Sikkerhedsbrist ved login

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Sikkerhedsbrist ved login

Indlægaf Jacob Bahn » 24. sep 2015, 20:53

Jeg skriver ind imellem på japansk og har installeret Anthy. Hvis jeg glemmer at skifte til dansk input inden computeren går i dvale eller jeg lukker ned, skal jeg logge ind via japansk input. Problemet ved det er, at det japanske input fungerer som følger:

Meget simpelt forklaret er japansk bygget op af, hvad vi ville kalde stavelser. For at få tegnet for en given stavelse, må jeg stave til det med (latinske) bogstaver. Vil jeg skrive stavelsen, der udtales 'ka' må jeg stave til den med et 'k' og et 'a'. Så længe jeg kun har tastet 'k' står det på skærmen som et 'k'. I det øjeblik jeg taster 'a', kommer tegnet for 'ka' frem. På den måde vil mange tegn i et ord være synlige for en 'nabo'.

Oven i det, bruger man ikke store og små bogstaver på japansk. Hvis man taster et stort bogstav opfatter computeren det som et udenlandsk ord, der skal skrives med (latinske) bogstaver. Dvs. at hvis jeg haren adgangskode, der indeholder et stort bogstav, vil alle tegn efter det blive vist som bogstaver.

Er der nogen, der kender til eller kan udtænke en løsning, der sikrer, at computeren altid starter op efter dvale/hvile/nedlukning med dansk tastatur?
Mvh Jacob

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Sikkerhedsbrist ved login

Indlægaf Jacob Bahn » 24. sep 2015, 21:39

Der var godt nok et eller andet, der rumsterede inde i knolden: Jeg har skrevet om problemet før (og for ikke så længe siden endda): https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=20091

men der er ikke kommet et eneste svar, så det gør der nok heller ikke denne gang. Jeg indrømmer, at der nok ikke er så mange, der står med det problem!
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sikkerhedsbrist ved login

Indlægaf AJenbo » 25. sep 2015, 00:48

Har du ikke mulighed for at vælge input metode oppe i højre hjørne ved logind?

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Sikkerhedsbrist ved login

Indlægaf Jacob Bahn » 28. sep 2015, 21:20

Nej
Mvh Jacob

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Sikkerhedsbrist ved login

Indlægaf Klaus Rasmussen » 28. sep 2015, 22:06

Hvilken Ubuntu kører du? Selv kører jeg 14.04, og der kan man.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Sikkerhedsbrist ved login

Indlægaf Jacob Bahn » 29. sep 2015, 05:53

Hmm, det har jeg faktisk nu! Jeg havde for to-tre dage siden en underlig oplevelse:

Jeg fandt efterfølgende ud af, at det kun gjaldt når computeren var docket. Mit loginbillede var helt anderledes, og jeg kunne ikke komme til at skrive min adgangskode. Boksen var der, men jeg kunne intet taste. Til gengæld var der en menu med mulighed for at vælge, om jeg ville lukke ned, genstarte eller gå i dvale (som jeg husker det). Men lige meget hvad jeg valgte, frøs den der. Da jeg tog den ud af docken ændrede det sig. Efterfølgende har jeg haft en menubjælke øverst - den har jeg ikke brugt før nu, og der er rigtig nok mulighed for at vælge blal sprog.

I øvrigt bruger jeg ubuntu 15.05 mate
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sikkerhedsbrist ved login

Indlægaf AJenbo » 29. sep 2015, 14:32

Er det ikke 15.04?

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Sikkerhedsbrist ved login

Indlægaf Jacob Bahn » 3. okt 2015, 10:15

Jo selvfølgelig. Undskyld
Mvh Jacob

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Sikkerhedsbrist ved login

Indlægaf Jacob Bahn » 4. okt 2015, 10:56

Det er ikke mærkeligt, hvis I tænker, at den er gal med mig: Først kan jeg ikke skifte sprog, så kan jeg. Men den er god nok: den er dårlig. Det forholder sig nogenlunde sådan her:

Hvis jeg tænder maskinen (fra slukket tilstand) åbner et login vindue op. Efter ca et sekund blinker skærmen. Før blinket står cursoren og blinker i login-feltet, efter blinket gør den ikke. Ikonet for valg af sprog er til stede, men jeg kan ikke vælge andet end dansk. Det vil også sige, at under opstart fra slukket, løber jeg ikke ind i det omtalte problem med japansk.

Når jeg vækker maskinen fra dvale/hvile (powerknappen lyser) har jeg derimod ikke mulighed for at vælge input-sprog. Der er ingen menu-bar eller noget andet end login-vinduet.

Hvis jeg klikker 'skift bruger' kommer jeg til samme skærmbillede som ved opstart fra slukket tilstand, men når jeg logger ind, går skærmen i sort. Alt efter forhold som jeg ikke har gennemskuet endnu kan jeg nogle gange ane et loginvindue 'bag' den sorte skærm. Herfra kan jeg ikke få computeren til at vågne. Enten slukker maskinen, eller den går i dvale (powerknappen blinker), og den eneste måde at få liv i den igen er at slukke maskinen ved at holde powerknappen nede og tænde igen.
Mvh Jacob

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Sikkerhedsbrist ved login

Indlægaf Jacob Bahn » 5. okt 2015, 03:07

Interessant nok ser det ud til, at blinket under opstart er løst ved at løse dette problem med langsomhed og frysning: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=20354&p=144590#p144590
Mvh Jacob

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Sikkerhedsbrist ved login

Indlægaf Jacob Bahn » 5. okt 2015, 03:19

Ovennævnte tråd har også løst problemet med, at computeren gik i sort efter dvale/hvile.

Det har dermed også delvist løst det primære problem: at jeg ikke kunne fravælge japansk som inputsprog. Jeg kan stadig ikke skifte input-sprog ved loginskærm efter dvale/hvile, men jeg kan problemfrit vælge 'skift bruger', hvorved jeg kommer til hoved-login-meuen. Den er fastlåst til dansk, og så kan jeg logge ind.

Det kræver dog stadig, at jeg ved login efter dvale/hvile er opmærksom på, om mit inputsprog er sat til japansk eller ej. Hvis jeg begynder at taste, vil tegnene kunne læses indtil jeg taster et stort bogstav. Det er nærliggende at udelade store bogstaver i kodeordet, men det må nok stadig betegnes som en sikkerheds- og funktionsfejl.
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sikkerhedsbrist ved login

Indlægaf AJenbo » 5. okt 2015, 08:34

Det fungerer på samme måde på mange mobil telefoner

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster