installering af chrome og sikkerhed ved brug af ubuntu

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
jensemand
Indlæg: 62
Tilmeldt: 17. dec 2017, 21:08

Re: installering af chrome og sikkerhed ved brug af ubuntu

Indlægaf jensemand » 18. dec 2017, 23:40

AJenbo skrev:Det kan godt være din computer kan køre 64bit, den info du har givet end til videre siger kun at du har installeret en 32bit udgave af Ubuntu.

Hvad står der ud for Processor i Om Denne Computer?


Hej AJenbo

Tak for svar

der står dette:

' Pentium(R) Dual-Core CPU T4300 @ 2.10GHz × 2 '

mvh

jensemand
Indlæg: 62
Tilmeldt: 17. dec 2017, 21:08

Re: installering af chrome og sikkerhed ved brug af ubuntu

Indlægaf jensemand » 18. dec 2017, 23:46

Klaus Rasmussen skrev:
jensemand skrev:der står 32bit når jeg kigger under 'om denne computer'

så kan jeg desværre ikke få chrome, øvøv

Tøv en kende mester. Som jeg sagde, det kan være du har installeret et 32 bit OS på en 64 bit maskine!

Giv os lige resultatet af denne kommando:

Kode: Vælg alt

uname -a


hej Klaus

det står dette

' linux min-pc 4.10.0-42-generic #46-ubuntu smp mon dec 4 14:36:05 utc 2017 i686 i686 gnu/linux '

kan man ikke bruge ctrl+c og ctrl+v i terminal eller gør jeg noget forkert?

mvh

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: installering af chrome og sikkerhed ved brug af ubuntu

Indlægaf Klaus Rasmussen » 19. dec 2017, 00:07

jensemand skrev:' linux min-pc 4.10.0-42-generic #46-ubuntu smp mon dec 4 14:36:05 utc 2017 i686 i686 gnu/linux '

OK, det er en 64 bit maskine. :)

jensemand skrev:kan man ikke bruge ctrl+c og ctrl+v i terminal eller gør jeg noget forkert?

Jo, med den lille krølle at man skal bruge: Ctrl+Shift+c og Ctrl+Shift+v.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: installering af chrome og sikkerhed ved brug af ubuntu

Indlægaf AJenbo » 19. dec 2017, 00:07

Godt nyt, din computer kan godt køre 64bit Ubuntu, den dårlige nyhed er så at du har installeret 32bit udgaven og der for skal lave en ny installation for at kunne installere Chrome og andre 64bit programmer. 64bit udgaven køre lidt hurtigere men bruger også lidt mere ram, det er på rådet at have mindst 2GB ram for at køre 64bit.

Mht til at kopiere i terminalen så betyder ctrl+c "luk programmet" i en terminal, terminalen har eksisteret længere end klip og kopier så det er ikke lige noget der bliver lavet om på. Du kan enten kopiere ved at bruge højerklik med musken, eller ved at trykke ctrl+shift+c (ctrl+shift+v for indsæt), eller (som i alle andre programmer på Ubuntu) markere teksten og så trykke med muse-hjulet det hvor du vil indsætte teksten.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: installering af chrome og sikkerhed ved brug af ubuntu

Indlægaf AJenbo » 19. dec 2017, 00:08

Klaus Rasmussen skrev:
jensemand skrev:' linux min-pc 4.10.0-42-generic #46-ubuntu smp mon dec 4 14:36:05 utc 2017 i686 i686 gnu/linux '

OK, det er en 32 bit maskine, stort øv.

uname viser kun information om kernen, ikke maskinen, så det viser blot at det er en 32bit installation af Ubuntu, ikke at CPU kun kan køre 32bit.

jensemand
Indlæg: 62
Tilmeldt: 17. dec 2017, 21:08

Re: installering af chrome og sikkerhed ved brug af ubuntu

Indlægaf jensemand » 19. dec 2017, 00:15

Klaus Rasmussen skrev:
jensemand skrev:' linux min-pc 4.10.0-42-generic #46-ubuntu smp mon dec 4 14:36:05 utc 2017 i686 i686 gnu/linux '

OK, det er en 64 bit maskine. :)

jensemand skrev:kan man ikke bruge ctrl+c og ctrl+v i terminal eller gør jeg noget forkert?

Jo, med den lille krølle at man skal bruge: Ctrl+Shift+c og Ctrl+Shift+v.


hej Klaus

det lyder godt

tak for svar

mvh

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: installering af chrome og sikkerhed ved brug af ubuntu

Indlægaf Klaus Rasmussen » 19. dec 2017, 00:18

@ Anders: Skulle jeg hellere have bedt om resultatet af: lscpu eller: sudo lshw | grep cpu?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

jensemand
Indlæg: 62
Tilmeldt: 17. dec 2017, 21:08

Re: installering af chrome og sikkerhed ved brug af ubuntu

Indlægaf jensemand » 19. dec 2017, 00:29

AJenbo skrev:Godt nyt, din computer kan godt køre 64bit Ubuntu, den dårlige nyhed er så at du har installeret 32bit udgaven og der for skal lave en ny installation for at kunne installere Chrome og andre 64bit programmer. 64bit udgaven køre lidt hurtigere men bruger også lidt mere ram, det er på rådet at have mindst 2GB ram for at køre 64bit.

Mht til at kopiere i terminalen så betyder ctrl+c "luk programmet" i en terminal, terminalen har eksisteret længere end klip og kopier så det er ikke lige noget der bliver lavet om på. Du kan enten kopiere ved at bruge højerklik med musken, eller ved at trykke ctrl+shift+c (ctrl+shift+v for indsæt), eller (som i alle andre programmer på Ubuntu) markere teksten og så trykke med muse-hjulet det hvor du vil indsætte teksten.



hej AJenbo

tak for svar

ok det lyder godt

er der en nem måde jeg kan få 64bit udgaven på? eller kræver det noget ekstra viden eller hvorledes?

pft

mvh

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: installering af chrome og sikkerhed ved brug af ubuntu

Indlægaf Klaus Rasmussen » 19. dec 2017, 00:31

jensemand skrev:er der en nem måde jeg kan få 64bit udgaven på? eller kræver det noget ekstra viden eller hvorledes?

http://releases.ubuntu.com/16.04/ubuntu-16.04.3-desktop-amd64.iso

Bedst er at bruge programmet: Oprettelse af startdisk, til at overføre iso'en til en USB-stick.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

jensemand
Indlæg: 62
Tilmeldt: 17. dec 2017, 21:08

Re: installering af chrome og sikkerhed ved brug af ubuntu

Indlægaf jensemand » 19. dec 2017, 01:42

Klaus Rasmussen skrev:
jensemand skrev:er der en nem måde jeg kan få 64bit udgaven på? eller kræver det noget ekstra viden eller hvorledes?

http://releases.ubuntu.com/16.04/ubuntu-16.04.3-desktop-amd64.iso

Bedst er at bruge programmet: Oprettelse af startdisk, til at overføre iso'en til en USB-stick.


hej Klaus

tak for svar

ok, jeg troede jeg måske bare kunne opdatere min ubuntu direkte måske

jeg har nemlig fået ubuntu 17.10 nu

mvh

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: installering af chrome og sikkerhed ved brug af ubuntu

Indlægaf AJenbo » 19. dec 2017, 01:45

Processen er præcis den samme som da du lavede installationen første gang, blot skal du hente 64bit frem for 32bit udgaven. Det er desværre ikke muligt at skifte arkitektur uden at lave en ny installation.

Du kan hente 17.10 i 64bit her:
http://releases.ubuntu.com/17.10/ubuntu ... -amd64.iso

Lidt interessant hvordan du er endt med 32bit da 64bit er anbefalet for 16.04, og 32bit slet ikke laves for 17.04.

jensemand
Indlæg: 62
Tilmeldt: 17. dec 2017, 21:08

Re: installering af chrome og sikkerhed ved brug af ubuntu

Indlægaf jensemand » 19. dec 2017, 02:00

AJenbo skrev:Processen er præcis den samme som da du lavede installationen første gang, blot skal du hente 64bit frem for 32bit udgaven. Det er desværre ikke muligt at skifte arkitektur uden at lave en ny installation.

Du kan hente 17.10 i 64bit her:
http://releases.ubuntu.com/17.10/ubuntu ... -amd64.iso

Lidt interessant hvordan du er endt med 32bit da 64bit er anbefalet for 16.04, og 32bit slet ikke laves for 17.04.


hej AJenbo

tak for svar

måden jeg fik ubuntu på var ved at låne bog om ubuntu med installations cd fra mit lokale bibliotek

cdrommen hedder ubuntu 11.10 desktop edition for 32 bit system

det nok derfor måske vil jeg tro?

men jeg ved det ikke

efterfølgende er jeg bare blevet ved med at updatere min ubuntu for at få den nyeste udgave

mvh

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: installering af chrome og sikkerhed ved brug af ubuntu

Indlægaf AJenbo » 19. dec 2017, 02:13

Puha det lyder som noget af et arbejde. Det kunne være godt hvis det kunne lykkeds at få den bog erstattet med noget lidt mere tidsvarende. Der er efterhånden mange ting der er blevet meget lettere siden den blev udgivet :)

Nå men det du får brug for er en USB på mindst 1GB. Indsæt den i maskinen, hente iso filen åben programmet "Oprettelse af opstartsdisk" (som findes i Ubuntu som standard). Her vil du så få mulighed for at overføre ISO til USB'en så du kan starte computeren fra USB'en på samme måde som du gjorde det med cd'en.

Har du ikke en USB får du brug for en DVD (Ubuntu er vokset lidt siden 2011) og så kan du brænde ISO'en (som et image) til DVD'en via Brasero (som burde været installeret allerede).

jensemand
Indlæg: 62
Tilmeldt: 17. dec 2017, 21:08

Re: installering af chrome og sikkerhed ved brug af ubuntu

Indlægaf jensemand » 19. dec 2017, 14:05

AJenbo skrev:Puha det lyder som noget af et arbejde. Det kunne være godt hvis det kunne lykkeds at få den bog erstattet med noget lidt mere tidsvarende. Der er efterhånden mange ting der er blevet meget lettere siden den blev udgivet :)

Nå men det du får brug for er en USB på mindst 1GB. Indsæt den i maskinen, hente iso filen åben programmet "Oprettelse af opstartsdisk" (som findes i Ubuntu som standard). Her vil du så få mulighed for at overføre ISO til USB'en så du kan starte computeren fra USB'en på samme måde som du gjorde det med cd'en.

Har du ikke en USB får du brug for en DVD (Ubuntu er vokset lidt siden 2011) og så kan du brænde ISO'en (som et image) til DVD'en via Brasero (som burde været installeret allerede).


hej AJenbo

ja temmelig meget arbejde- men det hele værd må jeg sige, nu hvor det hele kører

der var lidt udfordringer ved at updatere fra ubuntu 12 til 14, blandt andet kom jeg ud for en sort skærm, hvor jeg kun kunne skrive kommander og intet andet- det hjalp at skrive 'sudu get update' var det vist.

du skriver noget mht usb- kan jeg bruge en gammel ipod, eller min iphone eller ekstern harddisk i stedet for?

jeg har desuden læst at der findes flere ubunter, bl.a. lubuntu som skulle være ekstra hurtig eller sådan? hvordan ved jeg om jeg har den ''bedste'' ubuntu?

jeg bruger som sagt mest at alt min pc til netsurfing. musik hører jeg nu osse blot via nettet via yousee musik, da jeg ikke kan have itunes meres (så vidt jeg kan forstå). jeg ser osse lidt foto, men jeg gemmer alt på ekstern harddisk (for at undgå det sker igen at min interne harddisk dør).

mvh

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: installering af chrome og sikkerhed ved brug af ubuntu

Indlægaf AJenbo » 19. dec 2017, 16:57

jensemand skrev:du skriver noget mht usb- kan jeg bruge en gammel ipod, eller min iphone eller ekstern harddisk i stedet for?

Du kan ikke bruge din ipod/iphone, de fungere ikke som en disk men noget særlig fil synkroniskering. Du kan godt bruge en usb-harddisk, dog skal du være opmærksom på at indholdet vil blive slettet og at du skal oprette en ny partition på disken (disken vil fremstå som en DVD ellers) når du er færdig med at installere.

jensemand skrev:jeg har desuden læst at der findes flere ubunter, bl.a. lubuntu som skulle være ekstra hurtig eller sådan? hvordan ved jeg om jeg har den ''bedste'' ubuntu?

Ubuntu er den generelle udgave som burde passe bedst til de fleste bruger. Lubuntu er beregnet til ældre maskiner og er der for lidt skrabet i hvilket programmer der er inkluderet hvilket også kan køre det lidt råt at bruge til tider.
Kubuntu, Xubuntu, Ubuntu Mate, Ubuntu Budgie er til folk der ikke bruder sig om standard brugerfladen i Ubuntu og beder kan lide en af dem i stedet.
Fælles for dem alle sammen er at de alle er baseret på det samme pakke system og man kan skifte fra den en til den anden ved at til/fravælge pakker efter installationen. Så ved at vælge en frem for en anden er man ikke udelukket fra noget fra en anden, men det kan være betydeligt lettere ikke at skulle konfiguere eller rydde op i systmet ved at vælge en der ligger tættest op af de man ønsker at køre med.
Edubuntu kommer med en masse lærings programmer, UbuntuStudio kommer med en masse medie software, Mythbuntu fungere som et SmartTV. Ubuntu Kylin er tilpasset det kinesike marked.

jensemand skrev:jeg bruger som sagt mest at alt min pc til netsurfing. musik hører jeg nu osse blot via nettet via yousee musik, da jeg ikke kan have itunes meres (så vidt jeg kan forstå). jeg ser osse lidt foto, men jeg gemmer alt på ekstern harddisk (for at undgå det sker igen at min interne harddisk dør).

Husk backup, den eksterne disk kan lige så vel som den interne gå hen og dø.
Hvis du har 2GB ram og et nogenlunde grafikkort (jeg vil sige skæring punktet ligger lige omkring 2006-9's lave ende (Intel), eller 2004-2006 for de lidt kraftigere kort (AMD/Nvidia)) tror jeg den normale Ubuntu er et godt valg for det du bruger din computer til.

jensemand skrev:jeg ikke kan have itunes meres (så vidt jeg kan forstå).

Apple laver rigtig nok ikke iTunes til Linux, men du kan bruge Spotify i stedet:
https://www.spotify.com/dk/download/linux/
(min forståelse er at iTunes i dag er en musik streaming tjeneste)

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster