NemId virker ikke efter opdatering af oracle java Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

NemId virker ikke efter opdatering af oracle java

Indlægaf swotie » 18. okt 2013, 07:24

Hejsa,

Jeg var så ubetænksom at komme til at opdatere oracle java 7 .... vidste jo godt at NemId har problemer med den nye version af java.

Er det muligt at komme tilbage til den tidligere version ? ... nuværende version er (build 1.7.0_45-b18)
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: NemId virker ikke efter opdatering af oracle java

Indlægaf Jimmyfj » 18. okt 2013, 11:42

Efter den megen ballade folk har været igennem med Oracle Java 7, og især NemID kan det næsten kun, efter min mening, betale sig at hoppe over på Oracle Java 8, omend denne er en developer-release, hvor den endelige udgave ligger engang i starten af 2014.

Inden jeg giver dig metoden til at opgradere til Java 8 vil jeg oplyse dig om, at det du installerer er en developer-release, og ikke den endelige udgave. Dette betyder, at du med Java 8 bliver en del af Java-8-testen. Denne test-deltagelse betyder ikke andet end deltagelse af test af beta-software normalt betyder: Oplever du fejl, eller har du forslag til ændringer/tilføjelse til softwaren kan du sende dette til Oracle. Inden du opdaterer til Java 8 skal du afinstallerer din nuværende Java 7 installation.

Som din daglige JRE er Java 8 virkelig stabil. Jeg har endnu ikke oplevet problemer med min Java 8, som jeg har brugt i måneder nu. Det eneste, jeg godt kan blive en smule "irriteret" over, er når Java 8 bliver opdateret, hvilket sker gennem din normale opdatering via opdateringshåndteringen. Irritationen går på, at det tager lidt tid, lidt for lang tid til min tålmodighed, inden Java 8 opdateringen er færdig. Men det er da til at leve med. Med disse ord, sådan gør du:

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java
sudo apt-get update
sudo apt-get install oracle-java8-installer
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: NemId virker ikke efter opdatering af oracle java

Indlægaf Christian.Arvai » 18. okt 2013, 11:51

Hvis at ideen er at afinstallere alt Java og derefter installere Oracle8, er den nemmeste metode at tage "løsning 2" i denne guide https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2013/09/29/java-og-flash-understottelse-mangler/#java_understottelse_mangler
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: NemId virker ikke efter opdatering af oracle java

Indlægaf Christian.Arvai » 18. okt 2013, 12:02

I øvrigt ved jeg ikke hvor meget det vil hjælpe, for pt kører Nordea på en nødløsning, så jeg kunne logge på uden Java i aftes.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: NemId virker ikke efter opdatering af oracle java

Indlægaf swotie » 18. okt 2013, 16:13

Jeg har tidligere haft oracle java 8 installeret .... men der er andre sider den ikke virker på.

Men så er det vel bare at vente til Nets får det til at virke .... I mellemtiden må jeg jo så bruge mit tv til NemId
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: NemId virker ikke efter opdatering af oracle java

Indlægaf Kurt Christensen » 18. okt 2013, 16:30

swotie skrev:Jeg har tidligere haft oracle java 8 installeret .... men der er andre sider den ikke virker på.

Men så er det vel bare at vente til Nets får det til at virke .... I mellemtiden må jeg jo så bruge mit tv til NemId

Du kan også prøve fra andre browsere, jeg har held med Chrome og Firefox i øjeblikket.
Når lejligheden byder sig.

swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: NemId virker ikke efter opdatering af oracle java

Indlægaf swotie » 18. okt 2013, 17:03

Her virker NemId hverken i firefox eller Crome, efter opdatering af nyeste oracle java.

Men i flg. Nets kommer NemId op at køre i morgen.

http://www.version2.dk/artikel/endnu-en-udsaettelse-nemid-virker-tidligst-loerdag-54509#comment-251623
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner

swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: NemId virker ikke efter opdatering af oracle java  Emnet er løst

Indlægaf swotie » 18. okt 2013, 19:00

Så virker NemId igen med nyeste oracle java 7 update 45 :-)
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: NemId virker ikke efter opdatering af oracle java

Indlægaf zob » 18. okt 2013, 22:18

Jeg er ked af at være så bagstræberisk, men jeg kan ikke umiddelbart finde nogen oplysninger om hvorvidt sikkerheden i java 8 er ligeså god (dårlig, om man vil) som i java 7. Jeg har svært ved at opfordre folk til at opgradere et stykke software der håndterer så personlige aktiviteter, til et developer-preview.
Selvfølgelig er det godt at det bliver testet, og jo flere der gør det, jo bedre. Men ligepræcis men denne browser plugin er jeg lidt i tvivl om at det er god idé (jeg tænker på sikkerheden - ikke funktionaliteten).
Er der nogen der har nogen som helst idé om sikkerheden i version 8 vs version 7? Det er trods alt folks bankaktiviteter og personlige informationer vi roder med. Jeg har i hvert fald ikke hørt denne opfordring til ikke-udviklere andre steder end her på forum.

Jeg har nævnt det før. Udviklingen på java 7 er primært rettet mod sikkerheden, udviklingen på version 8 koncentrerer sig i høj grad om implementeringen af en masse features som i første omgang kun interesserer java udviklere (i første omgang - for det skulle selvfølgelig helst give netop disse udviklere mulighed for at skrive bedre software, der er lettere at vedligeholde).

Og når alt kommer til alt så virker det jo igen, og skylden lå vist mere hos NemId end hos java7, så jeg finder det lidt vovet ligefrem at opfordre folk til at opgradere til java8, når nu version7 fungerer og (måske) er mere sikker(???).

swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: NemId virker ikke efter opdatering af oracle java

Indlægaf swotie » 20. okt 2013, 02:32

Ved sidste opdatering via ppa:webupd8team/java 7 .... er java blevet opdateret til version 8 .... så de må jo mene at java 8 er en køreklar version ....

henrik@henrik-desktop:~$ java -version
java version "1.8.0-ea"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.8.0-ea-b111)
Java HotSpot(TM) Server VM (build 25.0-b53, mixed mode)
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: NemId virker ikke efter opdatering af oracle java

Indlægaf zob » 22. okt 2013, 22:57

Som developer preview er den naturligvis køreklar og kan installeres fra den ppa du omtaler ved at installere

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install oracle-java8-installer

som du har gjort.

Jeg har valgt, fra den samme ppa, at installere java 7

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install oracle-java7-installer


Java6 er i øvrigt også at finde i omtalte ppa: https://launchpad.net/~webupd8team/+archive/java?field.series_filter=saucy

At en ppa vælger at lægge bestemte software-pakker op betyder på ingen måde at disse skal anses som værende stabile. Nogle gange kan det endda være en indikation på det modsatte - at de ikke er med i main repositories fordi de ikke er stabile nok (efter nogles vurdering). Dette gælder dog ikke for java, hvor de ligger i ppa af andre årsager (fordi de ikke er open-source).

Det står alle frit for at lege med java8, men jeg synes ikke det er fair at antyde at det på en eller anden måde skulle være meldt stabilt bare fordi det ligger i en eller anden 3. parts ppa. (som du kan se på det du selv skriver, så hedder din java version: "1.8.0-ea", hvilket står for "early access").

swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: NemId virker ikke efter opdatering af oracle java

Indlægaf swotie » 30. okt 2013, 07:49

Jeg har tidligere valgt

sudo apt-get install oracle-java7-installer

den installerer åbenbart selv java 8 nu
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: NemId virker ikke efter opdatering af oracle java

Indlægaf Martin Jørgensen » 30. okt 2013, 12:01

jeg har flere gange forslået og bruge icedtea-plugin.
Jeg har aldrig rendt i nogle af de problemer som folk har med java

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: NemId virker ikke efter opdatering af oracle java

Indlægaf Christian.Arvai » 30. okt 2013, 12:07

Martinjo84 skrev:jeg har flere gange forslået og bruge icedtea-plugin.
Jeg har aldrig rendt i nogle af de problemer som folk har med java

Som udgangspunkt anbefaler vi, både i trin-for-trin-guiden og java-og-flash-understottelse-mangler, at folk prøver at installere icedtea-7-plugin, og hvis at dette ikke virker, kan man derefter prøve med oracle-java8-installer (oracle-java8-installer er slet ikke nævnt i trin-for-trin-guiden) .
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: NemId virker ikke efter opdatering af oracle java

Indlægaf swotie » 30. okt 2013, 22:11

Martinjo84 skrev:jeg har flere gange forslået og bruge icedtea-plugin.
Jeg har aldrig rendt i nogle af de problemer som folk har med java


Jeg har flere gange prøvet med ice-tea på http://www.komogvind.dk ..... men hver gang har jeg været nødt til at gå tilbage til oracle, da jeg ikke kan få ice-tea til at virke der
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster