Jeg ikke kan tilpasse menybjælken øverst på skrivebordet.

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
krestensb
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22. maj 2008, 16:39

Jeg ikke kan tilpasse menybjælken øverst på skrivebordet.

Indlægaf krestensb » 22. jan 2012, 20:21

Hej,
Jeg har netop installeret ubuntu 11.10, og det kører ganske fint.

Jeg har det problem, at jeg ikke kan tilpasse menybjælken øverst på skrivebordet. Når jeg højreklikker på bjælken, sker der ingenting.

Håber der er nogen der har en løsning til mig.

Mvh. Kresten

tueholt
Indlæg: 30
Tilmeldt: 28. feb 2011, 07:41

Re: Jeg ikke kan tilpasse menybjælken øverst på skrivebordet

Indlægaf tueholt » 23. jan 2012, 22:48

Jeg har også lige opdateret til 11.10, og kan heller ikke finde ud af det nye design. Kan man ikke få sit gamle skrivebordsdesign tilbage? Eller noget der minder om det...

\Tue

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Jeg ikke kan tilpasse menybjælken øverst på skrivebordet

Indlægaf Finn Bjerke » 24. jan 2012, 01:28

Dette er et emne der er megen debat om. Ubuntu har valgt nyt design kaldet Unity blandt andet fordi man ønsker at kunne bruge touch-screen. Det gamle look hedder nu gnome 3 og er efter nogens mening forældet. Det gamle user-interface kan skabes ved at gøre således:

1. Start terminal Alt+ctrl+T
2. Kopier dette ind: sudo apt-get install gnome-shell
3. indtast kodeord
4. Log ud af Ubuntu
5. Log ind og vælg nu GNOME shell således:
Billede
6. Så får du dette look
Billede

Læs evt her:
http://www.ubuntugeek.com/how-to-install-gnome-shell-in-ubuntu-11-10-oneiric-ocelot.html

Video viser det her (Engelsk) :
http://www.youtube.com/watch?v=5xDXeOsLQ3k

Det sker på eget ansvar vil jeg lige understrege. Det nye look kan tage lidt tid at vænne sig til men har store fordele f.eks behøver man ikke at bruge mus så ofte. Museskader kan undgåes.
Kardemommeloven er en god ting.

Jønse

Re: Jeg ikke kan tilpasse menybjælken øverst på skrivebordet

Indlægaf Jønse » 24. jan 2012, 16:52

krestensb skrev:Hej,
Jeg har netop installeret ubuntu 11.10, og det kører ganske fint.

Jeg har det problem, at jeg ikke kan tilpasse menybjælken øverst på skrivebordet. Når jeg højreklikker på bjælken, sker der ingenting.

Håber der er nogen der har en løsning til mig.

Mvh. Kresten

Hvis du ønsker at kunne designe din egen menu-bjælke, som man kunne i eks 10.04 (træk og slip) kan du bruge Xubuntu i stedet. Xubuntu bruger en anden opsætning end Ubuntu, som minder mere om tidligere versioner. Det er en mere skrabet version som standard, man har dog adgang til de samme udvidelser via softvarecenter og synaptic som man har i Ubuntu.
Du kan evt. brænde en CD med Xubuntu og så køre en opdatering fra Ubuntu 11.10 til Ubuntu 11.10 så får du Xubuntu uden at spolere dine indstillinger. Er du ikke tilfreds kan du gå tilbage på samme måde. Det er en ret stabil måde at prøve forskellige versioner på :)
Det er selvfølgelig altid en god ide at tage backup inden operationen :!:

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster