Skrive til harddisk ???

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Skrive til harddisk ???

Indlægaf vovsen » 14. mar 2018, 12:36

Hej. Hvordan kommer man til at skrive til en harddisk igen.
Jeg har opgraderet til 18.04 Alfa (nu måske Beta) hvorved computeren arbejder med langt færre "frysninger". Nogle gange skal den 'tænke' ret længe før den fortsætter sit arbejde.

Den kunne godt udføre Post-backup på drevet til at starte med, men pludselig kan programmerne ikke længere få adgang til at skrive på disken. Der er ca. 830 GB fri plads, så det er ikke et problem med manglende plads. Der er nu kun læseadgang når jeg kigger på Sikkerhed i Egenskaber for drevet.

Har kigget på partitionen med GPARTED hvor der vises en nøgle (ingen af Flag - mulighederne er markeret) NTFS filsystem.
Der er anvendt 92 GB på drevet, som jeg kan kopiere til et andet drev hvis der skal gøres noget med pågældende drev, som vil slette indholdet. (Kan ikke slette filer pt. ???)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Skrive til harddisk ???

Indlægaf AJenbo » 14. mar 2018, 13:40

Post-backup? (er det back up af email?)
Hvilket program?

Hvis der opstår en læse skrive fejl på disken vil Linux automatisk sætte disken i læsetilstand ind til næste gang du genstarter.

Nøglen i Gpartet er der pga. disken pt. tilgået af systemet. Hvis du vil redigere partitionerne skal du først afmontere partitionen fra filsystemet.

Hvorfor anvender du NTFS på et Linux system?

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Skrive til harddisk ???

Indlægaf vovsen » 15. mar 2018, 09:28

Mailprogram: Thunderbird
Backup: Ubuntus eget (Duplicity) hvor jeg vælger placering af .thunderbird backup. Det er det eneste der er interessant at gemme med automatisk sikkerhedskopi.
NTFS skyldes at partitionen stammer fra den oprindelige Windows 10 installation. Normalt bruger jeg en FAT32 eller ext4 til at gemme data på.
Det gik jo fint nok i starten med at bruge NTFS disken, hvor der er god plads, men nu er der ændret noget, så jeg ikke længere kan gemme noget dér fra Ubuntu. Det er sådan set dét der er problemet, der ønskes fjernet.
Alternativet er at jeg skrumper derevet, der bruges af Windows og så genererer en FAT32 disk der kan bruges af begge OS.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Skrive til harddisk ???

Indlægaf AJenbo » 15. mar 2018, 10:16

Ok hvis det er for at du kan bruge disken både i Windows og Ubuntu giver det mening. Men disken er nok ikke blevet lukket korrekt så du skal scanne den for fejl i Windows. Vær også sikker på at Windows ikke sætter disken til at være i dvale tilstand.

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Skrive til harddisk ???

Indlægaf vovsen » 17. mar 2018, 17:53

"Ok hvis det er for at du kan bruge disken både i Windows og Ubuntu giver det mening. Men disken er nok ikke blevet lukket korrekt så du skal scanne den for fejl i Windows. Vær også sikker på at Windows ikke sætter disken til at være i dvale tilstand."

Det ku jeg nu ikke finde ud af i Windows. Flyttede de få data over i andet bibliotek og lavede partitionen om til FAT32. Nu kan jeg så bruge den igen. ;-D

Jeg har så fået øje på et andet problem. Jeg kan se en GMAIL-drevkonto i Filer, men jeg kan ikke tilgå dette drev = ikke monteret m.m. Der er tale om et netværksdrev, som jeg altså ikke kan få aDGANG TIL. Jeg har en Dropbox-konto, der vises fint under "Home" biblioteket. Dér kan jeg så trække og åbne filer uden problemer ved at bruge mulighederne i "Filer".

Når jeg logger ind på drevet via Firefox, har jeg fin adgang til drevet og filerne. Hvordan får jeg adgang via programmet "Filer". Jeg har åbnet adgangen i browseren til kontoen, men jeg ser ikke lige nogen mulighed for at logge ind ved at højreklikke på kontoen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Skrive til harddisk ???

Indlægaf AJenbo » 17. mar 2018, 18:01

Tjek dine indstilliger for online kontoer

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Skrive til harddisk ???

Indlægaf vovsen » 27. mar 2018, 15:04

Gmailkontoen er Åben i browseren der er åben på maskinen. Det betyder vel at 'systemet' kender kontoen.
Alligevel skrives "Kan ikke tilgå sted. Ugyldige akkreditiver for 'Gmailkontoen'. Det er noget 'skrammel' der er struktureret dér.

Samtidig er den tidligere åbning af Backup igen blevet spærret. Der er masser af plads og jeg har styr på skrive-rettighederne - kan bare ikke få udført en backup af programmet.
Nå nu turde systemet ikke at aflyse den manuelle backup. Ellers laver jeg en direkte kopi af ".thunderbird", som jeg kan kopiere til andre maskiner - så er POST ens.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Skrive til harddisk ???

Indlægaf AJenbo » 27. mar 2018, 20:28

vovsen skrev:Gmailkontoen er Åben i browseren der er åben på maskinen. Det betyder vel at 'systemet' kender kontoen.

Nej, det betyder at din browser kender kontoen. Systemet og browseren er meget isoleret. Det er det man kalder sikkerhed.

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Skrive til harddisk ???

Indlægaf vovsen » 30. mar 2018, 17:58

Hmmm Det viser sig nu at skrivning til harddisk og USB-sticks går galt fordi deres ejerskab er overtaget af ROOT og det er ikke nemt at komme af med.Det lykkedes mig at få 'drevet' root ud af bixen ved at bruge multibootusb programmet, men jeg er ikke helt sikker på hvad det er der foregår.
Change owner "chown" skulle kunne gøre en forskel, men jeg er ikke 'stiv i' hvordan det foregår.

Computeren er noget irriterende i øjeblikket (ACER Aspire 3 spritny) med en alt for følsom pegeplade og så har tasterne på det numeriske tastatur skiftet plads 123 er nu 789 og omvendt.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Skrive til harddisk ???

Indlægaf Kurt Christensen » 30. mar 2018, 18:11

vovsen skrev:Hmmm Det viser sig nu at skrivning til harddisk og USB-sticks går galt fordi deres ejerskab er overtaget af ROOT og det er ikke nemt at komme af med.Det lykkedes mig at få 'drevet' root ud af bixen ved at bruge multibootusb programmet, men jeg er ikke helt sikker på hvad det er der foregår.
Change owner "chown" skulle kunne gøre en forskel, men jeg er ikke 'stiv i' hvordan det foregår.

Computeren er noget irriterende i øjeblikket (ACER Aspire 3 spritny) med en alt for følsom pegeplade og så har tasterne på det numeriske tastatur skiftet plads 123 er nu 789 og omvendt.

Du kan gøre som jeg, installere på ny når jeg har rodet for meget. Man bliver hurtig godt til det :twisted:
Når lejligheden byder sig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Skrive til harddisk ???

Indlægaf lath » 30. mar 2018, 22:51

vovsen skrev:Hmmm Det viser sig nu at skrivning til harddisk og USB-sticks går galt fordi deres ejerskab er overtaget af ROOT og det er ikke nemt at komme af med.Det lykkedes mig at få 'drevet' root ud af bixen ved at bruge multibootusb programmet, men jeg er ikke helt sikker på hvad det er der foregår.
Change owner "chown" skulle kunne gøre en forskel, men jeg er ikke 'stiv i' hvordan det foregår.

Computeren er noget irriterende i øjeblikket (ACER Aspire 3 spritny) med en alt for følsom pegeplade og så har tasterne på det numeriske tastatur skiftet plads 123 er nu 789 og omvendt.


Du har en anden tråd hvor jeg har svaret:
viewtopic.php?f=4&t=22054#p155769

I øvrigt ...

I øvrigt så er det en god ide at bruge et andet filsystem end FAT32. Du kan i FAT32 ikke gemme filer større end (2 GB - 1 byte).

Jeg anbefaler at bruge ext4fs, og hvis du bekymrer dig om at filer - af sig selv - kan blive modificeret på grund af bitrot, også kendt som silent data loss, så brug et btrfs filsystem.

Et program til btrfs filsystemer kan lave et ext4fs filsystem om til et btrfs filsystem, og det kan også gå fra btrfs til ext4fs filsystem.

For at en ext4fs til btrfs (eller modsat) konvertering skal lykkedes, så skal der være så meget fri plads at der kan være en kopi af den største fil på filsystemet der skal konverteres.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Skrive til harddisk ???

Indlægaf AJenbo » 31. mar 2018, 01:18

Du kan justere hastighed på markørerne i systemet indstillinger

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Skrive til harddisk ???

Indlægaf vovsen » 9. apr 2018, 03:12

Det som AJenbo betegnede som 'sikkerhed' viste sig at være et spørgsmål om at indmelde gmailkonti under Google under Onlinekonti i "Indstillinger".
Det er lykkedes mig at få åbnet mine USB-sticks igen så der kan "iso-bootes" fra dem. Fandt et program der kunne skifte 'owner', hvilket Gparted og Diske ikke altid kan gennemføre (ja det var hvad jeg oplevede).
Det skal dog huskes, at jeg arbejder med UBUNTU 18.04 Alfa og Beta - Der kommer dagligt forbedringer, så systemet bliver mere og mere stabilt. En STOR forbedring i forhold til 17.10 der FRØS bare man kiggede på skærmen og flttede musen til et nyt område.
Det bliver spændende at se om 18.04 har fået fjernet alle mislyde ved release + det løse. Gætter på en ny installation medio Maj.
Tak til Kurt og specielt Lars vedr. format. Har str på hvor jeg opbevarer mine data, så jeg blot kan skifte OS efter behov.
Jenbo: Man kan da ikke justere på "følsomheden" på pegepladen - kun på cursor bevægelsens hastighed.
Det at systemet slår musen fra under skrivning er så som så - her virker det bare ikke.
Der er meget rod i systemparameter-kontrollen, men det bliver forhåbentlig bragt under kontrol i den færdige udgave.
Hvis der ellers er hul igennem til Cannical systemet, så skal jeg da love for at det er mangelfuldt med informationsmuligheder begge veje - ikke at det er et ukendt fænomen når gutterne har løsningerne på porblemerne allerede inden de har sat sig ind i de indgående parametre. (Kender til fænomenet fra Hjemmeværnets nye system (ret gammelt) => trælse oplevelser.)

Vedr. OS opdatering er det lidt tungt at forfatte et script der installerer programmerne automatisk. Det er ikke nemt at fange programmernes navne, så man kan script-installere dem.
Jeg har kigget lidt på dine scripts Lars, men de er ikke sådan lige til at iværksætte. ;-D

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Skrive til harddisk ???

Indlægaf vovsen » 9. apr 2018, 03:19

Det jeg egentlig har brug for er nok nogle kommandoer til at styre montering og dermed skrive og læse mulighed fra diskenheder. Det skal måske udføres via terminalen, men skal så gerne virke når den lukkes, eller man skifter ind i systemet hvor der arbejdes. Det bliver noget møstisk noget via terminalen som jeg ikke bryder mig om - kan sagtens starte terminalen op og udføre noget deri, men virker det også når terminalen lukkes igen ???
Nå det var blot et gylp i relation til den oprindelige overskrift. ;-)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Skrive til harddisk ???

Indlægaf lath » 14. apr 2018, 23:00

vovsen skrev:Det jeg egentlig har brug for er nok nogle kommandoer til at styre montering og dermed skrive og læse mulighed fra diskenheder.


Terminal programmet du skal bruge hedder udisksctl

Kør denne kommando (i Terminalen) for at læse mere om udisksctl:

Kode: Vælg alt

man udisksctl


Du skal trykke på q-tasten for at afslutte manual (man) læser programmet.

Bemærk: Når du bruger udsiksctl må du ikke sudo kommandoen, da det så vil være superbrugeren root der mounter/unmounter et filsystem

Hvis du ikke kan få lov til at bruge udisksctl som alm bruger (det skal du!), så skal du lige ind og melde dit brugernanvn til at alle grupper der har noget med lagermedier at gøre. Du håndterer Brugere og Grupper fra Kontrolpanelet, når du bruger en XFCE desktop(=Xubuntu).

vovsen skrev:Det skal måske udføres via terminalen, men skal så gerne virke når den lukkes, eller man skifter ind i systemet hvor der arbejdes. Det bliver noget møstisk noget via terminalen som jeg ikke bryder mig om - kan sagtens starte terminalen op og udføre noget deri, men virker det også når terminalen lukkes igen ???


Hvis du afslutter Terminalen og du har nogle terminal kommandoer kørende, så dør de programmer når du lukker Terminalen.

Hvis du vil undgå at programmer lukkes når du lukker terminalen, så skal du lukke terminalen ved at lave det der hedder en detach : Det gør du ved at bruge taste kombinationen: CTRL+D
Du kan ikke få "fat i" et detached program, som skriver til dig og / eller du skriver til

Det er en bedre ide at bruge tmux: https://en.wikipedia.org/wiki/Tmux fordi at man kan koble sig af og på en terminal session uden at lukke terminalen.

Kode: Vælg alt

sudo apt install tmux


En terminal session betyder: Fra du starter med at bruge en lige åbnet terminal til du slutter med at bruge den samme terminal (lukker terminalen)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster