Ingen programmer på skrivebord Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Ingen programmer på skrivebord

Indlægaf vovsen » 29. nov 2013, 14:58

Har allerede (efter logfilen) aktiveret Nvidia-driver. Dét gav ingen ændring.

Tak for info Kurt ! Skal huske det næste gang - hvis hukommelsen strækker så langt :)


Så er der vel ikke andet for, end at prøve med en helt ny installation, for at se om dét hjælper noget bedre, eller ???

Hvordan får jeg fat i systemloggen ?

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ingen programmer på skrivebord

Indlægaf Jimmyfj » 30. nov 2013, 07:12

En af de nemmeste måder at få dine ikoner ud på skrivebordet er ved at tweake Ubuntu med f.eks. Ubuntu-tweak.

Her kan du også godt bruge GNOMEs tweaker:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install gnome-tweak-tool


Under GNOME-Tweak'eren skal du finde punktet "Skrivebord". Her kan du sætte filhåndteringen til at styre skrivebordet, hvilket vil give dig tre - fire mapper til at starte med. Ud over det, vil du igen kunne oprette genveje på skrivebordet, ganske som du plejer.

Omkring problemerne med bruger-konti. Her er nummer ét at du installerer GNOME-system-værktøjer på systemet:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install gnome-system-tools


Dette giver dig ikonet "Brugere og Grupper" under dine systemindstillinger.

Brugere og grupper skal låses op med root-adgangskoden som det allerførste, øverst i højre hjørne. Herefter har du den vante funktionalitet ved arbejdet med brugere og grupper.

[keep it simpel]
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen programmer på skrivebord

Indlægaf AJenbo » 30. nov 2013, 09:09

Jimmyfj skrev:En af de nemmeste måder at få dine ikoner ud på skrivebordet er ved at tweake Ubuntu med f.eks. Ubuntu-tweak.

Her kan du også godt bruge GNOMEs tweaker:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install gnome-tweak-tool


Under GNOME-Tweak'eren skal du finde punktet "Skrivebord". Her kan du sætte filhåndteringen til at styre skrivebordet, hvilket vil give dig tre - fire mapper til at starte med. Ud over det, vil du igen kunne oprette genveje på skrivebordet, ganske som du plejer.

Det er jo så kun relevant hvis man køre Ubuntu med Gnome Shell frem for standart udgaven.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ingen programmer på skrivebord

Indlægaf Jimmyfj » 30. nov 2013, 09:19

Ikke helt, Anders. Jeg har selv brugt gnome-tweak-tool på Unity DE'et med stor succes.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen programmer på skrivebord

Indlægaf AJenbo » 30. nov 2013, 09:49

Ja, gnome tweak kan godt bruges i kombination med Unity, men de ting du nævner er standart med Unity, og det ville være mere relevant med Unity tweak.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ingen programmer på skrivebord

Indlægaf Jimmyfj » 30. nov 2013, 14:22

Som GNOME-mand er jeg ikke vildt inde i Unity DE. Vidste faktisk ikke, at unity-tweak findes, sorry - My Bad :D
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Ingen programmer på skrivebord

Indlægaf vovsen » 30. nov 2013, 20:12

Har prøvet forslagene, men intet ændrer sig.
Til sidst, efter forskellige AK-tiviteter, så kunne ikke engang systemindstillinger startes, hvilket gjorde, at jeg startede helt forfra med installationen. Det har dog intet ændret ved at jeg ikke kan trække programstartikoner ud på skrivebord eller andre steder.

Jeg kan lige nå at se noget med "giving up" i startprocessen. Det er måske noget hardware, der ikke lige passer med driverne eller sådan noget.
Den der "syslog", kan den måske give et hint.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen programmer på skrivebord

Indlægaf AJenbo » 30. nov 2013, 21:25

Brug programmet Logfilfremviser

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ingen programmer på skrivebord

Indlægaf zob » 1. dec 2013, 03:38

Jeg var heldig også at have den fejl. Det gælder udelukkende fra Dash til Desktop. Man kan sagtens drag-droppe andre steder fra. F.eks. filer fra dokumenter til Desktop, virker fint.
Fejlen er beskrevet og rapporteret her: https://bugs.launchpad.net/unity/+bug/1241972

Hvis man gerne vil have shortcurts på skrivebordet kan man selvfølgelig bare snyde ved at finde den shortcut man ønsker i mappen /usr/share/applications og kopiere den til skrivebordet. Vælg ctrl+c i /usr/share/applications og ctrl+v på skrivebordet, så slipper jeg for en lang forklaring om hvordan du skal drag-droppe og hvorfor (men det handler om rettigheder og at holde ALT ned medens man trækker).

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Ingen programmer på skrivebord

Indlægaf vovsen » 1. dec 2013, 14:51

:) Så er det da heldigvis ikke kun mig der er 'uheldig'.
F.eks. dør "Systemindstillinger" hvis jeg aktiverer "Brugerkonti".
@Zob : Kopieringstricket virker fint i flere sammenhænge, men er desværre ikke brugbart til det hele.
Det var lækkert at få at vide hvor man finder 'programmerne'.
Jeg kan nu heller ikke altid trække ikonerne ('programstarteren') til andre mapper. Får hele tiden kopieringsfejlen frem.

/usr/share/applications : Så er det langt nemmere at 'finde' dem man skal have fat i. Det er lidt træls at 'Søgefunktionen' (Venstre top) forsvinder, så man hele tiden skal starte forfra samt huske hvor man var kommet til. :)

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ingen programmer på skrivebord  Emnet er løst

Indlægaf zob » 1. dec 2013, 16:19

Jeg tror ikke helt jeg forstår det sidste:
/usr/share/applications : Så er det langt nemmere at 'finde' dem man skal have fat i. Det er lidt træls at 'Søgefunktionen' (Venstre top) forsvinder, så man hele tiden skal starte forfra samt huske hvor man var kommet til. :)


Måske mener du søgefunktionen til at søge i Dash? Den kommer frem når du taster "windows-tast". Så kan du starte Gedit ved at skrive "ge"+enter eller firefox ved at skrive "fir"+enter. I min optik er det meget lettere en at suse rundt i menuer med musen, eller at finde et shortcut på skrivebordet som sandsynligvis er dækket af et andet program som man først skal have væk. Men jeg er godt klar over at nogen synes det er en vanvittig måde at arbejde på, så det er nok smag og behag.

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Ingen programmer på skrivebord

Indlægaf vovsen » 1. dec 2013, 23:42

Helt enig i dine betragtninger, men der er mange programmer jeg ikke lige kan huske hvad hedder på 'Linuxsk', hvorfor jeg gerne vil have dem liggende i nogle gruperede mapper, som jeg åbner og så kun har de relevante programmer klar. ;-D
For at kunne lægge dem dér skal jeg i princippet have dem ud på skrivebordet (eller hente dem fra /usr/share/applications.
(Dét kan jeg bare ikke endnu med den øjeblikkelige fejl i 13.10)
Jeg har måske omkring 150 programmer og funktioner til rådighed, som jeg 'bare lige' skal igennem.
Det er bekvemt med en lynbeskrivelse af programmet, så man har overblik over funktionerne. Nogle programmer har en bedre funktion til specialopgaver end andre.
Med XFBURN kan jeg f.eks. slette en RW-skive med et klik, hvor jeg ikke lige ved om det bliver gjort med andre programmer.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen programmer på skrivebord

Indlægaf AJenbo » 4. apr 2014, 04:42

zob skrev:Fejlen er beskrevet og rapporteret her: https://bugs.launchpad.net/unity/+bug/1241972

Jeg har anmodet om at fjlen bliver set som et papir cut, det kan ofte hjælpe på at det bliver løst hurtigt, hvis ikke det er for teknisk eller løsningen for sværd.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster