Triple boot og fælles dokument-partition Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Triple boot og fælles dokument-partition

Indlægaf Jacob Bahn » 2. nov 2015, 07:04

Jeg er ved at lave en triple-boot (Ubuntu, Mint og Fedora). Det er (vist) ikke et problem - jeg har fedora og mint kørende nu.

Men jeg vil gerne have dem til at gemme dokumenter det samme sted. Jeg har oprettet en selvstændig partition til det formål og det ser ud til at virke. Fx. deler firefox og thunderbird nu profil på den fælles partition.

Et problem er dog, at mens filstien i Ubuntu og Mint hedder /media/jb/fileshare hedder den i fedora /rud/media/jb/fileshare

Mon man i Fedora bare kan oprette en /media/jb og så mounte fileshare partitionen der?
Mvh Jacob

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Triple boot og fælles dokument-partition

Indlægaf lath » 2. nov 2015, 18:08

Jacob Bahn skrev:Jeg er ved at lave en triple-boot (Ubuntu, Mint og Fedora). Det er (vist) ikke et problem - jeg har fedora og mint kørende nu.

Men jeg vil gerne have dem til at gemme dokumenter det samme sted. Jeg har oprettet en selvstændig partition til det formål og det ser ud til at virke. Fx. deler firefox og thunderbird nu profil på den fælles partition.

Et problem er dog, at mens filstien i Ubuntu og Mint hedder /media/jb/fileshare hedder den i fedora /rud/media/jb/fileshare

Mon man i Fedora bare kan oprette en /media/jb og så mounte fileshare partitionen der?

Du skal sørge at brugere i de 3 systemer gemmer en fil, der har en ens gruppe ID ( GID).
Dertil skal hver bruger på de 3 systemer være medlem af den gruppe, GID, så burde du ikke få de helt store problemer med at gemme, ændre, og læse filer, og mapper.

Jeg ville sørge for at mappen var en undermappe til /home - du kan mounte en partition på en tom mappe i det filsystem, såfremt at mount af det filsystem sker efter at /home er mounted.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Triple boot og fælles dokument-partition

Indlægaf Jacob Bahn » 2. nov 2015, 21:05

Tak.

Det er lidt mærkeligt, for det var lige som om Linux Mint selv fandt partitionen - og vidste, at jeg havde kaldt den 'fileshare', mens det ikke var ligetil i fedora. Jeg har ikke installeret Ubuntu endnu, men jeg vil tro, at det er let.

Tak for dine tip. Jeg er opmærksom på det med UID og GID og det ser ud til at virke fint. Jeg vil følge dit råd mht. monteringspunkt.

Kan en partition godt være monteret flere steder i samme OS?
Mvh Jacob

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Triple boot og fælles dokument-partition

Indlægaf lath » 3. nov 2015, 20:37

Jacob Bahn skrev:Kan en partition godt være monteret flere steder i samme OS?

I kun et OS af af gangen: Jo.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Triple boot og fælles dokument-partition

Indlægaf Jacob Bahn » 3. nov 2015, 21:34

Jeg bygger det op et skridt ad gange. Nu virker det nogenlunde i MInt

Men jeg er løbet ind i et 'problem' jeg ikke havde forudset. Når jeg flytter filer med træk og slip mellem en mappe på OS-partitionen og min fileshare-partition, bliver filerne ikke flyttet men kopieret. Mon der er en måde at ændre det?
Mvh Jacob

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Triple boot og fælles dokument-partition

Indlægaf Klaus Rasmussen » 3. nov 2015, 21:37

Højre-klik - klip - indsæt.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Triple boot og fælles dokument-partition

Indlægaf Jacob Bahn » 3. nov 2015, 21:40

Tak. Jeg er med på den løsning, og det går også nok. Jeg kom bare til at tænke på, om man kan få OS'et til at flytte filer ved træk og slip mellem partitioner, eller er det helt udelukket?
Mvh Jacob

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Triple boot og fælles dokument-partition

Indlægaf lath » 3. nov 2015, 21:47

Jacob Bahn skrev:Jeg bygger det op et skridt ad gange. Nu virker det nogenlunde i MInt

Men jeg er løbet ind i et 'problem' jeg ikke havde forudset. Når jeg flytter filer med træk og slip mellem en mappe på OS-partitionen og min fileshare-partition, bliver filerne ikke flyttet men kopieret. Mon der er en måde at ændre det?


Du kan kun flytte filer indenfor det samme filsystem, f.eks. en /home partiton der bruger ext4fs filsystemet.

Krydser du filsystemer (incl hvis de er af samme type, feks ext4fs), så bruges der først en kopiering til den andet filsystem, efterfulgt af slet på det første filsystem, når du vil flytte filer imellem filsystemer.
Resultatet af de 2 handlinger er en flytning.

Et anden ting du kunne gøre i stedet for er at lave et filsystem med en lille sektor størrelse for at undgå for stor intern fragmentering.
Dernæst opretter du symbolske links til det andet filsystem. Et symbolsk link indeholder filnavnet på den fil der i stedet skal bruges.
De oprettes med ln -s kommandoen. Du kan også linke til en mappe i stedet med ln -sT kommandoen.

En tredie ting er hardlinks, som laves med ln kommandoen(uden -s argumentet), og som kun virker indenfor det samme filsystem.
Hardinker du til en mappe så peger de 2 hardlinks i filsystemet til den samme inode inde i filsystemet - altså den samme fil eller mappe. Den inodes tæller er 2 hvis du har 2 hardlinks til den - altså 2 navne i filsystemet - hver med sin forskellige sti og også filnavn hvis det er en fil.
Et hardlink fungerer nøjagtig som en normal mappe eller fil, dog med den her forskel: sletter du den det ene sted, så tællers den inode tæller ned med 1, og så længe tælleren ikke når 0 (nul), så slettes filen ikke, da den jo er tilgængelig via det andet sted i filsystemet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Triple boot og fælles dokument-partition

Indlægaf AJenbo » 3. nov 2015, 22:28

Du kan holde shift ned mens du trækker filen.


lath skrev:Et anden ting du kunne gøre i stedet for er at ... opretter du symbolske links til det andet filsystem.

det er nok ikke særlig brugbart nå filen så kun er tilgængelig under et af de 3 systemer.

lath skrev:En tredie ting er hardlinks, ... som kun virker indenfor det samme filsystem.
... så ikke en mulig løsning.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Triple boot og fælles dokument-partition

Indlægaf Jacob Bahn » 4. nov 2015, 14:51

AJenbo skrev:Du kan holde shift ned mens du trækker filen.


lath skrev:Et anden ting du kunne gøre i stedet for er at ... opretter du symbolske links til det andet filsystem.

det er nok ikke særlig brugbart nå filen så kun er tilgængelig under et af de 3 systemer.

lath skrev:En tredie ting er hardlinks, ... som kun virker indenfor det samme filsystem.
... så ikke en mulig løsning.


Men tak for lektionen alligevel.
Mvh Jacob

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Triple boot og fælles dokument-partition

Indlægaf Jacob Bahn » 4. nov 2015, 17:31

Jeg har ændret i user-dirs.dirs, så default dokumentmappe, downloadmappe osv er dem, der ligger på min fileshare-partition. Jeg fandt ud af, at man ikke skal lave samme trick med skrivebordet, da det er forskelligt, hvad man har på skrivebordet - især på tværs af distributioner som Ubuntu og Fedora.

Når jeg åbner filmanageren får jeg nu dette vindue:
Hjem_002.png
Hjem_002.png (43.26 KiB) Vist 398 gange


Som det ses, har jeg (i den tro at det var smart) under 'denne computer' fjernet links til 'dokumenter, billeder, video mapperne osv. Jeg har også fjernet selve mapperne fra /home/jb

Kan det lade sig gøre, at få links til de tilsvarende mapper på min fileshare-partition til at stå der, eller kan jeg kun få dem til at stå under 'bogmærker'?

Hvis de kun kan være under 'bogmærker', kan jeg så få 'bogmærker' til at stå øverst, altså over 'denne computer'?
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Triple boot og fælles dokument-partition

Indlægaf AJenbo » 4. nov 2015, 18:18

Vil du gerne have mapperne fra din delete parition til at optræde i /home/jb?

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Triple boot og fælles dokument-partition

Indlægaf Jacob Bahn » 4. nov 2015, 20:23

Hmm, det ved jeg ikke. Er det praktisk?

Min umiddelbare tanke var 'bare' at få nogle bestemte mapper listet under hhv 'Hjem' og 'Skrivebord'
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Triple boot og fælles dokument-partition

Indlægaf AJenbo » 4. nov 2015, 21:11

Du gør det ikke særlig tydeligt hvad det er du ønsker, men jeg tror svaret er symlinks, som lath har beskrevet hvordan man laver og fungere. Men du kan også lave dem ved at trække en fil/mappe mens du holder ctrl+shift.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Triple boot og fælles dokument-partition

Indlægaf Jacob Bahn » 5. nov 2015, 13:55

Nej, men jeg ved det nok heller ikke helt tydeligt selv. Jeg kunne godt tænke mig, at når jeg åbner min filemanager (i eksemplet her er det Nemo), så er udvalgte mapper fra den særskilte fileshare-partition listet op under Hjem og Skrivebord. Det kunne fx se sådan her ud:

Hjem (linker til min hjemmemappe /home/jb)
Skrivebord (linker til mit skrivebord /home/jb/Skrivebord)
Dokumenter (linker til mine dokumenter på /home/jb/fileshare/Dokumenter)
Billeder (linker til min billedmappe på /home/jb/fileshare/Billeder)

Jeg har endnu ikke forsøgt mig med symlinks, men som jeg forstår det, kan det skabe et fast link mellem fx to mapper. Det får dem vel ikke automatisk ind på den liste?
Mvh Jacob

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster