Ubuntu 17.10 og CD Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
lianergoist
Indlæg: 100
Tilmeldt: 30. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Horsens

Ubuntu 17.10 og CD

Indlægaf lianergoist » 14. okt 2017, 12:00

Jeg har taget forskud på Ubuntu 17.10, og er faldet over et lille problem. Når jeg sætter en CD i drevet, så sker der ingenting. Jo, hardwaren virker, den spinner op og derefter ned, men systemet reagerer ikke på det. Jeg har også prøvet at tilslutte et eksternt drev, og her er det det samme.

Jeg har godt nok brugt Ubuntu i mere end 10 år, men jeg er ikke nogen ørn til at fejlfinde. Hvad kan problemet være? Der er ikke nogen hints i den nye log viewer.
Thomas Jensen, Horsens

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 17.10 og CD

Indlægaf AJenbo » 14. okt 2017, 13:02

Siden det stadig er en beta bør du indrapporterer problemet

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ubuntu 17.10 og CD

Indlægaf Klaus Rasmussen » 14. okt 2017, 16:20

Det er vel ikke en 32 bit maskine du har? Fra 17.10 er Ubuntu kun for 64 bit maskiner.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

lianergoist
Indlæg: 100
Tilmeldt: 30. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Horsens

Re: Ubuntu 17.10 og CD

Indlægaf lianergoist » 14. okt 2017, 17:07

AJenbo skrev:Siden det stadig er en beta bør du indrapporterer problemet


Det er måske lidt offtopic, men jeg synes altså det er noget op ad bakke at indrapportere problemer. Specielt som her, hvor jeg ikke aner hvad problemet er. Jeg har forsøgt mange gange, og jeg synes altid jeg møder utak og hån.

Jeg havde håbet problemet måske var kendt, eller at løsningen var mere eller mindre oplagt. Alternativt, måske kunne nogen her hjælpe med at finde frem til hvad problemet er.
Thomas Jensen, Horsens

lianergoist
Indlæg: 100
Tilmeldt: 30. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Horsens

Re: Ubuntu 17.10 og CD

Indlægaf lianergoist » 14. okt 2017, 17:10

Klaus Rasmussen skrev:Det er vel ikke en 32 bit maskine du har? Fra 17.10 er Ubuntu kun for 64 bit maskiner.


Nej, det er en Lenovo Z710 med i5 CPU. Iøvrigt, man får slet ikke lov til at installere en 64 bit Ubuntu på en 32 bit maskine.
Thomas Jensen, Horsens

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 17.10 og CD

Indlægaf AJenbo » 14. okt 2017, 18:51

Ok, jeg tror vi hade forstået det som at du ikke kunne få installationen til at virke fra dvd'en.

Er det alle cd'er der er problemer med kan du teste at drevet virker på anden vis.

lianergoist
Indlæg: 100
Tilmeldt: 30. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Horsens

Re: Ubuntu 17.10 og CD

Indlægaf lianergoist » 14. okt 2017, 23:00

AJenbo skrev:Ok, jeg tror vi hade forstået det som at du ikke kunne få installationen til at virke fra dvd'en.


Ah, okay. Jeg kan godt se jeg formulerede mig lidt upræcist der... :?

Er det alle cd'er der er problemer med kan du teste at drevet virker på anden vis.


Som nævnt gælder det både det indbyggede dvd-drev og et eksternt dvd-drev, og jeg har prøvet med flere CD'er. Selve drevet fungerer, det reagerer normalt på at der sættes en CD i, og alt lyder som det skal. lshw giver også alle de oplysninger om drevet man kan forvente. Problemet er at Ubuntu 17.10 ikke reagerer. Normalt vil der jo komme med en boks hvor jeg kan vælge hvad der skal ske (starte Rhytmbox, m.m.) men der sker intet. Det er iøvrigt ikke mere end 2 uger siden jeg rippede nogle CD'er under Ubuntu 17.04 på den maskine.

Jeg erindrer svagt, at jeg engang havde et lignende problem med et eksternt diskettedrev som Ubuntu ikke reagerede korrekt på. Dengang kunne jeg vist via lsusb finde ud af hvad drevet hed og tilføje det manuelt i en eller anden fil... Men det har jeg glemt alt om nu. Jeg ved heller ikke om det er det samme der er problemet her...
Thomas Jensen, Horsens

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 17.10 og CD

Indlægaf AJenbo » 15. okt 2017, 14:57

Det er ikke at se i filhåndtering?

Er det måde musik og data cd'er der er et problem?

Hvad har du i /dev når der sider en disk i drevet?

lianergoist
Indlæg: 100
Tilmeldt: 30. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Horsens

Re: Ubuntu 17.10 og CD  Emnet er løst

Indlægaf lianergoist » 16. okt 2017, 14:58

Nå, nu har problemet løst sig selv. Der var kommet en update af et større antal pakker her til formiddag, og efter genstart af computeren bliver CD'er nu fundet.

Jeg prøvede lige for sjov at boote op på den usb-nøgle jeg brugte til at installere Ubuntu 17.10, og her blev CD'er ikke fundet. Jeg prøvede for eksperimentets skyld at opdatere kernen (linux-generic) for at se om det var her løsningen lå, men det hjalp ikke. Jeg gad ikke begynde at opdatere alle filerne på usb-nøglen, det var over 400, men altså, et eller andet sted i dagens opdatering af pakker lå løsningen.
Thomas Jensen, Horsens

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster