Update fejl, mangler space på /boot

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
gtr

Update fejl, mangler space på /boot

Indlægaf gtr » 17. jul 2014, 18:48

Ubuntu 14.04 64bit
software updater

Fejl: Når updates skal installeres, kan det ikke lade sig gøre. Følgende fejlmelding fremkommer ”The upgrade needs a total of 80 M free space on disk '/boot'. Please free at least an additional 14 M of disk space on '/boot'.

Info.
Jeg har ikke set denne fejlmelding på hdd'er før. På 16gb usb stick har jeg set fejlen på ubuntu 12.04 og 14.04, men vist ikke på 10.04. På usb stick'en har jeg brugt følgende metode mod fejlen: Finde kernelversionen. Starte 'synaptic package manageren'. Søge på kernelversionens første 3 talgrupper. Derefter 'complete removal' af enhver linux header, som ikke er den nyeste. Derefter 'update-grub2'. På den måde har jeg kunne update igen.
Det vil ikke virke nu på en stor hdd med ubuntu 14.04 64bit. Fejlmeldingen siger at mere skal slettes.

Indtil nu har jeg slettet mindst muligt, fordi jeg ikke ved, hvad jeg kan slette. Dvs har jeg kun slettet pakker, der starter med 'linux-headers'.

Hvad skal jeg slette mere? Der er en række pakker, der starter med 'linux-image' og 'linux-image-extra'. Begge pakkeformater ender med 'generic'.

Det må være en fejl, at man manuelt skal slette pakkerne.

Tak.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Update fejl, mangler space på /boot

Indlægaf Claus Henriksen » 17. jul 2014, 19:12

Ved hjælp af terminal-kommandoen 'uname -a' kan du finde ud af hvilket kernenummer du kører. Resten af kernerne (linux-image-) kan du fjerne vha. synaptic eller lignende. Så bliver der frigjort plads på boot, ville jeg mene.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Update fejl, mangler space på /boot

Indlægaf Jimmyfj » 17. jul 2014, 19:42

Den fejl du beskriver minder i mistænkelig grad om en fejl-meddelelse jeg fik på en 14.04 LTS installation med LVM over disken. LVM= Logical Volume Management. Er det tilfældet har du to muligheder: Gen-installer dit system uden brug af LVM, eller installerer LVM-Tools

Brugen af LVM samt LVM-Tools er beskrevet her:

http://www.howtogeek.com/howto/40702/how-to-manage-and-use-lvm-logical-volume-management-in-ubuntu/

Jeg kører selv med LVM på samtlige mine maskiner, lige som min /home mappe er krypteret (gøres under install), og lader man installeren selv sætte størelsen på div. Volumes og LADER VÆRE MED at røre ved partitions-formater ( EXT2/EXT3/EXT4) fungerer LVM rigtig godt.

Bruger du LVM skal du bruge LVM-Tools til at reducere størrelsen på din /home og tildele den frie plads til din /boot.

Da jeg fik fejlen sendt i hovedet havde jeg bedt systemet om at formatere /boot til EXT4, det skal man IKKE gøre.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

utopia
Indlæg: 174
Tilmeldt: 25. jan 2008, 13:14
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Update fejl, mangler space på /boot

Indlægaf utopia » 17. jul 2014, 20:16

Open a terminal (CTRL+ALT+T) and chek the current kernel version:

Kode: Vælg alt

uname -r


DO NOT REMOVE THIS KERNEL!

Copy and paste below command and hit run to check list of installed Kernels on your system:

Kode: Vælg alt

dpkg --list | grep linux-image


Find out the kernels you want to remove, and run below command to accomplish it: Change x.x.x.x to the kernel version

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge linux-image-x.x.x.x-generic


Tip herfra, virkede for mig da jeg fik samme fejl meddelse
http://askubuntu.com/questions/473217/i-cant-delete-old-kernel-ubuntu-14-04

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Update fejl, mangler space på /boot

Indlægaf AJenbo » 17. jul 2014, 21:17

Hvis du har oprettet et separat /boot har du også meldt dig selv til at ved vedligeholde det. De gamle gerne afinstalleres ikke, det gøres på den måde for at du kan vende tilbage til en ældre hvis der er problemet med en nyre. Du kan afinstallere alle de linux- der har versions nummer i pakke navnet (undtagen den du bruger self), image-extra er helt klart den største.

Der er ingen grund til at køre update-grub2 den bliver automatisk kørt når der tilføjes eller fjernes en kerne eller andre pakker der påvirker opstarten, header på virker desuden ikke opstarten.

Du kan ofte afinstallere en del pakker ved at køre sudo apt-get autoremove.

Der findes desuden også værktøjer som bleachbit der kan bruges til at ryde op på systeme, og der er denne tråd på forummet:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=18939

gtr

Re: Update fejl, mangler space på /boot

Indlægaf gtr » 19. jul 2014, 09:33

Tak for svar.

Da jeg installerede ubuntu, valgte jeg ikke noget omkring /boot eller partitioner. Jeg brugte den almindelige menu.
Det ville være smart, hvis ubuntu alene gemmer de 2 forrige versioner.

Man kan altså slette
linux-headers, linux-image og linux-image-extra pakker, undtagen den seneste, eller evt de 2 seneste versioner.

Det har jeg gjort, og ubuntu kan update igen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Update fejl, mangler space på /boot

Indlægaf AJenbo » 19. jul 2014, 12:35

Ok så må du jo generelt være løbet tør for plads så det ville nok hjælp at rydde op i det hele taget

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster