Op start problem Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 24. okt 2019, 23:47

Hej
Jeg har været nød til at have fri fra computeren, men regner med at få læst opstart Ubuntu 18.04 i morgen
Jeg tænkte, konen har en gammel Windows maskine der ikke køre så hurtigt, det kunne måske hjælpe med at installere Ubuntu på den også ( Kun Ubuntu og få slettet Windows) :) Hvis jeg kan få lagt Ubuntu på den gamle og overbevise hende til lære Ubuntu da jeg er yderst tilfreds med Ubuntu :D Hvis hun bliver tilfreds med Ubuntu kan vi så installere Ubuntu på den her nye HP maskine senere.
Konens gamle computer er en HP ENVY 17 Notrbook PC Klassifikation 5,9 Windows Experience index
Processor intel(R) Core (TM) i7 Cpu Q720 @ 160GHz
Ram 8 GB
Systemtybe 64 Bit Operativsystem
Windows 7 Home Premium PÅ Harddisken står der dette
OS (C) 338GB ledig af 441GB Data (D) 465GB ledig af 465GB Recovery (E) 3,42GB ledig af 23GB
HP Tools (F) 94,7MB ledig af 99,0MB
Kan jeg bruge denne Nye USB stik jeg downloadet til min Lenovo? eller skal jeg måske få downloadet en 18.04 LTS 32 Bit
Mvh. Jørgen

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Op start problem

Indlægaf Klaus Rasmussen » 25. okt 2019, 01:14

Jorn skrev:Kan jeg bruge denne Nye USB stik jeg downloadet til min Lenovo?

Ja det vil gå fint.
Jorn skrev:eller skal jeg måske få downloadet en 18.04 LTS 32 Bit

Nej, absolut ikke.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 25. okt 2019, 02:52

Tror den maskine er hurtigere end min :P

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 28. okt 2019, 23:03

Hej God aften :D
Konens gamle computer er en HP ENVY 17 Notrbook PC Klassifikation 5,9 Windows Experience index
Processor intel(R) Core (TM) i7 Cpu Q720 @ 160GHz
Ram 8 GB
Systemtybe 64 Bit Operativsystem
Windows 7 Home Premium PÅ Harddisken står der dette
OS (C) 338GB ledig af 441GB Data (D) 465GB ledig af 465GB Recovery (E) 3,42GB ledig af 23GB
HP Tools (F) 94,7MB ledig af 99,0MB
Jeg har prøvet om jeg kunne lægget Ubuntu 18.04.3 LTS på et par aftener :( , men den vil ikke læse den Nye USB :(
jeg har indstalleret Rufus på computeren, den nye UBS med Ubuntu er en USB 3,0 Skal det være en USB 2,0 ?
Computeren har også 12 forældet driver, kan det have indflydelse på opstart af Ubuntu :?:
Der skal intet gemmes fra computeren, bare en frisk Ubuntu indstalleres :D
Mvh. Jørgen

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Op start problem

Indlægaf Klaus Rasmussen » 28. okt 2019, 23:11

Jorn skrev:Jeg har prøvet om jeg kunne lægget Ubuntu 18.04.3 LTS på et par aftener :( , men den vil ikke læse den Nye USB :(

Nu var du ellers ved at være expert på install.

Jorn skrev:jeg har indstalleret Rufus på computeren, den nye UBS med Ubuntu er en USB 3,0 Skal det være en USB 2,0 ?

Nej den eneste forskel er at USB 3.0 er hurtigere.

Jorn skrev:Computeren har også 12 forældet driver, kan det have indflydelse på opstart af Ubuntu :?:

Går ud fra det drejer sig om Windows drivere, så det gør de ikke.

Jorn skrev:Der skal intet gemmes fra computeren, bare en frisk Ubuntu indstalleres :D

Det kommer vi til nu: Når du siger den ikke vil læse den nye USB, hvad er det så du mener? Kan du ikke få installationen igang? Eller starter den bare Windows?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 28. okt 2019, 23:41

Hej Klaus
Jeg fik gang i Lenovoen, der kører perfekt takket været jer :D :D
Jeg troede jeg lige kunne gå til konens gamle computer, men den har ikke været brugt i flere år :( så den er ikke blevet opdateret, måske derfor at der er de forældet drivere
Rufus har jeg downloadet , hvis jeg downloader Ubuntu 18.04.3 på computeren, skriver den noget med at brænde den, sætter jeg et USB stik i sker der intet :(
Jeg har prøvet at trykke F12 under opstart, så kommer man ikke videre
Den Nye USB i computeren , kommer denne tekst frem. Denne fil har ikke et tilknyttet program, der kan udføre handlingen, Er det ikke Rufus jeg har indstalleret :?:
Indstaller et program, eller jeg skal oprette en tilknytning i standardprogram i kontrolpanelet.
Mvh. Jørgen

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Op start problem

Indlægaf Klaus Rasmussen » 28. okt 2019, 23:54

Jorn skrev:Jeg har prøvet at trykke F12 under opstart, så kommer man ikke videre

Nogen PC'er skal have tryk på en anden tast, men F12 er den mest udbredte. På din kones er det F10

Hvordan kan det være du ikke brugte den USB, som jo havde vist den duede?

Kan du komme i BIOS?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 28. okt 2019, 23:56

Jorn skrev:Jeg troede jeg lige kunne gå til konens gamle computer, men den har ikke været brugt i flere år :( så den er ikke blevet opdateret, måske derfor at der er de forældet drivere

Siden du ikke har tænkt dig at beholde Windows på maskinen er det jo lige meget hvilken tilstand systemet er i, det hele bliver slettet når du installere Ubuntu.

Jorn skrev:Rufus har jeg downloadet , hvis jeg downloader Ubuntu 18.04.3 på computeren, skriver den noget med at brænde den, sætter jeg et USB stik i sker der intet :(

Har du ikke længere den USB du brugte til at installere din Lenovo med? Der er jo ingen grund til at hente Rufus eller Ubuntu igen hvis du allerede har en fungerende USB fra tidligere.

Jorn skrev:Jeg har prøvet at trykke F12 under opstart, så kommer man ikke videre

Så længe du stadig har din USB fra tidligere er dette det eneste problem du skal løse. Hver fabrikant og model har det med have en lidt forskellig måder at starte computeren fra en USB/DVD. Det ser ud til at man på en HP ENVY 17 Notrbook PC skal trykke på F9 frem for F12 for at komme til boot menuen.

Jorn skrev:Den Nye USB i computeren , kommer denne tekst frem. Denne fil har ikke et tilknyttet program, der kan udføre handlingen, Er det ikke Rufus jeg har indstalleret :?:
Indstaller et program, eller jeg skal oprette en tilknytning i standardprogram i kontrolpanelet.

Lige som da din computer ikke ville starte og du oprettede USB'en via din kones computer, er der her heller ikke nødvendigt at komme til det eksisterende system eller installere noget på det. Du skal blot starte fra USB'en.

Hvis du har smidt din USB fra tidligere ud så vil jeg forslå du igen opretter den fra din kones computer da du jo ved hvordan man gør det på den og så behøves du ikke kæmpe med den gamle.

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 29. okt 2019, 00:04

Hej AJenbo og Klaus
F9 det ser ud til at virke, jag takker :D :D :D
Mvh Jørgen

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 29. okt 2019, 00:42

Hej Mange tak for hjælpen AJenbo og Klaus :D :D
Så er den gamle HP installeret med Ubuntu 18.04.3 LTS :D :D
Så skal jeg bare overbevise hende at Ubuntu er Konge, så hun kan få Ubuntu på denne her Computer 8-)
Godnat herfra
Mvh. Jørgen

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Op start problem

Indlægaf Klaus Rasmussen » 29. okt 2019, 01:36

Tillykke Jørgen og held og lykke med projektet. :)
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 30. okt 2019, 19:01

Hej God aften
I vinters købte vi en ny printer, den kunne jeg ikke installere på min Lenovoen med Ubuntu 16.04 :(
Nu har jeg installeret 18.04.3 LTS :D :D men den vil stadig ikke installeres, har også prøvet med CD ern som fulgte med, har også søgt i Ubuntus kartotek.
Printeren er en EPSON XP345
Skal jeg bruge en netværksadresse :?:
På konens HP maskine har vi Adobe Reader 6.0 , skal vi også have den her hos Ubuntu, eller er der noget tilsvarende her i Ubuntu :?:
Vi har også AVG internet Security, skal vi også installere det på HPern :?:
Når jeg starter Lenovoen, skriver den om jeg vil opdatere til ny software, eller jeg lige skal vente lidt :?:
Mvh. Jørgen

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Op start problem

Indlægaf Klaus Rasmussen » 30. okt 2019, 19:20

Jorn skrev:I vinters købte vi en ny printer, den kunne jeg ikke installere på min Lenovoen med Ubuntu 16.04 :(
Nu har jeg installeret 18.04.3 LTS :D :D men den vil stadig ikke installeres, har også prøvet med CD ern som fulgte med, har også søgt i Ubuntus kartotek.
Printeren er en EPSON XP345

Hej igen Jørgen. Nu er vi nødt til at skære igennem. Det er ikke sådan at hver bruger har én tråd. Vi prøver at holde emnerne skilt aad. Opret en ny tråd i gruppen: Ekstern hardware, så skal jeg gerne hjælpe jer med at installere printeren. :)

Jorn skrev:På konens HP maskine har vi Adobe Reader 6.0 , skal vi også have den her hos Ubuntu, eller er der noget tilsvarende her i Ubuntu :?:

Nej der er indbygget et program til dokumentvisning i Ubuntu.

Jorn skrev:Vi har også AVG internet Security, skal vi også installere det på HPern :?:

På den måde Ubuntu fungerer er det ikke nødvendigt at bruge Antivirus eller anti malware programmer. :)

Jorn skrev:Når jeg starter Lenovoen, skriver den om jeg vil opdatere til ny software, eller jeg lige skal vente lidt :?:

Altid ja, det tager aldrig så lang tid som med windows
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 30. okt 2019, 19:28

Hej Klaus :D
Tak for svar
Mvh. Jørgen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 30. okt 2019, 19:52

Jorn skrev:På konens HP maskine har vi Adobe Reader 6.0

Uha den er over 16 år gammel og fyldt med fæle sikkerheds fejl, skynd dig at få den opgraderet!

Der er kommet 6 versioner siden. Seneste version kan hentes her: https://get.adobe.com/reader/download/? ... andalone=1

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster