Lidt begynder vanskelligheder med 18.04 Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Loganxxx
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30. okt 2018, 20:16

Lidt begynder vanskelligheder med 18.04

Indlægaf Loganxxx » 30. okt 2018, 20:40

Hej,

jeg er ny her på siden, så jeg håber ikke jeg stiller for dumme spørgsmål og at der er nogle venlige sjæle der kunne give mig lidt fifs til de tre problemstillinger jeg er løbet ind i.

Jeg kørte med 16.04 versionen indtil nu og har kørt med den i et par år, og det har virkeligt kørt godt og problemfrit indtil nu. Indtil fornyligt da bemærkede jeg at mit keyboard layout ikke var som det plejede at være(tasterne giver ikke de rigtige tegn). I stedet for at rode så meget med det besluttede jeg mig for at slå to fluer med et smæk og starte på ny med den nye 18.04 version Ubuntu og få ram på keyboard problemet samtidigt.
Nu har jeg opgraderet, men keyboard problemet eksisterer stadigt selvom jeg har formateret og startet forfra. Taster jeg "sudo dpkg-reconfigure keyboard configuration" ind i terminalen og følger opsætningen skridt for skridt, kan jeg få keyboard til at køre med de rigtige settings, men hvordan gøre jeg dem permanente, så jeg ikke skal taste koden og justere indstillinger hver gang jeg tænder min pc?

2. Problem er at min mus fryser tasterne pludseligt, dvs at jeg kan køre rundt med musen, men ikke klikke på noget, den er død og det eneste jeg kan gøre er at tage dødemandsknappen og boote hele maskinen forfra. Derfra går der så et tilfældigt tidsrum før det samme sker igen, og igen må lukke ned på den "hårde måde". Nogen der har erfaring med dette, og evt har en løsning?

3. Problem er min spotify virker ikke når jeg har min VPN tændt, så skriver den jeg er offline selvom browsere og andre ting fint kan gå på nettet. Slår jeg VPN fra virker Spotify fint igen. I den gamle version (16-04) virkede spotify fint når VPN var slået til. Når min browser i 16.04 ikke ville vise søgeresultater og spotify var offline, kunne jeg slå VPN til, så kunne både browser vise søgeresultater og spotify virkede igen. Nogen der har en løsning til dette, så jeg med VPN tændt også kan få spotify online igen?

Håber der er lidt venlige sjæle derude der kan være mig behjælpelig! :)

God aften til alle!

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Lidt begynder vanskelligheder med 18.04

Indlægaf Klaus Rasmussen » 30. okt 2018, 22:00

Hej og velkommen til forum.

Den største forskel på 16.04 og 18.04 er desktoppen. Gået fra Unity til Gnome. Derfor er bla. hotkeys anderledes.

Skriv lidt om din maskine, så vi kan hjælpe dig.

ad 2: Kan du teste med en anden mus.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lidt begynder vanskelligheder med 18.04

Indlægaf AJenbo » 30. okt 2018, 23:16

Under indstillinger -> Region & sprog kan du vælge sprog for indputkilder. Fjern eventuelt layouts du ikke ønsker så du ikke kommer til at skifte mellem dem via genvejstaster.

Loganxxx
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30. okt 2018, 20:16

Re: Lidt begynder vanskelligheder med 18.04

Indlægaf Loganxxx » 31. okt 2018, 21:33

Tak for svarene.

I samme øjeblik jeg skulle til at besvare beskerne i denne tråd så opstod problemet med at pcen frøs og måtte hive stikket. Denne gang fik jeg dog lidt mere indblik i hvor omfattende det er. Både skærm og keyboard og mus fryser, jeg kan dog stadig køre rundt med musen uden at der sker noget når jeg klikker på tasterne(og heller ikke på tastaturet) men musikken fra spotify kører videre, selvom om skærmen er frosset og låst fast, selv minutter og sekunder i sangen står stille :D

Maskinen jeg har er en HP pavillon 64bit :)

Input under settings, er de forskellige sprog keyboard settings? eller hvad sprog pcen kører med?
Sproget min pc er sat til at køre med i fanerne er engelsk, måske det er det der driller, men hvordan sætter jeg settingsne så den kører med eng og med dansk tastatur layout?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lidt begynder vanskelligheder med 18.04  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 1. nov 2018, 11:03

Loganxxx skrev:Input under settings, er de forskellige sprog keyboard settings? eller hvad sprog pcen kører med?
Sproget min pc er sat til at køre med i fanerne er engelsk, måske det er det der driller, men hvordan sætter jeg settingsne så den kører med eng og med dansk tastatur layout?

Input er dit tastatur. Hvilket sprog programmer køre er det indstillinger det står øverst på siden.
en_Da.png
en_Da.png (15.89 KiB) Vist 799 gange

Loganxxx
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30. okt 2018, 20:16

Re: Lidt begynder vanskelligheder med 18.04

Indlægaf Loganxxx » 1. nov 2018, 16:24

AJenbo skrev:
Loganxxx skrev:Input under settings, er de forskellige sprog keyboard settings? eller hvad sprog pcen kører med?
Sproget min pc er sat til at køre med i fanerne er engelsk, måske det er det der driller, men hvordan sætter jeg settingsne så den kører med eng og med dansk tastatur layout?

Input er dit tastatur. Hvilket sprog programmer køre er det indstillinger det står øverst på siden.
en_Da.png
Der ramte jeg løsningen, tak! Min fejl var at jeg troede input sprog var det generelle sprog i 18.04 og ikke tastatursetuppet for Dk :-)

Loganxxx
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30. okt 2018, 20:16

Re: Lidt begynder vanskelligheder med 18.04

Indlægaf Loganxxx » 1. nov 2018, 16:28

Jeg har desværre stadig det trælse problem som beskrevet tidligere i tråden med at skærm, keyboard og mus fryser, nogen der kan være behjælpelig med en løsning til dette?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lidt begynder vanskelligheder med 18.04

Indlægaf AJenbo » 1. nov 2018, 16:58

Det er bedst at have et emne for hevet problem eller bliver det nemt svært at se om alt er løst eller ej :)

Hvis du starter et nyt emne omkring det at maskinen fryser på skriv gerne hvilket grafikkort du har etc.

Loganxxx
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30. okt 2018, 20:16

Re: Lidt begynder vanskelligheder med 18.04

Indlægaf Loganxxx » 1. nov 2018, 20:45

AJenbo skrev:Det er bedst at have et emne for hevet problem eller bliver det nemt svært at se om alt er løst eller ej :)

Hvis du starter et nyt emne omkring det at maskinen fryser på skriv gerne hvilket grafikkort du har etc.


Jeg starter lige en ny tråd når tiden lige er lidt bedre til det :-)

Ellers er problemet med keyboardet løst, så denne tråd er afsluttet :-)

Og tak for hjælpen ;)

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster