i bagklogens kendskab at jeg skulle haft gjort :cry:
Jeg kan heller ikke bare trykke Feks. F3 og kommer ind til Avancerede indstillinger for ubuntu, har klikket på diverse knapper i 20 min. jeg kommer ikke der ind. Er der en rigtig vej ind til Avancerede indstillinger til ubuntu så jeg kan klikke på ubuntu, with Linux ( recovery mode)
Som jeg skrev tideligere min gamle ubuntu 16.04 eller dvd film vil Lenovoen ikke starte op, Jeg tror der mangler nogle OK er i dataerne, den læser heller ikke den Nye USB, du skriver at hvis jeg ser mit navn, starter den ikke fra USBen ANG. som jeg har skrevet masser af tekst, det må være dataerne. Kan jeg se Lysegrønne OK er
På en linie står der: OK 1 started WPA supplicant, over den tekst står der.
Starting Anthorization Manager. Mangler computeren at sige ok, der står ikke noget foran?
Nederst på samme side mangler der måske også OK i Starting Manage, install and Generate Color Profiles
Alle dem med Lysegrøn OK hedder 1 Started
Er det helt sort det jeg skriver?

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 18. okt 2019, 12:12

Hej jeg kan se at der er 360 visninger, er der hver gang jeg klikker ind eller er det fordi der en mange som er inde og se om det lykkes at starte lonovoen op.
Jeg er helt lost ang. computer teknik men jeg prøver at forstå eksperterne her inde, konen og dem jeg kender kan ikke forstå jeg gider Ubuntu, men jeg er glad for Ubuntu, det har også virket til i sidste uge.
I min verden hvis nogen skrev at jeg er kommet indtil orange bjælke med mit navn og når jeg klikke på det, så kommer linien frem hvor man skal skrive sit Password, men i stedet for blinker det med godkendelse fejl og man kommer til sort skærm hvor der står noget med Blocks og skærmen fryser. Så er computeren DØD. Også må vi sparke liv i computeren igen, ved at geide mig ind i den i måske BIOSen eller feks. F et eller andet. eller få de sidste OKer på plads
Da jeg købte lenovoen var der Windows 10 på, men da jeg fik lagt ubuntu på istedet for, slettede jeg Windows 10
da jeg ville have en computer med kun Ubuntu Det vil sige ren Ubuntu maskine.
MVH. Jørgen

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 18. okt 2019, 13:58

Hej prøvede mange gange at komme ind i F3 Avancerede indstillinger i Ubuntu, Lige pludselig lykkes det :D hvad jeg har gjort ved jeg ikke MEN nu stod der Meny Til Genoprettelse (Tilstand for filsystem Læs/Skriv) Det må være her jeg skal gøre et eller andet. Jeg tror det er de dataer jeg har skrevet om
resume -genoptag normalopstart
clean Forsøg at frigøre plads
dpkg Reparer skadede pakker Her trykkede jeg e og der efter ctrl x som der stod :D
failsafex -kør i fejlsikker grafisk tilstand Her er der måske noget jeg skal have hjælp med?
fsck Tjek alle filsystemer Måske også her?
grub opdatér grub-opstartsindlæseren Der gjorde jeg hvad der stod, er det forkert?
network Aktivere netværk Gjorde intet her, skulle jeg gøre noget her?
root gå til root-skalprompt eller måske noget her?
System-summary systemoversigt Eller her?
Jeg trykkede på resume. Der stod dette. Du forlader nu genoprettelsestilstanden og fortsætter opstartssekvensen, Bemærk venligst at nogle grafikdrivere kræver en fuld, grafisk opstart og således vil fejle når der forsættes efter en genoprettelse. Hvis dette er tilfældet så genstart blot fra Login og foretag en normal opstart. Det gjorde jeg. Men har stadig samme problem. der må være noget i F3 jeg skal have hjælp med Tak
Mvh. Jørgen

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 18. okt 2019, 16:20

Hej Klaus
Boote fra USB som Ajenbo skriver hvis jeg kan se mit navn, så Booter Lenovoen ikke fra USBen
Jeg tror Lenovoen mangler et eller andet så jeg kan boote fra USBen den kan heller ikke boote fra min Ubuntu 16.04 eller læse en DVD (Film), Hvis den ville kendes ved min Ubuntu 16.04 kunne jeg bare genstarte derfra og så når jeg kom ind til Try Ubuntu eller Install Ubuntu kunne tage en backup derfra, også opstart på ny med USBen.
Selv i F12 sker der intet , jeg har trykket på alle derinde og trykket Enter kommer tilbage til mit navn.
Jeg sidder bare og kikker på en låst dør, jeg ved godt hvad der er bagved døren, men Ubuntu vil ikke give mig lov til at skrive mit Password. Som Ajenbo skrev Jeg mangler en Låsesmed
Vil i ikke gerne læse de forgående sider Tak. Svaret må være der ?
Mvh. Jørgen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 18. okt 2019, 16:29

Jorn skrev:Jeg har ikke taget backup af noget

Nej det forstår vi, det er det er der for vi forsøger at hjælpe dig med at lave et backup nu inden du laver yderligere ændringer. Men for at det kan lade sig gøre skal du have et sted at gemme dit backup, eventuelt et netværk-drev, en USB-harddisk eller en masse tome DVD'er. Har du det?

Jorn skrev:Er der en rigtig vej ind til Avancerede indstillinger til ubuntu

Venstre Shift under opstart af computeren er den officiel måde at gøre det på.
Billede

Jorn skrev:som jeg har skrevet masser af tekst, det må være dataerne. Kan jeg se Lysegrønne OK er
På en linie står der: OK 1 started WPA supplicant, over den tekst står der.
Starting Anthorization Manager. Mangler computeren at sige ok, der står ikke noget foran?
Nederst på samme side mangler der måske også OK i Starting Manage, install and Generate Color Profiles
Alle dem med Lysegrøn OK hedder 1 Started

Det er irrelevant mht til at reparere din computer.

Jorn skrev:Er det helt sort det jeg skriver?

Nej, men jeg tror ikke helt du forstår hvad det er vi beder dig om. Det virker lidt som om du har nogle antagelser om hvad der skal ske og så har blandet det sammen med de vejledninger vi giver. Jeg kan dog også godt forstå det kan blive forivrende for der er efterhånden blevet skrevet meget af mange i det her emne.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 18. okt 2019, 16:37

Jorn skrev:Hej jeg kan se at der er 360 visninger, er der hver gang jeg klikker ind eller er det fordi der en mange som er inde og se om det lykkes at starte lonovoen op.

Det er jo ikke nemt at svare på, den tæller op hver gang en af os åbner emnet, om det er fordi du har kigget på det 200 gange eller om der er 50 der sider og læser med kan man ikke se. Men normalt plejer der ikke at være så mange.

Jorn skrev:Jeg er helt lost ang. computer teknik men jeg prøver at forstå eksperterne her inde, konen og dem jeg kender kan ikke forstå jeg gider Ubuntu

Hvad gør de hvis der er problemer med deres maskiner?

Jorn skrev:I min verden hvis nogen skrev at jeg er kommet indtil orange bjælke med mit navn og når jeg klikke på det, så kommer linien frem hvor man skal skrive sit Password, men i stedet for blinker det med godkendelse fejl og man kommer til sort skærm hvor der står noget med Blocks og skærmen fryser. Så er computeren DØD. Også må vi sparke liv i computeren igen, ved at geide mig ind i den i måske BIOSen eller feks. F et eller andet. eller få de sidste OKer på plads

Det er jo også det vi forsøger (det håber jeg du forstår) ved at hjælpe dig med at oprette en USB der kan bruges til det, samt forsøge at hjælpe dig til hvordan man kan kommer ind i recover mode hvor det måske også kan lade sig gøre at løse problemet. Men før en af de dele lykkes er det ikke noget nogen kan gøre da der ikke er adgang til maskinen. Giver det mening?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 18. okt 2019, 16:53

Jorn skrev:Hej prøvede mange gange at komme ind i F3 Avancerede indstillinger i Ubuntu, Lige pludselig lykkes det :D hvad jeg har gjort ved jeg ikke

Nej det undre også mig da det ikke er F3 man bruger til at tilgå den menu og jeg kan ikke finde nogen reference til at det skulle kunne lade sig gøre at ændre det til at være F3.

clean Start altid med at køre den, den sørge for at klargøre nogle ting vi får brug for efterfølgende.

Jorn skrev:dpkg Reparer skadede pakker Her trykkede jeg e og der efter ctrl x som der stod :D

Det er svært at vide hvad det er du har gjort når du ikke skriver hvad det er du har svaret E og X til.

failsafex den vil starte med simpel grafik, det kan hjælpe med at identificere om der er problemer med grafikkortet. Prøv den der er ikke noget svært ved den.

fsck Tror ikke den vil finde noget, men igen den er automatisk så bare prøv den.

Jorn skrev:grub opdatér grub-opstartsindlæseren Der gjorde jeg hvad der stod, er det forkert?

Det er sikkert ok, men ikke noget der kan hjælpe med dit problem.

Jorn skrev:network Aktivere netværk Gjorde intet her, skulle jeg gøre noget her?

Nej den gør bare at du kan få adgang til internettet via kommandoer. Det har du ikke brug for.

Jorn skrev:root gå til root-skalprompt eller måske noget her?

Ja det er der du skal hen (husk først clean), når du er der kan du starte med at skrive følgende 2 kommandoer og give os resultatet:

Kode: Vælg alt

cd /home
ls

(afslut med enter efter hver komando)

Jorn skrev:System-summary systemoversigt Eller her?

Nej

Jorn skrev:Jeg trykkede på resume.

Ok det skulle du ikke have gjort. "Resume" betyder du forlader gendannelses tilstand for at genoptage (resume) normalt brug af maskinen. Så må du prøve at komme der ind igen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 18. okt 2019, 16:59

Jorn skrev:Vil i ikke gerne læse de forgående sider Tak. Svaret må være der ?

Vi har læst dem men den nødvendige information var ikke at finde der., der for prøver vi stadig at hjælpe dig til at gøre det på den rigtige måde.

Kan du prøve at sammenligne hvordan F12 menuen ser ud hvis IKKE du har USB'en i computer, og hvordan den ser ud når USB'en sider i computeren (du skal genstarte mellem hvert forsøg). Det burde gøre det tydeligt om computeren genkender din USB om en opstarts disk, samt hvilket punkt du eventuelt skal vælge.

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 18. okt 2019, 17:59

Hej
Jeg har måske skrevet 20 stk. dukomenter i Libre Office den blå og den grønne, kan ikke lige huske hvad de hedder + jeg har ca. 250 billeder i mapper
Jeg har 10 stk rene DVD-R 1-16x4,7 GB Kan de bruges eller er de for gamle til Backup?
eller skal jeg få fat en nu USB til Backup?
Jeg har ikke nogen ekstra Harddisk
Jeg nær læser lige det i skrev sidst
Mvh. Jørgen

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster